Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Uitlaat dieselkachel isoleren

Uitlaat dieselkachel isoleren 18 apr 2021 09:50 #1274793

  • spook1
  • spook1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 225
Mijn dieselkachel ( Volvo Ardic, oud beestje) doet het weer :-)

Nu ontdekken we nieuwe uitdaging. De uitlaat wordt behoorlijk warm.

De uitlaat loopt bovendoor de bakskist ( "rugleuning") en is omwonden met glasmatten, om de 10 cm omwonden met een koperdraad om het op de plek te houden.
Met name de koperdraden worden na een poosje behoorlijk warm.
Plastic wat ertegenaan komt smelt ( er is een kast in de bakskist gebouwd westerlygriffon.nl/dynamic/med...klussen/IMG_1179.JPG )

Heeft iemand een idee hoe we snel de isloatie kunnen verbeteren? Omwinden met meer glaswol? Of is er tegenwoordig iets slimmers?
Doen is de weg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitlaat dieselkachel isoleren 18 apr 2021 10:24 #1274799

spook1 schreef :
Mijn dieselkachel ( Volvo Ardic, oud beestje) doet het weer :-)

Nu ontdekken we nieuwe uitdaging. De uitlaat wordt behoorlijk warm.

De uitlaat loopt bovendoor de bakskist ( "rugleuning") en is omwonden met glasmatten, om de 10 cm omwonden met een koperdraad om het op de plek te houden.
Met name de koperdraden worden na een poosje behoorlijk warm.
Plastic wat ertegenaan komt smelt ( er is een kast in de bakskist gebouwd westerlygriffon.nl/dynamic/med...klussen/IMG_1179.JPG )

Heeft iemand een idee hoe we snel de isloatie kunnen verbeteren? Omwinden met meer glaswol? Of is er tegenwoordig iets slimmers?

Alleen glasweefsel isoleert niet echt goed. Het is namelijk niet het glas wat moet isoleren maar de lucht die er tussen de vezels zit. Daarom kun je beter glaswol nemen en dat omwikkelen met glasband zoals dit: www.polyservice.nl/390-glasweefselband .Hoef je ook niet meer met koperdraad te omwikkelen , alleen aan het eind een paar nietjes erin of zoiets, je kunt ook aluminiumtape nemen.
Let wel op dat je galswol neemt zonder bindmiddel erin want dat wat je in de bouwmarkt koopt is meestal alleen geschikt voor koudeisolatie en dat bindmiddel kan niet tegen hoge temperaturen. De uitlaat zelf wordt ook nog veel heter met isolatie dan zonder .
Ga anders eens bij een (open) haarden winkel langs , die hebben van dat spul. www.google.com/search?q=isolat...QBA&biw=1376&bih=641
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitlaat dieselkachel isoleren 18 apr 2021 12:56 #1274818

Wanneer het constructief mogelijk is een gecombineerde uitlaat voor afgas en inlaat van verbrandings lucht maken.

Daarmee win je warmte terug uit de uitlaat, wordt de verse lucht voorverwarmd en is de emperatuur van de leiding met de hand lange tijd vast te houden. En het rendement van de kachel een stuk hoger.

Enkele kachels hebben dat in het ontwerp meegenomen, zoals Wallas er één is.
Dat komt sterk tot uitdrukking in de prijs, maar voor mij is het prijsverschil minder belangrijk dan het risico van een véél te hete uitlaat door een ruimte waarin dit schade kan veroorzaken.

Ik heb wel eens een zeil in handengehad dat tegen zo´n hete uitlaat had gelegen, dat was heel wat meer schade dan het prijsverschil.
De schipper heeft een nieuw zeil en een veiliger kachel gekocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitlaat dieselkachel isoleren 18 apr 2021 13:54 #1274830

Saeftinghe schreef :
Wanneer het constructief mogelijk is een gecombineerde uitlaat voor afgas en inlaat van verbrandings lucht maken.

Daarmee win je warmte terug uit de uitlaat, wordt de verse lucht voorverwarmd en is de emperatuur van de leiding met de hand lange tijd vast te houden. En het rendement van de kachel een stuk hoger.

Enkele kachels hebben dat in het ontwerp meegenomen, zoals Wallas er één is.
Dat komt sterk tot uitdrukking in de prijs, maar voor mij is het prijsverschil minder belangrijk dan het risico van een véél te hete uitlaat door een ruimte waarin dit schade kan veroorzaken.

Dat kan echter waarschijnlijk niet bij de goedkopere kachels want daar is de waaier van de verbrandingslucht ook avn plastic en kan waarschijnlijk niet tegen hogere temperaturen.Het kan echter zijn dat het een hittebestendige plasticsoort is want die bestaan ook wel tot ongeveer 200 graden ( de kleur is anders( zie foto) dus wie weet maar daarvoor zou je dat een eer moeten testen in een oven of zo. Heb er al eens een willen bestellen om dat uit te zoeken maar ben er nog niet aan toe gekomen.Dat idee van warmte terugwinnen heb ik ook al eens gehad .
Overigens is dat met een dubbelwandige pijp niet zo makkelijk want die zal a gauw 2 meter of meer moeten zijn om er echt profijt van te hebben , heb het wel eens nagerekend.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.274 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl