Argo Navis schreef :
Noballast schreef :
Grof gesteld, hoe meer zalingen des te dunner het mast profiel. En omgekeerd natuurlijk.
Zalingen geven de mast ondersteuning en zorgen er o.a. voor dat de mast in kolom blijft.
En is het dan slim om bijvoorbeeld ook een zwaarder profiel en dubbele zalingen te nemen? Dit zal altijd nog lichter blijven dan de originele mast.
Nee dat maakt niet zoveel uit.
Een mast heeft een aantal belastingen waarbij de lengte tussen de zalingen uitmaken.
1: Compressie: Direct maakt die niet uit, of je moet wel heel licht gaan zitten, bovendien maakt daarvoor lengte niet uit. Maar die heeft direct invloed op
2: Knik: Dat is een lastig te berekenen verschijnsel, maar er zijn formules voor, oa de laatste pagina van mijn persoonlijke formule verzameling:
docs.google.com/document/d/1vG...of=true&usp=drive_fs
Lastig wordt vooral als er een combinatie is met:
3: Buiging: De zijwaartse krachten van de zeilen, maar ook een genaker val aanhechting die niet ter hoogte van het achterwand zit, of de hele top die zijdelings niet ondersteund is. Forumles hiervoor ook in voornoemde verzameling.
Er is nog een overweging om meer of minder zalingen te kiezen: mijn mast wil ontzettend trillen bij begin 3bft. De hele boot schudt. Met meer zalingen is de stijfheid hoger en zal dat op een hogere windkracht gebeuren. Maar of t daar beter van wordt? Meer wind is ook meer energie.