Tja, dacht ik ooit om slim dynema vallen te nemen, weinig rek etc. Ik had nog 50 meter 8mm over.
Echter als er kracht op komt slipt de val stopper, niet zo handig dus.
Kern al gevuld met 8mm gevlochten polyester naar advies van ZF, echter een extra mantel er omheen vond ik wat gedoe (gepruts).
Afgelopen weekend zag ik plots dat er onder in de valstopper ook ribbels of tanden zitten. Waarnaar gelijk het idee kwam dat als ik er iets onder in zou kunnen leggen ter opvulling dat dit zou kunnen helpen. Ik dacht aan een opvulplaatje uit de bouwwereld waarmee kozijnen e.d. gesteld worden. Hier zitten tanden op en zijn van relatief zacht kunststof, waardoor de val dan minder beschadigd. Thuis gekomen gelijk maar even gezocht en ja hoor, het lijkt te werken. Praktijk test volgend weekend. Plaatje moet wel even op de juiste breedte gezaagd worden. De tanden staan in de goede richting. Er zijn verschillende diktes, die met kleuren aangegeven worden. Ik bleek alleen tapse versie te hebben, wat niet als nadeel beschouwd hoeft te worden denk ik? Als voorbeeld heb ik hier een blauwe genomen voor het contrast. Ik heb ook een zwarte dunnere, maar die zie je niet op een foto.
Aanvankelijk dacht ik dat ik de valstopper gedeeltelijk moest demonteren, maar dat viel erg mee, zie de foto's
Bij de laatste foto's zullen de criticasters opmerken dat er wel erg weinig plek voor de lijn is in de opening, maar dynema zonder kern is plat en er zijn dunnere plaatjes.
En als die zachte vulplaatjes slijten, vervang je ze gewoon, ze kosten bijna niks. Ik denk dat als je de val aanhaalt op de lier en de stopper niet open doet, dat je ze gelijk kan vervangen.