Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: ervaringen materiaal geluidreductie

ervaringen materiaal geluidreductie 31 okt 2024 19:16 #1594450

  • Gochem
  • Gochem's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Binnenkort ga ik starten met de winterklussen en ik wil eigenlijk mijn motorruimte voorzien van nieuwe geluidsisolerende platen. Ter info, in tegenstelling tot regulier, mijn motor zit in de cabine onder het keukenblok (Dufout 4800) dus hoe minder geluid, hoe rustiger het binnen is.

Iemand goede ervaringen met type isolatie die ze willen delen. Er wordt best het e.e.a. aangeboden en in het verleden gebruikte ik PU 40mm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaringen materiaal geluidreductie 31 okt 2024 19:31 #1594452

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 817
Deze hebben wij gekocht. Tevreden met het resultaat, maar ja… hoe het resultaat zou zijn als we voor een andere oplossing gekozen hadden? In deze winkel naar tevredenheid laten voorlichten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaringen materiaal geluidreductie 31 okt 2024 19:45 #1594454

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29123
media.steinbach-ag.de/Datenbla...lierungen/M_1724.pdf

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 01 nov 2024 07:24 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaringen materiaal geluidreductie 31 okt 2024 19:45 #1594455

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29123
media.steinbach-ag.de/Datenbla...lierungen/M_1754.pdf

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaringen materiaal geluidreductie 31 okt 2024 19:49 #1594456

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29123
Het belangrijkste gebied zijn de waarden van 100-300 hz.
De rest telt eigenlijk niet meer zo mee.
De motorsteun fabrikant heeft daar een prima app voor om dat te meten!

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaringen materiaal geluidreductie 31 okt 2024 19:50 #1594457

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29123
Let oop op het temp bereik en de brandbaarheid.

Al die schuimrubber varianten verteren op den duur tot poeder.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaringen materiaal geluidreductie 31 okt 2024 19:56 #1594458

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29123
De absorptie én demping moet vlak en hoog zijn over een groot gebied. Dus geen scherpe piek hebben.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaringen materiaal geluidreductie 31 okt 2024 20:16 #1594461

Seashore schreef :
Deze hebben wij gekocht. Tevreden met het resultaat, maar ja… hoe het resultaat zou zijn als we voor een andere oplossing gekozen hadden? In deze winkel naar tevredenheid laten voorlichten.
Dit gebruik ik ook, het werkt goed.

Goede geluidsisolatie is niet alleen akoestiek platen in de kast, maar ook het verwijderen van contact geluid, een goed luchtfilter op de motor, goede motorsteunen, luchtdichte motorkast met luchttoeverpijp van elders en plaatvelden goed verdelen om resonantie te voorkomen en te verminderen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaringen materiaal geluidreductie 31 okt 2024 22:07 #1594475

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1998
Gochem schreef :
Binnenkort ga ik starten met de winterklussen en ik wil eigenlijk mijn motorruimte voorzien van nieuwe geluidsisolerende platen. Ter info, in tegenstelling tot regulier, mijn motor zit in de cabine onder het keukenblok (Dufout 4800) dus hoe minder geluid, hoe rustiger het binnen is.

Iemand goede ervaringen met type isolatie die ze willen delen. Er wordt best het e.e.a. aangeboden en in het verleden gebruikte ik PU 40mm.
Mij lijkt, dat niet subjectieve ervaringen maar objectieve feiten leidend (zouden moeten) zijn. De maat voor luchtgeluidisolatie is Rw. Hoe hoger die waarde, hoe betere luchtgeluidisolatie. Om materialen te kunnen vergelijken, dient de Rw gedeeld te worden door de dikte van die materialen in cm. Hoe hoger de Rw, hoe minder dikte nodig is. Zachte materialen (zoals steenwol) absorberen geluid beter dan harde(re) materialen.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 31 okt 2024 22:08 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaringen materiaal geluidreductie 01 nov 2024 00:05 #1594477

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4102
Gerard schreef :
Mij lijkt, dat niet subjectieve ervaringen maar objectieve feiten leidend (zouden moeten) zijn. De maat voor luchtgeluidisolatie is Rw. Hoe hoger die waarde, hoe betere luchtgeluidisolatie. Om materialen te kunnen vergelijken, dient de Rw gedeeld te worden door de dikte van die materialen in cm. Hoe hoger de Rw, hoe minder dikte nodig is. Zachte materialen (zoals steenwol) absorberen geluid beter dan harde(re) materialen.

Zachte materialen absorberen frequenties boven de 250 Hz tot 20 Khz en daarboven.
En inderdaad, hoe lager de frequentie hoe dikker het dempingsmateriaal.
Onder de 250 á 300 Hz doen zachte materialen vrijwel niets.
Vandaar ontdreuningsplaten. Deze stoppen de resonantie van grote oppervlaktes in
het lage frequentiespectrum.

Na het behandelen van de motor-ruimte met de juiste isolatie panelen is het aan te bevelen
om alle openingen naar de leefruimte luchtdicht af te sluiten. Lekkend geluid is gek makend
en zonde van je werk. Zoals Erik aangeeft is het luchtdicht afsluiten van de motorkamer
het beste, dat is echter op kleine jachten vrijwel niet te doen. Dus alle kieren naden
luchtdicht naar de leefruimte.

Een Volvo MD1 of Industrie ééncilinder maken minder hoog geluid dan een 4 cylinder Yanmar
met turbo.
Het is dus zaak om buiten de ontdreuningsplaten de juiste isolatie te kiezen voor de hogere
frequenties.
Daar zijn tabellen voor zoals Calidris al liet zien in zijn bijdrage.

Laatste is contactgeluid, daar is bij kleine jachten weing anders aan te doen dan spelen
met de motorsteunen, het is maar hoe ver je wilt gaan.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaringen materiaal geluidreductie 01 nov 2024 06:00 #1594479

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1998
AdB schreef :
Zachte materialen absorberen frequenties boven de 250 Hz tot 20 Khz en daarboven.
En inderdaad, hoe lager de frequentie hoe dikker het dempingsmateriaal.
Onder de 250 á 300 Hz doen zachte materialen vrijwel niets.
Vandaar ontdreuningsplaten. Deze stoppen de resonantie van grote oppervlaktes in
het lage frequentiespectrum.
Het best zou het natuurlijk zijn om eerst te (laten) meten welke frequenties, die in het hoorbereik liggen, gedempt zouden moeten worden.
Na het behandelen van de motor-ruimte met de juiste isolatie panelen is het aan te bevelen
om alle openingen naar de leefruimte luchtdicht af te sluiten.
Je bedoelt hier waarschijnlijk geluiddicht (luchtdicht afsluiten voorkomt alleen nare geurtjes vanuit de motorruimte naar de leefruimte en is meestal niet zo moeilijk, met bijvoorbeeld een beetje pur-schuim), want dat is niet hetzelfde en vaak zo goed als onmogelijk.
Het is dus zaak om buiten de ontdreuningsplaten de juiste isolatie te kiezen voor de hogere
frequenties.
Daar zijn tabellen voor zoals Calidris al liet zien in zijn bijdrage.
Hij zal gedacht hebben "Beter wat dan niets" maar niet iedereen beheerst allerlei talen voldoende en zeker bij dit soort informatie breekt dat velen op. Als alternatief in het Nederlands www.joostdevree.nl/shtmls/geluidsabsorptie.shtml (helaas, naar mijn smaak, zijn hier naast feiten ook meningen te vinden).
Laatste is contactgeluid, daar is bij kleine jachten weinig anders aan te doen dan spelen
met de motorsteunen,
Niet alleen dat, want de motor is ook op andere plaatsen met andere delen van het schip in contact.
Het is maar hoe ver je wilt gaan.
Yep.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 01 nov 2024 06:39 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaringen materiaal geluidreductie 01 nov 2024 07:07 #1594481

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29123
Daar zijn tabellen voor zoals Calidris al liet zien in zijn bijdrage.
Hij zal gedacht hebben "Beter wat dan niets"

Kennelijk heb je de documentatie die ik poste niet gelezen en de zorgvuldige opbouw daarvan niet bestudeerd?
Je begint met een inhoudelijk schrijven, maar door zo'n opmerking breek je gelijk alles voor je zelf weer af.

Ik houd mij bij feitelijke meetresultaten en bewezen producten, dus wat ik denk is hier niet van belang, wel wat het product presteert.

Geleiding of contactgeluid kan je hoofdzakelijk bij de bron verminderen door motorrubbers en goede uitlijning.
En zoals AdB schrijft, het resoneren van grote oppervlakken kan je verminderen door de resonantie frequentie te veranderen of te spreiden over het spectrum door extra massa aan te brengen als ontdreuningsplaat met hoge soortelijk gewicht.
Bij motoren zonder turbo vallen de hoge frequenties wel mee.

Iedereen mag zijn eigen keuze maken. Mijn keuze was op grond van de hitte bestendigheid en brandbaarheid. En slechts 17mm dik.
Moet wel gezegd worden dat het vrij zwaar is, mede vanwege de bitumenlaag en 2x glasvezellaag. Het isoleert dus ook uitstekend warmte.

Het dichtmaken van akoestische lekken naar de kajuit helpt ook vee, ik ben op jacht gegaan met een dB-meter app om ze op te sporen.

Dat Merfocom heeft ook goede getallen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 01 nov 2024 07:46 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaringen materiaal geluidreductie 01 nov 2024 07:51 #1594482

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12542
Ik heb spullen gebruikt van redux.nl/


Ontdreuningsplaaat op het vlak, ander op de wanden
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaringen materiaal geluidreductie 01 nov 2024 07:58 #1594484

Gerard schreef :

Mij lijkt, dat niet subjectieve ervaringen maar objectieve feiten leidend (zouden moeten) zijn. De maat voor luchtgeluidisolatie is Rw. Hoe hoger die waarde, hoe betere luchtgeluidisolatie. Om materialen te kunnen vergelijken, dient de Rw gedeeld te worden door de dikte van die materialen in cm. Hoe hoger de Rw, hoe minder dikte nodig is. Zachte materialen (zoals steenwol) absorberen geluid beter dan harde(re) materialen.

Gerard,
Het effectief dempen van motorgeluid op een schip is uitermate moeilijk en gecompliceerd. Er zijn wetenschappers op afgestudeerd. Er zijn gespecialiseerde bedrijven die met veel vakkennis dit soort isolatiewerkzaamheden uitvoeren.
Wat jij hierboven schreef, getuigt van onbenul op dit vakgebied.
Ik verzoek je om je niet te bemoeien met onderwerpen waar je niets inhoudelijks aan kunt toevoegen.

Inhoudelijk: Rw is een maat voor warmte-isolatie, niet voor geluidsisolatie. Voorbeeld: 10 cm. piepschuim isoleert uitstekend warmte, maar laat geluid nagenoeg ongemoeid.

De isolatie en/of demping van verschillende geluidsfrequenties vereist heel verschillende maatregelen. Vooral de lagere frequenties en contactgeluiden zijn het lastigst.
Aandachtspunten voor contactgeluid zijn motorrubbers, koelleidingen, brandstofleidingen, uitlaatleidingen, bedrading, morsekabels enz.

En, zomaar platen steenwol ophangen kan erg gevaarlijk zijn. Steenwol absorbeert graag olie (bijvoorbeeld uit rook, olienevel of andere lekkages), waarmee de platen kunnen werken als een giga-kousje uit een petroleumlamp. Daarom is onafgedekte steenwol niet toegestaan in machinekamers van certificaatplichtige schepen.
Bovendien zal steenwol na langdurige blootstelling aan trillingen vezels loslaten, die niet gezond zijn voor mens, dier en motor.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaringen materiaal geluidreductie 01 nov 2024 08:57 #1594491

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1998
Calidris schreef :
Daar zijn tabellen voor zoals Calidris al liet zien in zijn bijdrage.
Hij zal gedacht hebben "Beter wat dan niets"
Kennelijk heb je de documentatie die ik poste niet gelezen
Klopt. Ik heb geen zin om van alles in een buitenlandse taal te gaan bestuderen en velen vinden de Nederlandse taal al te moeilijk en beheersen helemaal geen Engels of Duits.
Ik houd mij bij feitelijke meetresultaten en bewezen producten, dus wat ik denk is hier niet van belang, wel wat het product presteert.
Mijn opmerking over ervaringen en feiten, was op niemand persoonlijk gericht maar algemeen bedoeld.
Het dichtmaken van akoestische lekken naar de kajuit helpt ook veel, ik ben op jacht gegaan met een dB-meter app om ze op te sporen.
De meeste mensen zullen jouw kennis en vaardigheden niet hebben, maar hopelijk helpen de bijdragen op dit forum ze een stukje in de goede richting.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaringen materiaal geluidreductie 01 nov 2024 09:15 #1594493

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1998
Berghout-2 schreef :
Gerard schreef :
Mij lijkt, dat niet subjectieve ervaringen maar objectieve feiten leidend (zouden moeten) zijn. De maat voor luchtgeluidisolatie is Rw. Hoe hoger die waarde, hoe betere luchtgeluidisolatie. Om materialen te kunnen vergelijken, dient de Rw gedeeld te worden door de dikte van die materialen in cm. Hoe hoger de Rw, hoe minder dikte nodig is. Zachte materialen (zoals steenwol) absorberen geluid beter dan harde(re) materialen.
Gerard,
Het effectief dempen van motorgeluid op een schip is uitermate moeilijk en gecompliceerd.
DAT is mij zeer bekend.
Er zijn wetenschappers op afgestudeerd.
Dat zegt weinig, want je kunt op de duvel en z'n ouwe moer afstuderen zelfs op hout ;) maar dat wil nog niet zeggen, dat iets over een onderwerp zeggen alleen aan hen voorbehouden zou moeten zijn.
Er zijn gespecialiseerde bedrijven die met veel vakkennis dit soort isolatiewerkzaamheden uitvoeren.
Ook DAT is mij bekend en velen met mij. Een dikke portemonnee dient daarvoor wel beschikbaar te zijn.
Wat jij hierboven schreef, getuigt van onbenul op dit vakgebied.
Dit is een forum en niet iets voor een gespecialiseerd vakgebied maar kennelijk is dat te moeilijk om te beseffen?
Ik verzoek je om je niet te bemoeien met onderwerpen waar je niets inhoudelijks aan kunt toevoegen.
Ik zou het ook prettig vinden wanneer je uitsluitend positieve bijdragen levert en je onthoudt van negatieve persoonlijke oordelen, maar kennelijk is dat soms lastig voor je.
Inhoudelijk: Rw is een maat voor warmte-isolatie, niet voor geluidsisolatie.
Dat ben ik niet met je eens. R (dus zonder toevoeging van een kleine w) is de maat voor temperatuurisolatie.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 01 nov 2024 09:19 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaringen materiaal geluidreductie 01 nov 2024 09:22 #1594494

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8175
Alleen PU werkt niet.

Geluiddempend materiaal moet aan een aantal zaken voldoen.

1: Het moet opencellig zijn. Een gesloten structuur laat de golven niet binnen, maar kaatst ze terug.
2: Hoe dikker het is, hoe lagere frequenties het ook nog dempt.
3: Echt lage tonen demp je alleen maar door gewicht. Het moet dus zwaar zijn. Vandaar het veelvuldig gebruik van bitumen achtige spullen.
4: Ja mag geen kieren in je omhulling hebben. dB schaal is logaritmisch en kieren geven lineaire lek. Daarmee vernachelen die de verlaging op dB schaal heel snel.
5: Zeker voor de motorruimte zou ik brand-eigenschappen belangrijk vinden. Een motor spuugt ook nog wel eens terug, en dat kan een ferme steekvlam zijn. Die brand eigenschappen moeten ook nog goed zijn als het doordrenkt is met diesel of olie. Dat heeft in ieder geval PU niet. Bitumen waarschijnlijk ook niet zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaringen materiaal geluidreductie 01 nov 2024 09:35 #1594496

Gerard schreef :
.....Dat ben ik niet met je eens. R (dus zonder toevoeging van een kleine w) is de maat voor temperatuurisolatie.

Je hebt gelijk. Ik had even last van een isolatielek in mijn werkgeheugen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaringen materiaal geluidreductie 01 nov 2024 09:37 #1594498

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3670
5 posts achter elkaar binnen een kwartier, had dat met een paar keer bewerken gekund?


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaringen materiaal geluidreductie 01 nov 2024 10:00 #1594500

Uit eigen ervaring: met het het voorkomen van kieren en andere openingen van motorruimte naar interieur sla je al een slag van zeker 70%, nog vóór je naar (meestal dure) isolatie producten grijpt.

Bij de Loper heb ik het daarbij gelaten (gewoon een dichte motorkist van 18 mm multiplex met labirinth voor de lucht aanzuiging); bij m'n huidige boot daarnaast ook nog bekleed met de standaard (zeker niet het beste maar ook niet goedkoop) platen van Dekker Watersport.
www.dekkerwatersport.nl/p/isol...0x60cm-1-plaat/1483/

Leek mij een compromis tussen kosten, dikte (beperkte ruimte) en isolerende werking. Afgewerkt met een aluminium laag die geen olie of geurtjes absorbeert.

Hoewel deze platen een geïntegreerde bitumenlaag hebben, heb ik aan de laag frequent (mechanische) trillingen van mijn ééncilinder Bukh geen verdere aandacht besteed buiten nieuwe dempers en zware fundatie: dat leek mij vrij kansloos en bovendien vermoeien die mij ook veel minder dan het gebrom van luchtinlaat en hogere frequenties die de motor produceert.

Net als bij warmteisolatie is geluidsisolatie een aaneenschakeling van parallele paden (ofwel één lek kan een zorvuldig geïsoleerde ruimte sterk teniet doen), en nog wat ingewikkelder vanwege de frequentie afhankelijkheid.

Advies aan Gerard en anderen die geen eerdere draadjes daarover hebben gevolgd (alles is al gezegd!). Neem Joop66 en Ad serieus: die hebben daarwerkelijk design ervaring en zijn resp. geuidstechnicus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaringen materiaal geluidreductie 01 nov 2024 12:31 #1594520

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29123
Menno schreef :
5 posts achter elkaar binnen een kwartier, had dat met een paar keer bewerken gekund?




Met de telefoon app kan je niet bewerken. En vaak schiet me dan mog iets te binnen.
Als het 1x rond gonst in de grijze massa krijg je dat.
Maar als je de berichten niet inhoudelijk vind moet je ze maar melden.
;-)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaringen materiaal geluidreductie 01 nov 2024 13:40 #1594532

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1687
Je kunt het allerduurste materiaal kopen echter wanneer je het niet goed aanbrengt is het zonde van het geld. Geluidsisolatie werkt alleen goed wanneer er absoluut geen (geluids)lekkages zijn.
Dus spleten van materiaal wat niet goed aansluit of gaten en andere kieren zijn uit den boze.
Ik heb het zelf eens gedaan antidreunplaat met goede (geluid)isolatiemet. Was lastige klus om dat goed te doen, want vooral aan de achterzijde bij de KK en schroefas was het puzzelen.
Met hulp en deskundig advies van een specialist was het resultaat geweldig goed.
Echt stil maar dan moet je dus wel nauwkeurig werken en goede materiaal gebruiken.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaringen materiaal geluidreductie 01 nov 2024 17:43 #1594541

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14880
Een aardige demonstratie van wat er gebeurt met geluid als er een opening is waar lucht door kan.

dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaringen materiaal geluidreductie 01 nov 2024 19:27 #1594557

Dit is niet zomaar “een opening” maar een afgestemd circuit.

Kun je uitleggen wat de relevantie daarvan in dit topic is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaringen materiaal geluidreductie 01 nov 2024 20:02 #1594563

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14880
Nachtvlinder schreef :
Dit is niet zomaar “een opening” maar een afgestemd circuit.

Kun je uitleggen wat de relevantie daarvan in dit topic is?

Nee kan ik niet uitleggen. A. heeft er niets mee te maken B. Geen zin in.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl