Ik heb in februari 2020 een test gedaan met mijn grote wrik/ roeispaan als roer.
Ons roer was stuk. Kon het zeilend nog gebruiken, op de motor was het bijna niet te gebruiken, het roer was zes centimeter krom en doordat wij een heel erg groot roer hebben moest je dan bij motoren constant bijsturen, bovendien waren de krachten op de helmstok enorm.
Ik wist dat een reparatie nodig was, wilde echter wachten tot het werken met epoxy mogelijk was (temperatuur) en heb daarom een test gezeild met de wrikspaan.
Die wrikspaan heb ik ooit zelf gemaakt, heb indertijd het blad veel te groot gemaakt, dacht “afschaven kan altijd nog”
Heb in een gevonden plank waaiboom hout een wrikdol opening gemaakt en die plank dan met behulp van een spie en wat touwen achter op de spiegel gemonteerd.
Daarmee ben ik dan een stukje gezeild, ook zeilend ankerop gegaan en zeilend geankerd. Werkte goed. Ons bootje is een zeer breed uitgevallen pilot cutter, lijkt qua tuig en zo op een Bawley. Dus een lange grote kiel. Ik wilde van mijn ankerstek achter het kleine eilandje Daskalio naar de overkant van de binnenzee. Dus onder zeil ankerop, eerst aan de wind vrijzeilen van het eilandje en omringende rif, dan afvallen en voor de wind naar de overkant, daar onder zeil ankeren.
Werkte prima want een roer werkt slechts als je snelheid hebt, met die roei – wrikspaan kon ik de achterkant van de boot in een bepaalde richting roeien, je kunt dus de boot draaien zonder snelheid.
Toch niet ideaal, het oppervlak van mijn spaan blad is ongeveer 0,15 m² en voor het sturen onder zeil een beetje weinig. Let, ik gebruikte enkel de kluiver en de lugdruil als zeilen. Heb je meer tijd kun je de boot op koers leggen met de zeilen, dit was op dit korte stukje (1 mijl) niet te doen.
Bij aankomst op de ankerstek heb ik te veel geweld en uitslag gezet, het dolplankje brak.
Test was voldoende, ik wist dat zelfs al had ik geen roer meer, de boot kon gezeild worden met enkel de wrikspaan.