Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: nieuw of opknappen

nieuw of opknappen 02 dec 2005 07:18 #6856

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
Een paar jaar geleden heb ik zelf een 22 voeterje gebouwd in woodcore-epoxy. De totale kosten van het bootje kwamen op 20.000 oude guldens, waarvan ongeveer 8000 gulden in de complete romp/dek/interieur gingen zitten waarvan 3000 gulden in hechthout en 5000 gulden in epoxy en glas. 12.000 gulden zit in zeilen, mast, beslag en touwwerk. Ook wb tijd zit er ongeveer 150 uur in de rompbouw (rondspant) en 150 uur in dek kajuit en kuip en 150 uur in de inrichting. De overige 500 uur zitten in het uitvindwerk (bootje is eigen ontwerp) en de afwerking en het plaatsen van beslag ed.
Bij de waarschepen lees ik nogal eens zeer omvangrijke opknapprojecten waarbij je cvan de ene tegenvaller in de andere valt. Ik vraag mij dan af of het niet zinvoller is vwb tijd en einresultaat om een geheel nieuwe romp te bouwen en toebehoren en een deel van het interieur over te zetten van een sloopschip. Voordeel is een nieuwe romp zonder verborgen gebreken en alle dure dingen komen van een ander schip. De kosten van een nieuwe romp zijn niet de grootste en ook vwb tijd is renovatie vaak veel duurder dan nieuw. Hiervoor kijk ik ook naar bv de renovatie van de volksboot Marina in de waterkampioen die het dubbele kost van een een nieuwe Marina.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuw of opknappen 04 dec 2005 10:20 #6869

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
Ik heb het spul voor mijn boot allemaal nieuw gekocht en dat viel dus vies tegen. 2 plastik tasjes met beslag, blokjes en harpjes ed was 1500 gulden en als bedrijf krijg ik veel voor groothandelsprijzen. Hout heb ik relatief goedkoop maar ook een particulier kan forse kortingen krijgen als je 40 platen hechthout koopt in 1 keer. Mijn mast is een carbon mast van 9 meter waar ik van de zeilmaker hoorde dat een mastenmaker er 15 had liggen voor een catamaran maar 2 cm te kort afgezaagd; die had ik voor 1500 gulden. Giek is een surfplankmast en het lummelbeslag de bijbehorende scharnierconstructie die met epoxy in de mast is gelijmd. Verder heb ik veel beslag zelf gemaakt van rvs-strip en een simpel lasapparaatje en nichromaelectrodes. Ook kussens heb ik zelf gemaakt van spul van de markt en speciale plakbanden.
Voor de bouw van een 22 voeter heb je ongeveer 50m2 werkplaatsruimte nodig voor je boot, opslag en werkruimte naast je boot. Voor een boot van 9x3 heb je zeker 70m2 nodig en dat is duur maar ook voor opknapwerk zal je ruimte nodig hebben.
Op zich is het bouwen van een romp niet zo verschrikkelijk moeilijk. Belangrijk is een goed spevig ladderframe op de grond dat mooi vlak ligt want dat is je referentie van waar je uit meet en waar je je spanten op stelt. Als je spantenframe staat is het bekleden niet moeilijk meer maar aan spanten stellen moet je tijd besteden en ze zeker nastroken met latten voor je gaat bekleden.
Ik heb eerst het interieur ingebouwd voor ik dek en opbouw plaatste en ik kon via de open spiegel zo de boot inlopen. Dat scheel uren klimmen klauteren en kruipen.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuw of opknappen 04 dec 2005 13:37 #6871

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
Ik weet niet waar sloopspul blijft. Vriend van mij kocht 2 sloopschepen voor een prikkie en heeft alle beslag, lieren, blokken ed gebruikt en de rest verkocht voor meer geld dan de 2 sloopschepen. Ook deel zeilgarderobe was nog goed te vermaken tot extra zeilen.
Overigenns is het opknappen van een boot of zelf een nieuwe bouwen naar eigen ontwerp puur een irrationeel gebeuren en je moet het doen voor de lol en niet voor het geld. Eind 90er jaren kocht je een schitterende 22 voeter voor 20.000 gulden en dat scheelde 1000 uur werk. Met grote restauraties idem dito, kijk naar de Marina; dat is nu een gouden Volksbootje van 140.000 euri (nieuw te koop voor 70.000 euri.) Als je zelf gaat bouwen is het zaaks om erg goede uitgewerkte tekeningen te maken want dan heb je het uitvindwerk al gedaan. Mijn ervaring was dat juist het uitvindwerk aan de boot zoals beslag ed erg veel tijd kost. Een volgende boot teken ik nog verder uit tot in de details.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuw of opknappen 07 dec 2005 13:48 #6875

  • Seasick
  • Seasick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 44
Hoi Steef en Pieter,

even een reactie op de vraag waar al dat 'sloopspul' zou zijn gebleven. Volgens mij is dat er gewoonweg niet.
Net als ik, zijn in mijn optiek (plak)houten scheepsbezitters schippers met hart voor hun schip en dus ook voor de spullen die het leven aan boord 'veraangenamen'.
Als er al eens iets 'overboord' moet dan met pijn in 't hart. Hoogstwaarschijnlijk is het al -tig keer gerepareerd en tot op de draad versleten, zodat het, naar ik hoop, in de vuilnisbak terecht komt.
Maar goed; tijdens de restauratie van onze W900+ Petrel heb ik wel het een en ander vervangen. Dus als er iets speciaals is dat je zoekt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuw of opknappen 07 dec 2005 20:10 #6877

  • Seasick
  • Seasick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 44
Hoi Steef,

sorry dat ik het niet helemaal begreep dat je op zoek bent naar een mast.
De mijne heb ik al verkocht, maar ja die was dus hartstikke stuk,anders bied je 'm niet te koop aan toch?
Natuurlijk weet je dit al, maar wat misschien wel wil helpen is: 'te koop gevraagd aluminium mast' op Google. Sites te kust en te keur. Of er een 13 meter tussen zit?

Groetjes,

Peter SJ Huberts
W900+ Petrel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuw of opknappen 10 dec 2005 11:45 #6890

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
Ik heb een jaar of 10 geleden een beschrijving gelezen van iemand die zelf een carbon mast maakte; stond in ''wooden boat bilding''oid. Man begon met een plank in de lengte van de mast en bevestigde daar om de meter een plankje op met het profiel van de mast. Vervolgens trok hij om die profieltjes latten, volgens de Bulthuismethode. Toen het mastprofiel klaar vast wikkelde hij het geheel in de huishoudfolie tegen het plakken van de epoxy. Vervolgens wikkelde hij het geheel in de carbonmmatten die hij met epoxy doordrenkte net zolang tot hij de gewenste dikte had; op de plekken waar beslag kwam lamineerde hij RVS plaatjes mee in de carbon. Toen het geheel was uitgehard sloeg hij met een moker de centrale plank uit de mast waardoor de latjes los kwamen en er ook uit te halen waren. Uiteindelijk had hij een mast van een meter of 9 met een gewicht van nog geen 10 kg, wat klopt want mijn carbon mast weegt 9kg.
Is wellicht eens uit te zoeken of dit ook kan. Kost vooral veel tijd en voorbereiding en je moet over een schuurtje van een meter of 14 kunnen beschikken. Verwarmen gewoon in een tentje van piepschuim een een kacheltje.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuw of opknappen 11 dec 2005 08:54 #6895

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
Leuke methode. Een giek heb ik wel eens van carbon gezien, zelf gemaakt en erg simpel. PVC rioolpijp bekleden met carbon UD en epoxy en klaar is kees. Weegt wat meer maar is verder erg simpel.
Overigens heb ik alle beslag op mijn mast voor verstaging en zalingen vastgezet met epoxy-lijm. Dat zit echt muurvast en nooit last van corosie van popnageltjes. verstaging zit vast aan RVS-strip 20x3 en is over 15 cm gelijmd op de mast.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuw of opknappen 13 dec 2005 19:53 #6913

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
die giek die ik heb gezien bevatten nog de PVC pijp. De maker vond het prima zo. Hij had er ook een met glas-epoxy gemaakt en de PVC-pijp in de lengte doorgesneden maar ook die kreeg hij er niet uit.
De RVS-strips heb ik voorzien van 2 gaten voor het monteren en de strip met epoxy-lijm en een parkertje vastgezet. De strip heb ik aan de lijmzijde even opgeschuurd met een slijptolletje, mn om het vet eraf te halen. Met de parkertjes zet je de strip een beetje vast zodat je de overtollige lijm weg kunt halen zonder dat alles verschuift. Parkertjes laat je lekker zitten want je krijgt ze niet meer los denk ik.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuw of opknappen 14 dec 2005 20:48 #6923

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
Handige tips voor de toekomst. Parkertjes zitten me niet inde weg dus laat ik lekker zitten. Overigens ben ik erg beperkt geworden in epoxywerk daar ik zo allergies als de pest ben geworden. Ik kleed me nu in een militair koolstofpak en gasmasker en 3 lagen hanschoenen die ik met tape aan de mouwen plak. Handige uitrusting overigens als je even moet plassen; overigenns krijg je ook daar blaren als je allergies bent en dat bederft bouwplezier erg.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuw of opknappen 22 okt 2006 19:38 #10564

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik heb net dit topic gelezen en ik vond het nogal interessant, daarom een subtiel schopje. Waarom? De mast die ik nu op mijn boot heb zitten is wel aardig maar er zijn wat dingen waar ik me aan stoor, en de giek is in een niet al te beste staat. Ik denk over vervanging na en wil (zoals bij zoveel dingen) het zelf gaan doen. Paar vraagjes naar aanleiding van dit topic:
- waar haal ik (of waar halen jullie) de info vandaan om masten en gieken zelf te maken?
- hoe zit het met mastprofielen, zet je die er later op of lamineer je die erin?
- en niet te vergeten, weegt de zelfbouw van een carbon/epoxy mast op tegen de aanschaf van een alu mast in kosten (kreeg laatst een aanbieding voor een mast à 1700 euro ex btw)?

Ik zag dat minimaal 1 van de posters in dit topic hier nog actief is en hoop dat ie de kans ziet wat vragen te beantwoorden. Alvast bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuw of opknappen 23 okt 2006 21:05 #10629

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Een giek zou me nog wel lukken denk ik. Kwestie van het juiste hout op de juiste lengte bemachtigen en dan maar zagen :D Het ging me meer om het carbon/epoxy verhaal, dat klinkt wel erg aantrekkelijk namelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuw of opknappen 04 apr 2007 15:12 #15219

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
En dan heb je op het moment de pech dat koolstof schaars is. De vraag loopt voor het aanbod uit, en dat zal de komende 2 jaar nog zo blijven.

De PVC pijp is overigens prima uit een koolstof danwel glasvezelpijp te krijgen, door deze nog voor de epoxy uitgehard is, te verwarmen. De PVC pijp zet uit, en de warmte verhardt de epoxy. Tijdens het afkoelen zal de PVC pijp meer krimpen dan de epoxypijp, waardoor er al spanning op de pijp komt te staan. Een paar welgemikte tikken zullen de boel laten losspringen. Uiteraard moet de pijp wel in een goed lossingsmiddel staan. PVC en epoxy hechten anders (in lichte mate).

Masten van 13 meter:
Bij elke botenopslag vragen of ze nog ongebruikte masten hebben. Soms verdwijnt er wel eens een boot, waarvan de mast blijft liggen. Of wordt de boot beschadigd, niet meer gebruikt, etc. Een tijdje geleden is er een loods met 80 boten in Medemblik afgebrand. De masten lagen buiten, niet binnen.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.123 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl