Jouw post sluit aan bij mijn ervaring. Ik heb nl dit weekend mijn ketting en lijn van boord gehaald. Dat viel nog niet mee want 30 m 8mm ketting en 20m multiplaid lijn is verrekte zwaar. Bij de koop van het schip afgelopen jaar had ik al gezien dat de ketting/lijn-splits slecht was met meerdere geroeste schakels. De rest van de ketting kon ik niet goed beoordelen, omdat deze netjes zigzag gestapeld in de ankerbak lag. Thuis alles uitgelegd zie ik over de lengte verspreid meerdere roestige schakels. Een ketting is zo sterk als …
Dat zal wel een nieuwe ketting worden. Dat heb ik de chef financiën nog niet gemeld. De vraag is dan: is 30 m lengte noodzakelijk of sterk gewenst? Mijn vaargebied is vooralsnog de Nederlandse wateren en Waddenzee, maar … ik sluit wat verdere tochten of een trip Engeland in de toekomst niet uit.
Dan het anker: een 16 kg gegalvaniseerd Britany anker. Volgens mij een erg basic anker. Zal het in de klei best wel doen, maar misschien ook hier eens kijken naar een beter en misschien iets lichter anker. (Excel #4, Kingston QS-22, Viking-10) Deze komen goed uit vergelijkende testen op het YouTube kanaal van SV Panope, waar Steve Goodwin zeer systematische ankertesten uitvoert. Maar je kent dat kanaal waarschijnlijk wel.
Volgens mij heb ik ook dezelfde lier voor ketting en lijn. De vorige eigenaar heeft deze verplaatst naar de achterzijde van ankerbak, waarschijnlijk om het obstakel niet aan dek te hebben. Betekent waarschijnlijk handmatig de ketting verleggen, want die ankerbak is niet erg diep.
Ik heb wat fotos’’s van de ketting gemaakt.
Wat is jouw keuze geworden? Had men bij Kniest nog een reden waarom multiplaid lijn werd ontraden? Ik was voornemens om die lijn -die onbeschadigd is- te hergebruiken.