Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Stalen spijker aan touwtje in rvs drinkwatertank?

Stalen spijker aan touwtje in rvs drinkwatertank? 17 sept 2021 16:26 #1326023

Wadloper schreef :
Jij bent altijd al de uitzondering op de regel geweest.
Wat je op mijn foto ziet is niet een uitzondering, dat is de regel.

De reden dat je mangaten niet veel ziet op zeiljachten is omdat er bijna altijd plastic tanks toegepast worden. Als er metalen tanks gebruikt worden, dan dienen die van binnen en van buiten gelast te worden. Je hebt dan een gat nodig wat groot genoeg is om doorheen te kunnen lassen. In kleinere tanks is dat een gat waar je arm en lastang doorheen kan en dan voloende ruimte over om ook door het gat te kunnen kijken zodat je kan zien wat je doet. Bij iets grotere tanks maak je het gat voldoende groot zodat je hoofd en schouders er doorheen kunnen zodat je alles kan bereiken, bij de hele grote tanks word het gat groot genoeg gemaakt dat de lasser volledig naar binnen kan kruipen.
Op zeiljachten (en ook mijn boot) was alleen dat eerste nodig.
Wadloper schreef :
Dat eerste lijkt me geen nieuws en dat vervorming een tijdverslindende bezigheid is vind ik een heel vreemde formulerring. Vervorming=bezigheid?
Jij schreef dat je eerst de binnenkant van de tank aflast en daarna pas de laatste plaat erop zet, zeg maar het dekseltje erop. De reden dat ik antwoorde wat ik antwoorde is dat je niet eerst 3/4 gaat aflassen als er nog zeer grote onderdelen toegevoegd moeten worden. De vervorming is behoorlijk in de hand te houden met heel veel hulpstukken en met heel veel geduld en veel blijven kijken en veel blijven meten, maar dat is heel erg tijdrovend. Je hecht dus altijd eerst alles in elkaar en pas daarna las je het af, dat gaat vele malen sneller en geeft een mooier resultaat.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen spijker aan touwtje in rvs drinkwatertank? 17 sept 2021 18:18 #1326033

  • Woodstock
  • Woodstock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1233
JeePee schreef :
Allemaal bijgelovigheid.
Leuk nieuw weetje, die stormheerseres.

Ik kende alleen:
Een vrouw en een kip zijn de pest op een schip.

Die vrouw dat snap ik, dat geeft gedoe, maar die kip? Die kan toch lekker in de soep als ze zich misdraagt. Die pest valt ook wel mee trouwens, nooit gehad.
Maxi 77 - 2673 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen spijker aan touwtje in rvs drinkwatertank? 17 sept 2021 20:12 #1326052

Erikdejong schreef :
Op mijn eigen boot zijn ALLE tanks van binnen en van buiten gelast, voor commercielevaartuigen is dat zelfs verplicht, daar is weinig broodje aap aan..

Erik, de tanks op jouw boot zijn, neem ik aan en aan de menie op de foto te zien, van staal en zitten ook (deels) op de huidplaten gelast? En die platen zijn ook wel iets meer dan 2 mm dik, neem ik aan? Dat is natuurlijk totaal niet te vergelijken met een losse RVS tank met plaatjes van 2 mm. Die ga je toch niet binnen en buiten aflassen. Je hebt er echt geen flink Lasapparaat voor nodig om netjes zo’n dikte helemaal door te lassen van 1 kant.
Als je dat netjes wil doen moet je backing gas in de tank hebben en dan kan je dus niet eens door een mangat of inspectieluik aan de binnenkant lassen want dan hou je dat gas er niet in.
Daarnaast zou je dan dus effectief alles 2x lassen (binnen en buiten) met tussendoor (deels) afkoelen, dat is natuurlijk vragen om vervorming dan wel scheuren in je las.

Ik weet dat het voor stalen vaste (romp)tanks voor beroepsvaart verplicht is, maar dat is een heel ander verhaal. Die moet je ook op druk testen enz en dat is natuurlijk ook niet nodig bij een jachten-watertankje…

Ik heb een tijd stage gelopen bij een bouwer van productie-eilanden voor de offshore gas-industrie en daar werden alle leidingen (ook die waar je met gemak in kon kruipen) uitsluitend van buiten gelast (‘uiteraard’ alles met TIG, constructie-delen wel MIG of electrode)
Koolstofstaal, 304, 316, duplex en titanium, allemaal. Uiteraard alles edeler dan pisbakkenstaal met backing gas. En om volledig door te lassen werd daar altijd met een vooropening en schuine ‘bevel’ begonnen, zodat het allemaal netjes van de buitenkant af kon. Als het daar goed genoeg is (met soms enorme druk op die pijpleiding (testen soms tot 400 bar), om van buitenaf te lassen, dan zal het met een los watertankje voor een jacht toch ook wel werken? ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen spijker aan touwtje in rvs drinkwatertank? 17 sept 2021 21:36 #1326055

op mijn boot is alles plastic fantastic. Inclusief water en dieseltanks. Ik maak me dus nog geen zorgen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen spijker aan touwtje in rvs drinkwatertank? 17 sept 2021 21:44 #1326057

Ach, plastic heeft weer andere nadelen...(en voordelen, dat zeker)
Een goede rvs tank is ook prima...

En zorgen maken is sowieso onnodig. Als er iets mis is met je bootje los je het op (zoals Jollenbaas) of niet. Tot die tijd geen zorgen maken. Zeker niet met een mooie nieuwe Azuree!
Laatst bewerkt: 17 sept 2021 21:44 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen spijker aan touwtje in rvs drinkwatertank? 17 sept 2021 21:47 #1326059

wat een geruststelling :) volgende week gaan we weer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen spijker aan touwtje in rvs drinkwatertank? 17 sept 2021 21:47 #1326060

Haha, mazzelaar! Veel plezier alvast!

Neem wel een spijker mee, en een touwtje...je weet maar nooit....
Laatst bewerkt: 17 sept 2021 21:48 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen spijker aan touwtje in rvs drinkwatertank? 17 sept 2021 21:51 #1326061

komt goed, ik heb nog wel wat spijkers aan boord...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen spijker aan touwtje in rvs drinkwatertank? 17 sept 2021 22:00 #1326063

ReinierZeilt schreef :
Ik heb een tijd stage gelopen bij een bouwer van productie-eilanden voor de offshore gas-industrie en daar werden alle leidingen (ook die waar je met gemak in kon kruipen) uitsluitend van buiten gelast (‘uiteraard’ alles met TIG, constructie-delen wel MIG of electrode)
Koolstofstaal, 304, 316, duplex en titanium, allemaal. Uiteraard alles edeler dan pisbakkenstaal met backing gas. En om volledig door te lassen werd daar altijd met een vooropening en schuine ‘bevel’ begonnen, zodat het allemaal netjes van de buitenkant af kon. Als het daar goed genoeg is (met soms enorme druk op die pijpleiding (testen soms tot 400 bar), om van buitenaf te lassen, dan zal het met een los watertankje voor een jacht toch ook wel werken? ;)
Het probleem is dat leidingen niet te vergelijken zijn met een tanken dat de procedee daardoor behoorlijk veranderen. Uiteraard kun je een RVS tankje waterdicht maken door alleen van buiten te lassen, zo moeilijk is dat helemaal niet. Maar je houd altijd spleetjes over waar de corrosie gaat beginnen, passiveren aan de binnenkant word met de methode die jij beschrijft ook niet gedaan aan de binnenkant. En daar gaat het missen. Leidingen van 400 bar zijn ook wel wat dikker dan de 2-3mm van een tankje, dus die corroderen ook minder snel weg.

Ik zeg niet dat het niet kan door alleen van buiten te lassen, maar je loopt wel een enorm vergroot risico op de problemen die TS aan de hand heeft. Wil je die problemen voor zijn en voor 30-40-50 jaar geen problemen te hebben, dan is lassen van beide kanten eigenlijk je enige oplossing voor zo'n tankje.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen spijker aan touwtje in rvs drinkwatertank? 17 sept 2021 22:33 #1326067

Erik, sorry, maar hier ben ik toch niet helemaal met je eens. Een tankje van 2 of 3mm dik las je niet van 2 kanten.
Gewoon wat Reinier zegt, kleine vooropening, met kleine weldbevel. TIG (gtaw) las je hem van buiten door. Blijven geen spleetjes over. Moet je wel kunnen lassen.
Vaak wordt het niet zo gedaan, dat klopt.
Maar tweezijdig aflassen is ook niet perse nodig, en kan met die dunne plaatdiktes helemaal niet.
Jouw koolstofstalen tank wel, maar da’s natuurlijk wel andere koek (zal wel minimaal 6 of 8 mm dik zijn?)
En waarschijnlijk 2x een hoeklas (niet doorgelast, maar misschien ook wel...)

Wat betreft voorkomen van spleten heb je gelijk, netjes lassen is dus belangrijk.. maar met 2 a 3 mm maak je eenvoudig een nette doorlassing.

Overigens zitten er ook op “leidingen van 400 bar” maar heel weinig corrosietoelag. In geval van duplex of superduplex meestal 0mm.

Beitsen aan de binnenkant van een tankje in een beits-bad kan ook echt prima, zeker met de kleine tankjes (op het werk heb ik zo hele blow down tanks van 2 meter hoog laten beitsen, bij Vecom)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen spijker aan touwtje in rvs drinkwatertank? 18 sept 2021 00:40 #1326069

Ik vind het allemaal goed hoor :)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen spijker aan touwtje in rvs drinkwatertank? 18 sept 2021 06:35 #1326075

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1307
ReinierZeilt schreef :
[Ik weet dat het voor stalen vaste (romp)tanks voor beroepsvaart verplicht is, maar dat is een heel ander verhaal. Die moet je ook op druk testen enz en dat is natuurlijk ook niet nodig bij een jachten-watertankje…

Voor bouw onder CE moet er wel een keuringsrapport bij de tank zitten inclusief afpersen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stalen spijker aan touwtje in rvs drinkwatertank? 18 sept 2021 06:46 #1326079

De tanks worden idd voorzien van keuringsrapport en afpersen.
Laatst bewerkt: 18 sept 2021 06:48 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen spijker aan touwtje in rvs drinkwatertank? 18 sept 2021 06:56 #1326082

Mijn HDPE diesel tanks hebben ook CE keur en zijn afgeperst. Met 0,2 bar als ik het mij goed herrinner. Dat vind ik dan weer erg weinig of is dat normaal om met zo’n lage druk af te persen ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 18 sept 2021 08:06 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen spijker aan touwtje in rvs drinkwatertank? 18 sept 2021 07:03 #1326086

Afpersen is een groot woord.

Het is meer bedoeld om lekdichtheid (Is dat een woord?) aan te tonen.

Een dunwandig (rechthoekig) tankje kan niet zoveel druk hebben voordat de boel vervormd. Hoeft ook niet, het is een atmosferisch tankje, geen drukvat.

Maaruh, Jollenbaas, we willen straks wel foto’s zien hè! (Ter inspiratie, het zal er wel gelikt uitzien...)

Ideaal is een tank zoals die van Erik. Tank vervuild, kruip je er gewoon in om schoon te maken. Sommige dingen zijn makkelijker op een grote boot... (toegang rond de motor zal ook wel beter zijn in zo’n grote boot..)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen spijker aan touwtje in rvs drinkwatertank? 18 sept 2021 08:03 #1326093

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Noballast schreef :
Mijn HDPE hebben ook CE keur en zijn afgeperst. Met 0,2 bar als ik het mij goed herrinner. Dat vind ik dan weer erg weinig of is dat normaal om met zo’n lage druk af te persen ?

Het is niet veel, maar wel voldoende. Zo'n tank wordt het zwaarst belast als hij helemaal vol is en overdruk zal je nooit krijgen, zeker niet met een be/ontluchter op de tank.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen spijker aan touwtje in rvs drinkwatertank? 18 sept 2021 08:19 #1326095

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27714
Eclips schreef :
Noballast schreef :
Mijn HDPE hebben ook CE keur en zijn afgeperst. Met 0,2 bar als ik het mij goed herrinner. Dat vind ik dan weer erg weinig of is dat normaal om met zo’n lage druk af te persen ?

Het is niet veel, maar wel voldoende. Zo'n tank wordt het zwaarst belast als hij helemaal vol is en overdruk zal je nooit krijgen, zeker niet met een be/ontluchter op de tank.

Niet dat ik me er veel zorgen over maak, maar als je watertank diep in de bilge zit en de ingangen van je vulslang en je beluchting zitten aanzienlijk hoger, kun je wel degelijk een overdruk van opbouwen van n m. waterkolom. Waarbij 'n' het hoogteverschil tussen bovenkant tank en hoogte vulopening c.q. beluchting is.
Maar goed: 0,2 bar is altijd nog 2 m. waterkolom. Groter zal het genoemde hoogteverschil niet snel worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen spijker aan touwtje in rvs drinkwatertank? 18 sept 2021 08:20 #1326096

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29328
Misschien als Jollenbaas een spijker aan een touwtje in de roef hangt dat het ook helpt tegen aangroei?
;-)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen spijker aan touwtje in rvs drinkwatertank? 18 sept 2021 08:34 #1326099

Calidris schreef :
Misschien als Jollenbaas een spijker aan een touwtje in de roef hangt dat het ook helpt tegen aangroei?
;-)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Dat werkt alleen als die glanzend gepoetst is.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen spijker aan touwtje in rvs drinkwatertank? 18 sept 2021 08:50 #1326103

Eclips schreef :
Noballast schreef :
Mijn HDPE hebben ook CE keur en zijn afgeperst. Met 0,2 bar als ik het mij goed herrinner. Dat vind ik dan weer erg weinig of is dat normaal om met zo’n lage druk af te persen ?

Het is niet veel, maar wel voldoende. Zo'n tank wordt het zwaarst belast als hij helemaal vol is en overdruk zal je nooit krijgen, zeker niet met een be/ontluchter op de tank.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Dan hangt er helemaal vanaf waar de vuldop zit en waa de ont/beluchting.
Hoe hoger die zitten t.o.v. de tank des te hoegr wordt de druk als je de tank gevuld wordt tot het water in de vulopening zichtbaar wordt . En 1 meter hoogteverschil boven de bovenkant van de tank en 30 cm tot de onderkant betekent wel dat er maximaal 0,15 bar op het ondeste deel en 0,1 bar op het bovenste deel avn de tankkwanden staan . En dat geeft best veel kracht , op een 100 liter tank van 30*35*95 cm is dat al 327 kg op de langste zijde , 500kg op de bodem en 332 kg op de bovenkant .
Daarom is een niveaumeter of peilglas op zo'n tank eigenlijk een must om te controleren hoe vol hij wordt .
vandaar de test op 0,2 Bar wat overigens voor een niet op druk gedesigned vat een heel normale afpersdruk is. Bij afpersen met lucht is meer zelfs niet toegestaan omdat dat erg gevaarlijk is als de tank dan zou barsten . Dat geeft een enorme drukgolf en een forse knal kan ik je vertellen .Een keer meegemaakt bij een 50m3 tank , niet door afpersen maar door een fout teveel druk op kwam te staan . Ik kwam net met een paar collega's terug van de cantine en hoorde dat op zo'n 100 meter afstand , knal als een zware explosie .Er zijn zelfs al eens tanks letterlijk door de lucht in gevlogen, simpel met luchtdruk erin.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen spijker aan touwtje in rvs drinkwatertank? 18 sept 2021 08:56 #1326104

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27714
Yellow Boat schreef :
Dan hangt er helemaal vanaf waar de vuldop zit en waa de ont/beluchting.

Om een lang verhaal kort te maken: je bent een half uur te laat met je verhaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen spijker aan touwtje in rvs drinkwatertank? 18 sept 2021 09:03 #1326107

Wadloper schreef :
Yellow Boat schreef :
Dan hangt er helemaal vanaf waar de vuldop zit en waa de ont/beluchting.

Om een lang verhaal kort te maken: je bent een half uur te laat met je verhaal.

Ja dat zie ik nu ook maar wat zou dat ?
Ik heb e.e.a. gewoon aangevuld met wat feiten en met de krachten die er gaan spelen, de meesten beseffen dat helemaal niet bij zo'n lage druk . En waarom er maar mmet 0,2 Bar wordt afgeperst want meestal doet men dat bij bij dit soort drukloze tanks met lucht en alleen bij drukvaten met vloeistof.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen spijker aan touwtje in rvs drinkwatertank? 19 sept 2021 07:02 #1326251

sjoerd1981 schreef :
Afpersen is een groot woord.

Het is meer bedoeld om lekdichtheid (Is dat een woord?) aan te tonen.
En toch word ook dit gedaan met kleine tankjes ;)
Een dunwandig (rechthoekig) tankje kan niet zoveel druk hebben voordat de boel vervormd. Hoeft ook niet, het is een atmosferisch tankje, geen drukvat.
met een vulleiding aan dek die een metertje hoger zit als de tank zelf heb je toch nog wel een leuke druk te pakken waar het tankje gewoon tegen moet kunnen. Zoals hier boven vermeld.
Ideaal is een tank zoals die van Erik. Tank vervuild, kruip je er gewoon in om schoon te maken. Sommige dingen zijn makkelijker op een grote boot... (toegang rond de motor zal ook wel beter zijn in zo’n grote boot..)
Dat zal niet lukken, die tank is maar 30cm diep, met als uitzondering de kiel fin welke 150cm diep gaat, maar die is zo smal dat je net je arm daarin kunt krijgen
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 19 sept 2021 07:03 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen spijker aan touwtje in rvs drinkwatertank? 19 sept 2021 07:11 #1326256

Haha Erik, ook ik vind het allemaal goed hoor ;)

qua druk hebben jij en Wadloper natuurlijk gelijk... afpersen is een beetje vertekend woord (vind ik) Meer vol laten lopen, en slang eraan die beetje hoger zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen spijker aan touwtje in rvs drinkwatertank? 19 sept 2021 08:32 #1326272

Yellow Boat schreef :
Ik heb e.e.a. gewoon aangevuld met wat feiten en met de krachten die er gaan spelen, de meesten beseffen dat helemaal niet bij zo'n lage druk . En waarom er maar mmet 0,2 Bar wordt afgeperst want meestal doet men dat bij bij dit soort drukloze tanks met lucht en alleen bij drukvaten met vloeistof.

Een marginaal on-topic anecdote over druk en drukvaten:

Begin 20e eeuw was men aan de Universiteit Leiden druk bezig met vloeibare cryogene gassen (Kamerlingh Onnes wist in 1908 als eerste vloeibaar helium te produceren). Naast fundamenteel onderzoek aan de cryogene gassen zelf werden het steeds meer ook hulpmiddelen, en moesten de vloeibare gassen vervoerd worden van de liquefactor naar andere plekken in de stad.

Men regelde een auto/vrachtwagentje, en vervoerbare tanks van voldoende grootte. Het verhaal gaat dat het Stoomwezen hier lucht van kreeg, en ging rekenen. “Gas, vloeibaar maken, dus onder druk… oef, da’s voor stikstof, waterstof, zuurstof, en helium wel een heel erg forse druk” (ik verwoord de denktrant van het Stoomwezen).

En, voor zo’n druk, kwamen zij uit op drukvaten met ontzaggelijk grote wanddiktes. Daar moest de Universiteit Leiden maar aan voldoen, anders een dikke vette njet voor het vervoer van vloeibare gassen over de openbare weg (wat die rare wetenschappers in de onveiligheid van hun eigen lab doen was van mindere zorg).

Toen heeft men het Stoomwezen toch het verschil maar uitgelegd tussen het vloeibaar maken van gassen door middel van druk of door middel van temperatuur…
Bootloos, maar zoekende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.204 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl