Ben91 schreef :
De jachthaven gaf aan dat ik de boot richting de werkkade kan varen en dat ze er dan binnen twee week naar kijken. Ik heb aangegeven dat de buis van geanodiseerd aluminium is, en op basis van zijn reactie zou dat geen probleem opleveren. Wat betreft kosten heb ik nog niets vernomen, geen idee wat lassen of een andere optie bij een werf kost. Maar ben het echt heel erg eens dat er wat aan gedaan moet worden.
Ik ben van plan nog even langs de werf te gaan, toch altijd prettiger om face to face te overleggen en of ik eventueel voorbereidend werk kan verrichten. Ook zal ik nog goed inspecteren of de steun er misschien toch uit kan misschien is dat wel de mooiste optie.
tijd kost geld dus al wat je kan voorbereiden drukt de prijs.
De voorbereidingen die jezelf kan doen zijn
1.) zorg voor werkruimte
2.) zorg dat (electra) kabels uit de paal zijn en evt afgeschermd wegliggen
3.) zorg dat de af te dekken delen schoon en vetvrij zijn zodat evt ductape goed kan pakken
4.) zorg dat alle brandbare spullen afgesloten danwel uit de kajuit zijn
5.) leg brandblussers klaar, voorkeur schuim omdat poederblussers veel schade aanrichten aan kunstoffen en elctra. Evt blusdekens ook aan te raden
6.) Geanodiseerd aluminium is niet te lassen dus als je met een powerfile rondom de scheur (ca 3cm gebied) al kan kaal schuren scheelt dat de lasser ook weer tijd
7.) zorg dat er voldoende stroom toevoer klaar ligt (230V 16 Amp traag), verlengsnoeren van de juisten dikte (3x 2,5) en als het een haspel is deze helemaal afwikkelen.
8.) een kleine bouw stofzuiger om tijdens slijpwerkzaamheden het slijpsel gelijk weg te zuigen voordat dat door je hele kajuit rond dwarrelt
9.) zorg dat de lasser een beetje dichtbij je boot kan parkeren, Alulasapparaten zijn ca 15 kg, fles ca 20kg en nog eens 20 kg benodigdheden dus...dichtbij wordt zeker gewaardeerd. (Ik heb zelf altijd een opvouwbare kar met 80Kg lading aan lasbenodigdheden als ik op locatie moet lassen...soms meer....
10.) kopje koffie voor de lasser
11.) rekening optijd betalen...
Stem vooraf heel goed af wat er hoe er gelast gaat worden zodat de laswerkzaamheden geen eigen leven gaan leiden. Ook de methodieken om scheuren in de toekomst te voorkomen (afgekoelde lasnaden kunnen heel veel spanning bevatten die zich later manifesteren in alsnog weer een scheur.
Suc6