Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nylon, polyester of PP ankerlijn?

Nylon, polyester of PP ankerlijn? 05 apr 2023 14:50 #1471353

Gisteren de ankerketting eens uitgelegd op de steiger. Blijkt een standaardlengte van 30 m te zijn. Het einde kan de ankerbak niet verlaten door een stalen plaatje dat aan het eind van de ketting is gebout en niet door de dekdoorvoer past. Dat moet voorkomen dat je het anker verliest. Ik ben gewend dat het “bitter end” beter van lijn kan zijn; dat kun je doorsnijden als je anker onklaar is en je het achter moet laten. Met ijzerzaag aan de gang kost teveel tijd vind ik. Bout is roestig en niet gangbaar nu.

De lijn wil ik combineren met 30 meter ankerlijn, zodat ik ook op dieper water of met grotere scope kan ankeren.

Ik heb een Simpson Lawrence ankerlier met nestenschijf voor ketting én lijn. Handleiding zegt geslagen (en absoluut géén multiplait - valt daar de octoplait onder!?) lijn te nemen tussen 9 en 15 mm dik. 12 is “nominaal”, maar afhankelijk van “medium lay” (wat is dat?) kan dus dikker of dunner.

Iemand ervaring met wat voor lijn goed of slecht werkt? Schijf moet voldoende grip op lijn hebben, maar moet de lijn ook goed kunnen “lossen”.

Ook zegt men “Nylon”, maar dat blijft toch drijven!? Het stukje “some experimentation may be required” houd ik niet zo van.

Wat zal ik kiezen, als 30 meter lijn om aan die ketting te splitsen?



Schijf ziet er zo uit:
Laatst bewerkt: 05 apr 2023 15:06 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nylon, polyester of PP ankerlijn? 06 apr 2023 12:23 #1471563

Net bij Kniest even door de lijnen gelopen; was voor het eerst dat deze (goed meedenkende!) verkoper las dat "multiplait" sterk ontraden werd.

In geslagen had ie PP en Polyester, waarbij iemand mij per PB terecht opmerkte dat PP drijft en dus niet handig is. Polyester dus. De hierboven aangeraden geslagen 12 mm was volgens een tabel die bij Kniest hing te licht (qua breeksterkte) voor 8 mm ketting; 14 zou goed zijn en voor mijn lier ook nog kunnen "depending on the lay". Ik heb een paar korte stukjes meegenomen om eerst te testen voor ik 30 m onbruikbare lijn koop. Ik moest mij ook afvragen hoe deze lijn zich in de ankerbak zou stouwen (testen met lang landvast).

Dat breeksterkteverhaal lijkt mij erg relatief:
12 mm = 3170 kg
14 mm = 3930 kg

8 mm ketting (standaard grade) = 3000 kg

12 kg Rocna, kikkers en/of liertje zitten daar vast ónder ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nylon, polyester of PP ankerlijn? 31 mei 2023 14:58 #1483379

Jouw post sluit aan bij mijn ervaring. Ik heb nl dit weekend mijn ketting en lijn van boord gehaald. Dat viel nog niet mee want 30 m 8mm ketting en 20m multiplaid lijn is verrekte zwaar. Bij de koop van het schip afgelopen jaar had ik al gezien dat de ketting/lijn-splits slecht was met meerdere geroeste schakels. De rest van de ketting kon ik niet goed beoordelen, omdat deze netjes zigzag gestapeld in de ankerbak lag. Thuis alles uitgelegd zie ik over de lengte verspreid meerdere roestige schakels. Een ketting is zo sterk als …

Dat zal wel een nieuwe ketting worden. Dat heb ik de chef financiën nog niet gemeld. De vraag is dan: is 30 m lengte noodzakelijk of sterk gewenst? Mijn vaargebied is vooralsnog de Nederlandse wateren en Waddenzee, maar … ik sluit wat verdere tochten of een trip Engeland in de toekomst niet uit.
Dan het anker: een 16 kg gegalvaniseerd Britany anker. Volgens mij een erg basic anker. Zal het in de klei best wel doen, maar misschien ook hier eens kijken naar een beter en misschien iets lichter anker. (Excel #4, Kingston QS-22, Viking-10) Deze komen goed uit vergelijkende testen op het YouTube kanaal van SV Panope, waar Steve Goodwin zeer systematische ankertesten uitvoert. Maar je kent dat kanaal waarschijnlijk wel.

Volgens mij heb ik ook dezelfde lier voor ketting en lijn. De vorige eigenaar heeft deze verplaatst naar de achterzijde van ankerbak, waarschijnlijk om het obstakel niet aan dek te hebben. Betekent waarschijnlijk handmatig de ketting verleggen, want die ankerbak is niet erg diep.
Ik heb wat fotos’’s van de ketting gemaakt.

Wat is jouw keuze geworden? Had men bij Kniest nog een reden waarom multiplaid lijn werd ontraden? Ik was voornemens om die lijn -die onbeschadigd is- te hergebruiken.



Bijlagen:
Sailing a Parker 335 liftkeel
Laatst bewerkt: 31 mei 2023 14:59 door Sjetonneke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nylon, polyester of PP ankerlijn? 31 mei 2023 15:27 #1483386

Nylon rekt lekker, dat is fijn bij ankeren. Drijft niet.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nylon, polyester of PP ankerlijn? 31 mei 2023 16:22 #1483408

Hier hoe ik het heb gedaan, op aanraden van 3Noreen, die dezelfde lier en lijn gebruikt:
zeilersforum.nl/index.php/foru...nd?start=225#1473712

Voor mijn vaargebied leek 60 m totaal met 30 m kettingvoorloop mij voldoende. Ik heb overigens niet de mogelijkheid de lijn nog te verlengen met een paar landvasten. Als je de lijn zó maakt dat er een harp (net) bovendeks komt op het moment dat de lijn strak staat, zou je daar iets mee kunnen wellicht.
Laatst bewerkt: 31 mei 2023 16:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nylon, polyester of PP ankerlijn? 31 mei 2023 16:38 #1483412

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
Nog even een waarschuwing. Er bestaan ook elektrische versies van deze lier. Daarbij is een overgang ketting - touw af te raden. Vaak moet je even die overgang ketting - touw met je vingers even helpen. Een vriend van mij heeft op die manier een vingerkootje verloren.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 31 mei 2023 16:39 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.296 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl