Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Drijfstang aan keerkoppeling.

Drijfstang aan keerkoppeling. 05 okt 2024 16:01 #1589333

Als de as nu helemaal niet meer meedraait zit hij wel erg los in de koppeling.

Zou je hem met de hand (of waterpomptang erop) moeten kunnen draaien.

Kan natuurlijk ook zijn dat de schroef ergens in vastzit (lijntje, vuilniszak) en dat daardoor de koppeling los is gegaan.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drijfstang aan keerkoppeling. 05 okt 2024 16:02 #1589334

Goede adviezen hierboven.
Toevoeging: misschien slipt het spul omdat er iets in je schroef zit waardoor die niet wil ronddraaien.

Probeer voor je verder gaat eens om je schroefas (de glimmende stang) met de hand rond te draaien. Zet je motor daarvoor wel vrij.

Kun je de schroefas ook ronddraaien als de motor in voor- of achteruit staat, met ongeveer dezelfde kracht, dan is je schroefas waarschijnlijk gebroken.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drijfstang aan keerkoppeling. 05 okt 2024 16:03 #1589335

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13958
dus...
is met de hand de as te draaien?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drijfstang aan keerkoppeling. 05 okt 2024 16:14 #1589338

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8469


Voor de volledigheid: Dit is een drijfstang, met een zuiger er aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drijfstang aan keerkoppeling. 05 okt 2024 16:21 #1589339

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30102
HenkT schreef :
bakker-ijlst.nl/product/flexib..._JH3KnhoCxTYQAvD_BwE
Daar staat een afbeelding die wat inzicht zou kunnen geven.


ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drijfstang aan keerkoppeling. 05 okt 2024 18:26 #1589365

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2848
Ik zie een spiebaan. Zit die er altijd op bij dat type?
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drijfstang aan keerkoppeling. 05 okt 2024 18:52 #1589369

HenkT schreef :
Ik zie een spiebaan. Zit die er altijd op bij dat type?

Meestal wel. In de as zit overigens niet altijd een spiebaan dus dan is de as spieloos gemonteerd en kunnen slippen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drijfstang aan keerkoppeling. 07 okt 2024 10:27 #1589686

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6758
Ries1977 schreef :
Eens, of te wel kat in de zak gekocht. Want tijdens proef varen leek alles prima. Balen. Nog eens kijken wat de verkoper kan.
Als je de boot in kwestie net hebt gekocht, is dit wel een verborgen gebrek. Daar moet de verkoper wel iets mee, bij een normale verkoop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drijfstang aan keerkoppeling. 07 okt 2024 10:41 #1589690

In het rood omcirkelde gebied lijken krassen rondom de as te zitten; kan het zijn dat deze door de slip tussen as en Bullflex zijn ontstaan? Dat zou betekenen dat as en schroef al zo’n beetje uit de koppeling zijn geschoven!


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drijfstang aan keerkoppeling. 07 okt 2024 10:48 #1589694

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4121
Nachtvlinder schreef :
In het rood omcirkelde gebied lijken krassen rondom de as te zitten; kan het zijn dat deze door de slip tussen as en Bullflex zijn ontstaan? Dat zou betekenen dat as en schroef al zo’n beetje uit de koppeling zijn geschoven!



Benieuwd hoe dat er bij de schroef onderwater uitziet..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drijfstang aan keerkoppeling. 07 okt 2024 12:48 #1589715

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4041
Volgens mij een Vetus keer koppeling,
Dit is een slecht ontwerp en is later een modificatie aanbevolen.
Een doorlopend geboord gat door as en koppeling.
En geborgd met een soort kerfstift.
standaard hoort er ook een spie gemonteerd te zijn.
Zonder spie of kerfstift is alleen de spanmoer waar de nokken sleutel is past een klemming.
Nokken sleutel met 75 kg spannen.
Als de as door draait is er geen spie en geen kerfstift.
Merkteken op as en koppeling en zie je snel of deze verschuift.




Laatst bewerkt: 07 okt 2024 12:48 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drijfstang aan keerkoppeling. 07 okt 2024 13:03 #1589717

dehler schreef :
Volgens mij een Vetus keer koppeling,
Dit is een slecht ontwerp en is later een modificatie aanbevolen.
Een doorlopend geboord gat door as en koppeling.
En geborgd met een soort kerfstift.
standaard hoort er ook een spie gemonteerd te zijn.
Zonder spie of kerfstift is alleen de spanmoer waar de nokken sleutel is past een klemming.
Nokken sleutel met 75 kg spannen.
Als de as door draait is er geen spie en geen kerfstift.
Merkteken op as en koppeling en zie je snel of deze verschuift.





Meestal zijn de verbindingen spie loos ondanks de spiebaan die is aangebracht. De reden is simpel,...een werf koopt de schroefas op een vaste lengte, slijpt deze ter plekke op lengte en dan hebben ze geen freesbank om een spie in te frezen dus......ja dan maar zonder spie :angry:

Overigens de nokken met 75kgm (?) spannen...dat gaat je niet lukken. Cilinderkop bouten van een DAF 575 moet al met 28 Kgm en daarvoor heb je al een behoorlijke verlengde momentsleutel nodig. 28 kgm is al bijna niet te doen dus 75 kgm.....factor 3 meer
Laatst bewerkt: 07 okt 2024 13:06 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drijfstang aan keerkoppeling. 07 okt 2024 13:12 #1589719

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30102
Los van alles, ik heb bijna 18 jaar probleemloos gevaren met deze bullflex koppeling zonder spi.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drijfstang aan keerkoppeling. 07 okt 2024 13:50 #1589730

Calidris schreef :
Los van alles, ik heb bijna 18 jaar probleemloos gevaren met deze bullflex koppeling zonder spi.

bij kleine vermogens mag dat ook geen probleem zijn mits de as braamvrij en schoon is gemonteerd en de klembus goed is aangedraaid. Als de as eenmaal gaat slippen...ja dan ben je de pineut
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drijfstang aan keerkoppeling. 07 okt 2024 14:13 #1589735

Nachtvlinder schreef :
In het rood omcirkelde gebied lijken krassen rondom de as te zitten; kan het zijn dat deze door de slip tussen as en Bullflex zijn ontstaan? Dat zou betekenen dat as en schroef al zo’n beetje uit de koppeling zijn geschoven!

Ik denk dat je gelijk hebt.
Dan is de schroef al pakweg 10 cm naar achteren geschoven.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drijfstang aan keerkoppeling. 07 okt 2024 14:20 #1589737

  • Ries1977
  • Ries1977's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Dank iedereen voor alle antwoorden.
Helemaal onwetend van motoren ben ik niet. Maar wel in de boot motoren, dit is onze eerste boot met inboard. Wel veel gesleuteld aan buitenboord motoren.
Ik ben een stukje verder en heb ook wat advies van hier meegenomen.
Ik ben er vrij zeker van dat de Hurth de schroefas niet meepakt. De Hurth draait wel (excuus als ik verkeerde benaming gebruik) Het lijkt er dus inderdaad op dat de klem verbinding de as niet pakt. Ik begrijp dat deze met de haakmoer vast zit. Risico is dat de schroef naar achter zou kunnen schuiven, echter het roerblad. Achteraf klinkt dit nog logischer omdat bij achteruit er wat bonkend geluid weg kwam, vermoed schroef tegen roerblad gelopen en mogelijk los geraakt. Als het goed is gaat er een expert naar kijken en vervangen voor een groter model koppeling. Dus deze week even afwachten zodra ik meer weet kom ik terug. Nog voor mij, stel ik draai de haakmoer los, kijk of de schroefas er goed in zit of kan en de haakmoer strak aanzet. Hoe ver zou ik moeten komen als oplossing? En als ik de schroefas los draai van de koppeling hoe groot is de kans dat die er uit schiet en is dit met de hand tegen te houden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drijfstang aan keerkoppeling. 07 okt 2024 14:35 #1589745

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4041
Dit kan als je de koppeling blokkeerd en dan de nokken moer los draaien. Ik heb toen een hulpstuk gemaakt om te blokkeren. Als het goed is heb ik deze nog ergens.
Zet er een slangklem of iets dergelijke om de as om het uitglijden van de as in het water
te voor komen.
Laatst bewerkt: 07 okt 2024 14:38 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drijfstang aan keerkoppeling. 07 okt 2024 15:38 #1589757

voordat je je klembus losdraait, even een slangenklem opendraaien,..om de as plaatsen en vastklemmen op de as zodat deze wel kan schuiven om uit de klembus te komen maar niet door je koker naar buiten kan glijden. (oeps...Dehler heeft dit al benoemd..)

Evt een paar lagen ducktape op de as als borging kan ook ipv een slangenklem echter...wel je as dan goed ontvetten zodat de tape goed aan je as blijft plakken
Laatst bewerkt: 07 okt 2024 15:39 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drijfstang aan keerkoppeling. 07 okt 2024 16:48 #1589771

  • Ries1977
  • Ries1977's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Ja de as is met de hand/tang (tang voor grip) te draaien. Je voelt dat de schroef eraan zit maar de Hurth draait niet mee als die in de versnelling staat, alleen in zijn vrij maar dan heeft die geen weerstand. Alles bij elkaar ben ik bang dat de schroefas naar achter is geschoven en nu geen grip heeft. We hebben hem terug gevaren met een behulpzame sleep en zo te zien was er geen water binnen gekomen. Echter zit ik nu thuis en alle verhalen maken mij niet echt gerust dat de boot morgen nog drijft.
Ik had al zitten denken om bij HBM een set haaksleutels te bestellen of te halen en dan woensdag nog maar eens te gaan kijken. Maar ik hoop eigenlijk dat de expert die ik gister gesproken heb morgen gaat want dan zit ik er net even its lekkerder bij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drijfstang aan keerkoppeling. 07 okt 2024 16:57 #1589772

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4041
nokken sleutel met 60 kg aantrekken bij een hefboom van 500 mm, dat is heftig.
Volgens de Vetus handleiding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drijfstang aan keerkoppeling. 07 okt 2024 18:11 #1589791

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2848
Ik zou het eens een x wagen met die haaksleutels.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drijfstang aan keerkoppeling. 07 okt 2024 19:11 #1589801

Als je weinig bekend bent met boten, heb je misschien in één keer van vooruit naar achteruit geschakeld? Dat geeft een aardig draaimoment en mogelijk kon je koppeling dat niet aan.

Het is beter om eerst terug te zakken naar stationair vooruit, dan in neutraal, seconde wachten, en dan achteruit schakelen. Naar vooruit schakelen = idem.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drijfstang aan keerkoppeling. 07 okt 2024 19:28 #1589805

  • Ries1977
  • Ries1977's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Dat zou goed mogelijk zijn. Eerlijk gezegd weet ik het niet meer. De zenuwen zijn daarna aan de slag gegaan omdat je net een bootje koopt en na 100 meter dit krijgt. Normaal vaarde wij altijd met een RIB of console boot. De wens om een kajuit boot te kopen was er al een tijdje en nu kwam het gelegen en de prijs leek ons prima. We weten dat er wat aan de boot moet gebeuren maar dat zit meer in schoonmaken en binnen wat schilderen ivm oudbollige kleur. Er zat slechts 2 jaar geleden een 3 cil volledig gereviseerde motor in wat voor ons het vertrouwen gaf dat dit goed zou zitten. En nogmaals ik had en heb nog steeds niet het gevoel dat de verkoper wetenschap had, hij baalde ook als een stekker, en kwam meteen terug. Dus ik hoop dat die nog even blijft drijven en dat het deze week ergens opgelost is. Dan kan die naar Zeewolde de kant op en kan ik meer zien en makkelijker werken.
Wel super dank voor iedereen die hier mee denkt en betrokken is om tot een oplossing te komen. Daar ben ik echt blij mee.
Zojuist in elk geval een haaksleutelset besteld en mocht er vrijdag vanuit de monteur nog geen nieuws zijn ga ik zelf nog een keer kijken. Ik zet een veertang op de as zodat die niet weg kan schieten naar achter. Draai de moer los en kijk eens wat ik kan zien en of de as er idd uit is geschoten. Hopelijk krijg ik hem trug en draai de boel strak aan. En duimen maar dat het goed gaat. Mocht het goed gaan wil ik later sowieso die koppeling vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drijfstang aan keerkoppeling. 07 okt 2024 19:29 #1589806

Ries1977 schreef :
Eens, of te wel kat in de zak gekocht. Want tijdens proef varen leek alles prima. Balen. Nog eens kijken wat de verkoper kan. Mocht iemand omgeving Ouderkerk aan de Amstel deze klus kunnen uitvoeren hoor ik het heel graag.

Als je boot op de kant staat,...gezien de staat van je as verstandiger om de as dan te laten voorzien van een spiegleuf met spie.
Je as moet er dan wel helemaal uit,...kan het via de achterkant dan is dat niet zo heel veel werk. moet het via de motorkant,..dan zal de motor iets gelift moeten worden (later bij inbouw dan dus ook weer uitlijnen ed). Ook zal je schroef er dan af moeten als de demontage richting naar de motor is.
Een spie voorkomt dat je as kan slippen, geeft meer zekerheid, zeker als je as al wat is ingevreten door slippen.

En een kat in de zak......soms heb je geluk dat dit soort manco's tijdens de proefvaart zich manifesteren,...soms achteraf en dan is het zuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Drijfstang aan keerkoppeling. 07 okt 2024 19:59 #1589819

ach, als het verder een leuke boot is, is dit dan zo'n ernstig defect?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.195 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl