Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Retour diesel Volvo Penta MD11c

Retour diesel Volvo Penta MD11c 08 apr 2025 17:11 #1619531

Hoi zeilers! Weer een motorprobleem.
Ik heb een Optima 92 met een VP MD11c die prima loopt – een fijne motor. Helaas zit hij onder een luik, dus onderhoud doe je hangend ondersteboven. Niet handig, maar niet mijn huidige issue.
Vandaag verving ik de oude waterafscheider door een nieuwe met filter. Dankzij zorgvuldige voorbereiding ging dat goed; ik maakte zelfs een kijkgat om vanuit de hondekooi het kijkglas te checken. De tankaansluiting zit bijna bovenin, dus de dieselpomp moet de diesel aanzuigen. Vanwege de "ondersteboven houding" hing ik de nieuwe filter 5 cm hoger, denkend dat dat kleine stukje geen probleem is. Daarna loopt de leiding omlaag.
Het probleem:
De filter was leeg. Ik dacht hem na aansluiting te vullen met de hevel op de opvoerpomp (in de juiste krukaspositie), maar dat lukte niet. Ik schroefde de filter los, hield hem zo laag mogelijk, pompen hielp niet. Weer gemonteerd, motor gestart, hopend dat het vanzelf ging – na 4 minuten nog geen druppel diesel. Uitloopslang losgemaakt, filter mondmatig volgezogen, gestart en 25 minuten laagtoerig laten lopen. Dat ging perfect (langer mocht niet in de haven).
Ik heb vaker aan diesels gewerkt en verbaas me dat er geen retourdiesel naar de tank gaat; het loopt van de injecteurs terug naar de fijnfilter. Dit betekent een lage stroomsnelheid door de nieuwe filter. Ik weet niet of er diesel uit de tank komt (ca. 1 liter/uur). Het lijkt alsof de motor draait op de diesel in de fijnfilter/brandstofpomp, wat me nerveus maakt.
Mijn vraag:
Hoe lang kan deze motor draaien op de aanwezige diesel? Raakt alles met lucht als het op is? Als 25 minuten zonder aanvoer niet kan, werkt het blijkbaar toch.
Ik kom hier niet uit. Normaal doe ik trial-and-error, maar nu weet ik niets zonder duidelijke retourstroom in de tank. Zaterdag wil ik de motor laten lopen, wat tijd rekken en voorzichtig in de haven varen.
Ben benieuwd wat u denkt!
Vriendelijke groet,
Paul
Laatst bewerkt: 08 apr 2025 17:12 door KceeMossel2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retour diesel Volvo Penta MD11c 08 apr 2025 17:43 #1619535

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2681
Laat hem dan in ieder geval onder last draaien. Dan verbruikt hij veel meer dan dat je alleen toeren maakt zonder dat de motor iets hoeft te doen.
Dus de boot goed vast knopen en dan de schroef in zijn werk zetten. Dan minimaal half gas geven.
Als de motor nu 25 minuten draait moet er diesel in de brandstofpomp komen. Er is niet voor 25 minuten voorraad in alleen de pomp. De vraag is wel even of je opvoerpomp wel werkt. Je geeft aan dat je met die opvoerpomp geen diesel uit de tank kreeg. Nu heb je je filter vol gezogen en kan het zijn dat de brandstofpomp zelf hard genoeg zuigt om het filter vol te houden, maar daarmee weet je nog niet of je pompje het wel doet. Wellicht heb je ook te kort gepompt of het heveltje niet ver genoeg door gedrukt. Je zou dit even kunnen testen met doorzichtige slangen en een los tankje/fles met diesel zodat je in de slangen de diesen kunt zien bewegen en je ziet of het pompje zuigt.
Laatst bewerkt: 08 apr 2025 17:49 door Rikken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retour diesel Volvo Penta MD11c 08 apr 2025 20:06 #1619573

Dank voor meedenken. Interessante gedachte dat de brandstofpomp zelf de diesel aanzuigt, en niet de opvoerpomp. Als deze op een gegeven moment ermee gestopt is, heeft dat geen defect veroorzaakt, misschien al jaren.
Ik heb nog wat dieper gegraven en blijkbaar kan deze motor inderdaad nooit zo lang lopen zonder aanvoer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retour diesel Volvo Penta MD11c 08 apr 2025 20:22 #1619576

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3812
Als je de filters wilt ontluchten en je geen retourleiding hebt moet je bij de H D pomp ontluchten. De HD pomp zuigt zelf niet aan. Dat moet echt de opvoerpomp doen. Maar als de motor 25 minuten heeft gelopen kun je er vanuit gaan dat de opvoerpomp z,n werk goed doet.Zonder werkende opvoerpomp zou de motor heel snel stoppen.
Laatst bewerkt: 08 apr 2025 21:03 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retour diesel Volvo Penta MD11c 09 apr 2025 04:08 #1619590

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2836
Je moet die hevel van het pompje ook wel echt heel goed naar beneden duwen.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retour diesel Volvo Penta MD11c 09 apr 2025 04:22 #1619591

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 981
Verwacht niet dat dit het is, maar toch.

Er van uitgaande dat het opvoerpompje door de motor aangedreven wordt is er ook een krukas stand waarbij de slag van het pompje gehinderd wordt.
Dan motor klein stukje tornen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retour diesel Volvo Penta MD11c 09 apr 2025 07:08 #1619610

Dank u, gelukkig weet ik hoe een goede hevel werking aanvoelt. De motor liep al een paar minuten met een lege filter, daarom weet ik niet hoe lang hij dat eigenlijk volhoud.
Ik startte en liet hem lopen in de hoop dat de filter zich zou vullen wat niet het geval was. Daarom heb ik de motor gestopt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retour diesel Volvo Penta MD11c 09 apr 2025 07:13 #1619611

Inderdaad zijn de slangen zwart, met doorzichtige slangen zou je het heel goed kunnen volgen. Die voor de kachel is doorzichtig! Niet bij stilgestaan, ik zou doorzichtige slang met binnendiameter 6mm moeten hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.120 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl