Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Boren in RVS

Boren in RVS 31 mrt 2021 05:50 #1268368

  • awb3
  • awb3's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 214
@Helmsman38: Heb je al gedacht aan rvs lijm-kit in plaats van boren ? link. Zelf heb ik goede ervaring met de lijm maar oppervlaktes moeten dan wel aansluiten.
"Average White Boat"
lidmaatschap opgezegd i.v.m. overstap op eigenaarsvereniging van eigen boot merk. Succes met het ZF en bedankt voor de hulp.
Laatst bewerkt: 31 mrt 2021 06:23 door awb3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren in RVS 31 mrt 2021 09:20 #1268425

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5749
Om te overdenken.

Het snel kunnen verwijderen van scepters en/of railindraad is belangrijk bij een MOB, zeker bij een geplande reis naar koude wateren.

Iemand met dikke kleding haal je niet boven via de zwemtrap, maar met de giek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren in RVS 31 mrt 2021 14:16 #1268500

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1843
Ik heb het raildraad snel lossend. Dat moet sowieso, anders zou je ook de scepters niet er uit kunnen trekken. Met het raildraad voldoende los heb je ook alle ruimte om de drenkeling naar binnen te hijsen (en je kan je ook nog ergens aan vasthouden terwijl je dat doet)
Laatst bewerkt: 31 mrt 2021 14:16 door pieter2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren in RVS 31 mrt 2021 14:47 #1268504

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8210
sorry hoor JP
maar ik zie het demonteren van scepters in een nood situatie niet direct voor me..
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren in RVS 31 mrt 2021 15:15 #1268510

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5749
Mijn punt is ter overweging, niet om discussie in dit topic erover te starten.

Het gaat hier om een gaatje boren in RVS.

Nieuw topic aanmaken misschien: "Survival cursus nuttig?"

Mijn antwoord is i.i.g. ja.
En ja, ik heb die gedaan met verschillende herhaling trainingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren in RVS 31 mrt 2021 15:15 #1268511

Ik ook niet.

Maar de tip is wel goed. Ik moet dit jaar de railingdraad vervangen. Bij de hekstoel monteer ik dan gelijk een pelikaan haak. Dan is de draad snel los te halen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren in RVS 31 mrt 2021 16:22 #1268525

en als ik solo zeilend overboord val wie haalt dan die scepters er uit?
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren in RVS 31 mrt 2021 17:07 #1268536

  • awb3
  • awb3's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 214
Op mijn vorige boot zaten bij de hekstoel en de preekstoel pelikaanhaken af fabriek, als je toch bezig bent misschien een idee. Wij hebben het alleen gebruikt om de SUP,s binnen te halen...
sjoerd1981 schreef :
Ik ook niet.

Maar de tip is wel goed. Ik moet dit jaar de railingdraad vervangen. Bij de hekstoel monteer ik dan gelijk een pelikaan haak. Dan is de draad snel los te halen...
"Average White Boat"
lidmaatschap opgezegd i.v.m. overstap op eigenaarsvereniging van eigen boot merk. Succes met het ZF en bedankt voor de hulp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren in RVS 03 apr 2021 10:24 #1269399

Vandaag ff boren, met 3 mm er doorheen lukte. Daarna 10 mm 4 mm en 5 mm draad tappen. Ben op helft nog 5 te gaan . Wel een verschil met kobalt boortjes.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren in RVS 03 apr 2021 10:27 #1269401

Kijk aan! Goed bezig...
Eerste gat is lastigst, opboren daarna is nog makkelijker!
Laatst bewerkt: 03 apr 2021 10:30 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren in RVS 03 apr 2021 11:49 #1269412

  • zeiloor
  • zeiloor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
is dat een nieuw gebit :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren in RVS 03 apr 2021 11:52 #1269413

  • zeiloor
  • zeiloor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
Draad tappen in rvs ik vraag me af of dat lukt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren in RVS 03 apr 2021 11:57 #1269416

Jahoor, dat gaat Helmsman ook lukken, let maar op!

Er is niet genoeg ruimte voor een handtap, maar met beleid een kleine bahco op de handtap, klein stukje tappen/draaien, daarna stukje terugdraaien om spaan te breken, weer stukje verder, en weer terug om spaan te breken. Rustig aan, met beleid. Als je al een gat kan boren door RVS uit de hand met die kleine boortjes, heb je genoeg geduld om te ook draad te snijden! Voldoende snijolie erbij, en dan komt het goed!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren in RVS 03 apr 2021 12:03 #1269418

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Tap gewoon in de accuboor en op slipstand.

Wel een goed tapsetje gebruiken die bestaan meestal uit 3 stuks.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren in RVS 03 apr 2021 12:34 #1269426

Even over draad tappen in rvs: dat kan zonder meer, met de hand. Wel met een beetje gevoel en snijolie erbij, natuurlijk. Maar zeker in de kleinere maten is het een fluitje van een cent, als je begrijpt waar je mee bezig bent.

Geen ruimte voor een handtap, in dit specifieke geval? Ruimte genoeg! Met een tapkruk, die minder ruimte nodig heeft dan een wringijzer en zelfs minder dan een boorkop, gaat dat prima.

Accuboor gebruiken? Niet doen. Handtappen moet je kunnen voelen. Na elke paar slagen in de taprichting, moet de tap ook weer even een stukje worden teruggedraaid, om de spaan te breken. Tapjes in de maten M4, M5, M6 breek je makkelijk en een stuk van een tap, dat onbereikbaar in het gat blijft zitten is een serieus probleem.

Zoek even een tabelletje met de voorboormaten voor de gewenste draadmaat. Het gat moet vooral niet te krap zijn. Liever iets te ruim.

Succes!
Laatst bewerkt: 03 apr 2021 12:37 door Heintje Davids.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren in RVS 03 apr 2021 13:38 #1269434

Machine tap in de accuboor langzaam stukje vooruit stukje terug.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren in RVS 03 apr 2021 13:47 #1269437

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Tis net wippen, moet je een beetje gevoel voor hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren in RVS 03 apr 2021 14:20 #1269445

helmsman 38 schreef :
Machine tap in de accuboor langzaam stukje vooruit stukje terug.

Al geprobeerd?

Een (accu-)boormachine heeft 3 'bekken' en is geschikt voor het klemmen van dingen met een ronde of zes-hoekige doorsnede. Een handtap-set heeft een vierkant uiteinde. Daar is een wringijzer of een tapkruk op aangepast.

Sommige machinetappen hebben inderdaad een zeskantig uiteinde. Moet je even naar zoeken.
Maar zo'n tapkrukje heb je voor een tientje en M4 of M5 tappen met een setje van 3 opeenvolgende tappen werkt lichter en met minder breukrisico dan een machinetap, die geacht wordt in één gang de draad in het gat te jassen.

Maar ieder zijn keus. Op welke manier je het ook doet: succes!
Laatst bewerkt: 03 apr 2021 15:20 door Heintje Davids.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren in RVS 03 apr 2021 15:29 #1269464

Mee eens. Ik ben ook echt voor tappen met de hand, zeker RVS.
Zodra je weerstand voelt moet je stoppen, en terugdraaien om de spaan te breken.
(Maargoed, moet eerlijk zeggen dat ik het nooit met een schroefmachine geprobeerd heb...)

Tapkruk is inderdaad een goede tip!

Succes Helmsman! (We verwachten natuurlijk wel wat foto’s..)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren in RVS 03 apr 2021 15:30 #1269466

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 349
helmsman 38 schreef :
Machine tap in de accuboor langzaam stukje vooruit stukje terug.
Dat is de manier IDD, Evt een tiende groter boren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren in RVS 03 apr 2021 16:54 #1269486

tappen ging prima, heb lange tappen met ook een rond deel voor in de boormachine.
als ik iets vast moet bouten door het dek of zo, M6 ,boor ik een gat 5 mm en dan de tap er ff doorheen.
kan je het boutje mooi aan de buitenkant vast draaien, en moertje binnen draait nooit mee.
en geen hulp nodig.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren in RVS 20 apr 2021 14:41 #1275614

deze mag op slot, alles zit vast.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.374 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl