Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Ernstige corrosie aan MaxProp-schroef na 1,5 jaar

Ernstige corrosie aan MaxProp-schroef na 1,5 jaar 09 mei 2025 17:47 #1624570

3Noreen schreef :
Nachtvlinder schreef :
850 Ohm? Vreemde waarde: geen metallisch contact, maar wel een beetje geleidend? Is er geen ander pad van KK naar schroefas?

Volgens mij zie ik MΩ op de display. 1MΩ = 1000KΩ = 1.000.000 Ω

Oja! Da’s wel behoorlijk geïsoleerd dan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ernstige corrosie aan MaxProp-schroef na 1,5 jaar 09 mei 2025 17:56 #1624571

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8875
Laatmaarwaaien schreef :
Ik heb onlangs een nieuwe klapschroef van hoogwaardig RVS, dit is veel sterker waardoor de bladen dunner en groter kunnen voor meer rendement en corrosie gevaar zo goed als uitgesloten, een anode zou niet eens noodzakelijk zijn (heb hem wel).

Hoe doettie t achteruit?

Want dan heb je het gewicht van de bladen juist nodig om nog enige voort (terug) stuwing te krijgen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ernstige corrosie aan MaxProp-schroef na 1,5 jaar 09 mei 2025 17:59 #1624572

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8875
Reed schreef :
Dit is naar mijn idee puur een galvanische- of elketrolitische corrosie, de rest kun je vergeten.
Met de juiste anodes op de juiste plaats(en) zou er aan de schroef geen probleem moeten zijn.
Daar moet je naar mijn idee de oorzaak in zoeken.
Uiteraard is het dubieus dat de schroef in zo`n korte tijd zo ernstig is aangetast, dat zou ik bij Maxprop aanhanging maken, maar het begint met de opofferingsanodes.

Deels eens.

Maar dan is t wel ruig dat de anode binnen een half jaar helemaal verdwenen was.

TS vaart alleen op zout. Dan zou zink het aangewezen materiaal zijn.

Was het dat ook? Dat meen ik niet gelezen te hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ernstige corrosie aan MaxProp-schroef na 1,5 jaar 09 mei 2025 18:07 #1624576

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1423
Zeker zink: www.maxprop.it/prodotto/anodo-zinco/?lang=en

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ernstige corrosie aan MaxProp-schroef na 1,5 jaar 09 mei 2025 20:09 #1624589

  • tiwi
  • tiwi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
Na 10 emails over en weer met maxprop Italie (van eind maart tot nu), ik heb ze alle info en foto's gestuurd, maar dit is het antwoord... geen dus.


Sorry for the late replay,

Both the zinc and each bronze component of the propeller are produced by Max Prop in castings of 1,000-2,000 pieces each. Therefore, the 1,000-2,000 pieces are made of identical material and from a corrosion point of view they all behave in the same way.
The only variable condition is where each propeller is used.
You could try to protect the bronze surfaces by adding appropriate protective paints in addition to the zinc.

All the best


Ik heb hier nog een reactie op gegeven maar het blijft stil van hun kant. In hun antwoord "...the bronze surfaces..." de schroef die ik heb lijkt mij 100% messing (made in China). Iemand die denkt dat de schroef die in zo korte tijd volledig corrodeert van brons is?
Laatst bewerkt: 09 mei 2025 20:50 door tiwi. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ernstige corrosie aan MaxProp-schroef na 1,5 jaar 09 mei 2025 20:44 #1624593

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1423
En kunnen ze hem repareren?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ernstige corrosie aan MaxProp-schroef na 1,5 jaar 09 mei 2025 20:52 #1624595

  • tiwi
  • tiwi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
Johan22 schreef :
En kunnen ze hem repareren?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Ik heb het gevraagd maar daar hebben ze niet op gereageerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ernstige corrosie aan MaxProp-schroef na 1,5 jaar 10 mei 2025 05:57 #1624618

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8875
tiwi schreef :
Na 10 emails over en weer met maxprop Italie (van eind maart tot nu), ik heb ze alle info en foto's gestuurd, maar dit is het antwoord... geen dus.


Sorry for the late replay,

Both the zinc and each bronze component of the propeller are produced by Max Prop in castings of 1,000-2,000 pieces each. Therefore, the 1,000-2,000 pieces are made of identical material and from a corrosion point of view they all behave in the same way.
The only variable condition is where each propeller is used.
You could try to protect the bronze surfaces by adding appropriate protective paints in addition to the zinc.

All the best


Ik heb hier nog een reactie op gegeven maar het blijft stil van hun kant. In hun antwoord "...the bronze surfaces..." de schroef die ik heb lijkt mij 100% messing (made in China). Iemand die denkt dat de schroef die in zo korte tijd volledig corrodeert van brons is?


Hoe kennen we de ontwijkende stijl van dit antwoord ook alweer?

O ja. Fyra, Bayesian.

In dat geval wordt t een platte garantie claim. Heb je m in Nederland gekocht? Dan wordt je dealer de weg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ernstige corrosie aan MaxProp-schroef na 1,5 jaar 10 mei 2025 08:37 #1624632

Joop66 schreef :
Laatmaarwaaien schreef :
Ik heb onlangs een nieuwe klapschroef van hoogwaardig RVS, dit is veel sterker waardoor de bladen dunner en groter kunnen voor meer rendement en corrosie gevaar zo goed als uitgesloten, een anode zou niet eens noodzakelijk zijn (heb hem wel).

Hoe doettie t achteruit?

Want dan heb je het gewicht van de bladen juist nodig om nog enige voort (terug) stuwing te krijgen!

Perfect, zoals omschreven zijn de bladen niet enkel dunner maar ook groter (breder) dus het gewicht zal niet veel verschillen.
Ik ga ook bijna een knoop sneller en haal op een veel lager toerental mijn rompsnelheid dus veel minder herrie en verbruik.


Laatst bewerkt: 10 mei 2025 08:39 door Laatmaarwaaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ernstige corrosie aan MaxProp-schroef na 1,5 jaar 10 mei 2025 10:07 #1624640

3Noreen schreef :
Ik heb vergelijkbare ervaringen met een maxprop. Al vrij snel werd duidelijk dat er een te hoog gehalte zink in de legering zat. Ik heb toen maar een aluminium anode geplaatst om de schade binnen de perken te houden.
Daar mijn behoefte om te procederen zeer klein is, (slecht voor mijn welbevinden,) nooit werk van gemaakt. Maar ik zou het heel goed van jou vinden als je dat zou kunnen opbrengen. Volgens mij zijn die dingen om de bewerkbaarheid te vergemakkelijken gemaakt van messing.
Uiteraard is de eerste stap die je moet doen een degelijk lab rapport te laten maken waarin aangetoond wordt dat hier gebruik gemaakt is van ondeugdelijk materiaal wat niet geschikt is om een scheepsschroef van te maken. Suc6

Als je echt overtuigd bent dat het messing is, en geen nikkel-aluminium-bronze dan kan je gewoon ff contact opnemen met een bedrijf wat niet-destructief materiaal onderzoek doet, zoals MME of RTD. Die hebben zo’n PMI pistool, en kunnen snel en eenvoudig de chemische samenstelling bepalen van het materiaal:
www.mme-group.com/nl/metallurg...m/chemische-analyse/

Dan weet je echt wat het materiaal is.

Tot die tijd is het een beetje speculatie, en kan het net zo goed komen doordat er ergens een kabeltje is doorgeschavield en contact maakt.

Het zou me echt verbazen als er een hoog zinkpercentage zit in de schroeven van Maxprop, maar hee, meten is weten…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ernstige corrosie aan MaxProp-schroef na 1,5 jaar 10 mei 2025 10:45 #1624644

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
sjoerd1981 schreef :
3Noreen schreef :
Ik heb vergelijkbare ervaringen met een maxprop. Al vrij snel werd duidelijk dat er een te hoog gehalte zink in de legering zat. Ik heb toen maar een aluminium anode geplaatst om de schade binnen de perken te houden.
Daar mijn behoefte om te procederen zeer klein is, (slecht voor mijn welbevinden,) nooit werk van gemaakt. Maar ik zou het heel goed van jou vinden als je dat zou kunnen opbrengen. Volgens mij zijn die dingen om de bewerkbaarheid te vergemakkelijken gemaakt van messing.
Uiteraard is de eerste stap die je moet doen een degelijk lab rapport te laten maken waarin aangetoond wordt dat hier gebruik gemaakt is van ondeugdelijk materiaal wat niet geschikt is om een scheepsschroef van te maken. Suc6

Als je echt overtuigd bent dat het messing is, en geen nikkel-aluminium-bronze dan kan je gewoon ff contact opnemen met een bedrijf wat niet-destructief materiaal onderzoek doet, zoals MME of RTD. Die hebben zo’n PMI pistool, en kunnen snel en eenvoudig de chemische samenstelling bepalen van het materiaal:
www.mme-group.com/nl/metallurg...m/chemische-analyse/

Dan weet je echt wat het materiaal is.

Tot die tijd is het een beetje speculatie, en kan het net zo goed komen doordat er ergens een kabeltje is doorgeschavield en contact maakt.

Het zou me echt verbazen als er een hoog zinkpercentage zit in de schroeven van Maxprop, maar hee, meten is weten…


herhaling
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 10 mei 2025 10:45 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ernstige corrosie aan MaxProp-schroef na 1,5 jaar 10 mei 2025 11:10 #1624646

Nouja, misschien is de boodschap een herhaling. Maar ik geef wel een concrete tip voor bedrijven waar je dat kan laten doen.

Kan me voorstellen dat je die als leek niet zomaar kent of vind..

Groet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ernstige corrosie aan MaxProp-schroef na 1,5 jaar 10 mei 2025 14:38 #1624666

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8875
sjoerd1981 schreef :
3Noreen schreef :
Ik heb vergelijkbare ervaringen met een maxprop. Al vrij snel werd duidelijk dat er een te hoog gehalte zink in de legering zat. Ik heb toen maar een aluminium anode geplaatst om de schade binnen de perken te houden.
Daar mijn behoefte om te procederen zeer klein is, (slecht voor mijn welbevinden,) nooit werk van gemaakt. Maar ik zou het heel goed van jou vinden als je dat zou kunnen opbrengen. Volgens mij zijn die dingen om de bewerkbaarheid te vergemakkelijken gemaakt van messing.
Uiteraard is de eerste stap die je moet doen een degelijk lab rapport te laten maken waarin aangetoond wordt dat hier gebruik gemaakt is van ondeugdelijk materiaal wat niet geschikt is om een scheepsschroef van te maken. Suc6

Als je echt overtuigd bent dat het messing is, en geen nikkel-aluminium-bronze dan kan je gewoon ff contact opnemen met een bedrijf wat niet-destructief materiaal onderzoek doet, zoals MME of RTD. Die hebben zo’n PMI pistool, en kunnen snel en eenvoudig de chemische samenstelling bepalen van het materiaal:
www.mme-group.com/nl/metallurg...m/chemische-analyse/

Dan weet je echt wat het materiaal is.

Tot die tijd is het een beetje speculatie, en kan het net zo goed komen doordat er ergens een kabeltje is doorgeschavield en contact maakt.

Het zou me echt verbazen als er een hoog zinkpercentage zit in de schroeven van Maxprop, maar hee, meten is weten…

Ik geloof dat wij zo'n XRF pistool hebben. Kan wel eens vragen, hoor. Als t er is, kan ik dat zeker wel een keer gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ernstige corrosie aan MaxProp-schroef na 1,5 jaar 10 mei 2025 19:04 #1624703

3Noreen schreef :
Orange Sunset schreef :
Dit is een indicatie dat er iets mis is. De anode is volledig opgevreten, zo ver dat deze van de schroeven is afgevallen. Dat is niet normaal, dus er is iets in ieder geval daar iets mis dat aangepakt dient te worden. Dus dat moet sowieso aangepakt worden.

Er is inderdaad iets mis. Waar wordt de galvanische corrosie door veroorzaakt ????

Door verschil in potentiaal tussen materialen in het zeewater. Als de schroef van minder goed materiaal (geen brons, kleiner potentiaalverschil met anode) zou zijn gemaakt, dan zou de anode juist langzamer verdwijnen. Als de propeller van puur zink zou zijn gemaakt, dan zou deze even snel als de anode opgevreten worden.

Ik ben dus niet overtuigd dat het materiaal van de schroef het probleem is. De anode zet er nog op eind 2024, nu weet ik niet in hoeverre die reeds was opgegeten, maar daar kan tiwi wellicht wat meer over vertellen. Als deze nog aardig goed was eind 2024 dan moet er echt iets anders aan de hand zijn.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 10 mei 2025 19:08 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ernstige corrosie aan MaxProp-schroef na 1,5 jaar 10 mei 2025 19:57 #1624708

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8875
Orange Sunset schreef :
3Noreen schreef :
Orange Sunset schreef :
Dit is een indicatie dat er iets mis is. De anode is volledig opgevreten, zo ver dat deze van de schroeven is afgevallen. Dat is niet normaal, dus er is iets in ieder geval daar iets mis dat aangepakt dient te worden. Dus dat moet sowieso aangepakt worden.

Er is inderdaad iets mis. Waar wordt de galvanische corrosie door veroorzaakt ????

Door verschil in potentiaal tussen materialen in het zeewater. Als de schroef van minder goed materiaal (geen brons, kleiner potentiaalverschil met anode) zou zijn gemaakt, dan zou de anode juist langzamer verdwijnen. Als de propeller van puur zink zou zijn gemaakt, dan zou deze even snel als de anode opgevreten worden.

Ik ben dus niet overtuigd dat het materiaal van de schroef het probleem is. De anode zet er nog op eind 2024, nu weet ik niet in hoeverre die reeds was opgegeten, maar daar kan tiwi wellicht wat meer over vertellen. Als deze nog aardig goed was eind 2024 dan moet er echt iets anders aan de hand zijn.

Voor de noobs onder ons, de presentatie nog maar weer eens.

Gaan over kranen en anodes, maar het principe blijft hetzelfde.

drive.google.com/open?id=1sfRY...AnzHORo&usp=drive_fs
drive.google.com/open?id=1Yo8n...MfvlhvP&usp=drive_fs

Er zit een flinke overlap tussen de presentaties. NB: dit is wat ik rond 2010 kon vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ernstige corrosie aan MaxProp-schroef na 1,5 jaar 10 mei 2025 21:01 #1624714

Precies wat ik zeg toch?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.143 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl