Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Evo 100 of Evo 200

Evo 100 of Evo 200 05 okt 2022 14:19 #1428032

  • Wxnil
  • Wxnil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 138
Voor mijn zeilboot met stuurwiel sta ik voor de vervanging van de huidige autohelm st4000. Deze zomer bleef die tegensturen, ook nadat ik de autopilot ontkoppeld had. Niet zo fijn met ander verkeer in de buurt.

2 opties, en evenveel meningen, begrijp ik. Of ik vervang door Raymarine Evo 100 zeil, goed tot 7.5 ton wvpl. Of ik ga voor de Evo 200 linear, tot 11 ton. Wel dubbel zo duur, uiteraard. Maar is het nodig?

De verkoper zegt van wel. Tja.

Het gaat om een Dehler 36cws. 5.5 ton, maximaal 8 ton wvpl.

Wat zijn de meningen op dit forum?

Bedankt
Johan
Laatst bewerkt: 05 okt 2022 14:21 door Wxnil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100 of Evo 200 05 okt 2022 14:29 #1428034

Het zijn systemen die je zelf kan samenstellen:
- drive
- computer
- sensor EV
- roerstandsensor
- bedieningsunit

Kun je een Type 1 lineaire drive op het kwadrant van de roeras aansluiten?
Zo ja, doen.
En dan een EV1, ACU200, P70S en roerstandsensor erbij.

(dat heb ik op een even grote en zware boot)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100 of Evo 200 05 okt 2022 14:32 #1428035

Ik durf alvast te voorspellen dat de consensus (hier) gaat zijn: EVO-200.

Het prijsverschil is aanzienlijk. Ik heb voor dezelfde optie gestaan begin dit jaar, ook met een 5500kg schip. Heb toch voor de budget optie gekozen. Eigenlijk vooral om dat bijna alle te koop staande schepen van mijn type gewoon zo'n ordinaire wheelpilot hadden.

Daarnaast om eens iets nieuws te proberen: combi van de EV-100 Wheelpilot die ik los heb gekocht met de Pcnautic (Pypilot) aansturing. Totaal voor 1200,- klaar. Pas laat ingebouwd en maar één weekend mee gezeild, dat beviel prima. Geluid stoort me niet. Op de Oosterschelde, ben er nog niet mee op zee geweest.

Gewicht van je boot is maar één ding, ik denk dat je trim en vooral hoeveel roercorrectie jouw schip nodig heeft het belangrijkste is om deze keuze goed te maken.

O ja: als ik toch vind dat de EV-100 wheelpilot het eigenlijk niet aankan, RM stuurautomaten spul schrijft maar weinig af momenteel, het ding is zo verwijderd en dan haal ik alsnog een EV-200.
Laatst bewerkt: 05 okt 2022 14:34 door Sunshine 36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100 of Evo 200 05 okt 2022 14:35 #1428036

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 552
Beste Johan,

Wij stonden voor dezelfde keuze en kregen hetzelfde advies. Wij hebben voor de Evo 200 gekozen en daar geen moment spijt van gehad.

Groet, Jurriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100 of Evo 200 05 okt 2022 14:35 #1428037

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Maar als de ST4000 wheelpilot voldeed, zal de evo 100 wheelpilot zéker voldoen.
Dat gezegd hebbende, als ik ook maar enigzins de mogelijkheid zou hebben voor een onderdekse drive op het kwadrant, zou ik mijn wheelpilot daarvoor meteen inruilen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 05 okt 2022 14:37 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100 of Evo 200 05 okt 2022 14:36 #1428038

  • Wxnil
  • Wxnil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 138
Bedankt alvast, ik vond trouwens een oud draadje hierover via Google. De zoekfunctie van ZF had me dat niet opgeleverd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100 of Evo 200 05 okt 2022 14:38 #1428039

Wxnil schreef :
Bedankt alvast, ik vond trouwens een oud draadje hierover via Google. De zoekfunctie van ZF had me dat niet opgeleverd.

De zoekfunctie van het ZF is niet geweldig. Via Google kom je legio topics tegen. Je kunt de mijne eens lezen als je wilt:

zeilersforum.nl/index.php/foru...autopilot-topic-2874
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100 of Evo 200 05 okt 2022 14:40 #1428040

Ev100 of 200,...wordt technisch door je bootspecificaties bepaald. Zit je net tegen de grens aan van de 200 en zou een 100 het ook aankunnen, dan zou ik de keuze maken voor de 200, die trekt het net iets makkelijker.
Ik kan uiteraard niet in je portemonai kijken en de 200 is zeker duurder.
Ikzelf heb een 200 op mijn Dehler Optima 98 dus net geen 10 meter...en dat bevalt goed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100 of Evo 200 05 okt 2022 14:59 #1428044

Enkele jaren geleden op mijn Dehler 36CWS ook van Autohelm naar EVO 100 gegaan. Geen enkel probleem tot nu toe, ook niet als het wat knobbeliger wordt op zee. Stuurt nadat ik de roerstandsmelder erbij gezet heb nog accurater.
Volgens mij geen enkele reden om naar de EVO200 te gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100 of Evo 200 05 okt 2022 15:02 #1428045

  • Wxnil
  • Wxnil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 138
Elansailor: ook voor de wind, met opbouwend zeetje geen probleem?

Ik moet misschien wel meegeven dat ik vanaf volgend jaar langere tochten solo ga doen. Wat dat betreft neig ik wel naar onderdeks.
Laatst bewerkt: 05 okt 2022 15:04 door Wxnil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100 of Evo 200 05 okt 2022 17:15 #1428065

Heb na rondkijken drie jaar geleden besloten de EVO200 te laten installeren op mijn 34 voets langkieler. Schip was ooit uitgerust met ST4000 waarvan alleen de roerstandverklikker nog geinstalleerd was maar ik begreep dat de ST4000 toleranter was als het gaat om sturen van schepen met wat meer waterverplaatsing. En met een gewicht tussen de 6 en 7 ton zat ik op het randje. Onderdeks is minder kwestbaar. In theorie kun je als de overbrenging van roer naar kwadrant (bij mij een ketting) breekt met de stuurautomaat gewoon door varen op de stuurautomaat. BIj mij kwam er nog wel wat kosten bij want onderdeks moest er een en ander aangepast worden om plaats te bieden. Zonder ervaring niet slim om dat zelf te doen. Een EVO100 is gemakklijker zelf te installeren vermoedelijk. Al moet je het niet onderschatten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100 of Evo 200 05 okt 2022 18:49 #1428118

Bij mij (33ft, 5000kg) voldoet de Evo 100 prima. Maar goed, de boot is extreem wendbaar door een vrij plat onderwaterschip en 2 lange dubbele roeren. Hij heeft weinig nodig. Kijk dus ook goed naar het design van je boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100 of Evo 200 06 okt 2022 08:11 #1428228

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 926
Ik ben toch even benieuwd...
Gaat dit om de capaciteit van de unit om een driver aan te sturen?
Is het dan niet mogelijk om, als je een EVO100 hebt, de uitgang te versterken met een paar componenten?
Dat lijkt mij toch niet heel ingewikkeld.
Of zijn er andere belangrijke verschillen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100 of Evo 200 06 okt 2022 08:36 #1428241

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
lschip schreef :
Ik ben toch even benieuwd...
Gaat dit om de capaciteit van de unit om een driver aan te sturen?
Is het dan niet mogelijk om, als je een EVO100 hebt, de uitgang te versterken met een paar componenten?
Dat lijkt mij toch niet heel ingewikkeld.
Of zijn er andere belangrijke verschillen?
Volgens mij stuurt de EVO 100 een 12V puls gemoduleerde spanning naar de wheelpilot.
Dit is dus geen eenvoudig aan/uit signaal wat je zomaar dmv bijvoorbeeld een relais kunt gebruiken om een zwaardere drive aan te sturen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100 of Evo 200 06 okt 2022 09:24 #1428261

Voor de duidelijkheid; volgens mij gaat het om de T70154 EV-100 Wheel vs T70158 EV-200 Linear
De enige verschillen:
"Wheel" set heeft een bovendekse Wheeldrive icm ACU-100
"Linear" set heeft een onderdekse linear drive Type 1 met extra/extern een roerstandgever icm ACU-200
De rest van de set is het zelfde.

Het is dus ook nog een optie om onderdeks een roersensor toe te voegen aan de Wheel drive dat is +/-€ 350,- extra als je de Raymarine versie neemt, dat schijnt het gedrag ook al te verbeteren waardoor je minder snel de overstap naar een zwaarder systeem nodig hebt.

Ook is niet duidelijk wat er nu defect is aan je ST4000 set, is het de wheeldrive of de stuurcomputer maar het is ook goed mogelijk dat er alleen het bekende los contactje zit in het kompas?
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100 of Evo 200 06 okt 2022 10:09 #1428285

Die roerstandgever van RM is op marktplaats wel te vinden voor 90 - 100 euro, ook nog een optie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100 of Evo 200 06 okt 2022 10:15 #1428288

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 926
En is zoiets ook een oplossing?:



Deze geeft 0-190 ohm.
Laatst bewerkt: 06 okt 2022 10:15 door lschip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100 of Evo 200 06 okt 2022 11:53 #1428316

Je kunt ook alleen de computer vervangen als de wheeldrive nog goed is. Bespaart weer een paar euro.

Onze boot heeft ook een ST4000 met wheeldrive, maar het kompas of computer lijkt gaar. Maar de drive zelf lijkt nog goed te houden. Wat zeilprutser zegt is wat ik eerst nog ga nakijken, los draadje bij het fluxgate kompas. Met wat geluk kan dan de autopiloot weer een seizoen mee.

Maar ik overweeg uiteindelijk om een Garmin Reactor 40 computer + tweedehands roerstandgever aan te schaffen en deze nog even te gebruiken op de wheeldrive, voordat ik overstap op een onderdekse drive. Onze vorige boot (8m) had een hydraulische stuurinrichting en dus ook een hydraulische onderdekse drive, een genot kwa stilte en betrouwbaarheid. En de bijbehorende RM S1 computer op die boot kon ook in windvaandelstand functioneren wat helaas ontbreekt in de ST4000.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 06 okt 2022 11:54 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100 of Evo 200 06 okt 2022 13:29 #1428334

lschip schreef :
En is zoiets ook een oplossing?:
Deze geeft 0-190 ohm.
Zie: zeilersforum.nl/index.php/foru...er?start=275#1101208
En klik ook op de link in die post!
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100 of Evo 200 06 okt 2022 15:05 #1428363

  • Wxnil
  • Wxnil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 138
Zeilprutser schreef :
De rest van de set is het zelfde.

Het is dus ook nog een optie om onderdeks een roersensor toe te voegen aan de Wheel drive dat is +/-€ 350,- extra als je de Raymarine versie neemt, dat schijnt het gedrag ook al te verbeteren waardoor je minder snel de overstap naar een zwaarder systeem nodig hebt.

Bedankt voor het meedenken, iedereen.

Ik begrijp dus, dat er nog een optie is om eerst de Evo 100 te proberen, en als dat niet lukt, uit te bouwen tot Evo 200 linear? Kleine stap, als het in het algemeen dezelfde componenten zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100 of Evo 200 06 okt 2022 15:46 #1428375

Wxnil schreef :
Ik begrijp dus, dat er nog een optie is om eerst de Evo 100 te proberen, en als dat niet lukt, uit te bouwen tot Evo 200 linear? Kleine stap, als het in het algemeen dezelfde componenten zijn?

Denk het niet.
de ACU100 is wat anders dan de ACU200.
Wel kan een ACU100 een Type1 lineair drive aansturen. Maar eigenlijk dan wat te klein en langzaam voor de boot.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100 of Evo 200 06 okt 2022 17:38 #1428407

Het ‘probleem’ bij Raymarine is hun setprijs. Die is flink voordeliger dan de losse componenten los kopen, tel het maar eens bij elkaar op. Als je gaat upgraden met nieuwe componenten dan had je waarschijnlijk beter meteen de 200 kunnen kopen.

En dan komen we toch bij je portemonnee, waar ik niet in wil kijken.

1800 vs 3400. Houd je de boot de komende jaren? Hoef je je niet heel druk te maken om 1600,- ?

Als het eerste antwoord meerdere jaren is en het tweede antwoord ‘nee’ dan ben je beter af met de EV-200.
Laatst bewerkt: 06 okt 2022 17:39 door Sunshine 36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100 of Evo 200 06 okt 2022 18:12 #1428425

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Baasklusje schreef :
Wxnil schreef :
Ik begrijp dus, dat er nog een optie is om eerst de Evo 100 te proberen, en als dat niet lukt, uit te bouwen tot Evo 200 linear? Kleine stap, als het in het algemeen dezelfde componenten zijn?

Denk het niet.
de ACU100 is wat anders dan de ACU200.
Wel kan een ACU100 een Type1 lineair drive aansturen. Maar eigenlijk dan wat te klein en langzaam voor de boot.

Dat lijkt niet te kunnen, bij de Acu 100 staat:
Geschikt voor Type 0,5 Raymarine hydraulische aandrijfunit dus geen Type1.

De acu 100 weet niet wat hij met de clutch aan moet!
Laatst bewerkt: 06 okt 2022 18:15 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100 of Evo 200 06 okt 2022 18:21 #1428432

holtere schreef :

De acu 100 weet niet wat hij met de clutch aan moet!

Oh, ik dacht dat het een lichtere versie van de 200 was.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Evo 100 of Evo 200 21 nov 2022 21:24 #1439416

Interessant topic!
Ben me op dit moment ook aan het afvragen welke ik moet kiezen voor mijn Dehler 36
Er zit nu een oude st4000 op

Hangt misschien ook wel van je vaargebied en welke omstandigheden af?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.341 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl