Peper schreef :
@Sietse-ten
Cor-ten staal is een legering met 10% koper en 90% ijzer. Door het kopergehalte is het redelijk corrosie-bestendig, maar niet in die mate zoals rvs (welke soort dan ook). (waar Sietse-ten uit bestaat weet ik niet.
) De a4 kwaliteit rvs wordt ook aisi 316L genoemd, de 'L' staat voor low carbon of laag koolstof gehalte. Die 316L soort wordt in de voedingsindustrie gebruikt (zuren uit voedingsmiddelen zijn behoorlijk corrosief) en voor melkkoeltanks (melkbussen zijn alleen voor 'carbid knallen'). 316L wordt ook gebruikt voor implantaten ('chirurgisch staal', platen en schroeven om gebroken botten mee vast te zetten), kennelijk is de binnenkant van de mens ook corrosief. De 'low carbon' aanduiding mag worden gebruikt indien het percentage koolstof in de legering lager is dan 0,1% (bij chirurgische implantaten).
Elektrisch contact tussen cor-ten staal en roest vast staal levert altijd elektrolytische corrosie op. Het isoleren van het contact met kit, verf, kunststof in de vorm van ringen gaat dit goeddeels tegen.
Monteer je rvs op jouw boot, dan doe je er goed aan iets 'isolerends' tussen het rvs deel en het cor-ten staal te leggen, desnoods een laag verf. Dit geldt ook als er aisi 304 bouten en moeren worden gebruikt om aisi 316(L) onderdelen mee vast te zetten (hoewel verf aan zo'n mooi glimmend rvs deel niet zo fraai staat).
Genoeg 'geschoolmeesterd', groet, Peper.
Mooi geschoolmeesterd hoor.
Nog een beetje:
De L in 316L ( ofwel 1.4403) betekent inderdaad "low carbon" maar dat geeft geen betere bestendigheid.Het is in bedoeld om bij het lassen geen verslechtering van de kwaliteit te krijgen. Er bestaat ook 316 zonder L ( 1.4401)dat meer bedoeld is voor bijvoorbeeld assen en bouten en moeren. Als er niet aan gelast wordt is de kwaliteit gelijk aan 316L.
Ga je 316(zonderL) lassen dan is het resultat een las die nog minder is dan 304L!
Eenzelfde verschil bestaat trouwens ook voor 304 en 304L.
Er bestaan trouwens veel meer soorten 316L . In Duitsland wordt bijvoorbeeld veel 316TI ofwel 1.4571 gebruikt Ook dat wordt daar V4A genoemd. Dat bevat weliswaar meer koolstof maar dar wordt door de toevoeging van Titaan gebonden zodat het koolstof bij lassen geen achteruitgang van de eigenschappen geeft.
Ad