Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Noodroer op hydraulisch systeem

Noodroer op hydraulisch systeem 18 juni 2024 09:58 #1567016




Op onze Bruce Roberts 43 zit een hydraulisch stuursysteem. Wij willen over 2 jaar vertrekken en ik ben aan het nadenken over een mogelijk noodroer of een back-up stuurautomaat, voor als het hydraulische systeem weigert of stuk gaat onderweg. Zoals je op de foto kan zien hebben we een stevige liever op de roerkoning zitten waar de stuurcilinder van het hydraulische stuur op zit.
Als de hydrauliek om een of andere reden stuk gaat kunnen we niet meer sturen. Het is een schip van 20 ton trouwens met een doorgestoken roer die op een taatspot staat. (zie foto's)
We willen in geval van nood een soort reserve stuurautomaat of noodstuurinrichting hebben maar ik kom er niet helemaal uit.
Ideeën die ik al heb:
- een hydrovane windvaan pilot die ook als noodroer kan functioneren (erg duur, 10.000 euro nieuw)
- een verlengstuk op de roerkoning plaatsen en een noodhelmstok (onhandig, want zit onder het bed en lastig uit te voeren omdat het verlengstuk van de roerkoning dan door het achterdek heen moet en denk ik erg zwaar stuurt. Het is een groot roerblad, zonder balansdeel. Ik kan er misschien wel een balansdeel op lassen.
- een soort back-up lineare stuurautomaat op dezelfde roerliever aansluiten ( te weinig capaciteit voor zo'n zwaar roer en moet dan ook weer een eigen acu computer hebben etc etc)
- een reserve stuurpomp en stuurcilinder en automaat en leidingen meenemen zodat ik de boel zou kunnen vervangen als er iets stuk gaat. (dan heb ik dus alles dubbel aan boord van wat ik nu ook heb)
Ik neig het meeste naar de hydrovane, behalve dat ik het een gigantische investering vind.

Wie heeft er ervaring met hydraulische stuursystemen op vertrekkersboten en wat voor back-up systeem heb je dan voor nood? Hoe betrouwbaar is een hydraulische pomp? Kan je dit in combinatie hebben met een windvaan pilot?





-
Sailing Bruce
Laatst bewerkt: 18 juni 2024 09:59 door Willem van Eeden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodroer op hydraulisch systeem 18 juni 2024 10:40 #1567024

Hydraulisch systeem is betrouwbaar, kan eigenlijk niets aan kapotgaan.
Punten van onderhoud/ controle, slangen en wartels en als het een heel oud systeem is je stuurpomp de plunjers.

Bij de Dehler optima 92, Duetta, 98AK en GS zit er als noodvoorziening een noodhelmstok. De Halberg Rassy heeft dat meen ik ook.
Wel op letten dat bij gebruik van een noodhelmstok je een bypass op de stuurcilinder hebt, anders kun je met de helmstok niet sturen.

PS de dehlers en de Hallberg zijn idd geen schepen van 20 ton.....
Je zou voor jou gebruik kunnen overwegen een 2e backup systeem aan te leggen die je kan inschakelen dmv een kraan. Alle 2 de systemen gelijk kapot of lek .....die kans acht ik wel heel klein.
benodigdheden,
2e stuurpomp, overzetkraan en wat slangen. Je stuurwiel zou je over kunnen zetten naar de backup pomp.
Backup pomp zou je in de achterkajuit kunnen plaatsen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodroer op hydraulisch systeem 18 juni 2024 12:07 #1567048

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29559
Een kortsluit kraantje zoals Timo al zegt, dan kan je roer vrij bewegen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 18 juni 2024 12:07 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodroer op hydraulisch systeem 18 juni 2024 12:13 #1567052

En wat als de stuurcilinder stuk of lek gaat? Als ik alleen een stuurpomp als backup heb, kan ik ook niks beginnen als de cilinder het begeeft. Of is dat een erg kleine kans?
Sailing Bruce
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodroer op hydraulisch systeem 18 juni 2024 12:17 #1567053

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29559
Willem van Eeden schreef :
En wat als de stuurcilinder stuk of lek gaat? Als ik alleen een stuurpomp als backup heb, kan ik ook niks beginnen als de cilinder het begeeft. Of is dat een erg kleine kans?

Als je een kortsluitkraan maakt, is er technisch de weg vrij om een noodhelmstok te bedenken, die je binnen op het vierkant van de roerkoning kan zetten.
Als je cilinder defect gaat, kan kunnen het de seals zijn en doetie niks meer. Als de cilinder mechanisch defect raakt, maak je hem los van het juk.

Of je moet de hele handel als reserve meenemen.

Ik hoop dat het roer een balansroer is, want anders komen er altijd al grote krachten op. Dan zal het sturen met een noodhelmstok zeker geen lolletje zijn.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 18 juni 2024 12:18 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodroer op hydraulisch systeem 18 juni 2024 12:21 #1567055

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
Bij het binnenvaren van een haventje scheurde de stuurcilinder zo bleek achteraf.
Gelukkig heeft de boegschroef me toen gered.

De scheur was nauwelijks zichtbaar maar onder druk gutste de olie eruit.
Uiteraard een nieuwe voor garantie gekregen alhoewel de cilinder jaren oud was.
Mijn betoog dat zoiets simpelweg nooit mag gebeuren heeft blijkbaar geholpen.

Ik zou dus ook een stuurcilinder meenemen.
Dat kost de wereld niet.
Laatst bewerkt: 18 juni 2024 12:24 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodroer op hydraulisch systeem 18 juni 2024 12:26 #1567057

Willem van Eeden schreef :
En wat als de stuurcilinder stuk of lek gaat? Als ik alleen een stuurpomp als backup heb, kan ik ook niks beginnen als de cilinder het begeeft. Of is dat een erg kleine kans?

Alles hang t natuurlijk af van de staat van onderhoud en leeftijd. Cilinder voorzien van nieuwe manchetten en keeringen is redelijk eenvoudig en kan je een hoop ellende besparen. Hierna zal de cilinder jaren storingsvrij meekunnen. De kans dat je cilinder binnen 5 jaar kapot gaat op afdichtingen is kleiner dan dat je door een Fatbike wordt aangereden.
Stuurpomp en wartels zijn wat gevoeliger bewegen wat meer,...zijn minder robuust uitgevoerd dus de kans dat een van die componenten het begeeft is veel groter.

En,...in het ultime geval als je de kortsluit kraan gebruikt schakel je de cilinder uit en pak je de helmstok. (wel idd voldoende spinazi meenemen Popey)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodroer op hydraulisch systeem 18 juni 2024 12:32 #1567059

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6163
De meeste storingen aan hydroliek zijn kapotte slangen en nippels. Zorg dat je die kunt vervangen, Vroeger gevaren met hydraulisch systeem, waar bij defect ook met de hand kon worden gestuurd. Was simpel te doen door enkele kraantjes om te zetten, daar na gewoon aan het stuurwiel draaien.


Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodroer op hydraulisch systeem 18 juni 2024 12:39 #1567064

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29559
:laugh: Dat is wel erg vroeger, de Sailor RT141/2 marifoon rechts was er tot 1974. :laugh:

Maar inderdaad, een stuur handpomp met directe opbrengst is op jachten en kleine grote schepen het meest gangbaar.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 18 juni 2024 12:39 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.122 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl