Nachtvlinder schreef :
Een lastige dit. Dáár afsluiters heeft alleen nut bij slangbreuk wanneer je toevallig aan boord bent. Dat is nog geen 10% van de tijd voor de meesten onder ons.
Voor mijn Grinde zit ik met dezelfde vraag. Vaste standpijpen lamineren tot boven de waterlijn en alleen de laatste 10 cm slang zou wel volgens de regels zijn, maar is heel veel werk en je komt daar beroerd bij.
Gelamineerde standpijpen kan ook, maar als ze er niet inzitten zou het niet hoog op mijn prioriteitenlijst staan, op 2 voorwaarden:
1. Goed onderhoud:
Goede gewapende slang kost niet veel. Vervang die stukjes slang elke 3 jaar voor mij part als je supersafe wilt zijn. Dan netjes 2 rvs mikalor kwaliteit slangklemmen op elke tule.
Kans op slangbreuk, of lekkage, zeker in de haven lijkt me dan heel klein.
2. De huiddoorvoeren zijn wel (redelijk) snel bereikbaar.
Bij de huiddoorvoer een houten plug gereed hebben. Mocht je toch een lekke slang hebben, doe je er ff een plug in.
(Bilge alarm geeft op tijd aan dat er wat mis is. Pomp slaat aan. Ondertussen plug erin en klaar)
Maar nogmaals: kan op slangbreuk lijkt me echt heel klein, mits goed gemonteerd.
Sterker nog, ik ben nu alle slangen aan het vervangen in de motorruimte. Oude slangen zien er niet meer uit, worden stug. Maar zeker niet lek. En die zitten al meer dan 10
jaar aan een trillende motor. (Maar toch maar vervangen, slangen kosten niet veel, voelt toch beter als het vervangen is. Maar ik denk dat het meer met mijn gemoedsrust te maken heeft dan dat de slangen echt op zijn...)