Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Te weinig ruimte voor een linear drive, wat nu?

Te weinig ruimte voor een linear drive, wat nu? 22 nov 2024 21:17 #1598003

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18188
Nee, korte stukje zit vast aan het kwadrant

Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 22 nov 2024 21:23 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te weinig ruimte voor een linear drive, wat nu? 22 nov 2024 21:39 #1598014

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 810
Dat werkt toch alleen als het draaipunt op de nieuwe plek zit, de rest moet hartstikke stijf zijn. Dus kogelgewricht eraf halen, en iets fabrieken wat de krachten opvangt. Daar gaat de garantie en lijkt mij ook niet heel betrouwbaar.
Radius iets kleiner, scharnierpunt richting groen en midstroke iets naast het midden dan ben je er wel. Desnoods iets van de steun afzagen en verlengen naar rechts/omhoog als tegendruk .

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te weinig ruimte voor een linear drive, wat nu? 22 nov 2024 22:10 #1598018

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16833
Ga er bij het meedenken even vanuit dat we niet vastzitten aan een vast punt op een kwadrant, een arm is zo geplaatst.
Het gaat ons erom dat de aandrijving niet te veel gaat verschillen naar stuur en bakboord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te weinig ruimte voor een linear drive, wat nu? 22 nov 2024 22:23 #1598022

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18188
Bij de hoeken die jij toont in je figuur ga je dat niet merken. Natuurkundig is er wel een krachtsverschil, maar de drive heeft zoveel kracht dat hij ook de 'ongunstige kant' gemakkelijk aan kan. Energetisch zal er ook weinig verschil zijn met een symetrische opstelling, gemiddeld blijft het gelijk. De stuurcomputer leert bij de setup wat de hoeken over SB en BB zijn, dus die heeft er ook geen last van. Dit alles nog los van het feit dat de stuurhoeken van de automaat 98% van de tijd heel klein zijn (paar graden SB-BB) en de uiterste standen (roerstops) bereikt hij vrijwel nooit.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te weinig ruimte voor een linear drive, wat nu? 23 nov 2024 08:35 #1598040

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8238
holtere schreef :
Joop66 schreef :
? Kun je geen 70 cm plus een beetje voor bevestiging kwijt in de breedte?

Ik zou de hoek in neutrale positie wel netjes 90 graden houden. Overbrengingsverhoudingen lopen snel mis.

Je kunt nog iets anders verzinnen, als dat zo is. Bijvoorbeeld:


Scharniert dat korte stukje tussen AP en kwadrant op beide punten? Dan werkt dat toch niet?
De AP scharniert immers ook op het bevestigingspunt?

Met de oranje blokken wilde ik laten zien dat je de drive vast inklemt. Het korte stukje is dan inderdaad aan 2 kanten scharnierend.

Niet dat t zo moet. Maar je zou eens een aantal van dit soort mogelijkheden kunnen verzinnen.

Uitzetten op schaal helpt daar ontzettend bij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te weinig ruimte voor een linear drive, wat nu? 23 nov 2024 08:36 #1598041

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6368
weet niet of je er iets mee wilt, maar ik heb een DD1 en die werkt prima met RM stuurcomputer en Simrad(?) roerstandgever.
Er staan nog wel plaatjes van in het winterklussendraadje met dat het allemaal weg zou roesten en niet zou werken :)
Bij mij paste ook geen lineaire drive.
Wb. je tekeningen; zorg dat de middenstand van je roer overeenkomt met die van de drive.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te weinig ruimte voor een linear drive, wat nu? 23 nov 2024 08:44 #1598043

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6368
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te weinig ruimte voor een linear drive, wat nu? 23 nov 2024 09:45 #1598054

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16833
We gaan idd eerst proberen om de roerarmlengte te beperken en de bevestiging zover mogelijk groene pijl te plaatsen. Waarschijnlijk vinden we daar dan net voldoende ruimte om de RM kwijt te kunnen.
Ik heb wat zitten schuiven met kartonnetjes, geschroefd op een plankje en het ziet er goed uit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te weinig ruimte voor een linear drive, wat nu? 24 nov 2024 09:38 #1598194

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Aan een hydraulische drive gedacht? Kan ook van RM en een hydraulische cilinder is flexibeler qua maten en plaatsing. Bovendien zijn ze minder kwetsbaar wat betreft krachten en aanslagen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te weinig ruimte voor een linear drive, wat nu? 24 nov 2024 09:43 #1598196

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16833
Nooit in beeld geweest :huh:
Het is natuurlijk allemaal op te zoeken maar wat betekent dat financieel en vwb het energiegebruik in een notendop?

Wat ik zo snel zie is die 2 x zo duur en 2 x zo sterk. Mooi spul maar een klein beetje overkill!
Hoe presteert zo'n pomp met m.b.t. energiegebruik?
Laatst bewerkt: 24 nov 2024 10:05 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te weinig ruimte voor een linear drive, wat nu? 24 nov 2024 11:42 #1598213

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
holtere schreef :
Nooit in beeld geweest :huh:
Het is natuurlijk allemaal op te zoeken maar wat betekent dat financieel en vwb het energiegebruik in een notendop?

Wat ik zo snel zie is die 2 x zo duur en 2 x zo sterk. Mooi spul maar een klein beetje overkill!
Hoe presteert zo'n pomp met m.b.t. energiegebruik?

Wij hebben nu 20 jaar een hydraulische drive. Minder gemiddeld stroom verbruik en stukken betrouwbaarder. Alleen met de hand sturen voel je de stroperigheid van de olie.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te weinig ruimte voor een linear drive, wat nu? 24 nov 2024 17:53 #1598300

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18188
Dat viel mij met de RM Type 1 lineaire drive juist 100% mee. Ik stuur met een helmstok, dus iedere weerstand voel je direct. Ik was tevoren wat bevreesd dat als ik met de hand zou sturen voortdurend door de motor van de drive heen zou moeten duwen, die zit immers permanent op de roerkoning. Maar in de praktijk merk je er eigenlijk vrijwel niets van. In de box voel je dat er iets meebeweegt, maar zodra je vaart is dat niet meer merkbaar. Ik vind het best knap dat RM die kogelomloopspindel zó soepel kan laten bewegen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 24 nov 2024 17:54 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te weinig ruimte voor een linear drive, wat nu? 24 nov 2024 21:24 #1598351

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
My 2 cents als dat mag:
1. Drive unit en stuurcomputer zijn geheel onafhankelijk en ik kan geen reden bedenken om beide van hetzelfde merk te hebben. Natuurlijk proberen AP fabrikanten je wel die richting op te sturen en dat lukt ze vaak wel. Ik heb zelf in het verleden een antieke ketting drive met RM gecombineerd gehad, op een andere boot hydrolische drive met RM. Nu ivm ruimtegebrek een SD10 drive van Simrad. Werkten allemaal prima, maar naar mijn ervaring gaf de hydrolische drive wat meer onderhoud, een paar problemen en tamelijk zwaar handmatig sturen.
2. Wijk nooit af van de regel dat bij midden stand van de drive en het roerblad in neutraalstand de hoek tussen hartlijn drive en arm naar roerkoning 90 gr is. De arm mag elke hoek met de hartlijn van de boot maken.
3. De Simrad SD10 drive (Octopus) geeft grote flexibiliteit bij installatie en heeft ook het voordeel dat de roerstandgever in de drive is geintegreerd. Ik heb de drive aan het plafond van een achterkajuit, aan het voeteneind bevestigd. Cover daarvoor gemaakt en zit totaal niet in de weg.

Cheers, Walt

Bijlagen:
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te weinig ruimte voor een linear drive, wat nu? 24 nov 2024 21:39 #1598354

Al eerder vermeld hier: op vorige boot ook prima ervaringen met die Octopus drive. Tegenwoordig vermarkt onder de merken Simrad en B&G…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te weinig ruimte voor een linear drive, wat nu? 24 nov 2024 22:21 #1598359

Ik zeil wel eens mee op een SO 41.9 met B&G hydraulisch, nix mis mee.
Merk het verschil met mijn RM liniair.
Waarom op de SO hier voor gekozen is weet ik niet, het is een serie schip.
Prijs is belangrijk zou je zeggen.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te weinig ruimte voor een linear drive, wat nu? 24 nov 2024 22:22 #1598360

Ik zeil wel eens mee op een SO 41.9 met B&G hydraulisch, nix mis mee.
Merk het verschil niet met mijn RM liniair.
Waarom op de SO hier voor gekozen is weet ik niet, het is een serie schip.
Prijs is belangrijk zou je zeggen.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te weinig ruimte voor een linear drive, wat nu? 24 nov 2024 22:49 #1598363

WaltB schreef :
My 2 cents als dat mag:
1. Drive unit en stuurcomputer zijn geheel onafhankelijk en ik kan geen reden bedenken om beide van hetzelfde merk te hebben. Natuurlijk proberen AP fabrikanten je wel die richting op te sturen en dat lukt ze vaak wel. Ik heb zelf in het verleden een antieke ketting drive met RM gecombineerd gehad, op een andere boot hydrolische drive met RM. Nu ivm ruimtegebrek een SD10 drive van Simrad. Werkten allemaal prima, maar naar mijn ervaring gaf de hydrolische drive wat meer onderhoud, een paar problemen en tamelijk zwaar handmatig sturen.
2. Wijk nooit af van de regel dat bij midden stand van de drive en het roerblad in neutraalstand de hoek tussen hartlijn drive en arm naar roerkoning 90 gr is. De arm mag elke hoek met de hartlijn van de boot maken.
3. De Simrad SD10 drive (Octopus) geeft grote flexibiliteit bij installatie en heeft ook het voordeel dat de roerstandgever in de drive is geintegreerd. Ik heb de drive aan het plafond van een achterkajuit, aan het voeteneind bevestigd. Cover daarvoor gemaakt en zit totaal niet in de weg.

Cheers, Walt


Die SD10 drive of vergelijkbaar heb ik ook ooit overwogen. Echter vond ik onderstaande uit de handleiding absurd waardoor ik die niet voor mijn doel geschikt vond:
The cable is an accessory item which should be replaced at regular intervals as required. Note that incorrect installation, high torques or lack of maintenance will affect the life of the cable. Follow the maintenance recommendation and normal replacement will be required after 150-200 hours of use or every two seasons. For extensive cruising and long passage making we recommend that a spare cable is kept onboard.

Maar in de handleiding van Octopus de fabrikant van de driver leest het wat positiever:
G: STEERING CABLE MAINTENANCE
Pay particular attention to the Universal Connection Kit. Periodically
remove the telescoping section of the steering cable from the guide tube,
clean the bore of the guide tube. At re-assembly thoroughly lubricate the
guide tube bore and the telescoping section of the cable with waterproof
grease. When installed and maintained correctly; the cable will have life of
over 4000 hours use (20,000 miles at 5 knots average speed for cruising
yachts)
. For long passage making and racing use it is recommended that a
spare cable is carried on board.

Misschien dan toch een optie. Hoewel ik nergens een prijs zie voor de losse kabel.

Deze drive is geschikt voor zeilboten met zo’n 6000kg (short stroke) - 7000 (normal stroke) waterverplaatsing volgens de Octopus handleiding. Dit is natuurlijk inclusief lading. Die short stroke kan wel wat krap worden bij 35 voet.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 24 nov 2024 22:54 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te weinig ruimte voor een linear drive, wat nu? 25 nov 2024 00:35 #1598365

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
@Orange Sunset. Ja ik had aanvankelijk ook wat bedenkingen, maar Navico hier in Auckland zei dat er nooit problemen waren gerapporteerd en inderdaad Octopus zelf is veel positiever over die kabels. Ik heb nooit problemen gehad en nooit een reserve kabel gekocht, maar vond het volgende (quote):


You can use a Seastar SSC61 type rotary helm cable which will fit our drive unit and is available in 1 Ft increments..

Gary Notenbomer

Sales- Octopus the Americas and Canada Marine Group


en ook dit:

The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te weinig ruimte voor een linear drive, wat nu? 25 nov 2024 09:12 #1598391

Lijkt mij een goede optie. De stuurkabel lijkt wel iets te zijn wat ook bij buitenboordmotoren wordt gebruikt. Daar is de verkrijgbaarheid een stuk beter van. Lijkt een beetje een bepaalde standaard te zijn?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te weinig ruimte voor een linear drive, wat nu? 25 nov 2024 09:29 #1598394

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16833
Dank voor de reacties, mocht dit niet lukken dan zijn er dus voldoende alternatieven.
Hydraulisch wist ik wel maar die kabel aangedreven opties waren me onbekend, mooi!
Nu eerst weer eens op de kop in de bakskist :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te weinig ruimte voor een linear drive, wat nu? 26 nov 2024 15:20 #1598652

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 736
Ik heb al jaren de Hy-pro drive in mijn boot zitten. Een geweldige beul van een drive die ook verkrijgbaar is met een losse pomp voor extra compactheid. Werkt geruisloos, relatief aantrekkelijk geprijsd en je merkt helemaal niets van zijn aanwezigheid als je op de hand stuurt.
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te weinig ruimte voor een linear drive, wat nu? 26 nov 2024 20:56 #1598718

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 885
Zeehaen schreef :
Ik heb al jaren de Hy-pro drive in mijn boot zitten. Een geweldige beul van een drive die ook verkrijgbaar is met een losse pomp voor extra compactheid. Werkt geruisloos, relatief aantrekkelijk geprijsd en je merkt helemaal niets van zijn aanwezigheid als je op de hand stuurt.

Is dit dezelfde drive die B&G als T0/T1/T2 drive verkoopt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te weinig ruimte voor een linear drive, wat nu? 28 nov 2024 13:47 #1599037

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 736
FAL schreef :
Zeehaen schreef :
Ik heb al jaren de Hy-pro drive in mijn boot zitten. Een geweldige beul van een drive die ook verkrijgbaar is met een losse pomp voor extra compactheid. Werkt geruisloos, relatief aantrekkelijk geprijsd en je merkt helemaal niets van zijn aanwezigheid als je op de hand stuurt.

Is dit dezelfde drive die B&G als T0/T1/T2 drive verkoopt?

Afgaand op de foto is dat inderdaad dezelfde. Ik heb hem destijds rechtstreeks in Engeland bij Hy-pro besteld; toen nog voor een dikke 1000 pond.
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te weinig ruimte voor een linear drive, wat nu? 28 nov 2024 15:19 #1599056

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8056
Pelagic gebruikt die drive ook. Maar waar ze bovendeks nog een gunstige prijs hadden, lijkt dat onderdeks niet perse zo te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te weinig ruimte voor een linear drive, wat nu? 30 nov 2024 15:00 #1599319

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 736
Philip schreef :
Pelagic gebruikt die drive ook. Maar waar ze bovendeks nog een gunstige prijs hadden, lijkt dat onderdeks niet perse zo te zijn.

sorry, deze redenatie kan ik niet helemaal volgen… Deze pomp is sowieso bestemd voor gebruik onderdeks en is weliswaar duurder geworden maar nog steeds relatief aantrekkelijk geprijsd, toch?
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl