Hoi zeilers! Weer een motorprobleem.
Ik heb een Optima 92 met een VP MD11c die prima loopt – een fijne motor. Helaas zit hij onder een luik, dus onderhoud doe je hangend ondersteboven. Niet handig, maar niet mijn huidige issue.
Vandaag verving ik de oude waterafscheider door een nieuwe met filter. Dankzij zorgvuldige voorbereiding ging dat goed; ik maakte zelfs een kijkgat om vanuit de hondekooi het kijkglas te checken. De tankaansluiting zit bijna bovenin, dus de dieselpomp moet de diesel aanzuigen. Vanwege de "ondersteboven houding" hing ik de nieuwe filter 5 cm hoger, denkend dat dat kleine stukje geen probleem is. Daarna loopt de leiding omlaag.
Het probleem:
De filter was leeg. Ik dacht hem na aansluiting te vullen met de hevel op de opvoerpomp (in de juiste krukaspositie), maar dat lukte niet. Ik schroefde de filter los, hield hem zo laag mogelijk, pompen hielp niet. Weer gemonteerd, motor gestart, hopend dat het vanzelf ging – na 4 minuten nog geen druppel diesel. Uitloopslang losgemaakt, filter mondmatig volgezogen, gestart en 25 minuten laagtoerig laten lopen. Dat ging perfect (langer mocht niet in de haven).
Ik heb vaker aan diesels gewerkt en verbaas me dat er geen retourdiesel naar de tank gaat; het loopt van de injecteurs terug naar de fijnfilter. Dit betekent een lage stroomsnelheid door de nieuwe filter. Ik weet niet of er diesel uit de tank komt (ca. 1 liter/uur). Het lijkt alsof de motor draait op de diesel in de fijnfilter/brandstofpomp, wat me nerveus maakt.
Mijn vraag:
Hoe lang kan deze motor draaien op de aanwezige diesel? Raakt alles met lucht als het op is? Als 25 minuten zonder aanvoer niet kan, werkt het blijkbaar toch.
Ik kom hier niet uit. Normaal doe ik trial-and-error, maar nu weet ik niets zonder duidelijke retourstroom in de tank. Zaterdag wil ik de motor laten lopen, wat tijd rekken en voorzichtig in de haven varen.
Ben benieuwd wat u denkt!
Vriendelijke groet,
Paul