Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dynamo aansluiten Volvo Penta TMD31B

Dynamo aansluiten Volvo Penta TMD31B 02 feb 2021 13:06 #1249894

Beste Technici,

De dynamo van de VP zit aangesloten op de plus van de startmotor, zo wordt op dit moment de startaccu geladen (via de 100mm2 accukabel). De aansluiting zit op B+ van de dynamo. Zie ook de gele markering in bijgaand plaatje:




Nu wil ik graag via een Argofet zowel de startaccu als de servicebank kunnen laden. Dan lijkt me dat ik deze draad van de startmotor afhaal en verleg naar de Argofet Diodebrug. Maar er zit nog een andere draad op de B+ van de dynamo (50A). Deze kan ik moeilijk volgen op de motor zelf, maar volgens het schema gaat deze naar een relais (rode markering).Ik kan niet vinden wat de functie is van dit relais, en moet ik deze draad dan laten zitten of moet dit ook gewijzigd worden?




Als ik de kabel vervang (nu 10mm2) voor een kabel (van 3 meter) naar de Argofet kom ik aan een kabel van 30mm2, afgerond 35 mm2 (50A x 3 meter x0.2). Kunnen jullie je daarin vinden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo aansluiten Volvo Penta TMD31B 02 feb 2021 13:54 #1249902

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
moet zeggen dat ik het nog niet getest heb, maar ik heb 2 weken geleden precies hetzelfde gedaan bij mijn md7a. dynamo losgekoppeld van startmotor plus dynamo naar diodebrug vandaar naar start en service accus om te laden.

De andere draad is waarschijnlijk voor het laadstroom alarm /indicator op je dashboard die heb ik gewoon laten zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo aansluiten Volvo Penta TMD31B 02 feb 2021 14:20 #1249909

Draad lijkt mij naar het start relais toe te gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo aansluiten Volvo Penta TMD31B 02 feb 2021 21:12 #1250030

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Kijk voor voorbeelden naar deze link.
Geen enkel belang naar deze leverancier.
blader wel naar beneden waar de tekeningen staan.

www.vetus.com/media/magentomin...20121108234316_0.pdf

www.vetus.com/nl/stroom-aan-bo...or-2-accubanken.html
Laatst bewerkt: 02 feb 2021 21:13 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo aansluiten Volvo Penta TMD31B 03 feb 2021 13:57 #1250142

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Het instrumentenpaneel/dashboard krijgt + voeding van B+ via relais 5 poot 3 en zekering 6 naar klemmenbord aansluiting 1.
Relais 5 heeft 4 aansluitingen:
1 = klemmenbord nr. 4, gaat waarschijnlijk naar de startsleutel via het acculampje op het dashboard.
2 = D+, de hulpdiodebrug.
3 = B+, de + van de startaccu
4 = de spoel van het hoofdstartrelais aansluiting 50 (of 60?).

De hulpdiodebrug D+ voedt intern de spanningsregelaar en geeft alleen spanning als de dynamo draait.
Bij omdraaien van de startsleutel geeft deze plus spanning op aansluiting 1 van relais 5, dat is de spoel. Het andere eind van de spoel is aansluiting 2, die naar de D+ gaat, die op zijn beurt via de spanningsregelaar in de dynamo naar de - loopt. Er loopt nu een stroom van de B+ (= de accu) via het startcontact en het acculampje door de spoel van relais 5 naar de D+, en via de spanningsregelaar naar aarde. Relais 5 spreekt aan en bekrachtigt het hoofdstartrelais en dus de startmotor, maar tevens geeft deze stroom via de spanningsregelaar veldstroom op de dynamorotor zodat de dynamo spanning op kan bouwen, alsmede het branden van het acculampje op het dashboard.
Wanneer de motor gestart is gaat de D+ dezelfde spanning geven als de accu, zodat er geen stroom meer door het circuit loopt, relais 5 niet meer bekrachtigd wordt en het acculampje uitgaat.

Deze schakeling zorgt dus voor voorbekrachtigen van de dynamo, en is tevens een beveiliging tegen starten met draaiende motor.

Bij monteren van een Argofet moet je dus de rood gemerkte draad loshalen van de B+ en deze aansluiten op aansluiting 30 op het hoofd startrelais (de plus van de startaccu dus), de gele draad gaat los van startrelais aansluiting 30 en wordt aangesloten op de ingang van de Argofet.
Van de twee uitgangen van de Argofet gaat er nu 1 naar de lichtaccu, en een naar de startaccu: direct op de plus, dus voor de (start)hoofdschakelaar.
Voor 3 meter 50A is 16 kwadraat al zeer ruim voldoende overigens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo aansluiten Volvo Penta TMD31B 03 feb 2021 21:08 #1250254

Beste Aad77, dank je voor de uitgebreide uitleg. Het is mij nu helder. Als ik nu de rode en de gele draad beide van de dynamo afhaal en samen verbonden laat (en de blanke kabelschoen ringen isoleer) dan hou ik het relais bekrachtigd. Dan maak ik een nieuwe draad van de B+ op de dynamo naar de Argofet. Voor het geval er ooit een grotere dynamo komt zal ik die in 25mm2 uitvoeren. Ik maak toch geen denkfouten zo, Aad77? Groet , Paul
Laatst bewerkt: 03 feb 2021 21:10 door I am Roaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo aansluiten Volvo Penta TMD31B 04 feb 2021 09:05 #1250320

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Dat kan ook en is inderdaad veel minder werk met hetzelfde resultaat. Het is overigens niet het bekrachtigd houden van het relais, maar de voeding van het instrumentenpaneel.
Succes verder, Aad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.256 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl