Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Enkele kroonsteentjes vervangen met dit....!!..

Enkele kroonsteentjes vervangen met dit....!!.. 12 juni 2021 07:33 #1294573

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1701
Wat we ook niet moeten vergeten is dat we sinds de bouw van onze boot heel wat meer electronische apparatuur zijn gaan gebruiken aan boord.

Ik zie het bij de renovatie van ons huis: in 1980 opgeleverd met 5 groepen. Op een 1x25A hoofdzekering.

We zijn al over naar 3x25A. Als we over anderhalf jaar klaar zijn met renoveren schat ik dat we op minimaal 15 gewone en drie 3-fasen groepen zitten.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele kroonsteentjes vervangen met dit....!!.. 12 juni 2021 08:13 #1294588

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1244
sjoerd1981 schreef :
Klopt, maar de draden zijn toch afgezekerd bij de bron neem ik aan?
Als de zekering goed is gekozen (gebaseerd op draaddoorsnede) is er niks aan de hand...

Het punt is dat de draaddoorsnede ter plekke kleiner wordt gemaakt, omdat de draad door het principe van deze klem ingesneden wordt. Voor wat er aan draaddoorsnede over blijft kan de zekering vervolgens te zwaar zijn.
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele kroonsteentjes vervangen met dit....!!.. 12 juni 2021 08:14 #1294589

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 398
Al die klem verbindingen die in dit topic besproken worden zijn alleen bruikbaar voor stijve massieve aders en mogen absoluut niet gebruikt worden voor soepele aders. Als het perfect moet zijn, nooit verbindingen maken in kabels maar alleen op plaatsen die je kan inspecteren. Een zekering beschermt de kabel dikte dus respecteer de kabeldikte of wanneer je naar een dunnere kabel overgaat monteer dan de gepaste zekering. Er is een grootverschil met verbindingen in een huis dat niet beweegt dan een voertuig of boot.
Laatst bewerkt: 12 juni 2021 08:18 door Zeerover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele kroonsteentjes vervangen met dit....!!.. 12 juni 2021 08:23 #1294596

ironman schreef :
sjoerd1981 schreef :
Klopt, maar de draden zijn toch afgezekerd bij de bron neem ik aan?
Als de zekering goed is gekozen (gebaseerd op draaddoorsnede) is er niks aan de hand...

Het punt is dat de draaddoorsnede ter plekke kleiner wordt gemaakt, omdat de draad door het principe van deze klem ingesneden wordt. Voor wat er aan draaddoorsnede over blijft kan de zekering vervolgens te zwaar zijn.

Oh, je hebt gelijk... ik ken die dingen eigenlijk niet, besefte niet dat het doormiddel van insnijden werkt...

Dat werkt niet bij multistrand kabel. Alleen bij massief toch? Op onze bootjes gebruiken we geen massief, dus valt het eigenlijk af denk ik...

Persoonlijk ben ik sinds het laatste bootje overstapt op alle connectoren eraan persen met een perstang. En daarna lijmende krimpkous.
Daarvoor soldeerde ik weleens, maar dat blijkt minder betrouwbaar dan persen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele kroonsteentjes vervangen met dit....!!.. 12 juni 2021 08:38 #1294597

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4221
Zeerover schreef :
Al die klem verbindingen die in dit topic besproken worden zijn alleen bruikbaar voor stijve massieve aders en mogen absoluut niet gebruikt worden voor soepele aders.

Als zelfs die Wago klemmen ongeschikt zouden zijn voor (low voltage) soepele aders valt er in o.a. NMEA 0183 netwerken aan boord weinig meer aan te sluiten. Veel electronica werkt met klemaansluitingen die naar mijn idee niet echt verschillen van de Wago klemverbindingen.

Stijve massieve aders op jachten lijkt me niet een heel goed idee...

Edit: @Zeerover: Wago spreekt zelf ook van 'meeraderige' geleiders en 'alle soorten geleiders' in haar informatie. Uit welke bron komt jouw informatie?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 12 juni 2021 08:50 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele kroonsteentjes vervangen met dit....!!.. 12 juni 2021 08:41 #1294599

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9949
Ik heb op mijn boot en huis meerdere Wago verbindingen. Net als miljoenen andere mensen.
Je kunt die 3M dingen niet met Wago vergelijken. Wago is een klem verbinding. (is er ook in Ex uitvoering) Doe zaken met vele elecrtra bedrijven van groot tot klein en ze gebruiken alle Wago. Dus ik hoor graag voorbeelden waar wago klemmen voor brand hebben gezorgd. Komt nu een beetje over als stemming makerij.





Laatst bewerkt: 12 juni 2021 08:54 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele kroonsteentjes vervangen met dit....!!.. 12 juni 2021 08:48 #1294600

Klemmen is ok. Zorgt niet voor brand.
Maar het principe van multi-strand kabel doorsnijden om te verbinden lijkt me niet ideaal.

Stemmingmakerij is niet de bedoeling. Zoals gezegd, mijn huidige bootje heeft 40 jaar vrolijk met gewone kroonsteentjes rondgevaren. Zonder problemen.
Hoort dat dan? Nee. Is het gelijk een ramp? Ook niet.
Kan het anders? Zeker wel.
En die mening geven we... wat je er mee doet moet je zelf weten.

1 tip: zeker niet alles opvolgen wat er hier gezegd wordt, want dan blijf je klussen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele kroonsteentjes vervangen met dit....!!.. 12 juni 2021 08:51 #1294603

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 398
Als je toch die wago verbindingen wilt gebruiken klem dan hulsjes rond je kabel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele kroonsteentjes vervangen met dit....!!.. 12 juni 2021 10:08 #1294612

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 947
Zeerover schreef :
Al die klem verbindingen die in dit topic besproken worden zijn alleen bruikbaar voor stijve massieve aders en mogen absoluut niet gebruikt worden voor soepele aders. Als het perfect moet zijn, nooit verbindingen maken in kabels maar alleen op plaatsen die je kan inspecteren. Een zekering beschermt de kabel dikte dus respecteer de kabeldikte of wanneer je naar een dunnere kabel overgaat monteer dan de gepaste zekering. Er is een grootverschil met verbindingen in een huis dat niet beweegt dan een voertuig of boot.

De getoonde Wago verbinding snijdt niet in de geleider maar klemt en geeft goede betrouwbare verbindingen, ik denk dat je wat zaken door elkaar haalt.

Getoonde Wago verbindingen kunnen gerust met soepele draad gebruikt worden.
Anders even de info van de fabrikant raadplegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele kroonsteentjes vervangen met dit....!!.. 12 juni 2021 11:27 #1294622

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1244
Ik heb toch even doorgezocht en moet zeggen dat ik niet correct was te zeggen dat die IDC-verbindingen in het koper van de draad snijden. Ze snijden wel door de isolatie, maar als je de juiste draaddikte hebt zouden ze de koperader (ook multistranded) zodanig verklemmen dat er slechts vervorming van het metaal plaatsvindt waardoor er een duurzame electrische verbinding zou worden gemaakt. Het is dus wel belangrijk dat je de juiste draaddikte hebt die bij je verbindertje past.

Mijn eigen boot kwam niet bepaald met een certificaat voor de verschillende draaddiktes die gebruikt zijn :laugh:, dus ik zal die verbindingen zelf niet gebruiken. Ik ben benieuwd wat je ervaringen zijn!

Cheers,

-
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele kroonsteentjes vervangen met dit....!!.. 12 juni 2021 11:48 #1294626

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Zeerover schreef :
Als je toch die wago verbindingen wilt gebruiken klem dan hulsjes rond je kabel.
Er is niets op tegen om hulsjes te gebruiken, maar nodig is het niet bij wago steekklemmen.

Overigens heeft wago veerkkemmen voor tot 185mm2 kabel.
Deze klemmen zouden een betere verbinding maken dan een verbinding met een aangeperste kabelschoen.(aldus de verkoper die ik van de week op bezoek heb gehad.)
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele kroonsteentjes vervangen met dit....!!.. 12 juni 2021 12:24 #1294630

Hans V schreef :
Zeerover schreef :
Al die klem verbindingen die in dit topic besproken worden zijn alleen bruikbaar voor stijve massieve aders en mogen absoluut niet gebruikt worden voor soepele aders.

Als zelfs die Wago klemmen ongeschikt zouden zijn voor (low voltage) soepele aders valt er in o.a. NMEA 0183 netwerken aan boord weinig meer aan te sluiten. Veel electronica werkt met klemaansluitingen die naar mijn idee niet echt verschillen van de Wago klemverbindingen.

Stijve massieve aders op jachten lijkt me niet een heel goed idee...

Edit: @Zeerover: Wago spreekt zelf ook van 'meeraderige' geleiders en 'alle soorten geleiders' in haar informatie. Uit welke bron komt jouw informatie?

Dat is inderdaad nog allemaal Old School denken. De installatiebranche heeft zich ondertussen al veel verder ontwikkeld. Wago is geschikt voor massieve draad en meeraderige draad. In de oude lasdoppen kon vroeger inderdaad alleen massieve draad. De inline connector van Wago is ook een handig ding. Te gebruiken met een grondplaatje als je trekontlasting wilt www.wago.com/global/installati...ith-lever/p/221-2401
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele kroonsteentjes vervangen met dit....!!.. 12 juni 2021 12:40 #1294632

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
PvO schreef :
Er is niets op tegen om hulsjes te gebruiken
Behalve dat je kans hebt op een slechtere verbinding.

Met die Wago's kun je ook soepele draad verbinden. Maar als je met adereindhulzen extra overgangsweerstand wil creëren, mij best.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 12 juni 2021 12:48 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele kroonsteentjes vervangen met dit....!!.. 12 juni 2021 13:33 #1294637

Rob10 schreef :

Dat is inderdaad nog allemaal Old School denken. De installatiebranche heeft zich ondertussen al veel verder ontwikkeld. Wago is geschikt voor massieve draad en meeraderige draad. In de oude lasdoppen kon vroeger inderdaad alleen massieve draad. De inline connector van Wago is ook een handig ding. Te gebruiken met een grondplaatje als je trekontlasting wilt www.wago.com/global/installati...ith-lever/p/221-2401

Hmm, dat is interessant... ik leer graag bij.
Dus die Wago verbinders zijn ook geschikt voor een vochtige zout-wateromgeving? Bijvoorbeeld een verbinding in een bakskist? (Waar dit draadje mee startte)
Als je de kabel stript, hoe voorkom je dan dat er corrosie in de kabel op kan treden? (Door vocht). Of zijn die wago verbinders waterdicht?
Laatst bewerkt: 12 juni 2021 13:34 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele kroonsteentjes vervangen met dit....!!.. 12 juni 2021 13:58 #1294641

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9949
Dan doe je er nog een gelbox omheen:


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele kroonsteentjes vervangen met dit....!!.. 12 juni 2021 14:08 #1294646

sjoerd1981 schreef :
Rob10 schreef :

Dat is inderdaad nog allemaal Old School denken. De installatiebranche heeft zich ondertussen al veel verder ontwikkeld. Wago is geschikt voor massieve draad en meeraderige draad. In de oude lasdoppen kon vroeger inderdaad alleen massieve draad. De inline connector van Wago is ook een handig ding. Te gebruiken met een grondplaatje als je trekontlasting wilt www.wago.com/global/installati...ith-lever/p/221-2401

Hmm, dat is interessant... ik leer graag bij.
Dus die Wago verbinders zijn ook geschikt voor een vochtige zout-wateromgeving? Bijvoorbeeld een verbinding in een bakskist? (Waar dit draadje mee startte)
Als je de kabel stript, hoe voorkom je dan dat er corrosie in de kabel op kan treden? (Door vocht). Of zijn die wago verbinders waterdicht?

Een Wago klem is van zichzelf natuurlijk niet waterdicht. Zoals hierboven al genoemd kan dat met een gelbox wel. Als je een permanente verbinding wilt in de bakskist dan is een krimpverbinding een betere keuze denk ik www.hbm-machines.com/producten...rfaces-across-google
Laatst bewerkt: 12 juni 2021 14:12 door Account op verzoek verwijderd 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele kroonsteentjes vervangen met dit....!!.. 12 juni 2021 22:44 #1294741

Waterman schreef :
Juist bij gelijkstroom zijn hoge amperages icm te dunne bedrading en overgangsweerstanden hoofd ingrediënten van de brandoorzaken.

Dat de spanning slechts 12 Volt is daar deels debet aan.
Bij 24 Volt is het energieverlies (opwarming) van een draad (bij gelijk vermogens transport) slechts een kwart tov 12 Volt.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app


+++1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Enkele kroonsteentjes vervangen met dit....!!.. 13 juni 2021 10:51 #1294836

  • PvdE
  • PvdE's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 422
Die Wago inline connectors en gelbox kende ik nog niet. Erg handig. Zo leer je nog eens wat bij als gevolg van zo'n eenvoudige vraag :-)
Elisabeth - Kolibri 660 - Marina Numansdorp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.312 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl