Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Perkins Prima M50 1988......

Perkins Prima M50 1988...... 27 juli 2021 10:07 #1308778

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3901
Zondag aan de vakantie begonnen....
Numansdorp-Oude Tonge want daar lig je naast de Appie.
Onderweg een tikkend geluid in de motor duidelijker dan normaal.
Voor Oude Tonge nog een boot met motorpech mee terug naar binnen gesleept.
Maandag morgen is de tik duidelijker, klinkt als metaal op metaal en de frequentie is langzamer dan de motortoeren.
Losse klepstoter of zo?
Door de Krammer, vd Rest in Wemeldinge afgesproken en een ligplaats geregeld.
Tegen de stroom in gelaveerd op ons gemakje om de motor te ontzien. Nat geworden dat wel.
Voor Stavenisse haakt het reguleerlijntje van de genua aan de zaling en de tunnel waarin die genaaid zit scheurt enige tientallen centimeters uit. Gelukkig blijft de tunnel weliswaar als twee losse stroken op het zeil en houd het achterlijk zijn stevigheid. Door gelaveerd maar bij iedere overstag ingerold tot voor de zaling.
Om 07:30 bij van de Rest gevraagd en direct monteur aan boord.
Met de hand boven de motor weet hij het meteen, lucht! Lekkende verstuiver.
Mijn admiraal vond ook dat de motor meer stonk naar diesel dan normaal.
Het zeil naar S & S gebracht en dat is al weer klaar! Top! (12:00)
De monteur heeft de laatste van vier verstuivers net los, wat zitten die dingen vast na 33 jaar!
Drie zijn er al getest en ze zijn tot mijn stomme verbazing goed! Twee lekten er zeker, lekker verkoold ook.
Nieuwe ringen worden gebracht en vanmiddag zou het allemaal weer voor elkaar komen.
Fingers crossed!
Trouwens goed dat ik bij de Krammer al belde voor ligplaats, bij aankomst hoorde ik dat de haven vol was, iedereen blijft liggen vanwege het weer.
Laatst bewerkt: 27 juli 2021 10:10 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins Prima M50 1988...... 27 juli 2021 11:01 #1308800

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1263
Waterblok schreef :
Zondag aan de vakantie begonnen....
Numansdorp-Oude Tonge want daar lig je naast de Appie.
Onderweg een tikkend geluid in de motor duidelijker dan normaal.
Voor Oude Tonge nog een boot met motorpech mee terug naar binnen gesleept.
Maandag morgen is de tik duidelijker, klinkt als metaal op metaal en de frequentie is langzamer dan de motortoeren.
Losse klepstoter of zo?
D
Om 07:30 bij van de Rest gevraagd en direct monteur aan boord.
Met de hand boven de motor weet hij het meteen, lucht! Lekkende verstuiver.
Mijn admiraal vond ook dat de motor meer stonk naar diesel dan normaal.

De monteur heeft de laatste van vier verstuivers net los, wat zitten die dingen vast na 33 jaar!
Drie zijn er al getest en ze zijn tot mijn stomme verbazing goed! Twee lekten er zeker, lekker verkoold ook.

Fingers crossed!
Idd. Tikkende geluid evt. klep op zuiger gevallen. T.g.v. slechte verstuivers treedt er niet een metalig tikkend geluid op.
Dit in combinatie met met hand boven motor(olie vuldop) die lucht voelt(carter overdruk).
Net zo,'n gevalletje meegemaakt.
Gevolg gat in de zuiger waardoor een enorme carter overdruk.
Maar ik hoop voor je dat ik geen gelijk heb ;)
Laatst bewerkt: 27 juli 2021 11:05 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins Prima M50 1988...... 27 juli 2021 11:27 #1308808

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3901
Waarschijnlijk niet, de olievuldop zat er gewoon op (plastic losse dop) en de hand werd boven de verstuiver gehouden.
De eerste en de derde vertoonden duidelijk lek en koolsporen.
De zaak zit bijna weer in elkaar en de zon schijnt en het is droog in Wemeldinge
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins Prima M50 1988...... 27 juli 2021 11:53 #1308817

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1263
Waterblok schreef :
Waarschijnlijk niet, de olievuldop zat er gewoon op (plastic losse dop) en de hand werd boven de verstuiver gehouden.
De eerste en de derde vertoonden duidelijk lek en koolsporen.
De zaak zit bijna weer in elkaar en de zon schijnt en het is droog in Wemeldinge
Gelukkig, maar heeft de verstuiver dan los gezeten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins Prima M50 1988...... 27 juli 2021 12:09 #1308825

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3901
Loopt weer als altijd, als een zonnetje!
Retourleiding lekte nog beetje, vastgezet alles top.
Genua weer gehaald bij S&S en nog hijsen, al de tweede keer hijsen dus dit jaar.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins Prima M50 1988...... 27 juli 2021 12:19 #1308830

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3901
@Madoc, is een beetje een raadsel, motor heeft ca 5500 uur gelopen.
Hij krijgt olie, filters en verder niks.
Bij 2800 uur heb ik ooit in Hoorn grotere beurt laten doen, toen is ook compressie gemeten en dat doe je door het gat van de verstuiver meen ik? Verder nooit iets aan de motor zelf gedaan.
Waarom zeg ik dit? omdat er onder de verstuivers verschillende ringen te voorschijn kwamen, de diameter van het gat was verschillend.
vd Rest heeft aan de hand van mijn motornummer en originele handboek ringen laten komen maar die waren te groot.....
Dus liggen er nu ringen uit de voorraad van de monteur onder.
De verstuivers zijn met de hand vastgezet niet met een momentsleutel.

De motor stonk altijd een beetje naar diesel, mogelijk is de lekkage langzaam aan al heel lang aan het groeien geweest totdat het nu hoorbaar was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins Prima M50 1988...... 27 juli 2021 14:43 #1308871

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 415
Bekend verhaal, vriend van me heeft net zo'n motor in zijn boot staan ding al meer dan de 4000 uur gelopen en als die warm was begon t oliedruk zoemertje af en toe zacht te piepen, tijd voor revisie dus.

OA krukas geslepen en ondermaatse lagers gemonteerd net een snufje veinig speling op de lagers maar ach.

Blok er weer in, testdraaien en alles honkydory.
10 motor uren later, metalige tik erin klinkt als big end.
Bij de 4e cil verstuiver leiding losgekomen en tik was weg, nét op tijd uitgezet hoopten we.

4e cilinder krijgt als laatste olie door de krukas dus dat klonk plausibel,

Motor er weer uit en op de kop gelegd en er was helemaal niets te zien aan de lagers. Geen loopsporen, speling nog t zelfde, een raadsel.
Alles weer gemonteerd en een tijdelijke opstelling gemaakt om test te draaien en liep weer als een zonnetje.

Uiteindelijk bleek er soms een verstuiver te druppelen en dus te pingelen.

Nu gaar er na revisie van de verstuivers af en toe een scheut tweetakt olie in de diesel om de brandstof wat minder schraal te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins Prima M50 1988...... 27 juli 2021 15:51 #1308901

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1263
Waterblok schreef :
@Madoc, is een beetje een raadsel, motor heeft ca 5500 uur gelopen.
Hij krijgt olie, filters en verder niks.
Bij 2800 uur heb ik ooit in Hoorn grotere beurt laten doen, toen is ook compressie gemeten en dat doe je door het gat van de verstuiver meen ik? Verder nooit iets aan de motor zelf gedaan.
Waarom zeg ik dit? omdat er onder de verstuivers verschillende ringen te voorschijn kwamen, de diameter van het gat was verschillend.
vd Rest heeft aan de hand van mijn motornummer en originele handboek ringen laten komen maar die waren te groot.....
Dus liggen er nu ringen uit de voorraad van de monteur onder.
De verstuivers zijn met de hand vastgezet niet met een momentsleutel.

De motor stonk altijd een beetje naar diesel, mogelijk is de lekkage langzaam aan al heel lang aan het groeien geweest totdat het nu hoorbaar was.


Fijn dat de motor het weer prima doet.
Ik was in een bepaalde richting gaan denken omdat je het over een metaal op metaal tik had gesproken.
Het geval wat ik aanhaalde was ook met zo'n tik begonnen en eindigde in een een gat in een zuiger ten gevolge van een gebroken klepveer.
Verder een fijne vakantie toegewenst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Perkins Prima M50 1988...... 27 juli 2021 16:00 #1308904

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3901
Dank, monteur voor beter weer hebben ze hier dan weer niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.277 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl