Zeehaen schreef :
Dasty ontvet inderdaad ls een malle en is op een gelcoat goed te gebruiken. Op lak daarentegen moet je goed naspoelen en het vooral niet te lang laten zitten want dan beschadigt het oppervlak.
Nachtvlinder schreef :
Waarom zou je de romp willen ontvetten eigenlijk?
Ik gebruik ook veel dasty (de zwarte pro-versie) voor algemeen schoonmaken. Net bijv. mijn hele dek gedaan, mijn boot staat buiten op de kant zonder cover, dus je ontkomt niet aan winter groen. Al het wintergroen vliegt er vanaf met dasty, ook heel makkelijk van de antislipdelen door even schrobben. Ook tijdens het vaarseizoen gebruik het af en toe voor hardnekkig vuil/vlekken op de romp, bijv. vlekken van stootkussens gaan er heel makkelijk af met dasty.
Goed naspoelen doe ik daarentegen dan weer niet
Overigens geen rare effecten/schade gezien. Dank voor de tip, zal er voortaan aan denken....
Dan heb je verder nog dus de andere (paarse) Dasty variant, de ontkalker, goed voor weghalen van gele kalkrand bij de waterlijn. Heb het deze winter geprobeerd, er zat echt hardnekkig geel op de waterlijn. Je ziet wel effect na een poos erop laten zitten, maar bij mij kostte het echter vele lagen dasty ontkalker eer het er een beetje fatsoenlijk af was. Verder is deze ontkalker in sproeier echt rotspul, de druppeltjes NIET inademen. Als ik dit al sproei doe ik dit nu alleen nog maar met gelaatsmasker op en bril, maar liever in doekje doen en dat direct op de romp zonder te sproeien.
Ik heb nog ontweringswater (oxaalzuur) dus ga dat ook nog maar eens proberen, is minder schadelijk begrijp ik nu.
Jeroen-Pion schreef :
Gebruik al tijden een was in een spuit fles op basis van SiO2 werkt beter dan welke boot wax dan ook . Makkelijker aan te brengen makkelijker te verwerken .
Romp blijft het ongeveer een maand of 4 tot 6 opzitten , dan mag je weer aan de bak , nou ja valt mee dus .Even met een goede shampoo wassen en binnen een uur zit het er weer op .
Ook op zout water is het prima spul , het stoot water enorm af , in de automatie wereld gebruikt elke autopoetser dit nog en staat de oude was in de kast en blijft daar
Bedankt voor de tip, dit lijkt mij dus heel interessant om te gebruiken i.p.v. was. In de handel zie ik verschillende SiO2 (siloxaanpolymeer) middelen. Vaak wordt het ook SiO2 Ceramic of nano-coating genoemd zie ik. Ook "speciaal voor boten" i.p.v. voor auto's en dan is het gelijk 2 of 3x zo duur.
Maar mijn grote vraag is: krijg je dit spul ooit van je romp af?
Ik heb ooit eens (na wat tips) de vooruit van mijn vorige auto in de Nano-coating gezet. Hier had ik eeuwig spijt van. De regendruppels zouden eraf vliegen tijdens het rijden waardoor je je ruitenwissers nooit meer hoeft te gebruiken! Nou, dat was inderdaad zo... Vanaf ong. 100 km/h vliegen de druppels eraf en heb je inderdaad GEEN ruitenwissers meer nodig, maar bij ALLE snelheden daaronder was het één groot drama in de regen! De wissers lieten dan telkens een gek laagje (soort minuscule druppels) achter waardoor ze niet meer effectief werkten. Ook nieuwe wisserbladen niet. Ik heb toen héél veel middeltjes geprobeerd om het er weer van die voorruit af te krijgen, maar niets werkte. Uiteindelijk moest het er gewoon met de tijd afslijten (heeft echt maanden geduurd).
Op internet las je zelfs verhalen van mensen die er ZO klaar mee waren dat ze maar een steen door hun voorruit gooiden, omdat ze het er niet vanaf kregen en op deze manier een nieuwe voorruit claimden....
M.a.w. krijg je die nano-coating nog wel van je boot af mocht dat om wat voor reden dan ook nodig zijn? (bijv. als je wil schilderen oid)