Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vervangen achterste schoefaslager Dufour 2800.

Vervangen achterste schoefaslager Dufour 2800. 24 okt 2025 15:53 #1656927

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8015
Mijn Dufour 2800 van 1977 begint grote speling te krijgen op de schroefas bij het achterste schroefaslager.
Bij mijn vraag aan een werf wanneer ik dit zou kunnen laten vervangen, kreeg ik de opmerking mee dan mogelijks de schroefas ingesleten zou kunnen zijn.
( Dat is inderdaad wel mogelijk na +25 jaar )

Waar moet ik op letten als ik deze herstelling wil laten uitvoeren?

Bestaan er oplossingen om een eventuele inslijting op te vermaken.

Als ik de schoefas zou willen omkeren dan zit er waarschijnlijk geen conische gedeelte en schoefdraad om de as om de schroef te monteren. Is dat veel werk of valt dat mee?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen achterste schoefaslager Dufour 2800. 24 okt 2025 16:41 #1656950

Ik had wat last van inslijting op mijn schroefas terplekke van het vetkoord, dat was maar een kort stukje. Ik kon de as enkele centimeters korter maken waardoor de hele as opgeschoven is en er een mooi nieuw glas stukje bij het vetkoord zit.

Omdraaien is wat lastiger. Niet alleen moet je het asuiteinde na laten maken (kost waarschijnlijk een paar honderd euro), maar de kant die aan je keerkoppeling vast moet maken past niet omdat dit de afgedraaide kant is die voorheen in de schroef naaf zat. Tenzij je op kunt schuiven, wat redelijk onwaarschijnlijk is met een volledige lager lengte, ben je waarschijnlijk beter af met een nieuwe as.

Echter eerst de as en het lager er maar eens uithalen want het is niet gegarandeerd dat de as zelf ook ingesleten is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen achterste schoefaslager Dufour 2800. 24 okt 2025 17:57 #1656972

Slijtdeel op de as is meestal wel te herstellen. Versleten lager(bus) ook wel te herstellen dmv verbussen. De kosten van een nieuwe as kunnen soms lager uitvallen dan de herstelkosten. Dit wel goed onderzoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen achterste schoefaslager Dufour 2800. 24 okt 2025 19:21 #1656983

  • Klink
  • Klink's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 81
Zou zelf voor vernieuwing schroefas gaan. Demonteren gaat vele malen gemakkelijker. Oude schroefas doorzagen net achter de koppeling. Kan je de koppeling uitbouwen en in de werkplaats de oude as demonteren. Aan de buitenzijde de as ook doorzagen zodat je de schroef er zo kan afpakken. goede kans dat het restant van de as net langs je roer gedemonteerd kan worden. Montage schroef als de as weer op zijn plek zit.
Succes
Laatst bewerkt: 24 okt 2025 19:21 door Klink.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen achterste schoefaslager Dufour 2800. 25 okt 2025 08:19 #1657030

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2129
Nieuwe schroefas is niet zo heel veel geld en is relatief eenvoudig te vervangen.
Maar dan moet het wel nodig zijn, anders is wellicht alleen het buitenlager vervagen al voldoende.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 25 okt 2025 08:19 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen achterste schoefaslager Dufour 2800. 25 okt 2025 09:52 #1657049

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8015
Klink schreef :
Zou zelf voor vernieuwing schroefas gaan. Demonteren gaat vele malen gemakkelijker. Oude schroefas doorzagen net achter de koppeling. Kan je de koppeling uitbouwen en in de werkplaats de oude as demonteren. Aan de buitenzijde de as ook doorzagen zodat je de schroef er zo kan afpakken. goede kans dat het restant van de as net langs je roer gedemonteerd kan worden. Montage schroef als de as weer op zijn plek zit.
Succes

Roer moet afgebouwd worden, maar is geen probleem. Helmstok demonteren en dan nog 2 vijzen lossen en het roer kan omlaag uit de hennegatskoker. ( Moet wel voldoende plaats zijn onder het schip zodat de roerstang helemaal uit de hennegatskoker komt.)
Dat op zich is geen probleem.

Mijn plan is daarna de volledig schroefas uit te nemen zodat we deze kunnen nakijken op slijtageplekken.

Ik hoop dat er geen vervanging van de schroefas nodig is.

Wat zou een schroefas ongeveer kosten, of waar kan ik dat navragen.
Kwestie van een idee te hebben wat de prijs kan worden in het slechtste geval.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen achterste schoefaslager Dufour 2800. 25 okt 2025 10:54 #1657063

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4099
Tony2920 schreef :
Klink schreef :
Zou zelf voor vernieuwing schroefas gaan. Demonteren gaat vele malen gemakkelijker. Oude schroefas doorzagen net achter de koppeling. Kan je de koppeling uitbouwen en in de werkplaats de oude as demonteren. Aan de buitenzijde de as ook doorzagen zodat je de schroef er zo kan afpakken. goede kans dat het restant van de as net langs je roer gedemonteerd kan worden. Montage schroef als de as weer op zijn plek zit.
Succes

Roer moet afgebouwd worden, maar is geen probleem. Helmstok demonteren en dan nog 2 vijzen lossen en het roer kan omlaag uit de hennegatskoker. ( Moet wel voldoende plaats zijn onder het schip zodat de roerstang helemaal uit de hennegatskoker komt.)
Dat op zich is geen probleem.

Mijn plan is daarna de volledig schroefas uit te nemen zodat we deze kunnen nakijken op slijtageplekken.

Ik hoop dat er geen vervanging van de schroefas nodig is.

Wat zou een schroefas ongeveer kosten, of waar kan ik dat navragen.
Kwestie van een idee te hebben wat de prijs kan worden in het slechtste geval.
Kijk op de site van VETUS. Begint bij Vetus met zo,n Euro 300. Een lager alleen zo,n Euro 35. Maar meestal is het lagermateriaal (messing met nitrile rubber voering) zachter dan het as materiaal(RVS) en zal de grootste slijtage bij het lager plaatsvinden.
Laatst bewerkt: 25 okt 2025 11:17 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.114 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl