Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: RVS en toch roesten??

Re: RVS en toch roesten?? 05 juli 2011 04:45 #205615

cees, dat zal het zijn, moet zeggen dat mijn boutjes gekocht waren bij een rvs verwerkings bedrijf(werkten oa ook voor de marine) dus zal de kwaliteit wil goed gezeten hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 05 juli 2011 06:56 #205655

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3646
@Sietse-ten
Cor-ten staal is een legering met 10% koper en 90% ijzer. Door het kopergehalte is het redelijk corrosie-bestendig, maar niet in die mate zoals rvs (welke soort dan ook). (waar Sietse-ten uit bestaat weet ik niet. :laugh:) De a4 kwaliteit rvs wordt ook aisi 316L genoemd, de 'L' staat voor low carbon of laag koolstof gehalte. Die 316L soort wordt in de voedingsindustrie gebruikt (zuren uit voedingsmiddelen zijn behoorlijk corrosief) en voor melkkoeltanks (melkbussen zijn alleen voor 'carbid knallen'). 316L wordt ook gebruikt voor implantaten ('chirurgisch staal', platen en schroeven om gebroken botten mee vast te zetten), kennelijk is de binnenkant van de mens ook corrosief. De 'low carbon' aanduiding mag worden gebruikt indien het percentage koolstof in de legering lager is dan 0,1% (bij chirurgische implantaten).
Elektrisch contact tussen cor-ten staal en roest vast staal levert altijd elektrolytische corrosie op. Het isoleren van het contact met kit, verf, kunststof in de vorm van ringen gaat dit goeddeels tegen.
Monteer je rvs op jouw boot, dan doe je er goed aan iets 'isolerends' tussen het rvs deel en het cor-ten staal te leggen, desnoods een laag verf. Dit geldt ook als er aisi 304 bouten en moeren worden gebruikt om aisi 316(L) onderdelen mee vast te zetten (hoewel verf aan zo'n mooi glimmend rvs deel niet zo fraai staat).
Genoeg 'geschoolmeesterd', groet, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 05 juli 2011 07:08 #205660

@peper.dat zal wel theoretis zo kloppen, staat ook zo in wiki.
maar het heeft zo bij mij 15 jaar gezeten koud op koud, wel op de marine manier er een lik verf over heen. misschien is het nog steeds zo, ik heb de boot de laatste 10 jaar niet gezien, maar zij drijft nog :evil:

dat was alleen maar op zout en brak water. mijn opmerkingen zijn geen garantie voor toepassingen door een ander. :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 05 juli 2011 08:19 #205672

Peper schreef :
@Sietse-ten
Cor-ten staal is een legering met 10% koper en 90% ijzer. Door het kopergehalte is het redelijk corrosie-bestendig, maar niet in die mate zoals rvs (welke soort dan ook). (waar Sietse-ten uit bestaat weet ik niet. :laugh:) De a4 kwaliteit rvs wordt ook aisi 316L genoemd, de 'L' staat voor low carbon of laag koolstof gehalte. Die 316L soort wordt in de voedingsindustrie gebruikt (zuren uit voedingsmiddelen zijn behoorlijk corrosief) en voor melkkoeltanks (melkbussen zijn alleen voor 'carbid knallen'). 316L wordt ook gebruikt voor implantaten ('chirurgisch staal', platen en schroeven om gebroken botten mee vast te zetten), kennelijk is de binnenkant van de mens ook corrosief. De 'low carbon' aanduiding mag worden gebruikt indien het percentage koolstof in de legering lager is dan 0,1% (bij chirurgische implantaten).
Elektrisch contact tussen cor-ten staal en roest vast staal levert altijd elektrolytische corrosie op. Het isoleren van het contact met kit, verf, kunststof in de vorm van ringen gaat dit goeddeels tegen.
Monteer je rvs op jouw boot, dan doe je er goed aan iets 'isolerends' tussen het rvs deel en het cor-ten staal te leggen, desnoods een laag verf. Dit geldt ook als er aisi 304 bouten en moeren worden gebruikt om aisi 316(L) onderdelen mee vast te zetten (hoewel verf aan zo'n mooi glimmend rvs deel niet zo fraai staat).
Genoeg 'geschoolmeesterd', groet, Peper.

Mooi geschoolmeesterd hoor.
Nog een beetje:
De L in 316L ( ofwel 1.4403) betekent inderdaad "low carbon" maar dat geeft geen betere bestendigheid.Het is in bedoeld om bij het lassen geen verslechtering van de kwaliteit te krijgen. Er bestaat ook 316 zonder L ( 1.4401)dat meer bedoeld is voor bijvoorbeeld assen en bouten en moeren. Als er niet aan gelast wordt is de kwaliteit gelijk aan 316L.
Ga je 316(zonderL) lassen dan is het resultat een las die nog minder is dan 304L!
Eenzelfde verschil bestaat trouwens ook voor 304 en 304L.
Er bestaan trouwens veel meer soorten 316L . In Duitsland wordt bijvoorbeeld veel 316TI ofwel 1.4571 gebruikt Ook dat wordt daar V4A genoemd. Dat bevat weliswaar meer koolstof maar dar wordt door de toevoeging van Titaan gebonden zodat het koolstof bij lassen geen achteruitgang van de eigenschappen geeft.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 05 juli 2011 08:50 #205678

@ad, dit gaat5 even off topic, maar ik heb lang geleden met rvs 320 gewerkt. industrie kwaliteit voor hoge temperaturen nu kan ik daar, uit nieuwsgierigheid, niets over vinden op wiki, gebruikte het ook aan boord, o.a heb ik daar de stuurstand van gemaakt, polijstbaar en goed lasbaar. ken jij dit uit je "werkleven", ik meen dat het ook goed resistent was tegen salpeterzuur..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 05 juli 2011 10:33 #205691

sietse-ten schreef :
@ad, dit gaat5 even off topic, maar ik heb lang geleden met rvs 320 gewerkt. industrie kwaliteit voor hoge temperaturen nu kan ik daar, uit nieuwsgierigheid, niets over vinden op wiki, gebruikte het ook aan boord, o.a heb ik daar de stuurstand van gemaakt, polijstbaar en goed lasbaar. ken jij dit uit je "werkleven", ik meen dat het ook goed resistent was tegen salpeterzuur..

Nou ja "off topic". Voor mensen die meer willen weten over rvs kan zoiets toch best interessant zijn.
Nog veel meer kun je vinden op bijv. de info site van Outokumpu (vroeger Avesta) steelfinder.outokumpu.com/ Maar ook daar vindt je jouw rvs 320 niet!Of is het soms 321? Ook op een soortgelijke infosite van de andere grote producent Sandvik
(www.smt.sandvik.com/sandvik/01...03C4DFA?OpenDocument ) staat veel interessants.
Ik heb deze site vrij veel gebruikt voor het kiezen van materialen in de chemische industrie.
Maar deze websites zijn meer bedoeld voor materiaaldeskundigen.
Daarom zal ik het ier maar bij laten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 05 juli 2011 12:06 #205705

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3646
@YELLOW BOAT:
In de geneeskunde wordt 316L (of 18/8) met een laag koolstofgehalte niet gebruikt om het te kunnen lassen ;), maar alleen voor de corrosie bestendige eigenschappen. De mechanische eigenschappen zijn meestal goed, maar nooit zo goed of iemand kan het geïmplanteerde materiaal toch nog kapot krijgen...



Anders hadden ze de plaat wel laten zitten en met een Arosta 316 elektrode gelast... Massaklem aan z'n grote teen. Donkere zonnebril op, vlamboogje trekken en presto! Even slak verwijderen en weer dichtnaaien! :woohoo: Veel goedkoper dan de gebroken plaat er uithalen en een nieuwe erin schroeven. Je moet dus ook geen gebruikte platen naar ontwikkelingslanden sturen, die platen hebben altijd al vermoeidheidsverschijnselen.
Groet van de 'schoolmeester', Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 05 juli 2011 12:11 door Peper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 05 juli 2011 17:56 #205767

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Schoolmeester of niet, off topic of niet, ik ben blij met deze aanvullende informatie over RVS. Zo als ik al eerder mijn verwondering uitte over de wereld achter RVS, doe ik dat nu over de kennis op het forum.

"So hé, wat een kennis" ;)

Echt leuk om zoiets eens te lezen en wat een vraag allemaal al niet kan los maken. Prachtig!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 16 nov 2011 13:00 #240833

  • ALMILAS
  • ALMILAS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Dag beste mensen.

RVS en toch roesten?
Dat kan inderdaad.
hier volget een korte uitleg.
RVS bestaat uit verschillende kwaliteiten. bijv. 304 (lage kwaliteit) maar ook bijv 316 L (hoge kwaliteit) die voornamelijk voorkomt op uw zeilyacht maar ook veel word gebruikt in de scheepsbouw.
Als RVS in aanraking komt met staal, dan gaat het na een verloop van tijd oxideren( roesten). dit kun je wel verwijderen maar zolang het RVS met het staal verbonden blijft dan blijft dat ook oxideren.
De enige manier om dat op te lossen is om het staal los te koppelen van het rvs. Staal en RVS kun je namelijk wel aan elkaar vastlassen maar het nut er van is er niet, want het RVS zal namelijk altijd blijven oxideren.
MvG R. Trum
ALMILAS

Hen3: reclame verwijderd.
Laatst bewerkt: 16 nov 2011 13:11 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 16 nov 2011 13:29 #240847

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
ALMILAS schreef :
Dag beste mensen.

RVS en toch roesten?
Dat kan inderdaad.
hier volget een korte uitleg.
RVS bestaat uit verschillende kwaliteiten. bijv. 304 (lage kwaliteit) maar ook bijv 316 L (hoge kwaliteit) die voornamelijk voorkomt op uw zeilyacht maar ook veel word gebruikt in de scheepsbouw.
Als RVS in aanraking komt met staal, dan gaat het na een verloop van tijd oxideren( roesten). dit kun je wel verwijderen maar zolang het RVS met het staal verbonden blijft dan blijft dat ook oxideren.
De enige manier om dat op te lossen is om het staal los te koppelen van het rvs. Staal en RVS kun je namelijk wel aan elkaar vastlassen maar het nut er van is er niet, want het RVS zal namelijk altijd blijven oxideren.
MvG R. Trum
ALMILAS

Hen3: reclame verwijderd.

Daarom zie je ook nooit een gelaste railing van RVS op een stalen boot. Of toch wel?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 16 nov 2011 13:33 #240848

almilas, nog nooit gehoord van een overgangs lasdraadje.
aan mijn stalen mast( ja een stalen pijp ) had ik alle bevestigings punten in rvs aan gelast. mast is gescopeerd( vuur verzinkt met een vlammetje) en daar na in de epoxy en twee compo verf.

in 10 jaar geen spoortje van roest gehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 16 nov 2011 15:06 #240876

Ook wij hebben erg veel RVS op onze boot en dat is allemaal gewoon aan het "normale" staal vast gelast. Geen centje pijn, ook niet op boten van 50 jaar oud.

Het meeste wat in dit draadje geschreven word is waar, maar sterk overdreven. Je ziet inderdaad een beetje een bruinige gloed op wat minderwaardig rvs verschijnen, vooral 304 (A2) heeft daar wat meer last van, maar het is alleen maar cosmetisch en heeft absoluut geen gevolgen voor de levensduur of de sterkte van het materiaal. preventief vervangen is dus eigenlijk zonde van je geld.

De enige plek waar het er bij jachten op aan komt is als je onderwater gaat (zuurstof arme omgeving) dan moet je 316L of Duplex gebruiken (schroefassen of roerkoningen) verder, puttingen ed maakt allemaal niet uit zolang de mechanische veiligheidsmarges maar gehandhaafd worden kun je alles gebruiken wat je wilt en sommige slaan een beetje bruinig uit en andere soorten blijven mooi glimmend, maar nogmaals het is alleen maar cosmetisch.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 16 nov 2011 17:37 #240947

  • Hinde
  • Hinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Er heeft een paar jaar terug een heel interessant artikel in de "Palstek" gestaand over dit onderwerp.
Voor zover ik mij kon herinneren werd er ook gesteld dat de RVS van nu ook niet meer is wat het geweest is. Onder invloed van de sterk gestegen prijzen van de (edel)metalen zoals nikkel en chroom is men steeds meer de grenzen op gaan zoeken van de toleranties en zal een stuk 304 van 30 jaar geleden misschien wel van betere kwaliteit geweest zijn dan een matige kwaliteit 316 van nu.
Ach ja "vroehguu" was alles beter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 16 nov 2011 17:50 #240950

Voor de verschillende RVS soorten zijn norm bladen opgesteld, voldoet het niet aan de norm is het een ander soort RVS, er is daar niet echt ruimte om te sjoemelen, zeker niet als je materiaal met een certificaat koopt dat is opgesteld door een clasificatie maatschappij. Een staal fabrikant gaat niet de samenstelling van het materiaal veranderen als je geen certificaat wilt. Wat je koopt ligt er al maanden en of je dat papietje wel of niet wilt hebben maakt voor het metaal niet uit. Er zitten zelfs vrij grote marges op de mechanische eigenscappen en de meeste RVS, staal en alu soorten zijn zelfs 10 tot wel 20% sterker dan gecertificeerd. Wellicht klopt het verhaal van pasltek in die zin dat ze de marges kleiner gemaakt hebben. Dat er daardoor minderwaardige materialen geproduceerd worden is niet waar.

Zoals al eerder geschreven, roest op RVS is niets om je zorgen over te maken, het is alleen maar cosmetisch, stoor je je er aan, dan vervang je het kan het je niet schelen, dan heb je geen verhoogd risico op schade door bezwijken. (alleen onder water is het een beetje critischer met de te gebruiken RVS soorten)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 16 nov 2011 17:55 #240953

erik het net heeft ons heel veel toegang gegeven tot informatie die er vroeger ook as maar bijna nietb te vinden.
maar de keerzijde is ook dat er heel veel spookverhalen nu voor "waar" door verteld worden omdat ze op het NET staan.
iedereen kan zich uitgeven voor DE deskundige zonder daar bewijzen voor aan te dragen.

(off topic zelfs professoren blijken het te doen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 20 nov 2011 11:22 #241724

  • Moro
  • Moro's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 64
""Ook wij hebben erg veel RVS op onze boot en dat is allemaal gewoon aan het "normale" staal vast gelast. Geen centje pijn, ook niet op boten van 50 jaar oud.""
Bij de boot die naast de mijne lag, (20 jaar oud denk ik), waarbij dat ook het geval was, zitten dikke bruine roestkringen en roestpukkels rond ieder laspunt.

In slechte omstandigheden kan zelfs het potentiaal verschil tussen de RVS-las en RVS metaal het RVS kompleet laten wegroesten.
Zulks is het geval bij mijn 14 jaar oude vuilwatertank, waar op de las een groot gat is geroest. Neem een vuilwatertank dus altijd van kunststof.
Marc
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 20 nov 2011 12:16 #241733

Moro,
Zoals ik al schreef is er dan meer aan de hand dan protentiaal verschil tussen RVS en Staal. Overigens zal het staal eerder aantasten dan het het RVS. Het grootste probleem dat hier voorkomt is dat de verkeerde lasdraad of stick gebruikt word, dit MOET een overgangselectrode/draad zijn anders krijg je inderdaad dit soort corrosie op de overgang, dit is geen rocket sience en iedere goede scheepsbouwer weet dit, zo niet dan is het een amateur die de naam scheepsbouwer niet mag dragen.

Er is geen potentiaal verschil in de RVS las/RVS tank, als dat zo is dan is er wederom een verkeerd las materiaal toegepast. Ik heb regelmatig op boten gezien dat rvs met gewone elektroden is gelast, als dat in een vuilwater tank gebeurt dan kunnen de lassen inderdaad wel eens heel snel verdwijnen, maar dat maakt RVS nog geen ongeschikt materiaal voor een vuilwatertank. Sterker nog, een stalen tank is veel moeilijker te conserveren en zal in de praktijk echt veel sneller weg roesten dan een slecht gebouwde RVS tank en een kunststof tank geeft weer veel makkelijker geurtjes door.

Tijdens de bouw van onze boot was steevast de eerste vraag die men stelde toen ze hoorden dat we de boot zelf gebouwd hebben: "ook het laswerk zelf gedaan?". Men breid een soort van magie om het lassen heen, het is toveren in de ogen van velen. Dat is het echter niet, iedereen kan alles aan elkaar lassen, er zijn echter twee dingen die je (heel erg)fout kunt doen en soms toch moeilijk kunt zien aan het eind product, verkeerde las volgorde is een, en daarmee vervormd alles veel meer dan dat nodig is en is er ook nog eens een hoop interne spanning waardoor het product aanziendelijk minder sterk kan worden, (met name in aluminium) en ten tweede kun je de verkeerde las materialen/verhoudingen gebruiken en met name dat laatste maakt lassen specialistisch. Maar nogmaals, dat is meer oog voor detail en nauwkeurig werken dan dat het magie is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 20 nov 2011 12:22 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 20 nov 2011 17:20 #241802

  • nepal
  • nepal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 344
Op een andere forum beweerde een zeilende docent metaalkunde dat hij bij voorkeur met een stalen ankerketting ankert dan een RVS. In RVS kunnen door onzuiverheden makkelijker onzichtbare micro scheurtjes zitten die aanleding kunnen geven tot een breuk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 20 nov 2011 18:08 #241825

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
En dan heb je een verzinkte staalketting op je jachie waar je de scheurtjes niet bij ziet. Goeie docent.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 20 nov 2011 18:14 #241828

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Er staat nergens verzinkt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 20 nov 2011 18:28 #241834

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Lady Elsa schreef :
Er staat nergens verzinkt...

Dat klopt, maar wie gebruikt op een jacht gewone stalen schalmen?. Beroepsvaart doet niet anders maar die sporen roest wil je niet hebben op een jacht.

Die docent geeft niet echt alternatieven. Heeft zeker geen anker aan boord. ;)
Er zijn trouwens ook gekalibreerde rvs kettingen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 20 nov 2011 19:20 #241851

  • nepal
  • nepal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 344
Lady Elsa schreef :
Er staat nergens verzinkt...


Laten we dit interessant topic niet verwateren. De vraag is of er iemand de kennis heeft om te bevestigen of te ontekennen dat de kans op een zwakke schakel groter is bij RVS of (verzinkt)staal door de samenstelling van de legering.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 20 nov 2011 20:10 #241867

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als het gaat om microscheurtjes zou ik me niet druk maken. Bij een gewone stalen ketting zou ik me meer zorgen maken vanwege de corroderende eigenschappen maar op microniveau valt het nog wel mee. De kettingen van zowel gewoon staal als van rvs worden nooit tot breeksterkte belast wanneer ze in gebruik zijn als ankerketting tenzij je de boot er letterlijk aan op hangt. Het maken en harden kan bij iedere soort ketting zwakke schakels geven wanneer het niet goed wordt uitgevoerd,daarom geeft een gekalibreerde ketting wat meer zekerheid.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 20 nov 2011 22:10 #241889

Ankerkettingen worden volgens DIN, NEN of ISO normen geleverd en moeten na fabricage op 150% van hun maximale werkbelasting getest worden, haarscheurtjes zouden er tijdens het fabricage process in moeten komen en die vang je af door een dergelijke test, zonder de test mag de ketting niet eens onder de norm verkocht worden en vrijwel alle kettingen zijn norm kettingen anders passen ze niet of slecht op de nestenschijf d=van de ankerlier. Stop alsjeblieft met het elkaar bang maken, als alles dat van staaal, ijzer, RVS, Aluminium, titanium etc gewoon op de juiste wijze gefabriceerd word is er helemaal absoluut gegarandeerd niets mee aan de hand en komt dat er tijdens een (meestal verplichte) test gewoon uit. tuurlijk zijn er allerlei doem scenarios te bedenken en tuurlijk gaat er ergens wel eens wat mis, maar bij metaal is dat risico veel kleiner dan bij polyester, koolstof, houtbouw etc omdat staal nu eenmaal zo veel sterker is en omdat men niet met te dun materiaal wilt werken is er automatisch al een veiligheidsfactor die tig keer groter is dan bij welk ander materiaal in de jachtbouw dan ook.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 21 nov 2011 06:57 #241913

bij de juiste fabicage oke!!!
maar als je in de watersportwinkel rvs koopt,koop je chinese rommel
ik heb altijd een klein magneetje in mijn zak,als het plakt op het rvs laat ik het lekker hangen voor de volgende klant

bij mij is er ooit een (rvs)harp van de voorstag gebroken die kompleet door midden was geroest en je van de buitenkant niets kon zien!!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl