Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Boren in RVS

Boren in RVS 28 mrt 2021 21:08 #1267555

mijn scepter potten zijn eigenlijk geen potten, maar massief RVS.
je kan de scepters gemakkelijk omhoog krijgen. vorig jaar al eens een gaatje proberen te boren en M4 tappen. maar echt een diep gat boren lukt niet vlot.
gebruik boorolie, scherpe boor en een langzaam draaiende boormachine.
er zijn voor RVS boren met een andere snijhoek.
wil er bij voorkeur een 4 mm gaatje dwars door heen hebben.
wie heeft advies? demonteren en bij een kolomboor boren is ook een laatste mogelijkheid.

een 2d schets ter verduidelijking
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren in RVS 28 mrt 2021 21:23 #1267563

Massief pfff.

Gebruik een HHS cobalt boortje
Dan inderdaad een kolomboor gebruiken

Dan langzaam toeral en een lichte druk op de boor drukken.
Maar veel smeren met boor / snijmiddel toevoegen.

Laat de boor het werk doen en ga niet door drukken.
Dan gaat de boor juist kapot.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Laatst bewerkt: 28 mrt 2021 21:25 door suijkerbuijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren in RVS 28 mrt 2021 21:27 #1267564

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3011
Om 4 mm in één keer uit de hand (en 8 of 10 keer?) door staf van 22 (?) te boren is best een klus(je). 3 of 2,5 gaat een stuk makkelijker maar als het demonteren niet meer vraagt dan 2 boutjes los draaien ging ik toch voor de kolomboor.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren in RVS 28 mrt 2021 21:29 #1267566

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1837
Is het niet een optie om alleen een gaatje met tapdraad in de scepter te boren en dan met een boutje de scepter te klemmen op de scepterpot?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Boren in RVS 28 mrt 2021 22:08 #1267572

suijkerbuijk schreef :
Massief pfff.

Gebruik een HHS cobalt boortje
Dan inderdaad een kolomboor gebruiken

Dan langzaam toeral en een lichte druk op de boor drukken.
Maar veel smeren met boor / snijmiddel toevoegen.

Laat de boor het werk doen en ga niet door drukken.
Dan gaat de boor juist kapot.
Precies. Als het je lukt zou ik ze demonteren en dat idd met de kolomboormachine en een HSS kobaltboor/boorolie doen.
Dan moet het lukken!
Laatst bewerkt: 28 mrt 2021 22:11 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren in RVS 29 mrt 2021 06:21 #1267592

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8175
vraag, waarom moet er een gaatje 4 mm door heen?

ik gok bevestiging scepter, maar dan volstaat daar een gaatje, getapt M4 toch. Vastzetten met imbus punt boutje...
mis ik wat?

edit; kobaltboortje en olie wil do the trick

ooit een 10mm gat in RVS zwemplateau geboord, dikte, 15mm?
in 3 stappen, 10 min. werk
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Laatst bewerkt: 29 mrt 2021 06:22 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren in RVS 29 mrt 2021 06:23 #1267594

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10559
Ik vermoed dat je al aan het boren bent geweest. Het rvs is warm geworden en oppervlak is verhard.
Om verder te gaan: Langzaam boren met een nieuw kobaltboortje met wat olie. Even aanzetten en weer vrij laten lopen zodat de warmte weg kan lopen. Tijd nemen en dat herhalen.
Een kolomboor helpt enorm.
Alle gaten geboord met 4 mm, dan 7 en daarna 11 mm. Met een boor per maat en zonder slijpen. Het kan dus wel hoewel me dat ook nooit eerder gelukt is :whistle:

Laatst bewerkt: 29 mrt 2021 06:29 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren in RVS 29 mrt 2021 06:45 #1267602

RVS uit de hand met een battarij boormachine met gewone goede boren is goed te doen, ik doe niet anders op locatie.
Wel is het dan raadzaam om de snijhoek iets anders te slijpen, vooraf met een wetsteentje de snijvlakken even iets bot maken geeft je langere standtijd. Inderdaad goed smeren en weinig toeren.

Tot 13mm boor ik met de hand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren in RVS 29 mrt 2021 07:05 #1267607

Ik zou het anders doen. Gaatje boren en draad tappen in de scepters en in de pot enkel een puntje boren.
Scepter met stelschroef (of schroeven aan beide kanten) borgen.

www.techniekwebshop.nl/din-914...Y7DigR8aAsg2EALw_wcB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren in RVS 29 mrt 2021 07:16 #1267612

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5740
Om gecentreerd te boren is ook nog wel een ding.
is een kunstje voor:

washerhouse.com/3/nl/5043-kak-...ugloj-zagotovke.html

Wanneer je niet goed centreert en je anders eerst de scepter pot boort en daarna de scepter zelf, zal het nooit passen.

En een boortje in grotere hoek slijpen doet wonderen in RVS ( ook met een 4mm is te doen! )
Laatst bewerkt: 29 mrt 2021 07:52 door JeePee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren in RVS 29 mrt 2021 08:35 #1267649

Ik gebruik deze boortjes: (cobalt boren)

www.rvspaleis.nl/metaalbewerki...--co-4-%5B-%5D-4,9mm

Beetje snijolie erbij, is prima te doen.
Eventueel ff voorboren met 3 mm.

Maarrrr, als je een verkeerde boor gebruikt, verspaan je niet, en wordt het materiaal te heet, en wordt het oppervlak gehard...

In jouw geval zou ik ze merken. In de scepter daarna een paar mm boren.
Daarna demonteren, en in een kolomboormachine netjes haaks doorboren. (Maar met beleid kan het uit de hand ook wel. Zou dan een extra boortje bestellen, 3 en 4 mm boortjes kunnen weleens breken als e uit de hand in een lastige positie boort...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren in RVS 29 mrt 2021 10:11 #1267693

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5552
Cobalt boortjes, olie, niet al te hard duwen:

RVS hardt uit bij koud vervorming. Als je gaat duwen, smeer je het uit achter de snijrand. Dan is het koud vervormd, en wordt de volgende laag afpellen lastiger.

Feitelijk moet de boor net een beetje trekken.

Maar wel "lekker" laten snijden. Langzaam laten draaien. Lange spanen en niet te veel piepen zijn daar een indicatie van.

Massief: uit de hand niet te doen.
Laatst bewerkt: 29 mrt 2021 10:18 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren in RVS 29 mrt 2021 10:59 #1267711

"Massief: uit de hand niet te doen." dan ben ik meneer "niet te doen" ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren in RVS 29 mrt 2021 11:19 #1267719

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10559
Meer kunnen dan een ander is een garantie op slechte adviezen :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren in RVS 29 mrt 2021 11:51 #1267732

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5552
De Optimaal schreef :
"Massief: uit de hand niet te doen." dan ben ik meneer "niet te doen" ;-)

Het punt is, dat voor gelijkmatig boren, je een traag toerental nodig hebt wat ook nog eens vrij constant is. Dat betekent grote massatraagheid, en voor t doorbreken, veel koppel. Daar voldoet een handboormachine gewoon niet aan.

Wat niet wil zeggen dat t niet kàn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren in RVS 29 mrt 2021 11:53 #1267733

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5718
uit de hand met een kobaltboor (wurth in dit geval) door een 25mm dikwandige rvs pijp alsof t een stukkie boterkoek was.. ongelooflijk. zelfs zonder de neiging zijdelings weg te lopen...

Maar wellicht heb je ruimte op dek voor een plaatje hout met wat steuntjes waar je boormachine mooi stabiel op of tussen kan liggen met de kop op de juiste hoogte...

edit@ Joop: Gaat om een M4 gat, daar zal een beetje accu schroefmachine toch geen moeite mee hebben
Laatst bewerkt: 29 mrt 2021 11:59 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren in RVS 30 mrt 2021 19:46 #1268277

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5552
Wel de combinatie van langzaam en toch kracht.

Accu boormachine draait te hard en heeft te weinig inertia.

Zal wel lukken hoor. Maar door rond 25 massief is t wel diep graven.

Als je er meer moet doen zou ik t lekker thuis doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren in RVS 30 mrt 2021 19:53 #1268287

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 347
Gaatje 3,3 in de scepterpot boren en even Door laten lopen in de scepter zelf.
M4 tappen in de scepterpot en kuiltje boren in de scepter.
Monteren met een prikboutje of stelbout om de scepter te fixeren , Evt borgen met blauwe locktite.
Laatst bewerkt: 30 mrt 2021 19:56 door Makkie. Reden: Tybvoudje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren in RVS 30 mrt 2021 20:56 #1268327

de scepter is te dun om draad te tappen.
heb inmiddels kobalt boortjes in 3 en 4 mm. ga komende dagen eens proberen.
en het gaat om 10 stuks. en hier en daar moet plafond er uit om er bij te kunnen.
kreeg ook nog de tip om er een frupje goede kit tussen te doen.
als het boren niet lukt, dan de kit optie. kit is er al!
ieder dank voor het meedenken.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren in RVS 30 mrt 2021 21:02 #1268328

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Laat je rvs man anders een moertje op de scepter lassen, dan hoef je alleen maar een kuiltje te maken in je scpeterpiel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren in RVS 30 mrt 2021 21:04 #1268329

Dat was mijn idee ook, waarom verdik je de scepter niet... rubber tape, kit, sixaflex, maar ik ben makkelijk hoor, ga niet zo snel boren in iets wat juist lekker massief is. Of heb ik iets anders voor ogen dan de werkelijkheid toont? :blink:
Wáár zoek je naar? Wind?
Laatst bewerkt: 30 mrt 2021 21:06 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren in RVS 30 mrt 2021 21:17 #1268334

eerst boren, scheelt ook gewicht! :P
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren in RVS 30 mrt 2021 21:24 #1268337

Nee, want na boren komt een boutje en die is zwaarder dan het vijlsel. Dat kost knopen! :-)
Wáár zoek je naar? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren in RVS 30 mrt 2021 21:25 #1268338

boortjes gooi ik weg, scheelt ook. en de accu van de boormachine wordt ook leeg B)
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren in RVS 30 mrt 2021 21:28 #1268343

Kan zijn, maar dan koop je extra bier om het te vieren, en daar ga je weer :lol:
Denk titanium.
Wáár zoek je naar? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.426 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl