Gerard schreef :
Mij lijkt, dat niet subjectieve ervaringen maar objectieve feiten leidend (zouden moeten) zijn. De maat voor luchtgeluidisolatie is Rw. Hoe hoger die waarde, hoe betere luchtgeluidisolatie. Om materialen te kunnen vergelijken, dient de Rw gedeeld te worden door de dikte van die materialen in cm. Hoe hoger de Rw, hoe minder dikte nodig is. Zachte materialen (zoals steenwol) absorberen geluid beter dan harde(re) materialen.
Zachte materialen absorberen frequenties boven de 250 Hz tot 20 Khz en daarboven.
En inderdaad, hoe lager de frequentie hoe dikker het dempingsmateriaal.
Onder de 250 á 300 Hz doen zachte materialen vrijwel niets.
Vandaar ontdreuningsplaten. Deze stoppen de resonantie van grote oppervlaktes in
het lage frequentiespectrum.
Na het behandelen van de motor-ruimte met de juiste isolatie panelen is het aan te bevelen
om alle openingen naar de leefruimte luchtdicht af te sluiten. Lekkend geluid is gek makend
en zonde van je werk. Zoals Erik aangeeft is het luchtdicht afsluiten van de motorkamer
het beste, dat is echter op kleine jachten vrijwel niet te doen. Dus alle kieren naden
luchtdicht naar de leefruimte.
Een Volvo MD1 of Industrie ééncilinder maken minder hoog geluid dan een 4 cylinder Yanmar
met turbo.
Het is dus zaak om buiten de ontdreuningsplaten de juiste isolatie te kiezen voor de hogere
frequenties.
Daar zijn tabellen voor zoals Calidris al liet zien in zijn bijdrage.
Laatste is contactgeluid, daar is bij kleine jachten weing anders aan te doen dan spelen
met de motorsteunen, het is maar hoe ver je wilt gaan.
A