Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Wie kent dit type bout?

Wie kent dit type bout? 28 sept 2009 11:54 #91231

  • Wijnja
  • Wijnja's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 187
Ik ben op zoek naar zo'n soort RVS bout. Zoals je ziet is deze gebroken. De schoefdraad (M12) loopt normaal tot aan waar op de foto de moer ligt.



Ben op zoek naar de naam van zo'n bout en waar ik hem wellicht kan krijgen.

De bout is afkomstig van mijn auto-pilot. Het gladde deel zit in de kogelkop-lager van de hydraulische arm, het schroefdraad zit aan het stuurkwadrant. In het kwadrant zit schroefdraad en de moer dient voor de borging. Het platte stuk dient om afstand te creeeren en om de bout vast te houden bij het aandraaien van de moer. Dat zou ook een zeskant o.i.d. kunnen zijn.

Ik heb al een mail aan de leverancier gestuurd maar tot op heden geen concreet resultaat. Omdat ik op meerdere plekken op internet foto's met dit type bout vind, is het blijkbaar iets "gangbaars". Wie o wie kan mij helpen?

Ter illustratie: Hier zie je een foto van een andere boot, met een vergelijkbare bout

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie kent dit type bout? 28 sept 2009 12:27 #91238

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
om te beginnen zou ik de bedienstang van de hydrauliek vlak boven de arm op het kwadrant zetten; de afstand ertussen dient alleen als gevaarlijke hefboom die de bout laat breken (zoals je gemerkt hebt).
Een ring ipv het platte stuk is meer dan genoeg.

Een bout met een stuk zonder draad is een slotbout.
Je kunt vast een RVS slotbout van de juiste lengte en diameter kopen.
Dan de kop eraf zagen en een gaatje boren voor de splitpen en klaar is kees.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie kent dit type bout? 28 sept 2009 12:41 #91239

  • Wijnja
  • Wijnja's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 187
Dank je. Ik denk ook wel na over een alternatief, maar was in eerste instantie even op zoek naar het origineel. Vandaar mijn oproep....

Het afstandstuk is misschien wel wat lang inderdaad maar heeft als doel dat alles ten opzicht van elkaar kan bewegen, zonder dat het elkaar raakt. Een moer als alternatief afstand-stuk is te breed voor een kogelkoplager, hij raakt daarbij de randen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie kent dit type bout? 28 sept 2009 18:39 #91293

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie kent dit type bout? 28 sept 2009 20:48 #91317

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Een bout met een stuk zonder draad is een slotbout.
Kleine correctie: Een bout met een stuk zonder draad is een borstbout dit in tegenstelling tot een tapbout waar de draad tot de kop doorloopt. Een borstbout kan ook een onderdeel zijn van een wantspanner, daar heeft hij helemaal geen draad. Maar met een verbouwde slotbout zal het ook wel gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie kent dit type bout? 28 sept 2009 20:49 #91318

  • Noche
  • Noche's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 618
Kan me voorstellen, dat je hier iets soortgelijks vind:
http://www.rvspaleis.nl/

En dan denk ik, bij bouten aan:
"Tapeind inschroeflengte 1,25 x d"
Kan je daar iets van maken?
28 februari 1967 - 29 januari 2011
Zeilen is vrijheid, of de illusie ervan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie kent dit type bout? 28 sept 2009 21:11 #91323

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Ziet eruit als speciaal fabrikaat voor die toepassing, probeer leveranciers van stuurautomaten... of verbeter de constructie om herhaling te voorkomen, zoals capolavoro suggereerde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie kent dit type bout? 29 sept 2009 06:10 #91336

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Een bout met een stuk zonder draad is een slotbout.
Kleine correctie: Een bout met een stuk zonder draad is een borstbout

je hebt gelijk. ik heb net een houten huis gebouwd, en daarin zitten erg veel slotbouten. Die hebben ook zo'n stuk zonder draad, maar ook een bolle kop met een vierkant stukje als begin van de bout. Teveel slotbouten gezien de laatste tijd :oops:
Een borstbout is meer alleen een gewone bout die een stukje glad is.


groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie kent dit type bout? 01 okt 2009 20:51 #91968

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
welk is de diameter van het stuk dat in de kogelkop-lager komt ?
Indien dat hetzelfde is als de kleinste diameter van de schroefdraad dan neem je toch gewoon een lange rvs tapbout en haal er een stukje schoefdraad op de draaibank af.
Zal ook veel goedkoper uitkomen dan een nieuwe stuk te kopen , maak er dan meteen eentje in reserve.
Wat betreft het alternatief dat werd voorgesteld,.....dat zou ik nu zeker niet doen, je zal hier wellicht voor een deel krachten verplaatsen naar bv de bevestiging van de pilot op zich.Die zullen er wel niet voor gedesigned zijn en op hun beurt mogelijk afbreken.

Succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie kent dit type bout? 02 okt 2009 07:37 #92017

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Wat betreft het alternatief dat werd voorgesteld,.....dat zou ik nu zeker niet doen, je zal hier wellicht voor een deel krachten verplaatsen naar bv de bevestiging van de pilot op zich.Die zullen er wel niet voor gedesigned zijn en op hun beurt mogelijk afbreken.

Succes

je bedoelt dat de te lange bout als een soort breekpen bedoeld is??
dan zou ik toch maar de rest van de bevestigingen ook sterk genoeg maken.
Bij mijn (elektrische) stuurautomaat zit er alleen een dun ringetje op de pen op het kwadrant, en daarop rust het einde van de bedieningsstang. Geen lange bout.....
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie kent dit type bout? 02 okt 2009 10:58 #92041

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
capolavoro,

waarschijnlijk zal bij jou de ' inlinement ' van de stuurautomaat en de kwadrant het toelaten om een dun ringetje te gebruiken.
Dat is niet het geval bij de installatie waar dit topic over gaat nietwaar.
Althans toch niet te zien op de foto.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie kent dit type bout? 02 okt 2009 13:57 #92054

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Een stuk RVS draadeind met moeren vastklemmen. Een nylonbus over de draadeind waar de stuurautmaat omheen komt. ??
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie kent dit type bout? 02 okt 2009 19:42 #92090

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
@sailbleu
de foto is van een ander schip, niet dat van de vragensteller.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie kent dit type bout? 02 okt 2009 22:14 #92112

De foto is van een andere boot maar soort gelijk bout begrijp ik?
Als dan de stuurautomaat ook vergelijkbaar is bvestigd kan je niet zomaar met ringejtes gaan werken denk ik als leek, immer, de stuurautomaat arm moet horizontaal blijven, de arm op het roer zit ook op een vaste plek...
Welke kwadrat ed is weet ik niet, daarom omschrijf ik het op mijn manier.
Ik zou een orginele goed passende zoeken, desnoods twee.
Zat er al ruimt tussen de bout en daar waar hij in zat en gebroken is, mischien henb je gewoon pech met dit boutje gehad.

sucses
Al het goede komt van binnen, Al het kwaade van buiten!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie kent dit type bout? 02 okt 2009 22:24 #92113

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Die blauwe cylinder uit het voorbeeld is in ieder geval al kantelbaar opgehangen, dus de lengte van de bout zou daar al niet kritisch zijn. Hoeft niet exact horizontaal te blijven.

Maar als speling inderdaad de oorzaak is van de breuk, is modificeren natuurlijk niet nodig.

We dwalen wel af van de oorspronkelijke vraag die simpelweg luidt: "waar vind ik zo'n bout?"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie kent dit type bout? 03 okt 2009 06:02 #92119

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Die blauwe cylinder uit het voorbeeld is in ieder geval al kantelbaar opgehangen, dus de lengte van de bout zou daar al niet kritisch zijn. Hoeft niet exact horizontaal te blijven.

Maar als speling inderdaad de oorzaak is van de breuk, is modificeren natuurlijk niet nodig.

We dwalen wel af van de oorspronkelijke vraag die simpelweg luidt: "waar vind ik zo'n bout?"

inderdaad, we dwalen af.
Maar tot hiertoe kennen we nog steeds niet de diameter van de bout ,... noch de binnendiameter van de schroefdraad, noch de diameter van het gedeelte dat in de kogelkop zit.
Ik ga er van uit dat net zoals alle andere speciale rvs bootonderdelen we af te rekenen krijgen met vliegtuigonderdelen-prijzen. In dat geval dringt een zelfmaak-oplossing zich op. Indien de maten van het onderdeel het toelaten is dit een werk van niets op de draaibank , binnen het uur zijn er zo'n twee gemaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie kent dit type bout? 03 okt 2009 08:09 #92125

  • Wijnja
  • Wijnja's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 187
Diameter had ik al genoemd, M12. Ik zelf geen draaibankje voor RVS in de schuur staan, dus dan moet ik naar een RVS-bedrijf gaan die me 50,- euro per uur plus materiaal kosten doorberekend.

Ben ook bij bedrijven als Lausulec en Brammer geweest, maar ook die herkennen de bout niet. Vandaar mijn vraag of dit wellicht door iemand anders herkend werd zodat ik er op kon google'n.

Het alternatief is om zelf iets te knutselen met bouten, moeren en draadeinden, maar daar krijg ik nog geen warm gevoel bij. En straks al helemaal niet als ik ergens op zee zit, terwijl de automaat stuurt. De krachten zijn niet te onderschatten.

Ben er inmiddels achter dat Raymarine ook deze bouten levert, in de serie onderdelen "rod end", art.nr K065. Dit blijkt echter niet exact hetzelfde (engelse maat M en andere diameter pin). Die kost zo'n 70,- euro (maar ja past niet).

Het is dus blijkbaar allemaal zo specifiek, dat ik nu toch maar voor het origineel van B&G ga (eigenlijk "LS-pompes", want die levert de hydraulische arm). Hij is inmiddels besteld, maar weet de prijs alleen nog niet.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie kent dit type bout? 03 okt 2009 08:31 #92128

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
M12 , dat had ik begrepen, maar wat is de diameter van het stuk dat in de kogelkop past (datgene waar de spiltpen door moet hé ) ?

70 Euro voor zo'n stukje !
Ja , ik zei het eerder al , het kost net als vliegtuigonderdelen, voor dat bedrag moet menig medemens haast een dag werken.
Ronduit schandalig en afzetterij van de jewelste.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie kent dit type bout? 03 okt 2009 08:39 #92130

Dat is de vraag, het onderdeel is klein maar is niet recht toe recht aan, zit wel werk aan :wink: wat de prijs bepaald.
Al het goede komt van binnen, Al het kwaade van buiten!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie kent dit type bout? 03 okt 2009 09:17 #92140

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
De staalkwaliteit van de speciaal gefabriceerde bout zal niet beter zijn dan de gewone A4 kwaliteit. Wat dat betreft lijkt het me weinig uitmaken of je zelf de bout in elkaar knutselt of een bij de fabrikant bestelt.

Het is trouwens al duidelijk geworden dat de kwaliteit van de bout die de fabrikant levert ook te wensen overlaat. Om daar ¤ 70,-- voor te betalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie kent dit type bout? 03 okt 2009 09:23 #92141

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Het is trouwens al duidelijk geworden dat de kwaliteit van de bout die de fabrikant levert ook te wensen overlaat.
Tenzij die door onjuiste montage gebroken is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie kent dit type bout? 06 okt 2009 16:06 #92665

  • Wijnja
  • Wijnja's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 187
Tadaaa. De nieuwe bout. Keurig opgespoord, besteld en geleverd door Rimare in Sneek. De afstand tussen het kopkogel-lager en stuurkwadrant is met deze bout ook nog minder, dus minder hefboom. Hartstikke mooi.

Ook weer opgelost. Bedankt voor jullie reacties.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie kent dit type bout? 06 okt 2009 16:42 #92666

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Tadaaa. De nieuwe bout. Keurig opgespoord, besteld en geleverd door Rimare in Sneek. De afstand tussen het kopkogel-lager en stuurkwadrant is met deze bout ook nog minder, dus minder hefboom. Hartstikke mooi.



En hartstikke duur zonder twijfel ?!

Succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie kent dit type bout? 06 okt 2009 17:03 #92669

  • Wijnja
  • Wijnja's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 187
70 euro, is niet anders. Is gewoon een specifiek onderdeel waar weinig van worden gemaakt en speciaal verstuurd moet worden. Heb ik geen probleem mee, thats life.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Wie kent dit type bout? 06 okt 2009 17:30 #92674

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
70 euro, is niet anders. Is gewoon een specifiek onderdeel waar weinig van worden gemaakt en speciaal verstuurd moet worden. Heb ik geen probleem mee, thats life.
Tja, ik zie een verbouwde borstbout van ¤ 1,50, een splitpen van ¤ 0,80 een sluitring en veerring van elk ¤ 0,35, een moer van ¤ 0,50 en een zelfborgende moer van ¤ 0,75. Voor het afzagen van de boutkop heb je een ijzerzaag nodig en voor het boren van het gaatje in de bout een kolomboormachine met machineklem. Voor het gat moet je wel een kobaltboortje van 3 mm gebruiken en die zijn niet goedkoop.

Misschien zijn de basismaterialen niet zo kostbaar, maar je moet wel de beschikking hebben over het nodige gereedschap om iets vergelijkbaars te maken. Bovendien ziet het gekochte exemplaar er net iets gelikter uit.

Tussen het oog van de stuurstang en de sluitring c.q. de moer zou ik nog een nylon ring zetten, die kun je bij de ijzerhandel kopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl