Aardige discussie!
Als je iets koopt binnen Europa heb je te maken met de Europese wetgeving zie o.a.
www.consumenteninformatiepunt.nl
De leverancier is daarbij verantwoordelijk voor het geleverde.
De meeste fabrikanten van (nautische) producten geven wereldwijd garantie en service via hun dealernetwerk.
Met een bij Marinesuperstore gekocht product waar iets aan mankeert, wat onder de garantie valt, zal je dus in eerste instantie bij Marinesuperstore moeten zijn.
Engeland is niet ver weg en Marinesuperstore lost het prima op (zijn ze wel verplicht als ze via internet willen blijven verkopen!).
Krijg je er onderweg iets mee dan zal een van dealers van de importeur, van het land waar je een beroep op service of garantie doet, dat moet oplossen.
Duidelijk is dat de Nederlandse dealers en importeur niet “blij” zijn met garantie klusjes aan “grijze import”.
Als het een reparatie buiten de garantie betreft is het geen probleem. Ze kunnen wel aan de serie nummers zien dat het een in Engeland verkocht product is, maar als ze de reparatie gewoon kunnen bereken maakt dat niet uit.
Dat de Nederlandse dealers en importeur niet blij zijn is wel hun eigen schuld.
Een Raymarine SPX 5 heeft in Nederland een advies verkoopprijs van 1377 euro incl.btw
Grote Nederlandse Raymarine dealers bieden ze aan voor rond de 1100 euro incl.btw
Marinesuperstore (ook Raymarine dealer!) voor exact het zelfde apparaat 685 pond incl.vat, wat neer komt op 742 euro incl.
Daar komt dan per zending nog wel 32,50 euro transport kosten bij.
Ik vind een prijs verschil van 635 euro excl de transportkosten t.o.v de Nederlandse adviesprijs belachelijk!
Ook t.o.v. de laagste aanbiedingsprijs van de dealers scheelt het nog 358 euro excl de transportkosten!
Volgens mij wordt het tijd dat de watersporthandel ontdekt dat we in 2009 in Europa met open grenzen leven!