Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Motor winterklaar op de wal

Motor winterklaar op de wal 16 nov 2025 15:27 #1660505

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31578
Wat denk je zelf?
En wat denkt faceboek???

Is er een gefundeerde motivatie?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 16 nov 2025 15:31 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor winterklaar op de wal 16 nov 2025 15:34 #1660506

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6552
ligt aan welke motor je hebt, in sommige blokken blijft zoveel water staan dat er alsnog schade kan ontstaan.

Calidris weet er alles van, maar hij deelt het niet ;)
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor winterklaar op de wal 16 nov 2025 15:44 #1660510

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31578
TuuLeVi schreef :
ligt aan welke motor je hebt, in sommige blokken blijft zoveel water staan dat er alsnog schade kan ontstaan.

Daar zit wat in.

Ik wachtte nog op de motivate van de opmerking.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor winterklaar op de wal 16 nov 2025 16:17 #1660513

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8015
Mij is destijds gezegd dat het koelwatercircuit bij winterklaar op de wal beter met antivries gevuld kan zijn omdat:
- Het leeg laten lopen de mogelijheid bied aan oxidatie van dit circuit.
( omdat dan lucht en dus ook zuurstof overal bij kan )

- Laten volstaan met water mogelijks vorstschade kan opleveren.

Ook zou in antivries bepaalde stoffen zitten om oxidatie tegen te gaan.

Bij winterklaar op de wal ( wat ik in principe niet doe trouwens, afgelopen 10 jaar 2 keer ).
Net voor het kranen antivries in het buitenwatercircuit.
( warmtewisselaar en alle leidingen zitten vol met antivries )
Na het opbokken alle buitenkranen open.
Leidingen en afsluiters leeg.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor winterklaar op de wal 16 nov 2025 16:17 #1660514

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14594
dus...
AV er in
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor winterklaar op de wal 16 nov 2025 16:52 #1660524

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31578
Tony2920 schreef :
Mij is destijds gezegd dat het koelwatercircuit bij winterklaar op de wal beter met antivries gevuld kan zijn omdat:
- Het leeg laten lopen de mogelijheid bied aan oxidatie van dit circuit.
( omdat dan lucht en dus ook zuurstof overal bij kan )

- Laten volstaan met water mogelijks vorstschade kan opleveren.

Ook zou in antivries bepaalde stoffen zitten om oxidatie tegen te gaan.

Bij winterklaar op de wal ( wat ik in principe niet doe trouwens, afgelopen 10 jaar 2 keer ).
Net voor het kranen antivries in het buitenwatercircuit.
( warmtewisselaar en alle leidingen zitten vol met antivries )
Na het opbokken alle buitenkranen open.
Leidingen en afsluiters leeg.

Goed verhaal.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor winterklaar op de wal 17 nov 2025 06:46 #1660563

Dank voor meedenken. Ik twijfel zelf omdat ook AV een punt van bevriezen heeft (al ligt dat laag).
Corrosie kan alleen in de warmtewisselaar ontstaan. Dat er water over kan blijven in het blok lijkt me stug want daar komt het water niet. Is indirecte koeling.
Kleine restjes water doen geen kwaad want stukvriezen gebeurt door uitzetting als het nergens naar toe kan.
Het lijkt er op dat alleen Corrosie een argument voor afvullen is. Los van een nieuwe pakking voor pomphuis, maar daar staat tegenover dat ik niet weet wat de AV met de impeller doet.
Afvullen en dan alsnog kranen open na opbokken snap ik niet goed. Dan vervuil je de werf maar schiet er zelf niets mee op?
Nu ja, er over spreken en denken helpt wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor winterklaar op de wal 17 nov 2025 06:50 #1660564

Calidris schreef :
Tony2920 schreef :
Net voor het kranen antivries in het buitenwatercircuit.
( warmtewisselaar en alle leidingen zitten vol met antivries )
Na het opbokken alle buitenkranen open.
Leidingen en afsluiters leeg.

Heb jij nog een binnenkraan tussen wisselaar en buitenkraan? Hoe blijft er anders vloeistof in het systeem? Alleen vacuüm??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor winterklaar op de wal 17 nov 2025 07:11 #1660566

Skik, je bewering "Kleine restjes water doen geen kwaad " is niet geheel terecht.
Buitenkranen bv vriezen al snel kapot bij weinig vorst in vergelijk met leidingen.\
Kleine restjes hebben weinig tot geen volume en kan dus geen "restwarmte" bufferen. Zodoende is er weinig vorst voor nodig om restwater te laten bevriezen. (kogelkranen waar water in de kogel opgesloten zit gaat onherroepelijk kapot terwijl een emmer water nog vloeibaar is..)
Een ondergelopen weiland zal eerder een schaatsbaan zijn dan de rivier ernaast
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor winterklaar op de wal 17 nov 2025 07:12 #1660567

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29189
skik op reis schreef :
Bij stalling op het droge liet ik voorheen altijd de waterzijdige kant goed leeglopen, blies het nog even door, en klaar. Nu beweert iemand op de haven dat het beter is om het waterzijdige systeem af te vullen met antivries. Wat denken jullie of doen jullie zelf?

Echte koelvloeistof beschermd enigszins tegen corrosie. Of milieuvriendelijke antivries dat ook doet weet ik niet.
Vroeger, toen mijn nog elke winter op de wal ging, vulde ik het buitenwater-circuit wel altijd met (milieuvriendelijke) antivries.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor winterklaar op de wal 17 nov 2025 07:51 #1660571

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2609
Op de wal buitenkranen altijd half open. Hoe ik dat weet?
(Als het hard gaat vriezen doe ik dat in het water trouwens ook. Komt bijna niet meer voor)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor winterklaar op de wal 17 nov 2025 07:55 #1660572

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8015
skik op reis schreef :
Calidris schreef :
Tony2920 schreef :
Net voor het kranen antivries in het buitenwatercircuit.
( warmtewisselaar en alle leidingen zitten vol met antivries )
Na het opbokken alle buitenkranen open.
Leidingen en afsluiters leeg.

Heb jij nog een binnenkraan tussen wisselaar en buitenkraan? Hoe blijft er anders vloeistof in het systeem? Alleen vacuüm??

De impellor houd het water tegen aan de ingangskant en de zwanenhals aan de uitgangskant.
alleen het water/antivries tussen de impellorpomp en het wierfilter loopt naar buiten.
En dat is ook de bedoeling.
De antivries zit in de impellorpomp, de warmtewisselaar de uitlaatdemper( niet helemaal vol) en de zwanenhals. Net waar ik het zou willen hebben.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor winterklaar op de wal 17 nov 2025 08:41 #1660581

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8860
skik op reis schreef :
Bij stalling op het droge liet ik voorheen altijd de waterzijdige kant goed leeglopen, blies het nog even door, en klaar. Nu beweert iemand op de haven dat het beter is om het waterzijdige systeem af te vullen met antivries. Wat denken jullie of doen jullie zelf?

Er wordt op de haven vanalles verkondigt. Hier op ZF alleen echte experts natuurlijk!

Beide kennen risico's:
  1. Aftappen: Er blijft nog water in staan. Als dat in een (te) gesloten volume is, kan er alsnog iets stukvriezen.
  2. Doorspoelen met Anti Vries: De motor wordt pas doorgespoeld als de thermostaat goed open staat. Daarbij weet je nooit hoeveel de AV verdund is ter plekke.

Ik heb met beide methodes nooit pech gehad.

Zelf schat ik de methode die de fabrikant aanraadt als de beste. Wat staat er in de manual? De fabrikant kent de motor het beste. Beter dan alle steigerexperts.

Als je dan toch op de wat staat: Ook, terwijl je op de wal staat, alle afsluiters even heen en weer bewegen. Er zit een afgesloten volume water rondom de kogel wat zowel bij open, als dichte stand van de afsluiter niet weg kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor winterklaar op de wal 17 nov 2025 08:50 #1660582

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31578
skik op reis schreef :
Dank voor meedenken. Ik twijfel zelf omdat ook AV een punt van bevriezen heeft (al ligt dat laag).
Corrosie kan alleen in de warmtewisselaar ontstaan. Dat er water over kan blijven in het blok lijkt me stug want daar komt het water niet. Is indirecte koeling.
Kleine restjes water doen geen kwaad want stukvriezen gebeurt door uitzetting als het nergens naar toe kan.
Het lijkt er op dat alleen Corrosie een argument voor afvullen is. Los van een nieuwe pakking voor pomphuis, maar daar staat tegenover dat ik niet weet wat de AV met de impeller doet.
Afvullen en dan alsnog kranen open na opbokken snap ik niet goed. Dan vervuil je de werf maar schiet er zelf niets mee op?
Nu ja, er over spreken en denken helpt wel.

Aanvankelijk toen ik je bericht las, dacht ik in 1e instantie aan je drinkwater systeem, vandaar mijn 1e reactie. "waterzijdig" had ik niet in verband gebracht met de motor, buiten water circuit wel.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor winterklaar op de wal 17 nov 2025 08:53 #1660583

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31578
Bij vorst gebruik ik altijd 1/2 water en 1/2 spiritus met scheutje afwasmiddel. Beschermd tegen -18 graden.
Sinds 2006 en -21 graden heeft dat gewerkt.

Het recept werdt vroeger gebruikt om gasmeters te vullen en beschemen tegen vorst.

Voor zover bekend niet agresief en tast geen rubber aan. Ik gebruik het in de motor en toilet.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 17 nov 2025 08:53 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor winterklaar op de wal 17 nov 2025 08:54 #1660584

De Optimaal schreef :
Skik, je bewering "Kleine restjes water doen geen kwaad " is niet geheel terecht.
Buitenkranen bv vriezen al snel kapot bij weinig vorst in vergelijk met leidingen.\
Kleine restjes hebben weinig tot geen volume en kan dus geen "restwarmte" bufferen. Zodoende is er weinig vorst voor nodig om restwater te laten bevriezen. (kogelkranen waar water in de kogel opgesloten zit gaat onherroepelijk kapot terwijl een emmer water nog vloeibaar is..)
Een ondergelopen weiland zal eerder een schaatsbaan zijn dan de rivier ernaast
Je hebt gelijk. Ik bedoelde kleine restjes die ruimte hebben om uit te zetten. In een leeggelopen en doorgeblazen koelsysteem zie ik niet snel restjes die de boel stuk kunnen vriezen. In ieder geval tot nu toe nooit problemen gehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor winterklaar op de wal 17 nov 2025 08:58 #1660586

80Calidris schreef :
skik op reis schreef :
Dank voor meedenken. Ik twijfel zelf omdat ook AV een punt van bevriezen heeft (al ligt dat laag).
Corrosie kan alleen in de warmtewisselaar ontstaan. Dat er water over kan blijven in het blok lijkt me stug want daar komt het water niet. Is indirecte koeling.
Kleine restjes water doen geen kwaad want stukvriezen gebeurt door uitzetting als het nergens naar toe kan.
Het lijkt er op dat alleen Corrosie een argument voor afvullen is. Los van een nieuwe pakking voor pomphuis, maar daar staat tegenover dat ik niet weet wat de AV met de impeller doet.
Afvullen en dan alsnog kranen open na opbokken snap ik niet goed. Dan vervuil je de werf maar schiet er zelf niets mee op?
Nu ja, er over spreken en denken helpt wel.

Aanvankelijk toen ik je bericht las, dacht ik in 1e instantie aan je drinkwater systeem, vandaar mijn 1e reactie. "waterzijdig" had ik niet in verband gebracht met de motor, buiten water circuit wel.
Aha, ik gebruikte de term om nadrukkelijk aan te geven dat het niet om de koelvloeistof gaat.
Laatst bewerkt: 17 nov 2025 08:58 door skik op reis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor winterklaar op de wal 17 nov 2025 09:02 #1660588

Calidris schreef :
Bij vorst gebruik ik altijd 1/2 water en 1/2 spiritus met scheutje afwasmiddel. Beschermd tegen -18 graden.
Sinds 2006 en -21 graden heeft dat gewerkt.

Het recept werdt vroeger gebruikt om gasmeters te vullen en beschemen tegen vorst.

Voor zover bekend niet agresief en tast geen rubber aan. Ik gebruik het in de motor en toilet.
Doe ik ook als ik (nou ja, mijn schip dan) in het water blijf. Ik blaas dan ook nog even op de slangen terwijl ik de kraan miniem open. Ik hoop dat er dan wat AV onder de afsluiter blijft.
Op de wal heeft het toilet geen aandacht nodig behalve droog trekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor winterklaar op de wal 17 nov 2025 09:04 #1660589

Tony2920 schreef :

De impellor houd het water tegen aan de ingangskant en de zwanenhals aan de uitgangskant.
alleen het water/antivries tussen de impellorpomp en het wierfilter loopt naar buiten.
En dat is ook de bedoeling.
De antivries zit in de impellorpomp, de warmtewisselaar de uitlaatdemper( niet helemaal vol) en de zwanenhals. Net waar ik het zou willen hebben.
Oké. Zelf vertrouw ik effect AV op impeller niet helemaal. En water in de uitlaat heeft toch voldoende ruimte om uit te zetten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor winterklaar op de wal 17 nov 2025 09:44 #1660592

ik dacht altijd dat op de wal je kranen openzetten gewoon genoeg was... ZF bezorgt me altijd weer extra werk.... :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor winterklaar op de wal 17 nov 2025 11:16 #1660606

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8015
skik op reis schreef :
Tony2920 schreef :

De impellor houd het water tegen aan de ingangskant en de zwanenhals aan de uitgangskant.
alleen het water/antivries tussen de impellorpomp en het wierfilter loopt naar buiten.
En dat is ook de bedoeling.
De antivries zit in de impellorpomp, de warmtewisselaar de uitlaatdemper( niet helemaal vol) en de zwanenhals. Net waar ik het zou willen hebben.
Oké. Zelf vertrouw ik effect AV op impeller niet helemaal. En water in de uitlaat heeft toch voldoende ruimte om uit te zetten?

Hangt er vanaf hoeveel water het is, als de hele pijp of darm volzit kan je nog problemen krijgen.
Maar dat zal een uitzondering zijn. Zelf heb ik daar niet veel angst voor. Ik lig op zout water dus heb nog wat meer speling.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor winterklaar op de wal 17 nov 2025 15:30 #1660630

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4099
Als de boot op de wal staat zuig ik altijd wat AV door het buiten boord systeem. Zuig van de koelwater pomp eraf en aansluiten met een slang vanuit een container met AV/ruiten wisser vloeistof. Motor gedurende 10 seconden laten lopen en dan zit er genoeg vorstwering middel in het buiten boord circuit om evt. achtergebleven water niet te laten bevriezen. Zichtbaar aan de druppels vloeistof aan de motor uitlaat. De AV smeert de impeller beter dan water, dus die kan er wel tegen.
Laatst bewerkt: 17 nov 2025 15:50 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor winterklaar op de wal 17 nov 2025 16:33 #1660634

madoc schreef :
Als de boot op de wal staat zuig ik altijd wat AV door het buiten boord systeem. Zuig van de koelwater pomp eraf en aansluiten met een slang vanuit een container met AV/ruiten wisser vloeistof. Motor gedurende 10 seconden laten lopen en dan zit er genoeg vorstwering middel in het buiten boord circuit om evt. achtergebleven water niet te laten bevriezen. Zichtbaar aan de druppels vloeistof aan de motor uitlaat. De AV smeert de impeller beter dan water, dus die kan er wel tegen.

Maar zo opent de thermostaat niet en komt de AV dus niet overal. Of zie ik dit verkeerd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor winterklaar op de wal 17 nov 2025 16:59 #1660635

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3186
Ik ben niet zo van AI Vaak lult i ook maar wat. Maar toch zegt i dit:
Anti-corrosieve eigenschappen: Veel ruitensproeivloeistoffen, zowel voor de zomer als de winter, bevatten anti-corrosieve additieven die de metalen onderdelen van het sproeisysteem beschermen tegen roest.
Bescherming van materialen: Ze zijn ontworpen om de rubbers van de wisserbladen, de lak van de auto en plastic onderdelen niet aan te tasten, Winparts.
Wintervloeistof: Wintervloeistoffen bevatten alcohol (zoals ethanol) om te voorkomen dat de vloeistof bevriest, wat het reservoir en het sproeisysteem beschermt tegen vorstschade. Deze alcohol zorgt er ook voor dat de vloeistof vloeibaar blijft en goed werkt.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor winterklaar op de wal 17 nov 2025 20:01 #1660656

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8015
HenkT schreef :
Ik ben niet zo van AI Vaak lult i ook maar wat. Maar toch zegt i dit:
Anti-corrosieve eigenschappen: Veel ruitensproeivloeistoffen, zowel voor de zomer als de winter, bevatten anti-corrosieve additieven die de metalen onderdelen van het sproeisysteem beschermen tegen roest.
Bescherming van materialen: Ze zijn ontworpen om de rubbers van de wisserbladen, de lak van de auto en plastic onderdelen niet aan te tasten, Winparts.
Wintervloeistof: Wintervloeistoffen bevatten alcohol (zoals ethanol) om te voorkomen dat de vloeistof bevriest, wat het reservoir en het sproeisysteem beschermt tegen vorstschade. Deze alcohol zorgt er ook voor dat de vloeistof vloeibaar blijft en goed werkt.

Ruitenwisser sproeivloeistoffen zijn niet bruikbaar als antivriesmiddel voor je boot.
Reden, de antivries in deze vloeistoffen is meestal ethanol, wat vervliegt na verloop van tijd.
Waardoor het antivries gedrag sterk verminderd. Je bent beter af met specifieke antivries, eventueel die voor drinkwatersystemen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl