Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Victron Energy IP22 12V/20 (3) BPC122044002 Blue S

Victron Energy IP22 12V/20 (3) BPC122044002 Blue S 07 dec 2022 19:10 #1442943

Beste boot liefhebbers en kenners.

Ik word hier steeds fantastisch geholpen en dat is een reden om weer terug te komen. De kennis onder jullie is groot, in tegenstelling van dat van mij, omdat ik pas sinds een paar maanden aan een opknapboot ben begonnen.

Ik heb een vraag over de Victron Energy IP22 12V/20 (3) in combinatie met een diodebrug en de output van de dynamo's. De Victron houdt op dit moment 3 van mijn accu's keurig netjes op niveau. Ik heb achteraf wel de vraag de drie zaken; diodebrug, dynamo en dus deze Victron maar niet met elkaar in conflict komen. Ik hoor jullie al denken, dat ik mij dat eerder had moeten bedenken. Maar de vraag dus kan dit conflicteren?

Zijn er onder jullie mensen die mij hierop kunnen antwoorden. Waarvoor uiteraard weer mijn dank

Vriendelijke groeten en een fijne avond,
Ed


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy IP22 12V/20 (3) BPC122044002 Blue S 08 dec 2022 01:36 #1443024

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 435
Ik denk dat een goed schema maken van het elektrisch systeem helpt zodat lezers begrijpen hoe het werkelijk geschakeld is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy IP22 12V/20 (3) BPC122044002 Blue S 08 dec 2022 05:54 #1443033

Die zaken zijn ontworpen om samen te werken, dus geen probleem. Tenzij er hele rare aansluitfouten zijn gemaakt.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy IP22 12V/20 (3) BPC122044002 Blue S 08 dec 2022 05:58 #1443034

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 852
Schema zou toch wel helpen. je noemt dynamo's, drie accus en hebt een lader die drie groepen kan laden. Dus ik vraag mij af wat je nog met de diodebrug doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy IP22 12V/20 (3) BPC122044002 Blue S 08 dec 2022 08:29 #1443062

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7809
Lader NA de diodebrug op de accu's aansluiten en je hebt nergens last van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy IP22 12V/20 (3) BPC122044002 Blue S 09 dec 2022 10:44 #1443351

Philip schreef :
Lader NA de diodebrug op de accu's aansluiten en je hebt nergens last van.

Ha Philip en iedereen die er een reactie op plaatste. Ik heb hierbij een tekeningetje gevoegd hoe het er op dit moment op de boot uitziet (en uit gaat zien met de omvormer).

Ik heb de dynamo's nog niet echt kunnen testen. Het ziet er wel naar uit dat de + aansluiting voor beide dynamo's heet is geworden en beweeglijk zijn. Dus wat jullie aangaven, het moet goed contact maken en dat betwijfel ik hier. Wat Philip aangeeft, de diodebrug weglaten, heb ik ook aan gedacht. Eigenlijk lijkt het dat ik de dynamo's helemaal niet (meer) nodig heb om de accu's bij te laden. (Echter laat ik ze natuurlijk wel hangen, om de V-snaar op spanning te kunnen houden.) Dat opladen gebeurd nu via de Victron. En als straks de Victron inverter is geplaatst, heb ik, denk ik, een lus van selfsupporting kunnen creeren. De accu's leveren 12V om de Victron Energy (230V) te kunnen voeden die op zijn/haar beurt de accu's weer op peil houdt.





Dingen die dus door mijn hoofd spookten, uiteraard met mijn beginners ideeen. Dus ik ben benieuwd hoe jullie dit zien.

Nogmaals enorm bedankt tot zover.

Vr gr en straks een fijn weekend
Ed
Laatst bewerkt: 09 dec 2022 10:46 door cuevision.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy IP22 12V/20 (3) BPC122044002 Blue S 09 dec 2022 12:30 #1443385

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12574
en de diodebrug gaat waar heen?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy IP22 12V/20 (3) BPC122044002 Blue S 09 dec 2022 17:34 #1443477

De verkeerde kant op, zo te zien. Diodes zouden sperren zoals getekend. Het vast anders aangesloten zijn.
Laatst bewerkt: 09 dec 2022 17:36 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy IP22 12V/20 (3) BPC122044002 Blue S 09 dec 2022 17:47 #1443484

cuevision schreef :
Philip schreef :
Lader NA de diodebrug op de accu's aansluiten en je hebt nergens last van.

Ha Philip en iedereen die er een reactie op plaatste. Ik heb hierbij een tekeningetje gevoegd hoe het er op dit moment op de boot uitziet (en uit gaat zien met de omvormer).

Ik heb de dynamo's nog niet echt kunnen testen. Het ziet er wel naar uit dat de + aansluiting voor beide dynamo's heet is geworden en beweeglijk zijn. Dus wat jullie aangaven, het moet goed contact maken en dat betwijfel ik hier. Wat Philip aangeeft, de diodebrug weglaten, heb ik ook aan gedacht. Eigenlijk lijkt het dat ik de dynamo's helemaal niet (meer) nodig heb om de accu's bij te laden. (Echter laat ik ze natuurlijk wel hangen, om de V-snaar op spanning te kunnen houden.) Dat opladen gebeurd nu via de Victron. En als straks de Victron inverter is geplaatst, heb ik, denk ik, een lus van selfsupporting kunnen creeren. De accu's leveren 12V om de Victron Energy (230V) te kunnen voeden die op zijn/haar beurt de accu's weer op peil houdt.

Vr gr en straks een fijn weekend
Ed
Ik hoop dat de laatste zin een grapje is?
Je kunt de diodebrug weglaten maar dan laden de accu's alleen aan de walstroom.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy IP22 12V/20 (3) BPC122044002 Blue S 09 dec 2022 17:49 #1443485

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12574
...En als straks de Victron inverter is geplaatst, heb ik, denk ik, een lus van selfsupporting kunnen creeren. De accu's leveren 12V om de Victron Energy (230V) te kunnen voeden die op zijn/haar beurt de accu's weer op peil houdt...


een soort van perp. mobile..


sure...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy IP22 12V/20 (3) BPC122044002 Blue S 09 dec 2022 17:54 #1443489

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
sy helios schreef :
...En als straks de Victron inverter is geplaatst, heb ik, denk ik, een lus van selfsupporting kunnen creeren. De accu's leveren 12V om de Victron Energy (230V) te kunnen voeden die op zijn/haar beurt de accu's weer op peil houdt...


een soort van perp. mobile..


sure...
Doe ik al jaren zo.
Snap dan ook al die draadjes over lipo accus en zonnepanelen ook niet.
Maar goed dat zal wel aan mij liggen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy IP22 12V/20 (3) BPC122044002 Blue S 09 dec 2022 18:16 #1443499

De victron(3) is ontwikkeld voor 3 gelijke (service) accu banken, niet geschikt voor een start accu omdat deze overladen wordt tot de service batterij vol is.
Om een start accu erbij te laden heb je een (1+1) lader nodig uit de ip43 serie.
Beter dan een IP 22 lader kopen met een uitgang en een los klein ip65 ladertje erbij voor de winter.
In het seizoen wordt je start accu wel bijgehouden door je dynamo, er gaat peanuts uit bij het starten.
(Argo)Fet dan achter je dynamo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy IP22 12V/20 (3) BPC122044002 Blue S 09 dec 2022 18:23 #1443501

IP22 beschermingsklasse voor aan boord!? Wat zou Cornelus daarvan zeggen!

Vreemd trouwens, dat Victron deze IP rating als typeaanduiding gebruikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy IP22 12V/20 (3) BPC122044002 Blue S 09 dec 2022 18:33 #1443505

Nachtvlinder schreef :
IP22 beschermingsklasse voor aan boord!?.

Welke beschermingsklasse heeft je accu, connectoren e.d.?
Bij een kajuitboot is hoger onzin wanneer binnen gemonteerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy IP22 12V/20 (3) BPC122044002 Blue S 09 dec 2022 18:38 #1443506

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Nachtvlinder schreef :
IP22 beschermingsklasse voor aan boord!? Wat zou Cornelus daarvan zeggen!

Vreemd trouwens, dat Victron deze IP rating als typeaanduiding gebruikt.
Voordeel van een lage ip klasse is wel dat lekstromen eenvoudig weg kunnen lopen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy IP22 12V/20 (3) BPC122044002 Blue S 12 dec 2022 12:49 #1444049

Inderdaad :) Goed ventileren, de accu’s blauwe kastjes en verbindingen.

LMW: ik zal de volgende keer een ;) toevoegen.
Laatst bewerkt: 12 dec 2022 12:49 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy IP22 12V/20 (3) BPC122044002 Blue S 13 dec 2022 11:36 #1444317

PvO schreef :
sy helios schreef :
...En als straks de Victron inverter is geplaatst, heb ik, denk ik, een lus van selfsupporting kunnen creeren. De accu's leveren 12V om de Victron Energy (230V) te kunnen voeden die op zijn/haar beurt de accu's weer op peil houdt...
Doe ik al jaren zo.
Snap dan ook al die draadjes over lipo accus en zonnepanelen ook niet.
Maar goed dat zal wel aan mij liggen.

Ha PvO,

Zo ik aan het begin aangaf ben ik een leek op het gebied van boot electronica. Ik heb mij wel veel uren getracht in te lezen.

Begrijp ik dan uit jouw reactie 'Doe ik al jaren zo' dat mijn idee van 'een soort van perp. mobile' niet gek is, maar door jou zo al jaren wordt gehanteerd?

Dank je!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy IP22 12V/20 (3) BPC122044002 Blue S 13 dec 2022 15:49 #1444364

  • K-NO
  • K-NO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 135
Hoi Cuevision,

nee, dat bedoelde PvO helaas niet. Om van de batterij via de omvormer 240v te maken zul je bijv. 10% aan energie verliezen. Ook de IP22 zal bij het laden van de batterij weer 10% energie verliezen. De batterij zal dus leger raken en niet voller omdat er meer energie uitgehaald wordt dan er weer in komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy IP22 12V/20 (3) BPC122044002 Blue S 13 dec 2022 15:59 #1444366

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12574
probeer eens met een fietsdynamo een elektrische fiets aan te drijven, dan snap je het (wel?)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron Energy IP22 12V/20 (3) BPC122044002 Blue S 14 dec 2022 07:05 #1444430

Iedereen bedankt voor de uitvoerige uitleg.

Inderdaad zag ik het allemaal te rooskleurig in, blijkt nu. Ik heb daarom ook nog maar een vraag bij de importeur neergelegd. De reactie was duidelijk en kennelijk zijn zij service vriendelijk want ook zij beaamden jullie reacties. Niet doen dus.

Inmiddels staat de inverter weer klaar voor retour. De enige manier om er echt mee uit de voeten te kunnen is een drastische verandering in het accu bestand, waarbij lithium accu's de voorkeur hebben en dan gelijk ook in een stevige hoeveelheid amperes. Echter die kosten zijn schrikbarend. Dat is dan maar voor een later moment.

Met vr gr
Ed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.309 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl