Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Langstrim Azuree 33c

Langstrim Azuree 33c 18 apr 2024 13:35 #1554018

De East of the Sun is nu sinds oktober weer in NL en er is al lekker mee gevaren, ondanks het regenachtige weer deze winter (weer ff wennen na de MED!). Na de niet-zo-serieuze Barcolana race in Triëste, hebben we nu een vijftal wedstrijdjes gevaren in NL. Dat ging heel aardig (5e van de 20e boten in de Helius winterserie, en 4e op gecorrigeerde tijd tijdens een singlehanded), en die uitslagen hadden veel beter gekund als we niet een paar flinke blunders met de genaker hadden gemaakt. SW handicap is nu 86,7 (zonder genaker) en de OSN ToT handicap is 0,9484. Of dat passend is weet ik nog niet precies, mijn gevoel zegt van wel.

Waar ik nog niet helemaal blij mee ben is dat de spiegel net niet helemaal vrij ligt. Op de foto kun je dit zien, hij ligt ongeveer 5-10mm te diep van achteren. De boot is redelijk leeg. Ten tijde van de foto waren de watertanks leeg, en die liggen redelijk voorin, onder banken SB en BB (beide 100l elk). Zou dat het kunnen zijn? De dieseltank ligt onder de kuipvloer (100L) en was ook bijna leeg. Met het leger maken van de boot lijkt de boot in zijn geheel iets hoger op het water te liggen, zonder dat de langs-trim veel is veranderd. Een paar vraagjes:

1. Zou ik met gevulde watertanks moeten varen? (of is dat weer zonde van het extra gewicht?)
2. Moet ik tijdens wedstrijden de bemanning naar voren sturen voor een betere langstrim? (afhankelijk van koers/snelheid)
3. Is dit bewust gedaan bij het ontwerp omdat de boot bij helling toch wel voorover zal trimmen?
4. Is dit bewust gedaan om bij veel snelheid downwind de neus te liften zodat de boot eerder gaat planeren?

Tijdens wedstrijden merk ik niet zoveel verschil als we de bemanning verplaatsen. Dat komt misschien omdat het onderwaterschip zo plat is, dat hij eigenlijk maar "op 1 manier" in het water kan liggen. Vanaf zo'n 16 knoop halve wind onder genaker gaat de boot een beetje glijden en komt hij duidelijk boven rompsnelheid (9 knoop). Wie weet kan dit nog beter.

Ik zie binnenkort de andere Azuree 33C weer, en zal eens kijken hoe die er bij ligt. Wat zijn jullie gedachten hierover?


Laatst bewerkt: 18 apr 2024 13:39 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Langstrim Azuree 33c 18 apr 2024 13:39 #1554021

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8306
Ik ken iemand die van een zandzak afwil...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Langstrim Azuree 33c 18 apr 2024 13:40 #1554022

haha, da's wel een goedkope oplossing, maar dan had ik liever mijn lange ankerketting gehouden. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Langstrim Azuree 33c 18 apr 2024 13:42 #1554023

Ik twijfel of hoe de boot in de haven op de waterlijn ligt, relevant is. Tijdens jouw wedstrijden heb je mensen in en vóór de kuip in het gangboord sitten en duwt het zeilpunt ergens halverwege de mast de boot (scheef) en naar vóren. Bij "taartscheprompen" als dit zal dat ook enig begraaf-effect van de boegsectie geven. Wat er dán gebeurt is relevant, denk ik.

Anders gewoon proberen. Er is binnenkort op ZF een zak zand over uit een Dufour 40...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Langstrim Azuree 33c 18 apr 2024 13:43 #1554024

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16627
Die grote klep thuislaten. Zoiets weegt nogal :ohmy:

Maar serieus, al die Open 40's liggen ook onderwater en daar lijkt ie in de verte wat op ;)
Laatst bewerkt: 18 apr 2024 13:44 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Langstrim Azuree 33c 18 apr 2024 13:44 #1554025

@holtere: had ik ook al eens over nagedacht. Demonteren is echter niet zo makkelijk....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Langstrim Azuree 33c 18 apr 2024 13:45 #1554026

Nachtvlinder schreef :
Ik twijfel of hoe de boot in de haven op de waterlijn ligt, relevant is. Tijdens jouw wedstrijden heb je mensen in en vóór de kuip in het gangboord sitten en duwt het zeilpunt ergens halverwege de mast de boot (scheef) en naar vóren. Bij "taartscheprompen" als dit zal dat ook enig begraaf-effect van de boegsectie geven. Wat er dán gebeurt is relevant, denk ik.

Anders gewoon proberen. Er is binnenkort op ZF een zak zand over uit een Dufour 40...

Wellicht heb je gelijk. Tijdens het zeilen lijkt het erop dat de boot in ieder geval niet ver voorover lijkt te duiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Langstrim Azuree 33c 18 apr 2024 14:27 #1554031

Ik ken deze boot niet en ben ook geen jachtontwerper maar een beetje uit de losse pols als leek.

- je boot is waarschijnlijk ontworpen op volle diesel en water tanks en als alle 3 nu bijna leeg zijn is dat een ding misschien qua balans, zeker met 2x100l water tanks voorin vs 100l diesel tank.

-Je boot is niet altijd in plane... Je kunt een beetje spelen met de watertanks vullen (gedeelteljjk en zo minimaal mogelijk) om wat te experimenteren (makkelijk ongedaan te maken met je waterkraan...) . Je vaart wedstrijden in redelijk vlak water in je vaargebied dus beetje spelen met gewicht balans / trim en LWL is iets dat je kunt doen en makkelijk ongedaan maken. Het kan interessant zijn te focussen op de sweetspot net voordat je boot gaat planeren en of je daar met wat gewichtstrim wat mee kunt spelen.
Laatst bewerkt: 18 apr 2024 14:32 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Langstrim Azuree 33c 18 apr 2024 14:31 #1554032

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2652
Semi-submerged transom voor eerder planeren is toch heel wat anders dan een centimeter onder water. Ik zou ff kijken of je een foto kunt krijgen van de boot onder zeil, hoe de spiegel er dan bij ligt. Mensen naar voren sturen zal met licht weer in elk geval wel helpen om die spiegel het water uit te krijgen.

(Scherp vijlen helpt overigens ook om het water eerder los te laten. Meer een zwaardboottruc, maar toch)

edit: Als ik foto's zie van zusterschepen op het www, dan betwijfel ik of je onder helling ueberhaupt ooit de spiegel vrij zult kunnen varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Langstrim Azuree 33c 18 apr 2024 14:51 #1554040

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3482
Je boot is tamelijk zwaar voor z,n formaat. Mijn boot met ong dezelfde lengte en breedte is zo,n 500 kg lichter en ook geen "lightweight flyer"! En alsje een wedstrijd gaat varen moet je de boot gewoon zo licht mogelijk maken en geen water of brandstof erin gooien om de langstrim aan te passen.
Laatst bewerkt: 18 apr 2024 15:27 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Langstrim Azuree 33c 18 apr 2024 15:41 #1554052

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2237
Interessant. Bij mijn boot ligt deze in rust 5 cm bovenwater. Zelf heb ik het idee datie zo zichzelf niet vast zuigt.maar maak je niet druk. Als je zeilt ligt je boot als het goed is in de knik. Dat zou je referentie moeten zijn. Je vaart de boot nooit zo recht.
happy sailing
Laatst bewerkt: 18 apr 2024 15:43 door alegria.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Langstrim Azuree 33c 18 apr 2024 16:04 #1554054

Volgens mij ligt de boot precies zoals het bedoeld is.
De theorie achter dit soort rompvormen is dat de spiegel net boven het water komt met een graad of 10 helling. Dan heb je maximale waterlijn lengte. Zou je de boot wat meer voorover trimmen dan komt de spiegel met een beetje helling wat verder uit het water en heb je zomaar een waterlijn die 10 of zelfs 20cm korter is.

Ga maar eens rondkijken bij offshore racers in de diverse (Franse) havens. Mini 650, IMOCA, Class 40. allemaal liggen ze in rust in de haven met de onderrand van de spiegel enkele centimeters (IMOCAS soms wel zo veel als 10cm).

Mijn advies: leer de boot kennen voor je dingen gaat veranderen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 18 apr 2024 16:06 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Langstrim Azuree 33c 18 apr 2024 16:12 #1554057

Ik kan je niet met iets concreets helpen, maar schepen van vergelijkbaar concept zijn vaak lastig "aan de praat" te krijgen. De romp suggereert iets waar het net te zwaar voor is. Een beetje de mode 10 jaar terug.

Je moet heel secuur zijn en goed bijhouden wat wel en niet werkt.

Ik zou als eerste heel kritisch naar hellingshoek kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Langstrim Azuree 33c 18 apr 2024 17:20 #1554076

Dank voor jullie antwoorden. Natuurlijk is het zo dat mijn boot ontworpen is voor permanente helling. Zelfs in de box ligt de boot een beetje scheef op zijn chines, zo blijft het nat oppervlak natuurlijk klein.Ik zal inderdaad eens kijken hoe het onder helling gaat. Vaak maakt het startschip wel foto's. Mijn boot is natuurlijk zwaar, dus planeren gaat alleen met veel wind (glijden vanaf 16 knoop, echt plané pas boven 22 knoop ofzo).


@ Erik: wel een eye opener dat echte wedstrijdboten stil liggend ook hun spiegel onder water hebben.

@Madoc: Jij hebt een Maxi 1000? Da's echt wel een heel ander design

Hierbij nog wat foto's van de boot zeilend en een linkje kaar een kort filmpje:


















Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Langstrim Azuree 33c 18 apr 2024 17:44 #1554087

Iets anders om ook in je acherhoofd te houden is het feit dat je boot voorover gedrukt word tijdens het varen. Je tuigage duwd de boot voorwaarts en je onderwaterschip/golven wekken daar weerstand tegenop. De resultantes van deze twee krachten zitten behoorlijk ver bij elkaar vandaan en hebben dus een lange arm die de boot voorover wil duwen tijdens het varen.

Deze vorm laat ook goed zien dat het belangrijk is voor jouw boot om altijd met helling te varen, juist met licht weer om je nat oppervlak te verminderen. Ongeveer 80% van de weerstand van de boot komt van het nat oppervlak bij lage snelheden. Pas bij hoge snelheden nemen de golven het grote deel van de weerstand op zich. Dus juist bij winig wind goed vertrimmen, voorover en naar lij, dus bemanning ver naar voren en aan de lage kant.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Langstrim Azuree 33c 18 apr 2024 18:17 #1554098

ja helder. En bij wat meer wind, gewicht weer iets naar achteren neem ik aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Langstrim Azuree 33c 18 apr 2024 19:03 #1554113

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2237
Tot hoever loopt je antifouling lijn dan?
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Langstrim Azuree 33c 18 apr 2024 19:23 #1554116

Tot net onder de rand van de spiegel. Spiegel zou dus 5-10mm hoger moeten. Veel is het allemaal niet natuurlijk...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl