Saeftinghe schreef :
De molen die nu in bedrijf is levert net wèl, net niet bij 2Bf wind.
Bij toenemende wind gaat eerst de spanning omhoog tot nabij de 20V DC, dan volgt de stroom die de stijging van de spanning sterk vertraagt en de stroom sterker laat oplopen,
Wat je in de quote naar voor brengt is volgens mij dat de molen net tegen de “stoll” aanloopt. Op mijn grote molen die een kettingoverbrenging heeft tussen de hoofdas en de generator (de gen draait dubbel zo snel als de hoofdas) kan ik dat binnen in “de punt” zelfs horen. De grote gen staat tijdens het ankeren op de boeg aan stuurboord om betere wind aanstroming te hebben. Word bij zeilen en in de zomermaanden met enkele handgrepen weggenomen.
De wiek draait reeds bij zeer lichte wind, de generator levert spanning die nog onder de boord of accuspanning zit. Weinig weerstand van de generator. Bij oplopende wind en dus toerental wiek komt de spanning die de gen levert dan net boven de boordspanning en het laden begint. Dat zorgt voor extra benodigde kracht om de gen te draaien, die extra weerstand zorgt dat het toerental weer terugvalt. Dus het toerental blijft net op het punt hangen dat er geleverd word. Ik noem dat het stoll punt. Je kunt het binnen in de boot onder de generatormast horen. De kettingoverbrenging gromt een beetje als er geladen word, maakt geen geluid als er niet geladen word. Een windsnelheid plus van minieme m/sec zorgt dan reeds voor genoeg toeren om het laden te laten beginnen.
Is de boordspanning laag, bijvoorbeeld na twee dagen zonder lading door zon of wind laad de generator veel vroeger en meer als wanneer de boordspanning hoog is door zonne energie.
Het stoll punt ligt dus bij lage boordspanning bij veel minder wind (toeren) totaal anders als bij hoge spanning.