Foto's zeggen meer dan 1000 woorden.
Op die foto's onderaan zal U het ganse verloop zien van de demontage en reparatie van de ankerlier.
Ik zal dit verloop vooraleerst even beknopt toelichten.
Het probleem begon bij het slippen van de ankerlier , het aandraaien van de moer bovenop de trommel gaf geen resultaat , het leek erop dat de slipkoppeling versleten was .
Uiteindelijk bleek de trommel vast te zitten op de as , ook leek de speelruimte voor het aandraaien van de trommel opgebruikt, maar dat kwam ik pas op het eind van het verhaal te weten.
Met een poelietrekker trachtte ik in eerste instantie de trommel te verwijderen teneinde de bronzen slipkoppeling te bekijken en eventueel te vervangen.
Langs geen kanten lukte me dat , ook W40 gaf geen resultaat en opwarmen leek niets uit te maken.
Met veel geduld , voorzichtigheid (beschadigen van de trommel vermijden ) en hulpmiddeltjes zoals wiggen en hameren met rubber hamer kreeg ik de trommel los. foto 498
www.uploadarchief.net/files/do...20van%20dsc03498.jpg
Eens de trommel eraf werd duidelijk waarom opwarmen niets opbracht , de overdracht van warmte naar het gedeelte dat moest uitzetten bleek door de opbouw van de trommel te laag. foto 499
www.uploadarchief.net/files/do...20van%20dsc03499.jpg
De foto van de kettingschijf (chain gypsy in het engels) toont een dikke rondel die bedoeld is als drukorgaan op bronzen slipkoppeling er onder. Foto 495
www.uploadarchief.net/files/do...20van%20dsc03495.jpg
Om meer speelruimte te krijgen gebruikte ik een extra rondel zie foto 497 zodat de trommel iets hoger komt te liggen tov de as. Foto 503 van de volgende rubriek verklaart waarom dat nodig.
www.uploadarchief.net/files/do...20van%20dsc03497.jpg
Op deze foto ziet U dat de rand in de trommel waarop de top spanmoer rust teneinde de trommel verder te kunnen aandraaien op haast gelijke hoogte ligt met de vierkante verdikking van de as. Daarom kon de spanmoer de trommel ook niet verder aandrukken tegen de koppeling omdat diezelfde top spanmoer ook op de vierkante verdikking van de as rust. Foto 503
www.uploadarchief.net/files/do...20van%20dsc03503.jpg
Foto 500 als extra indicatie van het inwendige van de trommel.
www.uploadarchief.net/files/do...20van%20dsc03500.jpg
Op de volgende foto's ziet U dat ik ook hier een kleine rvs rondel gebruikt om wat extra hoogte en steun te geven aan de inwendige stootrand van de trommel.Dat kleine rondelletje past perfect in het inwendige van de trommel en de binnendiameter ervan is groot genoeg om over de vierkante asverdikking te passen. Foto's 502 en 501
www.uploadarchief.net/files/do...20van%20dsc03502.jpg
www.uploadarchief.net/files/do...20van%20dsc03501.jpg
Probleem is dus opgelost. Foto 473
www.uploadarchief.net/files/do...20van%20dsc03473.jpg