Op zich hoeft het geen bezwaar te zijn dat er water tussen de ballastplaat en de romp komt. Mits de 4 bouten waar de ballastplaat mee vast zit lekken! Dit schijnt voor te komen bij de vroege versies van de Sun2000, voor dat probleem heeft Jeanneau ooit een reparatie advies afgegeven.
De uitsparing waar de ballastplaat in zit is ook gewoon onderwaterschip en kan dus net zo goed nat worden als de rest van het onderwaterschip. De ballastplaat zelf is behandeld met een epoxy coating en dat zou voldoende moeten zijn om roestvorming tegen te gaan. De zichzijde / onderzijde van de ballastplaat wil, als de epoxy coating beschadigd is nog wel eens roesten, dit is meestal met regulier onderhoud onder controle te houden.
Het verwijderen van de ballastplaat is geen eenvoudige klus aangezien hij met veel verlijmende kit gemonteerd is.
Schade aan de gelcoat als gevolg van het verwijderen van de plaat is niet denkbeeldig. Ik zou me absoluut wel drie keer bedenken voordat ik de plaat ging verwijderen, nog los van het feit dat het gewicht iets is waar je terdege rekening mee moet houden. De foto’s zijn van het internet gehaald hier is ook te zien dat de ballastplaat wel vuil is maar niet zwaar roest, maar zo’n gestraalde en gecoate plaat ziet er natuurlijk wel weer mooi uit. (Is dus niet mijn ballastplaat!)
Op Facebook is een sun2000 groep daar is ook veel informatie te halen.
Groet van een enthousiast Sun2000 zeiler.
Gert.