Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Input gevraagd voor een nieuwe AIS oplossing

Input gevraagd voor een nieuwe AIS oplossing 15 mrt 2024 20:25 #1546832

  • BartV
  • BartV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Beste medezeilers,

Ik ben bezig met de ontwikkeling van een nieuw type AIS-transponder (klasse b) en zou jouw hulp zeer op prijs stellen.

Het is mijn bedoeling om een betaalbare, draagbare AIS-transponder te creëren die alle essentiële functies (van energievoorziening, GNSS en WiFi tot VHF-zender & -antenne) integreert in één robuust, eenvoudig, plug-and-play apparaat.

Maar voordat ik het prototype verder ontwikkel (en overga tot formele certificering ervan), wil ik me er wel van vergewissen dat ik de goede kant op ga. En dat is waarom ik een beroep doe op de ervaringen van de watersport community.

Omdat ik graag ook jullie inzichten, ervaringen en ideeën op dit vlak zou kennen, zou ik je vriendelijk willen vragen om input via een online enquête.

Wees gerust; dit is slechts een verzoek om input, zonder enig commercieel motief. (Er is immers nog helemaal geen product :) )

Dus als je een paar minuten kunt missen en je bereid bent deel te nemen, zou ik je graag verzoeken deze (anonieme) enquête HIER in te vullen.

(Als de link niet goed werkt, kun je ook de volgende link rechtstreeks in jouw browser kopiëren: forms.gle/9JFaFavffmsYQPJt5 )

Als je deze link overigens in Google Chrome opent dan kun je de Engelstalige enquête ook vrij eenvoudig vertalen in het Nederlands mbv Google Translate (icoontje in de adresbalk rechts boven).

Mocht je nog andere zeilers en watersporters kennen die bereid zijn hun ervaringen te delen, dan zou ik je graag willen vragen deze oproep / link met hen te delen.

Bij voorbaat hartelijk dank!

Groet,
Bart
Laatst bewerkt: 15 mrt 2024 20:40 door BartV. Reden: Type
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Input gevraagd voor een nieuwe AIS oplossing 15 mrt 2024 21:41 #1546849

Het is/wordt een apparaat met ingebouwde antenne en vast te zetten met zuignappen.
Wat zou het bereik zijn als ik het b.v. naast de kajuitingang plaats?
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Input gevraagd voor een nieuwe AIS oplossing 15 mrt 2024 22:14 #1546853

Leuk! heb vandaag voor het eerst met mijn nieuwe AIS gevaren, maar ga toch ff de link invullen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Input gevraagd voor een nieuwe AIS oplossing 16 mrt 2024 09:45 #1546908

Het is wel weer eens wat anders en een mooi ontwerp:
drive.google.com/file/d/1jCJ8u..._G9gwDodw/view?pli=1



Maar ben bang dat het een gadget wordt voor zeilers met te veel geld, ik zie vooral het plaatsen een dingetje ik gok rond € 700/1000,- dat je dan met een touwtje aan het wand knoopt?
Wat voor bereik heeft die interne vhf antenne dan? Dus eigenlijk short range ? wat heb je dan aan sotdma?
En hoe zit het wettelijk? Bijvoorbeeld als je met je mmsi van je zeilboot met dit ding in je dinghy stapt?
Voor charters etc zou ik in de zelfde prijs range gewoon tijdelijk een emtrak met ingebouwde splitter plaatsen, antenne stekker uit marifoon in AIS, AIS antenne stekker in marifoon, 12volt er op en klaar....
Nieuw mmsi er in is ff een mailtje naar em-trak.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Input gevraagd voor een nieuwe AIS oplossing 16 mrt 2024 09:59 #1546912

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1346
In vrijwel alle gevallen deelt de AIS transponder de antenne met de marifoon dmv een splitter. Niet voor niks.
Omdat het hier een zeilersforum betreft, neem ik aan dat die antenne op enige hoogte zit, bovenop de mast van de boot.
Daarmee wordt het bereik enorm vergroot en is dus de range van zenden en ontvangen van AIS bepaald groter dan op ¨ogghoogte¨ zoals in dit ontwerp.
Wat er daarom bedoeld wordt met een ¨powerful integrated VHF antenna¨ is niet helder.

Een apparaat met een ingebouwde VHF antenne op ¨ooghoogte¨ is natuurkundig beperkt in bereik, niet de antenne zozeer bepaald de ontvangst/zend afstand maar de horizon en natuurlijk de hoogte van de antenna van de ontvanger.

Maar zou je in dit ontwerp de marifoonantenne aan kunnen sluiten dan is dat euvel verholpen.
Kort door de bocht, bij VHF en de antenna van zender en ontvanger beide 2 meter hoogte:
Op 2 mtr hoogte is het bereik slechts rond de 5km.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 16 mrt 2024 10:02 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Input gevraagd voor een nieuwe AIS oplossing 16 mrt 2024 10:03 #1546917

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7203
weer een oplossing voor een niet bestaand probleem. heb even de vragenlijst bekeken maar ben afgehaakt.

wat heeft ten eerste mn lijftijd er mee te maken , hoe vaak ik per jaar vaar of wat voor boot ik vaar?

neem aan dat het bereik bijna nul is en een veiligheidsmiddel op batterijen lijkt mij ook niks.

maar ik wens jullie veel succes.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Input gevraagd voor een nieuwe AIS oplossing 16 mrt 2024 10:16 #1546920

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27713
BartV schreef :
Wees gerust; dit is slechts een verzoek om input, zonder enig commercieel motief. (Er is immers nog helemaal geen product :) )

Beetje slappe hap, deze geruststelling. Je doet gewoon marktonderzoek, met als doel het product dat er uit voortkomt op de markt te brengen. En dan ga je het niet weggeven, vermoed ik zomaar.

Ik bedoel van mij mag je hier je marktonderzoek promoten, maar dat "zonder enig commercieel motief" had je beter achterwege kunnen laten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Input gevraagd voor een nieuwe AIS oplossing 16 mrt 2024 10:17 #1546922

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1346
Hij doet marktonderzoek dus leeftijd is relevant.
Een 18 jarige heeft minder te besteden dan een 50 jarige, in de regel.
Als de batterij een backup is, prima. Niet primair een batterij als bron.
Maar eens, welk probleem los je op?
De grote beperking zit in de zend/ontvang afstand.

Verder vind ik AIS transponders in verhouding tot bv marifoons schreeuwend duur.
Als dit een apparaat wordt met een lievere prijs, en hij kan aangesloten worden op een marifoonantenna, eventueel met losse splitter, dan is het wel wat.
Dat is m.i een keiharde, een AIS transponder met zuignapjes in mijn kajuit (want stel dat ie overboord gaat) is natuurlijk de grote zwakte van dit ontwerp, een een soort schijnveiligheid.
In een TSS een ¨zicht¨ hebben van net aan 3 mijl is erg weinig.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Input gevraagd voor een nieuwe AIS oplossing 16 mrt 2024 10:22 #1546924

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27713
b100 schreef :
weer een oplossing voor een niet bestaand probleem. heb even de vragenlijst bekeken maar ben afgehaakt.

Mee eens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Input gevraagd voor een nieuwe AIS oplossing 16 mrt 2024 10:25 #1546925

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7203
H700 schreef :
Hij doet marktonderzoek dus leeftijd is relevant.
Een 18 jarige heeft minder te besteden dan een 50 jarige, in de regel.
Als de batterij een backup is, prima. Niet primair een batterij als bron.
Maar eens, welk probleem los je op?
De grote beperking zit in de zend/ontvang afstand.

Verder vind ik AIS transponders in verhouding tot bv marifoons schreeuwend duur.
Als dit een apparaat wordt met een lievere prijs, en hij kan aangesloten worden op een marifoonantenna, eventueel met losse splitter, dan is het wel wat.
Dat is m.i een keiharde, een AIS transponder met zuignapjes in mijn kajuit (want stel dat ie overboord gaat) is natuurlijk de grote zwakte van dit ontwerp, een een soort schijnveiligheid.
In een TSS een ¨zicht¨ hebben van net aan 3 mijl is erg weinig.

wat ik er uit begrijp is dat de batterij de primaire bron wordt en de zonnepaneeltjes en een usb aansluiting als lader gebruikt gaan worden.
de vragenlijst vind ik gewoon ordinaire aqiusitie..

dingen vastzetten met zuignapjes gaat vast niet lang goed. ding 1 keer laten vallen met zonnepaneeltjes aan de buitenkant lijkt mij ook niet wenselijk, bovendien zal hij buiten geplaatst moeten worden enz enz , voor wat mij betreft een drama.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Input gevraagd voor een nieuwe AIS oplossing 16 mrt 2024 10:50 #1546932

  • mwz
  • mwz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 292
BartV schreef :
Beste medezeilers,

Ik ben bezig met de ontwikkeling van een nieuw type AIS-transponder (klasse b) en zou jouw hulp zeer op prijs stellen.

Het is mijn bedoeling om een betaalbare, draagbare AIS-transponder te creëren die alle essentiële functies (van energievoorziening, GNSS en WiFi tot VHF-zender & -antenne) integreert in één robuust, eenvoudig, plug-and-play apparaat.

Maar voordat ik het prototype verder ontwikkel (en overga tot formele certificering ervan), wil ik me er wel van vergewissen dat ik de goede kant op ga. En dat is waarom ik een beroep doe op de ervaringen van de watersport community.

Omdat ik graag ook jullie inzichten, ervaringen en ideeën op dit vlak zou kennen, zou ik je vriendelijk willen vragen om input via een online enquête.

Wees gerust; dit is slechts een verzoek om input, zonder enig commercieel motief. (Er is immers nog helemaal geen product :) )

Dus als je een paar minuten kunt missen en je bereid bent deel te nemen, zou ik je graag verzoeken deze (anonieme) enquête HIER in te vullen.

(Als de link niet goed werkt, kun je ook de volgende link rechtstreeks in jouw browser kopiëren: forms.gle/9JFaFavffmsYQPJt5 )

Als je deze link overigens in Google Chrome opent dan kun je de Engelstalige enquête ook vrij eenvoudig vertalen in het Nederlands mbv Google Translate (icoontje in de adresbalk rechts boven).

Mocht je nog andere zeilers en watersporters kennen die bereid zijn hun ervaringen te delen, dan zou ik je graag willen vragen deze oproep / link met hen te delen.

Bij voorbaat hartelijk dank!

Groet,
Bart

De vragenlijst is ingevuld en ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen. Ik zou best wel een AIS handheld willen hebben naast de handheld marifoon. Er zullen vast allerlei mitsen en maren zijn maar zelf zou ik zeker interesse hebben eigenlijk.

Ik heb dat plaatje van Zeilprutser bekeken en als het product nog in ontwikkelingsfase zit zou ik nog wel kijken naar bevestigingsmethodes (op een zeilboot). Die zuignappen of dat bandje lijken niet echt praktisch voor een zeilboot. Als je je produkt op een solide manier bijvoorbeeld op een achterstag zou kunnen bevestigen dan zou je en een goede oplossing hebben voor plaatsing op een zeilboot en tegelijkertijd het antenne bereik een stuk vergroten (ivm hoogte etc).


drive.google.com/file/d/1jCJ8u..._G9gwDodw/view?pli=1
Laatst bewerkt: 16 mrt 2024 11:15 door mwz. Reden: plaatsing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Input gevraagd voor een nieuwe AIS oplossing 16 mrt 2024 12:06 #1546973

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Dit wordt veel gebruikt we op pontons, rib's etc. (al 10 jaar)
Simpeler en met robuuste beugel. Alleen TX, dus om gezien te worden.


trueheading.se/products/ais-carbon-identifier/
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 mrt 2024 12:39 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Input gevraagd voor een nieuwe AIS oplossing 16 mrt 2024 14:08 #1546988

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7203
Calidris schreef :
Dit wordt veel gebruikt we op pontons, rib's etc. (al 10 jaar)
Simpeler en met robuuste beugel. Alleen TX, dus om gezien te worden.


trueheading.se/products/ais-carbon-identifier/

valt mee voor 500 eu
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Input gevraagd voor een nieuwe AIS oplossing 16 mrt 2024 14:26 #1546991

Ik wil niet lullig doen maar iemand die zegt ik ga een AIS transponder op de markt zetten en in dit draadje iets over bluetooth vraagt ........ klikker de klik

Ik denk dat iemand die heel technisch is om een AIS te ontwikkelen en dat ook kan , zoveel weet dat die zich dat niet meer afvraagt zoveel kijk heeft die in zijn werkgebied .

Als je iets ontwikkeld en je kunt en gaat dat ook nog in eigen beheer certificeren etc ben je best wel een grote jongen , want dat kost heel veel centjes , kennis , daadkracht etc .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Input gevraagd voor een nieuwe AIS oplossing 16 mrt 2024 14:51 #1546993

Die tot 72 uur gebruik op accu lijkt me ook erg sterk!
Met het vermelde average verbruik van 3,4watt (dat klinkt aannemelijk)
Zou bij een lfp een accu van 4 cellen 13,2V een 18,5ah accu betekenen ???
Met de door hun vermelde 2600mah battery pack kom ik niet verder dan 10 uur zonder wifi en bluetooth....
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 16 mrt 2024 14:54 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Input gevraagd voor een nieuwe AIS oplossing 16 mrt 2024 17:09 #1547005

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Zeilprutser schreef :
Die tot 72 uur gebruik op accu lijkt me ook erg sterk!
Met het vermelde average verbruik van 3,4watt (dat klinkt aannemelijk)
Zou bij een lfp een accu van 4 cellen 13,2V een 18,5ah accu betekenen ???
Met de door hun vermelde 2600mah battery pack kom ik niet verder dan 10 uur zonder wifi en bluetooth....

Grappig, ik dacht exact het zelfde en jij schrijft het.

Overigens heb je PVC of plexiglas pijpen tot wel 6 meter, dus er kunnen altijd genoeg batterijen in.

Daarbij gaat BartV helemaal niet zelf een AIS ontwikkelen, hij gaat een (speculatie) SRT of AMEC blikje in een luxe PVC/plexiglas pijp maken, met batterij, solarcel en raspberry achtig ding.

Grappige bezigheid, maar of de markt dat ook vindt?

Brambo! hij is voor jou!.....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 mrt 2024 17:11 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Input gevraagd voor een nieuwe AIS oplossing 16 mrt 2024 17:28 #1547007

Eerste vraag die bij mij naar boven komt: welk probleem ga je hier mee oplossen? En is er eigenlijk wel een probleem?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Input gevraagd voor een nieuwe AIS oplossing 16 mrt 2024 17:33 #1547009

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6331
Smooth Operator schreef :
Eerste vraag die bij mij naar boven komt: welk probleem ga je hier mee oplossen? En is er eigenlijk wel een probleem?

Misschien handig voor delivery-schippers, maar de markt lijkt mij toch vrij beperkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Input gevraagd voor een nieuwe AIS oplossing 16 mrt 2024 18:37 #1547017

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1854
Ik ben wel in de markt voor een portable oplaadbare AIS transponder, die ik alleen meeneem voor een incidenteel tochtje over zee.
Volgens mij is een antenne op preekstoel hoogte voldoende voor >5M zichtbaarheid voor beroepsvaart op zee. Als hij 48uur op batterij blijft werken is dat lang genoeg voor een kanaal oversteek. Wifi-connectie met een tablet, dsc-handheld erbij en klaar.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Input gevraagd voor een nieuwe AIS oplossing 16 mrt 2024 19:02 #1547022

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
Watermaat schreef :
Ik ben wel in de markt voor een portable oplaadbare AIS transponder, die ik alleen meeneem voor een incidenteel tochtje over zee.
Volgens mij is een antenne op preekstoel hoogte voldoende voor >5M zichtbaarheid voor beroepsvaart op zee. Als hij 48uur op batterij blijft werken is dat lang genoeg voor een kanaal oversteek. Wifi-connectie met een tablet, dsc-handheld erbij en klaar.

Dat zou een toepassing kunnen zijn. Alleen wordt een AIS op het schip geregistreerd met MMSI nummer. Een AIS-PLB kan op een persoon geregistreerd worden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Input gevraagd voor een nieuwe AIS oplossing 16 mrt 2024 19:07 #1547024

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1387
Als ik nou zocht naar een gat in de markt dan zou ik eens kijken of ik een AIS-receivertje kon maken met bluetooth, die je kan koppelen aan een tablet met navionics of een apple-tablet met whatever die mensen daarop hebben draaien. Volgens mij zeilt er een segment zeilers rond met een paar ongekoppelde basis-instrumenten en dan een tablet met een plotter-app. Als ik in dat segment zou zitten zou ik het interessant vinden om voor weinig geld andere schepen op mijn plotter te kunnen zien.
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 16 mrt 2024 19:10 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Input gevraagd voor een nieuwe AIS oplossing 16 mrt 2024 19:25 #1547026

Quark elec unit op een accutje, in een doosje, antennetje eraan en klaar voor RX. Werkte prima vorig jaar, wifi naar de laptops en smartphone voor OpenCPN. Waarom bluetooth, geeft veel gezeik bij meerdere devices, wifi niet.

TX zal wat gedoe geven met toestemming, vermogen en identificatie. Daarom zijn die dingen ook zo duur.
Maar ook die kunnen in een kissie met efn handvat. Enige voordeel is dan de antidiefstal methode: wat niet aan boord is, valt niet te jatten.
Zet er een scherm op, dan is het hrlemaal mooi leeg.
--
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Input gevraagd voor een nieuwe AIS oplossing 16 mrt 2024 19:36 #1547029

  • mwz
  • mwz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 292
Calidris schreef :
Dit wordt veel gebruikt we op pontons, rib's etc. (al 10 jaar)
Simpeler en met robuuste beugel. Alleen TX, dus om gezien te worden.


trueheading.se/products/ais-carbon-identifier/

Die kende ik niet, waar kun je dit kopen? Als ik zoek vind ik links naar TrueHeading maar geen prijzen of webwinkel. Dit in combinatie met een handheld marifoon met AIS ontvanger lijkt me ook interessant eigenlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Input gevraagd voor een nieuwe AIS oplossing 16 mrt 2024 20:32 #1547032

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8147
Ingevuld. Maar mijns inziens een oplossing voor een niet bestaand probleem. Daarbij zal de performance ruim onder een standaard ais met standaard antenne zitten. Dus wat mij betreft een inferieure oplossing.

Snap niet wat mijn leeftijd te maken heeft met dit product. Werkt het anders als je ouder bent?
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Input gevraagd voor een nieuwe AIS oplossing 16 mrt 2024 20:33 #1547033

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29326
mwz schreef :
Calidris schreef :
Dit wordt veel gebruikt we op pontons, rib's etc. (al 10 jaar)
Simpeler en met robuuste beugel. Alleen TX, dus om gezien te worden.


trueheading.se/products/ais-carbon-identifier/

Die kende ik niet, waar kun je dit kopen? Als ik zoek vind ik links naar TrueHeading maar geen prijzen of webwinkel. Dit in combinatie met een handheld marifoon met AIS ontvanger lijkt me ook interessant eigenlijk.

Product wordt voornamelijk gebruikt in de beroepsvaart voor pontons etc. en rib's van expedities over de wereld.

Helemaal onderaan onder "links"
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl