Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Elektrische ankerlier

Elektrische ankerlier 30 jan 2021 09:57 #1248870

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3283
Ik ben me aan het oriënteren op een elektrische ankerlier.
Nu heb ik wat gevonden, maar heb ineens last van keuze stress.

2 modellen:

350kg hijskracht 750kg trekkracht
530kg hijskracht 1100kg trekkracht

We hebben een 25Kg anker en een meter of 30 10mm ketting, wellicht wil ik daar nog een meter of 20 bij hebben. Onze boot weegt iets van 6900kg

Welke zou ik moeten kiezen?
Uiteraard zit er prijsverschil in en moet ik bij het zwaardere model dikkere kabels trekken die zijn ook niet gratis.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Laatst bewerkt: 30 jan 2021 10:04 door Sprokkie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier 30 jan 2021 10:18 #1248877

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3111
Sprokkie schreef :
Ik ben me aan het oriënteren op een elektrische ankerlier.
Nu heb ik wat gevonden, maar heb ineens last van keuze stress.

2 modellen:

350kg hijskracht 750kg trekkracht
530kg hijskracht 1100kg trekkracht

We hebben een 25Kg anker en een meter of 30 10mm ketting, wellicht wil ik daar nog een meter of 20 bij hebben. Onze boot weegt iets van 6900kg

Welke zou ik moeten kiezen?
Uiteraard zit er prijsverschil in en moet ik bij het zwaardere model dikkere kabels trekken die zijn ook niet gratis.
Met het gegeven dat je met de hand zo'n anker ook aan boord kunt trekken, lijkt de lichte goedkopere versie voldoende sterk ;)

Ruwweg heb je aan een lier met een hijskracht van 100kg voldoende
Laatst bewerkt: 30 jan 2021 10:35 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier 30 jan 2021 11:04 #1248890

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
10mm Ketting weegt 2,2kg per meter dus bij 5mtr diepgang al 11kg + 25kg anker in je hand. Dat is best veel om op de hand binnen te halen.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier 30 jan 2021 12:01 #1248912

De lier moet het totale gewicht van ketting en anker kunnen binnenhalen is een minimum eis.

Wanneer lier storing heeft en direct met de hand te zwaar is, kun je met kettinghaken en lijn via de schootlieren ophalen.

Zorg dar er geen schakelaars in de ankerbak zitten, een bron van ellende.
Handig is een draadloos afstand bedieninkje waarmee je het relais(niet in de ankerbak, maar nabij de accu) kunt bedienen van af het hele schip (10 Euro ongeveer)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier 30 jan 2021 15:00 #1248964

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5899
Saeftinghe,
Linkje!
Zijn dat universeel toepasbare apparaatjes?
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier 30 jan 2021 15:18 #1248968

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2151
Jutter schreef :
10mm Ketting weegt 2,2kg per meter dus bij 5mtr diepgang al 11kg + 25kg anker in je hand. Dat is best veel om op de hand binnen te halen.

Niet helemaal je vergeet het effect van de wet van Archimedes. Opwaartsekracht is gelijk aan het gewicht van de verplaatste vloeistof. Zolang het onderwater is zal je dus minder kracht hoeven te zetten.
happy sailing
Laatst bewerkt: 30 jan 2021 15:18 door alegria.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier 30 jan 2021 15:26 #1248972

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
alegria schreef :
Jutter schreef :
10mm Ketting weegt 2,2kg per meter dus bij 5mtr diepgang al 11kg + 25kg anker in je hand. Dat is best veel om op de hand binnen te halen.

Niet helemaal je vergeet het effect van de wet van Archimedes. Opwaartsekracht is gelijk aan het gewicht van de verplaatste vloeistof. Zolang het onderwater is zal je dus minder kracht hoeven te zetten.

Klopt, maar dat wordt weer ruimschoots te niet gedaan omdat je ketting niet recht op en neer staat maar met een bocht of onder een hoek bij wind/stroom dus wordt hij nog langer= zwaarder dan de diepte alleen. :S

Bij een soortelijke massa van staal van 8000 kg/kuub en water van 1000 kg/kuub blijft het toch aardig wegen. Anker en ketting drijven niet.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 30 jan 2021 15:33 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier 30 jan 2021 16:40 #1249012

FeelingTon,

Die afstandbedieninkjes heb ik niet zelf gekocht, maar als geschenkje gekregen.
Een link heb ik niet, maar ik meen dat ze via ALI komen.

Oorspronkelijk bedoelt voor de lier van een terreinwagen meen ik. Het zendertje is te vergelijken met een autosleutel, knopjes voor op en neer met een schuifje er over tegen onbedoeld indrukken. het ontvagertje zelfde maat maar met draadjes er aan.

De ontvangertje liggen ophet relais, beide aangesloten. De zendertjes hangen in de ingang, direct te gebruiken.
Ik heb er twee, dan kan er één in ´t water vallen en is de reserve direct te gebruiken.

Het gereed zijn heeft al z´n nut aangetoond, op een rotsenrijke rivier een net in de schroef, binnen twee seconden anker zakkend en netjes vrij van de rotsen gebleven.

Het is van oorsprong bedoeld voor de lier van een terreinwagen meen ik.
Mogelijk daar verkrijgbaar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier 30 jan 2021 16:46 #1249019

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5899
Duidelijk
Dan is waarschijnlijk meer van dat spul te gebruiken, afstandbediening garagedeur etc
Mijn bediening werkt nu met een krulsnoer, stekkertje binnen in voorpunt, dus het Luik moet open voor bediening, niet handig
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier 30 jan 2021 17:01 #1249028

Lijkt me wel, maar even opletten dat er geen 230V voor de ontvanger nodig is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier 30 jan 2021 17:40 #1249048

Feeling Ton schreef :
Duidelijk
Dan is waarschijnlijk meer van dat spul te gebruiken, afstandbediening garagedeur etc
Mijn bediening werkt nu met een krulsnoer, stekkertje binnen in voorpunt, dus het Luik moet open voor bediening, niet handig

Dat heb ik ook................maar daar is niets mis mee hoor.
Ik zie het probleem niet???
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier 30 jan 2021 18:29 #1249061

Sprokkie schreef :

Welke zou ik moeten kiezen?
Uiteraard zit er prijsverschil in en moet ik bij het zwaardere model dikkere kabels trekken die zijn ook niet gratis.

Zou het misschien een idee zijn om, speciaal voor de ankerlier, een setje kleine Lifepo4 in de voorpiek te bouwen? Uitgaande van 1C stroomafname zou je aan 60-80 aH voldoende hebben. Je hoeft dan alleen maar een dun laadkabeltje te trekken naar de rest van het systeem, of daar de bestaande bekabeling voor gebruiken.
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Dordrecht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Elektrische ankerlier 30 jan 2021 18:35 #1249063

  • Wxnil
  • Wxnil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 138
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.280 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl