Beste Zeilers,
Ik heb een vraag over hoe het roerblad en de skeg van een Victoire met elkaar verbonden horen te zijn. Vrienden hebben pas een Victoire 25 gekocht en er klopt iets niet met het roer ik ben benieuwd of er mensen zijn die weten hoe het hoort.
Er zit aan de skeg een metalen plaat met een gat, volgens mij moet de roerkoning onder uit het roerblad komen en door dit gat steken om de zijwaartse belasting op te kunnen vangen met de skeg. Zie tekening 1, alleen steekt bij deze boot de roerkoning nauwelijks een paar millimeter uit onder het roer en kan deze al helemaal niet door het gat. (het rode gedeelte in de tekening ontbreekt dus)
Als oplossing heeft een vorige eigenaar een gat geboord van onder af en een bout ongeveer M10 in de roerkoning gedraaid. Zie tekening 2.
Nadeel is dat deze bout vele malen kleiner is dan het gat in de plaat en het roerblad dus flink heen en weer kon bewegen. (roerkoning is ongeveer 25mm en gat in de plaat iets groter). Daarnaast was de bout nagenoeg weggeroest.
Ik heb even een rondje over de werf gelopen en het lijkt erop dat je bij andere boten de metalen plaat met gat los kunt halen. Dit lijkt bij deze Victoire niet het geval (of ergens verstopt onder verflagen en plamuur). Wat gek is want het roerblad kan als je de borgpin bij de helmstok los haalt alleen maar zakken toch?
We zoeken nu dus naar hoe origineel zit en een goeie oplossing voor de huidige situatie, een daarvan is een stalen/RVS buis aan de roerkoning lassen van iets meer dan een centimeterlang. En dan binnenin de lassen. Nadeel hiervan is dat het roerblad niet meer makkelijk kan loshalen. Andere ideeën zijn welkom.