trotti schreef :
Een spudpaal werkt mede door een flink gewicht (de paal zakt de bodem in), maar tegelijk wil je hem zo licht mogelijk ontwerpen?
Dat is al een aardige contradictie!
Daarnaast: een boot gaat door golven op een neer, en dat kan je indd opvangen met een spudpaal die "vrij" kan bewegen, maar hoe doe je dat met het rollen van een boot? Dan ga je hele rare krachten op een spudpaal zetten waardoor een carbon surfmast zeker niet gaat werken... Òf je moet hem weer heel groot maken, maar dan wordt het weer zwaar en lomp...
En dat loopje blijf je de hele tijd rond gaan. Om het te laten wekren moet het groot en lomp zijn (kijk maar naar alle "water aannemers", maar om het op een jacht te laten werken moet het tegelijk compact en licht zijn...
een zeevolutie: als je zo overtuigt bent van je gelijk: leef je uit, maak een testopstelling op je boot en laat os vooral de resultaten weten! als het wel werkt ben jij de lachende derde toch?
Zoals je zelf al zegt: een paar ogen aan je stagen en 1 of 2 carbin surfmasten en het testen kan beginnen!
Ik ben benieuwd naar je bevindingen!
Groeten,
Johnnie
Een anker graaft zich in, maar een spudpaal ook.Zeker als je er een schroefkop op zou maken.
Om het rollen van de boot op te vangen:
- De ogen waar de paal in staat zijn ruim om een beetje beweging op te vangen. Dit kan ook een oog van rubber oid zijn.. wat beetje mee veert..
- De paal is een beetje flexibel. Een surfmast is ook niet recht wanneer hij in het zeil zit.
Daar zit een behoorlijke curve in.. Die buigen wel 30? cm mee.
Om neerwaardse druk te verzorgen dacht ik aan een touwtje waarvan de laatste meter een stevig elastiek is. Dat hij met de golven mee veert..
Wateraannemers gebruiken inderdaad vaak veel zwaarder spul.
Ik denk dat je dat 1) op schaal moet zien 2) Carbon is te duur in de wateraannemerij. 3) Als je een kraan aan boord hebt, die een paar ton tilt, dan heb je heel andere krachten. Dan sta je een hele kraan op te tillen.
Kijk je naar een klein binnenvaartschip. Die heeft 2x een spudpaal van ca 40 cm diameter in staal.
Die boot is 60 meter. Op schaal gezien zou een boot van 10 meter dan 40/6 = 6,6 cm stalen buis moeten hebben. Maak je het van carbon dan lukt het met 5 cm. Een surfmast is 48 mm
2 surfmasten zouden op een boot van een meter of 9 prima moeten werken.