Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Victron Argo Fet laadstroomregelaar hoe werkt dat?

Victron Argo Fet laadstroomregelaar hoe werkt dat? 05 feb 2021 12:14 #1250765

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 583
De titel zegt het al, hoe werkt de Victron Argo Fet laadstroomregelaar nu?
Ik begrijp als de accu's niet geladen worden dat ze door de Argo gescheiden worden.

Maar nu de situatie, er wordt geladen via de dynamo (of acculader, maakt volgens mij niet zoveel uit toch?)
Alle 3 de accubanken zijn verschillend ontladen, de startaccu zal maar kort gebruikt zijn, de huisbank zal veel gebruikt zijn dus zeg maar 45% leeg en de boegschroefaccu is ook gebruikt voor t manoeuvreren.

Hoe zorgt deze regelaar er nu voor dat alle 3 de accu's de juiste hoeveelheid stroom krijgen om zover als mogelijk op te laden? Het kan toch niet zo zijn dat ze alle 3 evenveel stroom blijven krijgen totdat de huissbank weer opgeladen is?

Graag in Jip en Janneke taal uitleg svp :cheer:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Argo Fet laadstroomregelaar hoe werkt dat? 05 feb 2021 12:29 #1250771

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7809
Die argo fet regelt helemaal niks, het is een 'dom' ding die alleen zorgt voor éénrichtingsverkeer van stroom naar de accu's toe en niet tussen de accu's onderling. Natuurkundige wetten regelen de stroomverdeling. De stroom zal de weg van de minste weerstand gaan volgen. Een legere accu heeft minder weerstand dan een volle. Dus de meeste stroom zal naar de leegste accu gaan maar ook de andere accu's krijgen doorgaans wat aangezien die ene accu niet zo snel alle beschikbare stroom zal kunnen opslurpen. Dat regelt zich helemaal zelf tot een bepaalde balans (die verschuift naarmate de ladingtoestanden variëren).

Niet elke lader kan er mee overweg. Mijn (oude) Victron 'ziet'de accu's niet meer met een argofet er tussen en blijft dan de spanning opvoeren tot 16v. Dodelijk voor je accu's en heb ik dus direct op de licht accu staan. Even testen dus.
Laatst bewerkt: 05 feb 2021 12:30 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Argo Fet laadstroomregelaar hoe werkt dat? 05 feb 2021 13:40 #1250789

Philip schreef :
Die argo fet regelt helemaal niks, het is een 'dom' ding die alleen zorgt voor éénrichtingsverkeer van stroom naar de accu's toe en niet tussen de accu's onderling. Natuurkundige wetten regelen de stroomverdeling. De stroom zal de weg van de minste weerstand gaan volgen. Een legere accu heeft minder weerstand dan een volle. Dus de meeste stroom zal naar de leegste accu gaan maar ook de andere accu's krijgen doorgaans wat aangezien die ene accu niet zo snel alle beschikbare stroom zal kunnen opslurpen. Dat regelt zich helemaal zelf tot een bepaalde balans (die verschuift naarmate de ladingtoestanden variëren).

Niet elke lader kan er mee overweg. Mijn (oude) Victron 'ziet'de accu's niet meer met een argofet er tussen en blijft dan de spanning opvoeren tot 16v. Dodelijk voor je accu's en heb ik dus direct op de licht accu staan. Even testen dus.

Ik denk eigenlijk dat je daar ook de energize aansluiting voor kunt gebruiken. Die moet er ook bij sommige types alternator voor zorgen dat die de accuspanning ziet voordat die gaat laden, zie handleiding: www.victronenergy.nl/upload/do...nergize-input-NL.pdf. In feite stroomt erdaarmee een klein stroompje terug naar de alternator of , in dit geval naar de lader zoat die de accuspanning "ziet". Ik denk dat je dat ook wel voor dit probleem kunt gebruiken maar je kunt het misschien beter even aan Victron vragen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Argo Fet laadstroomregelaar hoe werkt dat? 05 feb 2021 15:24 #1250808

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7809
@YB: victron omschrijft zelf in zijn handleiding een methode met een flinke condensator om het ding werkend aan een diodeburg te krijgen die wellicht ook werkt met een FET.

Maar ik gebruik nu gewoon de tweede aansluiting met max 2A. van de lader voor de startaccu. Alleen toen ik twee lichtaccu's los van elkaar wilde hebben, speelde het probleem. Maar een eigen lader met eigen laadcurve is dan toch beter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.264 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl