3Noreen schreef :
Ik heb vergelijkbare ervaringen met een maxprop. Al vrij snel werd duidelijk dat er een te hoog gehalte zink in de legering zat. Ik heb toen maar een aluminium anode geplaatst om de schade binnen de perken te houden.
Daar mijn behoefte om te procederen zeer klein is, (slecht voor mijn welbevinden,) nooit werk van gemaakt. Maar ik zou het heel goed van jou vinden als je dat zou kunnen opbrengen. Volgens mij zijn die dingen om de bewerkbaarheid te vergemakkelijken gemaakt van messing.
Uiteraard is de eerste stap die je moet doen een degelijk lab rapport te laten maken waarin aangetoond wordt dat hier gebruik gemaakt is van ondeugdelijk materiaal wat niet geschikt is om een scheepsschroef van te maken. Suc6
Als je echt overtuigd bent dat het messing is, en geen nikkel-aluminium-bronze dan kan je gewoon ff contact opnemen met een bedrijf wat niet-destructief materiaal onderzoek doet, zoals MME of RTD. Die hebben zo’n PMI pistool, en kunnen snel en eenvoudig de chemische samenstelling bepalen van het materiaal:
www.mme-group.com/nl/metallurg...m/chemische-analyse/
Dan weet je echt wat het materiaal is.
Tot die tijd is het een beetje speculatie, en kan het net zo goed komen doordat er ergens een kabeltje is doorgeschavield en contact maakt.
Het zou me echt verbazen als er een hoog zinkpercentage zit in de schroeven van Maxprop, maar hee, meten is weten…