Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Galvanische corrosie aluminium mast voorkomen

Galvanische corrosie aluminium mast voorkomen 22 jan 2025 08:43 #1608003

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17316
Er zijn meerdere ZF ers die een directe inslag hebben gehad.
Misschien kunnen ze vertellen over hun ervaring :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Galvanische corrosie aluminium mast voorkomen 22 jan 2025 09:32 #1608013

  • Serus
  • Serus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 418
Ik heb ooit (+/- 40 jaar terug) een inslag gehad, was op weg van Lissabon naar Casablanca.
Beetje onrustig weer, werd op een bepaald moment windstil met giga regenbuien en een boel onweer om mij heen.
Ik zat 'lekker' binnen en één klap was heel hard en heel dichtbij, toen de bui voorbij was vond ik wat scherven van het driekleurenlicht in de kuip, de klap was dus dichterbij dan gedacht.
Enige schade die ik had was een kapot driekleurenlicht (later vervangen door een (lege) omgekeerde pindakaaspot) en een opgeblazen marifoon, ja ik had de stekkers eruit moeten halen :(.

Boot was een Fortunela van Frans Maas, dat is houten lattenbouw op stalen spanten.
Mast was een doorgestoken aluminium mast.
Geen idee hoe de stroom heeft gelopen, via verstaging, stalen spanten naar de kiel of via de mast naar de kiel of ......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Galvanische corrosie aluminium mast voorkomen 22 jan 2025 10:15 #1608018

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4523
ironman schreef :
Hans V schreef :
Het lijkt me dat deze prijsstelling alleen mogelijk is door toegekende patenten.
Of door goed gezaaide paranoia;)

Ook dat. De verkregen patenten voorkomen dat andere partijen een voor gewone watersporters betaalbare versie fabriceren. Er is duidelijk voor gekozen om dit systeem vooralsnog alleen voor superjachten beschikbaar te stellen.

Pantaenius [ Click to expand ]
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 22 jan 2025 10:17 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Galvanische corrosie aluminium mast voorkomen 22 jan 2025 10:38 #1608021

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30104
Zodra we doorhebben wat er nu echt in zit, mag je als hobbyist voor eigen gebruik maken wat je wil, toch?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Galvanische corrosie aluminium mast voorkomen 22 jan 2025 10:51 #1608022

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30104
Makkie schreef :
Ik vraag me ondanks alles toch altijd af, als de mast niet in verbinding staat met aarde er dan ook geen potentiaal verschil zou zijn en daarmee minder kans op inslag.
Of mis ik ergens wat?

Er trekken toch heel wat onweersbuien over de diverse jachthavens en heb nog nooit van een inslag gehoord.

Als je je mast niet verbind met aarde, zal deze bij nadering van een geladen wolk geladen worden. De, eigenlijk geïsoleerde, mast zal dan een lading potentiaal aannemen wat ergens tussen wolk en aarde zit.
Dat zou een extra hindernis kunnen vormen voor inslag, maar als die inslaat kan dat krachtig zijn en vanaf de mast een weg naar buiten zoeken. Goedschiks of kwaadschiks.

De nieuwe theorie is dat als je de mast met een redelijk hoge weerstand aan aarde verbind, dat de mast wel geladen wordt, maar die lading ook weer beheerst kan wegvloeien. Het doel is dat om zo het ladingsveld van die wolk boven je hoofd een stuk af te voeren waardoor er minder noodzaak voor die wolk is om dat gewelddadig te doen.

Wat ik niet weet is wat een "Variable Impedance Unit" is, of hoe het er uitziet?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 22 jan 2025 11:46 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Galvanische corrosie aluminium mast voorkomen 22 jan 2025 11:29 #1608027

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4523
Calidris schreef :
Zodra we doorhebben wat er nu echt in zit, mag je als hobbyist voor eigen gebruik maken wat je wil, toch?

Goed idee. Lijkt me potentie hebben voor een heel interessant Zeilersforum projectdraadje. Het zou me niet verbazen als de kostprijs om e.e.a. zelf te maken verbazingwekkend laag is.

Misschien even een proefplaatsing aanvragen Jugo? :lol:
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Galvanische corrosie aluminium mast voorkomen 22 jan 2025 11:43 #1608029

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30104
Hans V schreef :
Calidris schreef :
Zodra we doorhebben wat er nu echt in zit, mag je als hobbyist voor eigen gebruik maken wat je wil, toch?

Goed idee. Lijkt me potentie hebben voor een heel interessant Zeilersforum projectdraadje. Het zou me niet verbazen als de kostprijs om e.e.a. zelf te maken verbazingwekkend laag is.

Misschien even een proefplaatsing aanvragen Jugo? :lol:

ga je gang!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Galvanische corrosie aluminium mast voorkomen 29 jan 2025 08:45 #1609220

Helaas krijg ik het nu even niet zo 1,2,3 geupload in leesbare vorm. Maar op werk lag er het boek "Lightning protection Guide" van Dehn op de bureau. Daarin ook een stukje over bescherming tegen bliksem voor jachten vanaf pagina 451.

Deze gids zou ook te downloaden zijn op: www.dehn-international.com/sit...-2015-e-complete.pdf

Maar de site ligt er momenteel (even?) uit.

Op archive.org even uit de historie kunnen plukken: LIGHTNING PROTECTION GUIDE 3rd updated Edition

Hoofdstukje even eruit geplukt en toegevoegd als bijlage. Voor verdere uitleg zie begin van het boek.
Bijlagen:
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 29 jan 2025 08:57 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Galvanische corrosie aluminium mast voorkomen 29 jan 2025 10:18 #1609243

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30104
Over het algemeen gaat alle documentatie over een inslag. Ik ben van mening dat het moet gaan over het voorkomen van inslag.

En als het inslaat, geeft de documentatie het verkeerd aan op een schip, ook die van Dehn.
Áls een inslag onvermijdelijk is, wil je die niet door één geleider door je schip hebben met het oog op inductie schade. Vandaar mijn pleidooi voor geleiding zoveel mogelijk aan de buitenkant via wanten en stagen.

Verder hang ik het principe van lading tijdig wegvoeren aan, voordat een inslag dreigt plaats te vinden.






Alleen wat er precies in zit weten w niet.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.130 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl