Eclips schreef :
Soms wel, soms ook niet. Hypoid is versnellingsbakolie en in feite is een keerkoppeling dat ook. Bij mij moet er ATF in. Dat vond ik wel bijzonder, maar is het misschien ook niet.
je kunt een tandwiel overbrenging overal op ontwerpen. Met dunne olie zijn de toelaatbare contactdrukken lager. Met dikke olie hoger.
Motorolie is er eigenlijk niet zo geschikt voor. In motoren zijn hoge temperaturen en roetvervuiling het probleem. In tandwieloverbrengingen de hoge contactdrukken. Daardoor wordt de olie gekraakt. De molecuulstrengen worden geknipt.
Een automatische transmissie, een goeie ouder koppelomvormer, heeft daar ook last van, maar kan begrijpelijk niks met dikke prut. Daarom is daar speciale ATF olie voor ontwikkeld.
Motorolie in de saildrive is een knieval naar de gebruiker die maar 1 soort olie hoeft te kopen, en ook niet verkeerd kan pakken in zijn voorraad. Moet je alleen niet zo'n oliekast hebben als ik. Daar staat alles in wat verboden (geworden) is.