Beste mensen,
Ik sta voor een raadsel.
Ik heb na 15 jaar een "nieuwe" motor in mijn boot gebouwd. Ik hed een Volvo Penta MD17c, heb nu een Perkins M30 ingebouwd.
Toen ik hem (op de trailer) had ingebouwd en wilde starten ging het mis. Ik had op een zachte stand de tuinslang aangesloten op de waterinlaat onder he impellorhuis/waterpomp. Toen ik hem probeerde te starten kwam na een tijdje water uit het luchtfilter!
Hij startte dus niet. Na wat overpeinsen bleek dat de uitlaat in de spiegel voor deze kleinere motor te hoog zat, waardoor het koelwater uit mijn tuinslang uiteindelijk niet bij de uitlaat eruitkwam, maar terugliep en via het luchtfilter naar buiten kwam. Paniek dus. Ik ehb het water afgesloten, injectoren en gloeipluggen verwijderd, leeggezogen, volgespoten met WD40 , weer leeggezogen, opnieuw in elkaar gezet en zonder de tuinslang gestart...en hij liep! In mijn optiek keurig ook!
Probleem blijkt dat hij geen water zuigt via de impellor, maar daar lucht uit blaast...
Ik heb geen idee waar het probleem zit. Hij lijkt echt mooi te lopen, de olie blijft mooi en de koelvloeistof ook. Kan er iets niet goed zitten in de warmtewisselaar? Zat dat al zo of heb ik het zelf gecreeerd doordat ik de uitlaat in de spiegel te hoog had zitten? Die zit nu goed, maar koelwater opzuigen, ho maar! Sterker nog, vandaag dus de boot te water gelaten, hij blies dus stevig uit de uitlaat, maar borrelde ook wat lucht uit de waterinlaat onder de boot.
Goed mis lijkt me!
Heeft iemand een idee wat ik moet doen?
Dank voor elke bijdrage!
Gr Reinier