Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Oude Spinlock valstoppers, dunne lijnen of dynema

Oude Spinlock valstoppers, dunne lijnen of dynema 01 mei 2023 06:46 #1476465

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27149
Tja, dacht ik ooit om slim dynema vallen te nemen, weinig rek etc. Ik had nog 50 meter 8mm over.
Echter als er kracht op komt slipt de val stopper, niet zo handig dus.

Kern al gevuld met 8mm gevlochten polyester naar advies van ZF, echter een extra mantel er omheen vond ik wat gedoe (gepruts).
Afgelopen weekend zag ik plots dat er onder in de valstopper ook ribbels of tanden zitten. Waarnaar gelijk het idee kwam dat als ik er iets onder in zou kunnen leggen ter opvulling dat dit zou kunnen helpen. Ik dacht aan een opvulplaatje uit de bouwwereld waarmee kozijnen e.d. gesteld worden. Hier zitten tanden op en zijn van relatief zacht kunststof, waardoor de val dan minder beschadigd. Thuis gekomen gelijk maar even gezocht en ja hoor, het lijkt te werken. Praktijk test volgend weekend. Plaatje moet wel even op de juiste breedte gezaagd worden. De tanden staan in de goede richting. Er zijn verschillende diktes, die met kleuren aangegeven worden. Ik bleek alleen tapse versie te hebben, wat niet als nadeel beschouwd hoeft te worden denk ik? Als voorbeeld heb ik hier een blauwe genomen voor het contrast. Ik heb ook een zwarte dunnere, maar die zie je niet op een foto.
Aanvankelijk dacht ik dat ik de valstopper gedeeltelijk moest demonteren, maar dat viel erg mee, zie de foto's

















Bij de laatste foto's zullen de criticasters opmerken dat er wel erg weinig plek voor de lijn is in de opening, maar dynema zonder kern is plat en er zijn dunnere plaatjes.

En als die zachte vulplaatjes slijten, vervang je ze gewoon, ze kosten bijna niks. Ik denk dat als je de val aanhaalt op de lier en de stopper niet open doet, dat je ze gelijk kan vervangen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 01 mei 2023 06:56 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude Spinlock valstoppers, dunne lijnen of dynema 01 mei 2023 07:01 #1476469

Leuk idee, maar deze zijn véél te zacht en van niet-warmtebestendig kunststof. Bij één keer de val door gesloten stopper trekken smelt zich een glad geultje in deze wig.

Een mantel om de vak schuiven en aftakelen is toch niet zoveel werk? Technora is lekker ruw; stukje van een meter is meer dan voldoende.

Ook kun je versleten kammen vervangen, evt voor een maat voor kleinere diameter vallen.
Laatst bewerkt: 01 mei 2023 07:02 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude Spinlock valstoppers, dunne lijnen of dynema 01 mei 2023 07:05 #1476471

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27149
Nachtvlinder schreef :
Leuk idee, maar deze zijn véél te zacht en van niet-warmtebestendig kunststof. Bij één keer de val door gesloten stopper trekken smelt zich een glad geultje in deze wig.

Een mantel om de vak schuiven en aftakelen is toch niet zoveel werk? Technora is lekker ruw; stukje van een meter is meer dan voldoende.

Ook kun je versleten kammen vervangen, evt voor een maat voor kleinere diameter vallen.

"Praktijk test volgend weekend."

Mogelijk heb je helemaal gelijk, maar soms tegen beter weten in heb ik hoop.... :)
Resultaat kán zijn wat je schrijft.

Het is de 1e fase.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude Spinlock valstoppers, dunne lijnen of dynema 01 mei 2023 08:02 #1476484

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Ik heb dezelde valklemmen (Spinlock XA) en gebruik 8mm Dyneema vallen van Lancelin (type Albatros). Dat gaat bij mij goed, nauwelijks slip. Het type mantel zal zeker verschil maken, maar misschien nog wel meer de staat van de tandjes in de klem. Die slijten natuurlijk door gebruik en dit type klemmen is al behoorlijk oud dus dat is ook niet zo gek. Ik probeer wel altijd te voorkomen dat ik de val met volledig gesloten klem doorhaal. Een klein laatste stukje (paar centimeter) is niet zo erg, daar slijten ze nauwelijks van. Voor langere stukken doorhalen zet ik de klem helemaal open of (solo) zet ik hem half open zodat de kam de lijn met niet al te veel kracht raakt, en dus de slijtage hopelijk ook minimaal is.

Uiteindelijk heeft alles onderhoud nodig en dus ook valklemmen. Gelukkig zijn de klemstukken van de Spinlock XA serie gelijk aan die van de huidige XAS serie dus uitwisselen is geen probleem. De oplossing van Calidris vind ik wel erg inventief maar beschouw ik meer als een tijdelijke maatregel. Ben heel benieuwd naar zijn ervaringen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude Spinlock valstoppers, dunne lijnen of dynema 01 mei 2023 12:13 #1476513

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27149
Bij bij zijn de aluminium ribbels nog niet versleten (puntgaaf zelfs)

Ondertussen nog een Westerly eigenaar gesproken die ook zwart Nylon plaatjes in de valstoppers heeft en de ribbels er in gevijld.

Na 7 jaar:
"Is wel wat slijtage maar grip is nog goed. "
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 01 mei 2023 12:14 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude Spinlock valstoppers, dunne lijnen of dynema 01 mei 2023 12:16 #1476514

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27149
ilCigno schreef :
Ik heb dezelde valklemmen (Spinlock XA) en gebruik 8mm Dyneema vallen van Lancelin (type Albatros). Dat gaat bij mij goed, nauwelijks slip. Het type mantel zal zeker verschil maken, maar misschien nog wel meer de staat van de tandjes in de klem.

Ik heb kale dyneema lijn, zonder kern en zonder speciale mantel, super glad dus.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude Spinlock valstoppers, dunne lijnen of dynema 01 mei 2023 12:18 #1476516

Ah, da's in elke klem een uitdaging; ik denk zelfst in de laatste generatie constrictor klemmen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude Spinlock valstoppers, dunne lijnen of dynema 01 mei 2023 13:24 #1476526

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16281
Kaal dyneema kun je perfect klemmen hoor, geen enkel punt ;)

Maar serieus...
Dyneema laat zich niet klemmen. Zelfs de meest slimme knopen slippen door als je er maar belasting op zet.
In mijn ogen kun je dus wel enigzins klemmen zolang er geen kracht op komt van betekenis. Daarbij zal het ook snel verbranden/pluizen en slijten.
Laatst bewerkt: 01 mei 2023 13:57 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude Spinlock valstoppers, dunne lijnen of dynema 01 mei 2023 14:13 #1476530

  • etoile
  • etoile's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 92
Bij mij zijn de bakstagen uit dynema, die heb ik van een mantel voorzien in de zone waar wat grip nodig is (rond winch) en in de zone die in de klem komt een extra manel uit technora & kevlar voor extra grip.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude Spinlock valstoppers, dunne lijnen of dynema 01 mei 2023 15:05 #1476544

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27149
etoile schreef :
Bij mij zijn de bakstagen uit dynema, die heb ik van een mantel voorzien in de zone waar wat grip nodig is (rond winch) en in de zone die in de klem komt een extra manel uit technora & kevlar voor extra grip.

Tja, dat gepruts met zo'n bindsel/takeling wil ik dus niet, dat schreef ik al eerder en is dus in dit draadje niet aan de orde.
(elders op ZF wel)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude Spinlock valstoppers, dunne lijnen of dynema 01 mei 2023 15:32 #1476550

Als dit takelen gepruts wordt omdat je dit niet beheerst, zou ik dáár een uurtje instoppen.

Stopper modificeren vind ik het paard achter de wagen spannen (maar werkt mss voor jou). Hoe zit het met de grip van de lier op deze lijn? En jezelf? Altijd handschoenen aan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude Spinlock valstoppers, dunne lijnen of dynema 01 mei 2023 16:39 #1476566

  • etoile
  • etoile's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 92
Gepruts of niet, naakte dynema is gewoon niet geschikt om in een stopper of jammer te gebruiken.
Maar goed, je zoekt het wel zelf uit neem ik aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude Spinlock valstoppers, dunne lijnen of dynema 01 mei 2023 17:51 #1476584

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27149
Nachtvlinder & etoile,
Het kan heel goed dat jullie gelijk hebben en/of krijgen.
De grip op de lijn is ook niet ideaal en slippen op de lier is ook vervelend. In die zin zou het uiteindelijk best kunnen uitpakken dat er een nieuwe val komt. Maar ja zuinigheid en luiheid komen eerst. Dus als het niet bevalt, horen jullie dat wel.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude Spinlock valstoppers, dunne lijnen of dynema 01 mei 2023 18:06 #1476588

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16281
Jou kennende heb je vast nog vuilniszakken vol oude polyester lijnen.
Zit daar geen lijn met een mooie mantel en juiste dikte bij om over dat dyneema heen te trekken?
Dan ben je spekkoper :)
Laatst bewerkt: 01 mei 2023 18:06 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude Spinlock valstoppers, dunne lijnen of dynema 01 mei 2023 18:37 #1476594

Kaal dyneema is dan ook volstrekt ongeschikt voor touwwerk wat gehanteerd of geklemd moet worden. Een oplossing voor een zelfgemaakt probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oude Spinlock valstoppers, dunne lijnen of dynema 01 mei 2023 19:52 #1476607

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7839
Die spinlock klemmen slippen nogal eens. Voordeel: ze beschadigen de mantelinder. Ook dyneema met mantel slipt eerder dan polyester.

Naakt dyneema is heel moeilijk te klemmen. Heel lage wrijving en onder spanning keihard. Ribbels hebben echt geen zin.
Laatst bewerkt: 01 mei 2023 19:53 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.256 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl