WaltB schreef :
My 2 cents als dat mag:
1. Drive unit en stuurcomputer zijn geheel onafhankelijk en ik kan geen reden bedenken om beide van hetzelfde merk te hebben. Natuurlijk proberen AP fabrikanten je wel die richting op te sturen en dat lukt ze vaak wel. Ik heb zelf in het verleden een antieke ketting drive met RM gecombineerd gehad, op een andere boot hydrolische drive met RM. Nu ivm ruimtegebrek een SD10 drive van Simrad. Werkten allemaal prima, maar naar mijn ervaring gaf de hydrolische drive wat meer onderhoud, een paar problemen en tamelijk zwaar handmatig sturen.
2. Wijk nooit af van de regel dat bij midden stand van de drive en het roerblad in neutraalstand de hoek tussen hartlijn drive en arm naar roerkoning 90 gr is. De arm mag elke hoek met de hartlijn van de boot maken.
3. De Simrad SD10 drive (Octopus) geeft grote flexibiliteit bij installatie en heeft ook het voordeel dat de roerstandgever in de drive is geintegreerd. Ik heb de drive aan het plafond van een achterkajuit, aan het voeteneind bevestigd. Cover daarvoor gemaakt en zit totaal niet in de weg.
Cheers, Walt
Die SD10 drive of vergelijkbaar heb ik ook ooit overwogen. Echter vond ik onderstaande uit
de handleiding absurd waardoor ik die niet voor mijn doel geschikt vond:
The cable is an accessory item which should be replaced at regular intervals as required. Note that incorrect installation, high torques or lack of maintenance will affect the life of the cable. Follow the maintenance recommendation and normal replacement will be required after 150-200 hours of use or every two seasons. For extensive cruising and long passage making we recommend that a spare cable is kept onboard.
Maar in
de handleiding van Octopus de fabrikant van de driver leest het wat positiever:
G: STEERING CABLE MAINTENANCE
Pay particular attention to the Universal Connection Kit. Periodically
remove the telescoping section of the steering cable from the guide tube,
clean the bore of the guide tube. At re-assembly thoroughly lubricate the
guide tube bore and the telescoping section of the cable with waterproof
grease. When installed and maintained correctly; the cable will have life of
over 4000 hours use (20,000 miles at 5 knots average speed for cruising
yachts). For long passage making and racing use it is recommended that a
spare cable is carried on board.
Misschien dan toch een optie. Hoewel ik nergens een prijs zie voor de losse kabel.
Deze drive is geschikt voor zeilboten met zo’n 6000kg (short stroke) - 7000 (normal stroke) waterverplaatsing volgens de Octopus handleiding. Dit is natuurlijk inclusief lading. Die short stroke kan wel wat krap worden bij 35 voet.