Op onze Bruce Roberts 43 zit een hydraulisch stuursysteem. Wij willen over 2 jaar vertrekken en ik ben aan het nadenken over een mogelijk noodroer of een back-up stuurautomaat, voor als het hydraulische systeem weigert of stuk gaat onderweg. Zoals je op de foto kan zien hebben we een stevige liever op de roerkoning zitten waar de stuurcilinder van het hydraulische stuur op zit.
Als de hydrauliek om een of andere reden stuk gaat kunnen we niet meer sturen. Het is een schip van 20 ton trouwens met een doorgestoken roer die op een taatspot staat. (zie foto's)
We willen in geval van nood een soort reserve stuurautomaat of noodstuurinrichting hebben maar ik kom er niet helemaal uit.
Ideeën die ik al heb:
- een hydrovane windvaan pilot die ook als noodroer kan functioneren (erg duur, 10.000 euro nieuw)
- een verlengstuk op de roerkoning plaatsen en een noodhelmstok (onhandig, want zit onder het bed en lastig uit te voeren omdat het verlengstuk van de roerkoning dan door het achterdek heen moet en denk ik erg zwaar stuurt. Het is een groot roerblad, zonder balansdeel. Ik kan er misschien wel een balansdeel op lassen.
- een soort back-up lineare stuurautomaat op dezelfde roerliever aansluiten ( te weinig capaciteit voor zo'n zwaar roer en moet dan ook weer een eigen acu computer hebben etc etc)
- een reserve stuurpomp en stuurcilinder en automaat en leidingen meenemen zodat ik de boel zou kunnen vervangen als er iets stuk gaat. (dan heb ik dus alles dubbel aan boord van wat ik nu ook heb)
Ik neig het meeste naar de hydrovane, behalve dat ik het een gigantische investering vind.
Wie heeft er ervaring met hydraulische stuursystemen op vertrekkersboten en wat voor back-up systeem heb je dan voor nood? Hoe betrouwbaar is een hydraulische pomp? Kan je dit in combinatie hebben met een windvaan pilot?
-