Erikdejong schreef :
Op mijn eigen boot zijn ALLE tanks van binnen en van buiten gelast, voor commercielevaartuigen is dat zelfs verplicht, daar is weinig broodje aap aan..
Erik, de tanks op jouw boot zijn, neem ik aan en aan de menie op de foto te zien, van staal en zitten ook (deels) op de huidplaten gelast? En die platen zijn ook wel iets meer dan 2 mm dik, neem ik aan? Dat is natuurlijk totaal niet te vergelijken met een losse RVS tank met plaatjes van 2 mm. Die ga je toch niet binnen en buiten aflassen. Je hebt er echt geen flink Lasapparaat voor nodig om netjes zo’n dikte helemaal door te lassen van 1 kant.
Als je dat netjes wil doen moet je backing gas in de tank hebben en dan kan je dus niet eens door een mangat of inspectieluik aan de binnenkant lassen want dan hou je dat gas er niet in.
Daarnaast zou je dan dus effectief alles 2x lassen (binnen en buiten) met tussendoor (deels) afkoelen, dat is natuurlijk vragen om vervorming dan wel scheuren in je las.
Ik weet dat het voor stalen vaste (romp)tanks voor beroepsvaart verplicht is, maar dat is een heel ander verhaal. Die moet je ook op druk testen enz en dat is natuurlijk ook niet nodig bij een jachten-watertankje…
Ik heb een tijd stage gelopen bij een bouwer van productie-eilanden voor de offshore gas-industrie en daar werden alle leidingen (ook die waar je met gemak in kon kruipen) uitsluitend van buiten gelast (‘uiteraard’ alles met TIG, constructie-delen wel MIG of electrode)
Koolstofstaal, 304, 316, duplex en titanium, allemaal. Uiteraard alles edeler dan pisbakkenstaal met backing gas. En om volledig door te lassen werd daar altijd met een vooropening en schuine ‘bevel’ begonnen, zodat het allemaal netjes van de buitenkant af kon. Als het daar goed genoeg is (met soms enorme druk op die pijpleiding (testen soms tot 400 bar), om van buitenaf te lassen, dan zal het met een los watertankje voor een jacht toch ook wel werken?