Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Sailhorse haakt bij oplieren op trailer

Sailhorse haakt bij oplieren op trailer 05 apr 2021 13:27 #1270083

  • bakje
  • bakje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Dit wordt ons derde seizoen met een Sailhorse waar we tot nu toe veel plezier van hebben. We hebben geen vaste ligplaats maar traileren de boot altijd. Het water in is altijd zo gebeurd. Maar het water is uit is wat "tricky". De boot haakt ergens als de kiel in de buurt is van de eerste rollen (de kiel moet tussen de eerste rollen door maar er is geen "geleiding"). We duwen de boot dan een stukje terug en proberen dan het midden op te zoeken. Omdat het onder water zit kan ik het niet precies zien. Dus het moet op gevoel. Maar na een aantal keer lukt dit altijd wel. Als de boot dit "haak" punt voorbij is dan gaat alles soepeltjes.

Dit heen en weer rond het "haak" punt geeft sommige familieleden wat stress. Vooral als het druk is bij de trailerhelling :-) Daarom wil ik dit jaar proberen het traileren makkelijker te maken. Ik vermoed dat de kiel achter de eerste rollen blijft haken maar ik weet dat niet zeker. Een en ander gebeurd onder water en ik kan niet zien wat er precies gebeurd. Iemand die vergelijkbare probelemen heeft met zijn sailhorse? Misschien kunnen jullie mee denken hoe ik een en ander kan verbeteren.

De boot is een (Cather) Sailhorse naar ik schat ergens uit 1977. De trailer is er origineel bijgeleverd: een Heinemann type BA kanteltrailer. Ik heb twee foto's bijgevoegd van de achter/onderkant van de boot op de trailer. Bij het oplieren op de trailer zit de hefkiel circa 5 cm hoger dan op de foto (na het oplieren draai ik de kiel iets naar beneden zodat de kiel op de trailer rust.)

Wat ik overweeg:
(1) Centreer wielen onder 45 graden ter hoogte van de kiel voor de eerste rollen. Idee is dat de boot op de kiel centreert. Vergelijkbaar wat ze gebruiken op trailers van Randmeren (kalftrailers.com/trailers/zeil...meer-met-gedeelde-as)
). Dit is relatief makkelijk te doen denk ik door een beugel te lassen uit koker.

(2) Van de Amerikaanse "guide poles " aan de achterkant van de trailer. Niet fijn om mee te rijden dus die moeten dan wel weer demontable zijn.
(trailerguidepoles.com/)

Alvast bedankt!
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailhorse haakt bij oplieren op trailer 05 apr 2021 13:34 #1270086

bakje schreef :
Dit wordt ons derde seizoen met een Sailhorse waar we tot nu toe veel plezier van hebben. We hebben geen vaste ligplaats maar traileren de boot altijd. Het water in is altijd zo gebeurd. Maar het water is uit is wat "tricky". De boot haakt ergens als de kiel in de buurt is van de eerste rollen (de kiel moet tussen de eerste rollen door maar er is geen "geleiding"). We duwen de boot dan een stukje terug en proberen dan het midden op te zoeken. Omdat het onder water zit kan ik het niet precies zien. Dus het moet op gevoel. Maar na een aantal keer lukt dit altijd wel. Als de boot dit "haak" punt voorbij is dan gaat alles soepeltjes.

Dit heen en weer rond het "haak" punt geeft sommige familieleden wat stress. Vooral als het druk is bij de trailerhelling :-) Daarom wil ik dit jaar proberen het traileren makkelijker te maken. Ik vermoed dat de kiel achter de eerste rollen blijft haken maar ik weet dat niet zeker. Een en ander gebeurd onder water en ik kan niet zien wat er precies gebeurd. Iemand die vergelijkbare probelemen heeft met zijn sailhorse? Misschien kunnen jullie mee denken hoe ik een en ander kan verbeteren.

De boot is een (Cather) Sailhorse naar ik schat ergens uit 1977. De trailer is er origineel bijgeleverd: een Heinemann type BA kanteltrailer. Ik heb twee foto's bijgevoegd van de achter/onderkant van de boot op de trailer. Bij het oplieren op de trailer zit de hefkiel circa 5 cm hoger dan op de foto (na het oplieren draai ik de kiel iets naar beneden zodat de kiel op de trailer rust.)

Wat ik overweeg:
(1) Centreer wielen onder 45 graden ter hoogte van de kiel voor de eerste rollen. Idee is dat de boot op de kiel centreert. Vergelijkbaar wat ze gebruiken op trailers van Randmeren (kalftrailers.com/trailers/zeil...meer-met-gedeelde-as)
). Dit is relatief makkelijk te doen denk ik door een beugel te lassen uit koker.

(2) Van de Amerikaanse "guide poles " aan de achterkant van de trailer. Niet fijn om mee te rijden dus die moeten dan wel weer demontable zijn.
(trailerguidepoles.com/)

Alvast bedankt!

Bij mijn Sailhorse moest ik er er op letten de kiel niet te hoog op te trekken voor het traileren. Dit omdat de kiel dan niet lekker tussen de achterste twee rollen liep. De verbreding van de kiel liep dan een een beetje vast op de onderkant van de rollen. Scheelde maar een cm-tje of wat maar toch...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailhorse haakt bij oplieren op trailer 05 apr 2021 13:39 #1270089

  • bakje
  • bakje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
keeszeiler schreef :
Bij mijn Sailhorse moest ik er er op letten de kiel niet te hoog op te trekken voor het traileren. Dit omdat de kiel dan niet lekker tussen de achterste twee rollen liep. De verbreding van de kiel liep dan een een beetje vast op de onderkant van de rollen. Scheelde maar een cm-tje of wat maar toch...

Hi Kees, bedankt voor de tip! Ik draai de kiel altijd helemaal op. En het lijkt inderdaard redelijk krap tussen de romp en de verbreding van de kiel. Ik ga er eens mee experimenteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailhorse haakt bij oplieren op trailer 05 apr 2021 14:09 #1270107

Heel bekend probleem wat ik ook ken van de hellijgwagen van mijn voregere Varianta maar relaief makkelijk op te lossen door twee stulen plaat te maken en zo tegen de buitenkant van de kielgeleider vast et bouten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailhorse haakt bij oplieren op trailer 05 apr 2021 14:22 #1270117

  • Peter84
  • Peter84's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 162
Ik denk dat je kiel inderdaad blijft hangen op een van de twee hoekjes van de dwarsbalk die de eerste rollers draagt.

Als je daar een op beide hoekje een hukpstukje last, moet het veel makkelijker gaan. Twee balkjes schuin naar achter, zodat je een soort V creëert waar de kielbulb tussen geleid word?

Ook jaren een sailhorse gehad, maar een andere trailer. Die had ook een soort geleide V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailhorse haakt bij oplieren op trailer 05 apr 2021 16:29 #1270177

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 448
Ik heb 15 jaar met mijn (Kloet) Sailhorse getrailerd en herken dit probleem niet (Pega-trailer) maar moet er bijzeggen dat mijn trek-auto een Subaru Forester was die ik tot en met de achterwielen het water in reed waardoor het kantelmechanisme zelfs meestal niet meer nodig was. Hoe verder je in het water staat, des te kleiner kennelijk de vastloopproblemen.
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailhorse haakt bij oplieren op trailer 05 apr 2021 17:26 #1270201

  • bakje
  • bakje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Yellow Boat schreef :
Heel bekend probleem wat ik ook ken van de hellijgwagen van mijn voregere Varianta maar relaief makkelijk op te lossen door twee stulen plaat te maken en zo tegen de buitenkant van de kielgeleider vast et bouten.
Ad
Peter84 schreef :
Ik denk dat je kiel inderdaad blijft hangen op een van de twee hoekjes van de dwarsbalk die de eerste rollers draagt.

Als je daar een op beide hoekje een hukpstukje last, moet het veel makkelijker gaan. Twee balkjes schuin naar achter, zodat je een soort V creëert waar de kielbulb tussen geleid word?

Ook jaren een sailhorse gehad, maar een andere trailer. Die had ook een soort geleide V.


Ik kan dit denk ik wel combineren. Paar balkjes (eventueel met knik) schuin naar achteren. Met daaraan voor geleiding. Dan kan ik eventueel ook centreer wielen daar op monteren. Wordt steeds mooier :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailhorse haakt bij oplieren op trailer 05 apr 2021 17:31 #1270203

  • bakje
  • bakje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Zeehaen schreef :
Ik heb 15 jaar met mijn (Kloet) Sailhorse getrailerd en herken dit probleem niet (Pega-trailer) maar moet er bijzeggen dat mijn trek-auto een Subaru Forester was die ik tot en met de achterwielen het water in reed waardoor het kantelmechanisme zelfs meestal niet meer nodig was. Hoe verder je in het water staat, des te kleiner kennelijk de vastloopproblemen.

Ik durf mijn A5 niet zo ver het water in te rijden. Krijgen ze natte voeten achterin :laugh:

Maar ik rij nu de trailer er zo ver in dat ik achter de auto net droog kan staan om de lier te bedienen. De as van de trailer staat dan volledig onder water. Kantel mechanisme heb ik wel nodig.

In het begin was ik wat voorzichtiger en dan reed ik de trailer zo ver er in dat de wiellagers van de trailer nog droog bleven. Maar dat was inderdaad een stuk lastiger met oplieren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailhorse haakt bij oplieren op trailer 10 apr 2021 15:43 #1272104

  • Florence
  • Florence's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Lijkt me niet heel bevorderlijk, water in de trommels. Krijg je dan geen problemen met vast gelopen remmen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sailhorse haakt bij oplieren op trailer 10 apr 2021 16:34 #1272132

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 448
Ik reed de trailer altijd zo ver het water in dat de as ruim onder water stond en heb daar mooit problemen mee gehad. De wiellagers waren afgedicht met keerringen dus konden niet vollopen en de remtrommels waren na de rit naar huis (ca 50kilometer) altijd weer droog vanbinnen (twee keer steekproef genomen in het begin, daarna 14 jaar nooit meer naar gekeken. Trailer was overdekt gestald; dat wel...)
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.323 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl