Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: aan het zeilen: motor ontkoppelen, of toch niet?

aan het zeilen: motor ontkoppelen, of toch niet? 02 juni 2009 16:35 #74121

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
De titel omvat al een beetje mijn vraag:

Als ik aan het zeilen ben, heb ik het idee dat de schroef een remmende werking heeft omdat hij niet mee draait.

eigenlijk wil ik van alles, geen overbodige slijtage in keerkoppeling, uberhaupt geen extra slijtage, maar wel zonder overbodige weerstand varen.

Hoe was het ook al weer: Gashandel in neutraal? Gashandel in vooruit? achteruit? Wat is beter en vooral waarom dan?

Als gashandel in neutraal, draait de schroef dan eigenlijk gewoon mee of staat hij gefixeerd en komt pas in beweging als je hem in voor- of achteruit zet?

Als de schroef mee draait doordat je de koppeling in "vooruit" zet, zal de koppeling dan slijten? of is dit niet noemenswaardig?

vragen vragen vragen... :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aan het zeilen: motor ontkoppelen, of toch niet? 02 juni 2009 16:47 #74123

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Hier zijn al een paar topics over:

deze
en
deze
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aan het zeilen: motor ontkoppelen, of toch niet? 02 juni 2009 16:55 #74125

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Bedankt Remco. Na het lezen kom ik tot de conclusie om hem in zijn "vrij"te laten staan, net zoals de meesten die gereageerd hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aan het zeilen: motor ontkoppelen, of toch niet? 03 juni 2009 20:14 #74295

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
Martin,

ik ken het merk van je motor niet. Ik heb een Volvo met klapschroef. De handleiding zegt dat de motor tijdens het zeilen in de achteruit moet staan.

Misschien heb je wat aan deze tip, die ik overigens al op de door Remco genoemde topics had geplaatst.

groet,
Maarten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aan het zeilen: motor ontkoppelen, of toch niet? 03 juni 2009 20:29 #74302

  • christof
  • christof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Volgens mij heeft Martin het over een niet-klappende schroef, anders zou hij de vraag niet stellen vermoed ik.(een klapschroefis toch sowieso het best als ie toegeklapt is, dus met de pook in achteruit)
Sigma 38 OOD \"Enigma\"
http://zeilteam_enigma.webs.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aan het zeilen: motor ontkoppelen, of toch niet? 03 juni 2009 20:34 #74306

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
Volgens mij heeft Martin het over een niet-klappende schroef, anders zou hij de vraag niet stellen vermoed ik.(een klapschroefis toch sowieso het best als ie toegeklapt is, dus met de pook in achteruit)

Zou best kunnen, maar ik weet het nog niet zeker. Het lijkt er wel op. Maar hoe dan ook: een schroef ondervindt weerstand, dus indien geen klapschroef dan lijkt het logisch om hem in zijn vrij te zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aan het zeilen: motor ontkoppelen, of toch niet? 03 juni 2009 20:45 #74312

  • christof
  • christof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Ik weet dat er op bepaalde nieuwe boten bij de pook een sticker plakt met een waarschuwing van de fabrikant dat de garantie op de motor vervalt als de schroef geblokkeerd wordt tijdens het zeilen en de snelheid boven een bepaalde(relatief lage)waarde komt. Dus varen met geblokkeerde niet-klappende schroef zal wel degelijk nadelige gevolgen hebben...
Sigma 38 OOD \"Enigma\"
http://zeilteam_enigma.webs.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aan het zeilen: motor ontkoppelen, of toch niet? 03 juni 2009 21:56 #74347

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
dus indien geen klapschroef dan lijkt het logisch om hem in zijn vrij te zetten.
Dat is afhankelijk van de weerstand die de schroef ondervindt in de aandrijflijn. Is die groot kun je de schroef beter stilzetten. Ook heb je meer slijtage in de lagers bij een draaiende schroefas.

Een goede koppeling moet tegen het vastzetten kunnen, anders is hij ook zo kapot als je een beetje te snel van de voor- naar achteruit schakelt. Maar je moet er wel voor waken dat de motor zelf niet meedraait met vastgezette schroef, al zal dat nauwelijks gebeuren als de motor een gezonde compressie heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.120 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl