rooiedirk schreef :
Spudpalen zijn fantastisch! Heb er twee.
Maar de krachtern erop zijn groot, ea moet dus sterk zijn. (Als in echt sterk) Verder moet de paal een stukje de bodem inzakken, dus enig gewicht is ook wenselijk. Dit gaat gelukkig goed samen met 'sterk'.
De mijne gelijk ingebouwd tijdens de bouw van het casco, dat is constructief een stuk simpeler te doen dan naderhand wat toevoegen. Ik heb een twee pijpen van 3m lang, waarvan de binnenste 2m kan zakken.Tussen de twee pijpen een delrin ring als glijlager. De buitenst pijp is rond 300mm. Ophalen gewoon met een touwtje, zakken op zwaartekracht.
Met rustig weer geen problemen. Komt er iets van golflag en gaat het schip slingeren dan verplaats je draaipunt. Normaal slinger je rond een punt op de waterlijn, maar met paal slinger je opeens rond een punt op de bodem. En zoals Joop al aangeeft krijk je dan erg grote krachten op de konstruktie. Een meter de grond in is dan weer niet nodig, maar wel ver genoeg om schuiven over de bodem te voorkomen.
Maar als ik nog eens een schip zou bouwen dan komen er geheid weer palen in
Als je er 2 aan de verstagingen hangt dan draai je niet rond.
Om grip op de bodem te houden dacht ik aan (stevige) elastieken die de paal naar beneden drukken met ca 30-50 kg druk..
Dat hij "meeveert" bij golfslag..
Zeker als de paal een punt heeft dan zou hij volgens mij redelijk vast komen zitten.
Voor een boot van 10 meter zou je normaal ca 10 -12 kg anker nodig hebben.
Dus als je 2 palen neemt met elk ca 10 kg druk, dan zou dat in principe wel moeten houden.
En verhoog je dat richting 30-50 kg/paal, dan zou dat in iedere bodem behoorlijk vast moeten zitten. Sterker nog: volgens mij moet je het dan zo maken dat je ze er uit kunt trekken met de lier, want als een boot een dag lang met 50 kg druk op zo'n paal de grond in loopt te "wrikken" dan denk ik dat het in sommige bodems muurvast gaat zitten.
Ook erg afhankelijk of er een scherpe punt op zit, of een grote dop/plaatje van 10 x 10 cm.
Er was ook iemand die zei dat het veel te zwaar zou worden. Dat is wel een beetje waar..
Volgens mij zijn 2 palen incl wat touwtjes en een haak ca 3-4 kg per stuk = 6-8 kg.
Als je rekent dat een mast misschien 30 kg is, Dan wordt het spul wel wat zwaarder.
Ik denk dus dat het van hout inderdaad zwaar wordt, maar carbon heeft een flink hogere strength to weight ratio. Met licht materiaal gaat het prima. Het loopt ook niet helemaal door tot de top vd mast.. Alleen de eerste ca 4 meter.
Of het bruikbaar/nuttig is hangt volgens mij ook erg van het vaargebied af en de hoogte van het liggeld.
Als je op Capri mooi in een privé baaitje "voor anker" kunt gaan, dan werkt het prima en heb je die palen er snel uit.
www.quotenet.nl/lijstjes/g4951...duurste-jachthavens/
Lig je echter met je dikke lelijke wijf bij de brug van Scheemda dan heeft het inderdaad allemaal geen zin.