Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hoogte beluchter

Hoogte beluchter 31 juli 2021 22:10 #1310261

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1582
Er is al vaker over geschreven, maar ik vind geen antwoord op deze vraag:



Ik wil mijn motor die onder de wl staat gaan uitrusten met een beluchter voor de zekerheid.
Nu zie ik op vrijwel alle plaatjes staan dat die minimaal 40cm boven de wl geplaatst moet worden
Weet iemand waarom dar zo hoog moet?
In mijn motorruim kan ik hem max 28cm boven de wl plaatsen en om nou gaten naar mn hondekooi te gaan maken daarvoor zie ik niet zo zitten.

En qua type keuze: ik zie ze van Vetus voor 89 euro en bijv allpa van 30 en zelfs 19 euro.
Er zal best kwaliteitsverschil zijn, maar zoveel voor een plastic onderdeel?
En met of zonder slangetje op de klep?

Wat zijn jullie ervaringen?
Groet
Jeroen
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Laatst bewerkt: 31 juli 2021 22:11 door MoonRiver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoogte beluchter 31 juli 2021 22:40 #1310268

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13367
Ik denk dat die hoogte ook te maken heeft met het echt wegzakken van het water. Ik zou desondanks ook geen extra gaten maken. Dan maar 28 cm.

Wij hebben een vetus met klepje. Tot deze vakantie geen problemen, maar nu wel. Slangetje hangt nu in een opvangtankje die ik regelmatig Check. De ene keer wel water, de andere keer nauwelijks. Als het kon maakte ik een slangetje naar buiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoogte beluchter 01 aug 2021 08:32 #1310350

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8544
@ko
klepje schoonmaken, zal wel zand in zitten nu
op Wad geweest?
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoogte beluchter 01 aug 2021 08:35 #1310351

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5479
Die klepjes is een bron van problemen. Worden niet goed onderhouden. Beluchter zit soms verborgen geinstalleerd. Vooral met zout water gaat het klepje snel dichtzitten.

Klepje geheel wegnemen en een dunne leiding naar buiten.Bij mij een aansluiting gemaakt aan de bovenzijde van de kuipafvoer. Als de motor draait hoor je de leiding "rochelen" als teken dat deze werkt.

Hevelen van buitenwater in de motor is een ernstig probleem.

En let op, dat het ook onder helling goed moet werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoogte beluchter 01 aug 2021 09:38 #1310378

brambo schreef :

En let op, dat het ook onder helling goed moet werken.

Vandaar die , overigens ook maar geschat denk ik, 40cm van vetus.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoogte beluchter 01 aug 2021 09:56 #1310386

Helling en uit het midden gemonteerd, daarvoor hoogte nodig.
Er zijn wel prima beluchters met een goed toegankelijk klepje(meer een ventieltje.
VolvoPenta. Deze, de linker:

Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoogte beluchter 01 aug 2021 12:08 #1310424

  • S Nauta
  • S Nauta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 80
Die 28 zal voldoende zijn als de belichter enigszins in het midden van het schip gemonteerd zit. Vetus geeft uiteraard ook maar een algemeen advies dat in meerdere situaties moet voldoen.
Ik heb zelf een beluchter zonder klepje, kan het ook niet ongemerkt dicht zitten met hevelen tot gevolg. Slangetje komt buiten uit, bij veel toeren komt er een straaltje uit, weet je gelijk weer dat er niets verstopt zit en eventueel vuil wordt eruit gespoelt. Je kan sowieso nog kijken wat de beluchter het makkelijkste geplaatst kan worden, dit kan tussen warmtewisselaar en uitlaat, maar ook in de slang tussen de impeller pomp en de motor.
Laatst bewerkt: 01 aug 2021 12:10 door S Nauta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoogte beluchter 01 aug 2021 12:31 #1310429

S Nauta schreef :
Slangetje komt buiten uit, bij veel toeren komt er een straaltje uit,.

Bij weinig toeren (alleen stationair of meer dan dat) niet dan ? Dat is dan echt niet goed hoor wan dan wordt er bij weinig toeren lucht meegenomen naar de motor of er komt in het ergste geval bij weinig toeren helemaal geen koelwater meer vorobij de hevelbreker . Dat kan bijv. het geval zijn als de impellerpomp een slechte opvoerhoogte heeft door slijtage van impelelr of pomphuis . Zou ik beslist een keer goed naar kijken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoogte beluchter 01 aug 2021 12:34 #1310430

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5479
Als je die van Volvo Penta openmaakt, dan zit er een miniscuul rubber klepje in. Zit in korte tijd verstopt van het zoute water. Vervangen door een nippeltje met een slang aansluiting.

Bij regelmatig onderhoud is het niet zo'n probleem. Maar in veel gevallen gebeurt dit niet en zit de beluchter verscholen en is moeilijk bereikbaar.

Vergis je niet over de ernst voor schade aan de motor. Waterslag, kromme drijfstang etc. etc.

Men denkt veelal dat het water via de uitlaat leiding komt en niet door hevelen.

Geval meegemaakt van tweemaal een nieuwe motor en het onnodig vernieuwen van het uitlaatsysteem.

Hevelen is een ernstig probleem. Lenspomp met de slang overboord. Stroom uitgeschakeld. Volgende ochtend boot gezonken en de oorzaak van het "lek" bleek niet meer te vinden.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoogte beluchter 01 aug 2021 12:44 #1310432

brambo schreef :
Als je die van Volvo Penta openmaakt, dan zit er een miniscuul rubber klepje in. Zit in korte tijd verstopt van het zoute water. Vervangen door een nippeltje met een slang aansluiting.

Dan heb je hem nog nooit opengemaakt.
Er zit een zacht, flexibel, wit rubberen tuutje in van ruim 1 cm lang dat werkt als een ventiel (alleen lucht naar binnen).

Blauwe dopje losdraaien, checken en er weer in.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoogte beluchter 01 aug 2021 12:51 #1310433

brambo schreef :
Als je die van Volvo Penta openmaakt, dan zit er een miniscuul rubber klepje in. Zit in korte tijd verstopt van het zoute water. Vervangen door een nippeltje met een slang aansluiting.

Bij regelmatig onderhoud is het niet zo'n probleem. Maar in veel gevallen gebeurt dit niet en zit de beluchter verscholen en is moeilijk bereikbaar.

Vergis je niet over de ernst voor schade aan de motor. Waterslag, kromme drijfstang etc. etc.

Men denkt veelal dat het water via de uitlaat leiding komt en niet door hevelen.

Geval meegemaakt van tweemaal een nieuwe motor en het onnodig vernieuwen van het uitlaatsysteem.

Hevelen is een ernstig probleem. Lenspomp met de slang overboord. Stroom uitgeschakeld. Volgende ochtend boot gezonken en de oorzaak van het "lek" bleek niet meer te vinden.

Bram

Consequent na het stoppen van de motor de koelwaterfsluiter dichtdraaien, zeker als je van boord gaat is de beste oplossing. Maar inderdaad , dat klepje moet je ook meermaals per jaar controleren , afhankelijk van de vaaruren .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoogte beluchter 01 aug 2021 13:02 #1310435

Baasklusje schreef :
brambo schreef :
Als je die van Volvo Penta openmaakt, dan zit er een miniscuul rubber klepje in. Zit in korte tijd verstopt van het zoute water. Vervangen door een nippeltje met een slang aansluiting.

Dan heb je hem nog nooit opengemaakt.
Er zit een zacht, flexibel, wit rubberen tuutje in van ruim 1 cm lang dat werkt als een ventiel (alleen lucht naar binnen).

Blauwe dopje losdraaien, checken en er weer in.

Het oude VP type heeft echt alleen een klein rubber plaatje en geen eendebek zoals dat heet .
Kijk hier maar: www.dedieseldokter.nl/a-601255...-875738/#description
Ik heb er ook zoeen en al eens een nieuw binnenwerk in gezet (toen bij Keyoart besteld: www.keypart.com/stock/875738-r ).
Mogelijk heb jij een nieuwer type of geen van VP?
Ad
keypart.blob.core.windows.net/...mages/875738-Rv1.jpg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoogte beluchter 01 aug 2021 13:08 #1310436

Op de foto die ik vlak hierboven postte staan de nieuwe en de oude.
Die oude heeft idd een heel klein heel dun stukje folie als ventiel. Hopeloos.
De nieuwe heeft idd een eendebekje.
Veel groter, niet te verliezen, makkelijk bereikbaar, makkelijk schoon te maken.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoogte beluchter 01 aug 2021 14:03 #1310446

Baasklusje schreef :
De nieuwe heeft idd een eendebekje.
Veel groter, niet te verliezen, makkelijk bereikbaar, makkelijk schoon te maken.

Die is niet speciaal van Volvo Penta zo te zien: www.lankhorst-taselaar.nl/Cata...uchters/Product.aspx
Inderdaad met een eendebek .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoogte beluchter 01 aug 2021 14:34 #1310450

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 861
Jeroen, zoals je weet is in mijn boot een nieuwe motor gegaan compleet met beluchter, waterlock enzovoort. Aanvankelijk zat de beluchter te laag waardoor hij is gaan hevelen (al zeilende) met water in de motor als gevolg. Dat wil je niet.
Ik ben ervaringsdeskundige.

Die 40 cm advies is er dus niet voor niets. Die 28 cm is dus wat aan de krappe kant. Als je toch op die 28 cm in wilt zetten dan is het van belang dat aan de tweede voorwaarde ook wordt voldaan en dat is dat onder helling de beluchter boven de waterlijn blijft. Dat ging bij mij fout. Ik lekker zeilen en dat ding ondertussen maar hevelen.....

Het telkens dicht doen van de koelwaterinlaat, wat Ad zegt, is natuurlijk om knettergek van te worden. Elke keer de motorkast open en dicht als de motor aan of uit gaat. Zie je het voor je ? Ik niet.
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoogte beluchter 01 aug 2021 14:58 #1310453

Toekomst schreef :
Het telkens dicht doen van de koelwaterinlaat, wat Ad zegt, is natuurlijk om knettergek van te worden. Elke keer de motorkast open en dicht als de motor aan of uit gaat. Zie je het voor je ? Ik niet.

Nee hoor , kwestie van een luikje in de motorkast maken zodat je er ook bij kunt zonder de hele motorkast open te doen
En als dat niet kan een afstandbediening , bij een kogelafsluietr makkelijk te maken , bij een klepafsluiter wat lastiger maar ook niet onmogelijk.

Overigens heb je altijd een bepaalde hoogte nodig boven de waterlijn , ook onder helling , omdat er ook een beetje extra vacuum nodig is om het klepje open te trekken.Maar meer als een cm of 10-20 waterkolom zal dat niet zijn denk ik.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoogte beluchter 01 aug 2021 15:23 #1310459

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13367
sy helios schreef :
@ko
klepje schoonmaken, zal wel zand in zitten nu
op Wad geweest?

Heb hem schoongemaakt, maar dat hielp maar zo zo. De ene keer wel, de andere niet. Zal wel iets gevoeliger zijn voor vuil na al die jaren. Ik laat het tankje maar zitten. Heb er nu beugeltjes en een spanbandje bij gemaakt. Anders lekt het als het lekt toch op de motor en het hout er op heen. Das ook niks.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoogte beluchter 01 aug 2021 15:38 #1310462

  • S Nauta
  • S Nauta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 80
Yellow Boat schreef :
S Nauta schreef :
Slangetje komt buiten uit, bij veel toeren komt er een straaltje uit,.

Bij weinig toeren (alleen stationair of meer dan dat) niet dan ? Dat is dan echt niet goed hoor wan dan wordt er bij weinig toeren lucht meegenomen naar de motor of er komt in het ergste geval bij weinig toeren helemaal geen koelwater meer vorobij de hevelbreker . Dat kan bijv. het geval zijn als de impellerpomp een slechte opvoerhoogte heeft door slijtage van impelelr of pomphuis . Zou ik beslist een keer goed naar kijken.
Ad

Bedankt voor je oplettendheid, maar het betreft een nieuwe impeller(en nieuwe motor). De Ubocht van de belichter is 32mm inwendig, het ontluchtslangetje slechts 6 mm haaks daarop en loopt nog wat omhoog. Ik vermoed dat daarom bij lage toeren die doorstroom minimaal is. Motor blijft keurig op temperatuur, lage en hoge toeren en ook de koelwater stroom is van normale proporties
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoogte beluchter 01 aug 2021 20:35 #1310558

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3892
Ik heb de rechter beluchter uit de post van Baasklusje.
Doet het al 33 jaar uitstekend, een keer gehad dat er water bovenuitkwam via slangetje dat er aan zit.
Gedemonteerd, schoongemaakt, klaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoogte beluchter 02 aug 2021 07:40 #1310615

Waterblok schreef :
Ik heb de rechter beluchter uit de post van Baasklusje.
Doet het al 33 jaar uitstekend, een keer gehad dat er water bovenuitkwam via slangetje dat er aan zit.
Gedemonteerd, schoongemaakt, klaar.

Dat laatste is ook geen probleem want dat zie je , het is juist een probleem als het klepje door vervuiling vast in dichte stand zit en je daar dus niks van merkt . Dat kan je je motor kosten als je pech hebt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.281 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl