Intussen is het ongeveer een half jaar geleden dat deze discussie rond oude Wallaskachels gaande was. Ik heb een Optima 92 uit 77 met een net zo oude wallas 1800B (Ik kan me voorstellen dat die 1800B ook in uw optima is gemonteerd). Die deed het aanvankelijk goed maar later ging het ding loeien en sloeg het af. Daarover heb ik in november een item op ZF geplaatst.
Ik heb gebeld naar enkele aangewezen adressen. Bij het horen van 1800B was steeds meteen het advies dat ik beter een nieuwe kachel kon kopen (dat zou bij hen prima mogelijk zijn
). En dat onderdelen absoluut niet meer verkrijgbaar zijn.
Nou is de 1800B een ontzettend degelijke kachel dat als het even kan uit metalen onderdelen is samengesteld. Ik vertikte dat ik het opgaf om het apparaat aan de praat te krijgen. Bij George Kniest heb ik een revisiesetje gekocht (origineel Wallas). Eigenlijk niet voor de 1800B maar door één onderdeel aan te passen heb je uitstekend materieel. er zitten twee viltachtige schijven bij: een massieve (de lont) en een ringvormige (voor onder de lont). Het gat in deze laatste is te klein en moet vergroot worden tot minstens 12 mm, ploos ik uit. Bij deze revisieset zitten ook de twee pakkingen en het gloeispiraal. Dit alles past perfect op een 1800B.
Aan de hand van het aansluitschema in de -Duitstalige- handleiding (kan ik met plezier ingescand mailen!) heb ik onlangs een proefopstelling in de schuur gemaakt en de kachel 1,5 uur laten draaien. Alles lijkt ok te zijn en te werken zoals het hoort. Natuurlijk ik juich pas echt als de kachel ook na inbouw in de boot goed werkt (hetgeen ik verwacht)...
De asbest pakking bovenaan de brander kun je opnieuw gebruiken, mits deze niet is gebroken of al te zeer beschadigd. Haal deze pakking zo voorzichtig mogelijk uit de kachel en leg hem 1 à 2 uur in stukken kletsnat keukenpapier. Het water maakt deze pakking weer zacht genoeg om prima af te sluiten na hermontage (tip uit de handleiding). De pakking gedraagt zich dan als een nieuwe, wat wil zeggen dat de lontzitting na het eerste gebruik van de kachel met de hand (meer niet!) opnieuw aangedraaid moet worden om voldoende druk op de pakking te houden. Vergeet dit niet: na de proef kon ik de lontzitting anderhalve slag draaien!
Het enige wat me nog te doen staat is het vervangen van de potmeter voor de ventilator: in de stand 'max' slat de ven uit en dat is niet de bedoeling.
Nou, niet gedacht dat het zó'n verhaal zou worden, maar ik hoop dat je er wat aan hebt! Als je wil heb ik ook foto's die ik tijdens de revisie heb gemaakt.