holtere schreef :
Ja, zo zijn wij dat gewend maar je piept wel anders als iemand zijn lijn enkel legt en op de wal het resterende stuk lijn op oxxo't.
Oxxo is daar de term die duidelijk beschrijft hoe je een lijn vastknoopt.
De eerste o staat voor de lijn rondom de bolder draaien, dan de x x voor een aantal malen kruislinks en de laatste o staat voor het resterende stuk lijn om de bolder opmaken.
Knappe jongen die daar zijn lijntje nog bovenop zet

Creatieve variatie op de OXO methode, een prima techniek om een lijn op een kikker te beleggen:
1.
Één maal rond de kikker, zodat de landvast zichzelf niet klem trekt.
2.
Één maal kruislings
3. Daarna nog
één maal rond de kikker
Afsluiten met een halve steek doen wij wel maar is eigenlijk niet meer nodig, de lijn zit prima verankerd op de kikker.
Ik verwonder mij telkens weer over schippers die hun landvast aan de wal beleggen: je kunt ook in lastige omstandigheden niet wegvaren zonder een bemanningslid aan de wal te hebben om de landvasten los te maken. Hetzelfde geldt voor het aanleggen: bij ons is het verboden om aan de wal te springen tijdens het aanleggen, tenzij in uitzonderlijke omstandigheden.
Bij enkelvoudige landvasten moet er per definitie iemand van boord. Breek je de aanlegmanoeuvre af dan staan die crewleden soms aan de wal en hangen de landvasten in het water (schroef!).
Bij (om aso redenen) tjokvol belegde kikkers zou ik er zelf geen moeite mee hebben om de overtollige lijn te verwijderen als anderen de kikker ook nodig hebben.