Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: RVS en toch roesten??

RVS en toch roesten?? 02 juli 2011 04:54 #205078

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Ik heb ergens gelezen dat RVS zou gaan roesten als het in aanraking kwam met staal. Nu weet ik niet meer waar ik dat precies heb gelezen, ik dacht op het forum ergens en het heeft me doen besluiten alle boutjes te vervangen tijdens de refit van onze boot. Wel kostbaar, maar vooruit.

(Ik had namelijk alle boutjes weer schoongemaakt met een staalborstel).

Maar nu wil ik er eigenlijk wel meer van weten. Hoe kan het dat RVS soms toch gaat roesten (bijvoorbeeld op mijn fiets). Klopt het verhaal en is het inderdaad, eeeuhhh, niet slim om boutjes met staalborstel te reinigen?
Wie weet meer??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 02 juli 2011 05:08 #205079

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
Copy - Paste:

Het roestvast zijn van roestvaste staalsoorten wordt verkregen door een bepaald chroomgehalte (vanaf 12%). De corrosiebescherming wordt gevormd door de uiterst dunne en doorzichtige, maar geheel gesloten oxidefilm, die zich op het staal vormt aan de lucht. De oxidefilm of passiveringslaag, die de corrosievastheid veroorzaakt, is niet altijd aanwezig. Heeft men het RVS namelijk mechanisch bewerkt of chemisch gebeitst, dan is de oxidelaag gedeeltelijk of geheel verdwenen en het duurt dan enige tijd voordat deze zich spontaan weer heeft hersteld. In die soms zeer korte tussentijd is het RVS niet roestvast. De passiviteit kan echter alleen bereikt worden op metallisch blank RVS. Wanneer een vervuiling het RVS bedekt en dus van de lucht afsluit, kan zich op die plaats geen passieve toestand instellen.
De voornaamste factoren die van invloed zijn op de corrosie van roestvast staal zijn:
- De samenstelling van het roestvast staal en van de oxidehuid: gehalte aan chroom, nikkel, molybdeen en andere legeringselementen. Voor roestvast staal versnellen een hoger gehalte aan chroom en bijvoorbeeld ook molybdeen de vorming van de passieve laag. Met een chemische oppervlaktebehandeling als beitsen of elektrolytisch polijsten wordt het chroomgehalte in de oppervlaktelaag verhoogd, waardoor de oxidehuid meer corrosiebescherming biedt.
- De structuur, het type: zie RVS typen.
- Het milieu: binnen, buiten, kans op vervuiling, invloed van zee en industrie zie RVS toepassingen.
- Vervuiling: Allerlei verontreinigingen op het oppervlak van metalen kunnen corrosie veroorzaken, waarbij voor RVS speciaal ijzerdeeltjes, vuil en organische verontreinigingen worden genoemd. Op de plaats van ijzervervuiling, beschermt de oxidefilm niet meer en ontstaat plaatselijke, dus meestal putvormige corrosie. Oorzaken van ijzervervuiling zijn: aan het materiaal of in de buurt slijpen, vijlen, sporen van gereedschappen, werkbanken, opslag en transport (spoor). Ook direct contact bij verplaatsing met een vorkheftruck kan de corrosiebestendigheid negatief beïnvloeden. Vervuilingen met organische bestanddelen nemen de zuurstof weg en maken daardoor de passiviteit ongedaan. Overeenkomstig dient wanneer kunststof of leer, maar ook hout of touw, langdurig in een vochtige omgeving met RVS in aanraking is, de beluchting te worden hersteld. Corrosieve vervuilingen zijn ook dikke oxidelagen en corrosieproducten als een gloeihuid, walshuid, smeedhuid, giethuid, aanloopkleuren en lasverkleuringen.
- Ruwheid van het oppervlak: Op een ruw oppervlak kunnen zich agressieve stoffen vasthechten en corrosie teweegbrengen. De maximale weerstand tegen corrosie wordt dan ook verkregen op een glad gepolijst en schoon oppervlak.

Voor de corrosiebescherming van roestvast staal is het dus belangrijk een passieve oxidehuid te vormen en het oppervlak tijdig te reinigen van roest en andere verontreinigingen. Deze vervuilingen zijn mechanisch te verwijderen middels slijpen, borstelen, polijsten, trommelen of stralen of chemisch met beitsen en passiveren of met elektrolytisch polijsten.
Laatst bewerkt: 02 juli 2011 05:10 door pieter2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 02 juli 2011 05:18 #205080

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Je hebt onder andere a2 en a4 kwaliteit. A4 (aisi316) kun je heel goed toepassen op je boot.
Vaak wordt er echter a2 kwaliteit gebruikt (aisi 304) die een minder goede passiveringslaag heeft, en dus eerder roest.

Zeker als je in de winter doorfietst en ze hebben gestrooid met zout, wil een fiets nog wel een gaan roesten, ook al zijn er rvs schroeven gebruikt.
Het kan dan zijn dat er onder de genoemde vervuiling corrosie ontstaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 02 juli 2011 05:21 #205082

Hoi Koko,

RVS is Roestvast staal, niet Roest vrij staal.
M.a.w. RVS kan wel degelijk roesten maar hoe snel dat gebeurt hangt erg af van de legering (kwaliteit) van het staal.
Voor het aangeven van de kwaliteit is een nummersysteem gemaakt.
Bij t'surfen op't www moet dat te vinden zijn.
Het RVS aan je fiets zal waarschijnlijk van een mindere kwaliteit zijn dan b.v. de preekstoel op je boot.

Het is niet goed om RVS met een staalborstel schoon te maken.
Je vervuild als het ware het oppervlak van het RVS.
Er blijven stukjes staal achter in de porieen van het RVS, en die gaan roesten en tasten het RVS aan.

Ik maak het RVS aan mijn boot gewoon schoon met water, als er vlekken achterblijven meem ik 'gewone' cleaner om ze weg te poetsen.
Ik zou de staalborstel van de boot verbannen!!

Hoop dat je er wat aan hebt, Jan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 02 juli 2011 05:34 #205086

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
drifter63 schreef :
Het RVS aan je fiets zal waarschijnlijk van een mindere kwaliteit zijn dan b.v. de preekstoel op je boot.

De mechanische eigenschappen van rvs 304 zijn prettiger dan 316, het laat zich makkelijker bewerken en wordt minder snel moe. "Mindere kwaliteit" hangt dus af van wat belangrijk is.

Maar gewone staalborstels zijn idd taboe. Ze zijn er echter ook in rvs. Maar wat nog wel eens vergeten wordt, ook schuurpapier waar al ijzer mee is geschuurd kan rvs vervuilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 02 juli 2011 05:45 #205092

Rvs mag je nooit bewerken met gereedschap van gewoon staal of gereedschap dat al eens voor gewoon staal is gebruikt , zoals een slijpschijf of schuurpapier of een vijl! Wat er dan gebeurt is dat er kleine ijzerdeeltjes op het rvs gaan zitten die dan zorgen voor een galvanisch element.Dat krijg je in feite electrochemische corrosie.Wanneer er toch sprake is van vervuiling ( bjv. door vijlen) moet je het rvs daarna weer beitsen en passiveren ( webshop.multiweld.com/Beitspasta-voor-RVS--C2649.aspx ).
Het roesten komt dus niet door de vervuiling met ijzer alleen maar vooral door de corrosie die die vervuiling veroorzaakt.
Er bestaan trouwens ook rvs staalborstels. De meest bouwmarkten hebben die tegenwoordig.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 02 juli 2011 05:49 #205094

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Het is mogelijk dat je RVS met een staalborstel zo verontreinigt dat er (pit)corrosie ontstaat, maar ik heb het nog niet meegemaakt, en ook wel eens die fout gemaakt. Zelfs in een permanent contact met stalen flenzen en dergelijke blijft RVS meestal gewoon goed, alleen het ijzer eronder roest wat harder.

Maarja, better safe than sorry zeggen ze, vooral bij de essentielere boutjes als die van de puttingen enzo.

Toch is het nu ook weer niet iets om HEEL paniekerig over te doen, zo lijkt het.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 02 juli 2011 06:01 #205100

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Borstelen van RVS kan met een koper borstel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 02 juli 2011 07:17 #205106

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3646
Dat zou ik toch niet doen... Koper is 'edeler' dan welk element ook in de rvs legering en kan dus weer dat galvanisch element 'veroorzaken'. Er bestaat ook 'vliegroest', een term die gebruikt wordt bij het steriliseren met stoom in een autoclaaf of stoomsterilisator. Chirurgisch instrumentarium kan hiervan last hebben indien het wordt gereinigd met sterk alkalische wasmiddelen. Het kan dus ook op zee gebeuren waar het alkalimetaal 'natrium' in grote hoeveelheden in de verbinding 'Natrium chloride' (zout) aanwezig is.
Het gemene van corrosie van rvs door contact met een ander metaal is dat de elektrolyse de kristalstructuur van het rvs verandert. Rvs 316L (ook als A kwaliteit bekend) heeft hier net zo goed last van als rvs 304. Door de verandering en verschuiving van de elementen in de kristalstructuur ontstaan weer nieuwe galvanische elementen in het rvs totdat eilandjes van kristallen geheel zijn weggecorrodeerd. Dit noemt men dan 'putcorrosie'.
Groet, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 02 juli 2011 07:48 #205111

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Toch wordt het algemeen geadviseerd om messing borstels te gebruiken op RVS. En is het toepassen van brons (een koperlegering) aan RVS ook geen probleem.

Er zal dus wel iets meer aan de hand zijn dan het puur theoretische verhaal van edel versus onedel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 02 juli 2011 07:54 #205114

Peper schreef :
Dat zou ik toch niet doen... Koper is 'edeler' dan welk element ook in de rvs legering en kan dus weer dat galvanisch element 'veroorzaken'. Er bestaat ook 'vliegroest', een term die gebruikt wordt bij het steriliseren met stoom in een autoclaaf of stoomsterilisator. Chirurgisch instrumentarium kan hiervan last hebben indien het wordt gereinigd met sterk alkalische wasmiddelen. Het kan dus ook op zee gebeuren waar het alkalimetaal 'natrium' in grote hoeveelheden in de verbinding 'Natrium chloride' (zout) aanwezig is.
Het gemene van corrosie van rvs door contact met een ander metaal is dat de elektrolyse de kristalstructuur van het rvs verandert. Rvs 316L (ook als A kwaliteit bekend) heeft hier net zo goed last van als rvs 304. Door de verandering en verschuiving van de elementen in de kristalstructuur ontstaan weer nieuwe galvanische elementen in het rvs totdat eilandjes van kristallen geheel zijn weggecorrodeerd. Dit noemt men dan 'putcorrosie'.
Groet, Peper.

Op zich heb e gelijk dat koper bij rvs corrosie kan veroorzaken. het risiko is echter veel kleiner als bij ijzer.
Maar omdat rvs borstels tegenwoordig gewoon te koop zijn bij de Gamma kn je beter en rvs borstel kopen. Ze zijn niet zoveel duurder dn de gewone en zelf dacht ik goedkoper dan de koperen ( die trouwens normaliter van messing zijn).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 02 juli 2011 08:16 #205120

  • MatOwn
  • MatOwn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 565
Je kan je afvragen hoe lang het duurt voordat het rvs onderdeel weg geroest is. In ieder geval veel langer dan een gewoon stalen onderdeel.
Dus ik weet niet hoe erg het eigenlijk is, mooi is het in ieder geval niet.
Boot: Matilda 20 & Aloa 23
Bootnaam: Mathilda & Easy
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 02 juli 2011 16:41 #205175

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
So hé, er zit dus inderdaad een hele wereld achter het reinigen van rvs. Ik was wel bekend met de verschillende kwaliteiten in rvs, maar niet met de rest. Boeiend hoor!
Een rvs staalborstel komt zeker in de schuur!
Nu heb ik ook wat andere onderdelen gereinigd met de staal borstel, die niet zomaar even te vervangen zijn. Als die inderdaad gaan roesten kan ik de roest dan bijvoorbeeld er af schuren met scotch bright (dat rooie schuurspons achtige materiaal) en op die manier het rvs reinigen en hopen dat de oorspronkelijke beschermende laag het weer overneemt? Of is dat beitsen dan een optie?

Ik maak me geen vreselijke zorgen of zo, maar wil het na al dat werk (refit) wel graag een beetje mooi houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 03 juli 2011 05:39 #205237

koko schreef :
So hé, er zit dus inderdaad een hele wereld achter het reinigen van rvs. Ik was wel bekend met de verschillende kwaliteiten in rvs, maar niet met de rest. Boeiend hoor!
Een rvs staalborstel komt zeker in de schuur!
Nu heb ik ook wat andere onderdelen gereinigd met de staal borstel, die niet zomaar even te vervangen zijn. Als die inderdaad gaan roesten kan ik de roest dan bijvoorbeeld er af schuren met scotch bright (dat rooie schuurspons achtige materiaal) en op die manier het rvs reinigen en hopen dat de oorspronkelijke beschermende laag het weer overneemt? Of is dat beitsen dan een optie?

Ik maak me geen vreselijke zorgen of zo, maar wil het na al dat werk (refit) wel graag een beetje mooi houden.

Met een schuurdoekje met Jif gaat prima maar of alle ijzerverontreiniging eraf gaat hangt af van hoe lang het er al op zat.
Als de roest terugkomt is beitsen/passiveren de beste optie.
Wel goed de gebruiksaanwijzing lezen!Het spul is knap gevaarlijk.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 03 juli 2011 17:58 #205340

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
Pas ook op voor het toepassen van bv A2 boutjes met A4 moertjes.
Ooit een Spanker gehad met op die manier vastgezette zelflozers. Op het eind van het seizoen de boot met een harde borstel uitvegend vlogen de moertjes door boot. De boutjes waren tot op een puntje van 1mm weggevreten. Aan de moertjes was niets te zien.
Ik vraag me dus af of het niet beter is om als je een onderdeel van A2 kwaliteit moet bevestigen dat ook met A2 schoeven/bouten te doen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 03 juli 2011 18:38 #205356

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
YELLOW BOAT schreef :
Rvs mag je nooit bewerken met gereedschap van gewoon staal of gereedschap dat al eens voor gewoon staal is gebruikt , zoals een slijpschijf of schuurpapier of een vijl! .

Geldt dit dan ook voor steeksleutels, schroevendraaiers etc?
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 03 juli 2011 19:04 #205363

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Nee, standaaard gereedschap kan je gewoon gebruiken, alleen met destructieve bewerkingen moet je speciale gereedschappen hanteren.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 03 juli 2011 19:13 #205365

Proost schreef :
Nee, standaaard gereedschap kan je gewoon gebruiken, alleen met destructieve bewerkingen moet je speciale gereedschappen hanteren.

hou er wel rekening mee dat goedkoop gereedschap een lagere legering heeft en slechtere pas form.als tijdens sleutelen de moer/bout vervormen dan ben je dus ook destructief bezig.

in de vliegtuig industrie wordt door de bouwer van het toestel ook voor geschreven welk merk en welke tolerantie er is toegestaan.(dus geen verstelbare sleutel(bahco) of waterpomp tang gebruiken)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 04 juli 2011 10:08 #205465

  • jacob025
  • jacob025's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 216
leuk draadje dit ,erg leerzaam.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 04 juli 2011 10:21 #205468

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Of het vliegtuigbouw of andere bouw is, een gerenommeerd bedrijf gebruikt goed gereedschap en datgene waar het voor bedoeld is. Zo is er ook vonkvrij gereedschap als dat nodig mocht zijn.

Het neemt niet weg dat veel doe-het-zelvers bouwmarktkwaliteit gebruiken.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 04 juli 2011 10:32 #205470

Proost schreef :
Of het vliegtuigbouw of andere bouw is, een gerenommeerd bedrijf gebruikt goed gereedschap en datgene waar het voor bedoeld is. Zo is er ook vonkvrij gereedschap als dat nodig mocht zijn.

Het neemt niet weg dat veel doe-het-zelvers bouwmarktkwaliteit gebruiken.

dat bedoel ik ook, ik heb vaak aan een motor gesleuteld waar met slecht of niet goed passend gereedschap aan was gesleuteld, een ramp. vooral als het ook nog eens onderdelen zijn die niet zomaar standaard te vervangen zijn(bv speciale banjo bouten) ook zie je het vaak bij inbus bouten, ook rvs, als ze dan ook nog verzonken zijn kun je gaan uitboren :sick: :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 04 juli 2011 19:05 #205582

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Weet iemand meer over dat A4 versus A2 verhaal?


Ik sleutel per definitie niet hakkietakkieknak gereedschap nadat de werkplaatschef eens een hakkietakkieknaksetje dopsleutels had aangeschoft voor een klusje op lokatie. KNAK zij de ratel en ik knakte mijn duim bij het doorschieten. De sleutel kreeg hij naar zijn hoofd, mis, maar wel dwars door het raam achter hem.
Laatst bewerkt: 04 juli 2011 19:09 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 04 juli 2011 19:15 #205584

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
A2-A4 : www.alinco.be/nieuws/algemeen/...4-316-of-inox-a2-a4/

op good old Wiki ook veel info over RVS : nl.wikipedia.org/wiki/Roestvast_staal

AISI 316 wordt geacht zeewaterbestendig te zijn. Ik heb zelf de nodige ervaring in de voedselindustrie, waar voor RVS leidingen en vaten uitsluitend AISI 316 wordt gespecificeerd vanwege de bestendigheid tegen agressieve schoonmaakmiddelen die bij in-place cleaning worden gebruikt.
De chloorionen uit zoutverbindingen als NaCl (keukenzout) en andere zouten die in zeewater voorkomen, vindt zelfs AISI 316 op den duur niet prettig.
Als je opgedroogd zeezout op je RVS onderdelen laat zitten, zul je zien dat er lichte roestvorming optreedt.
Laatst bewerkt: 04 juli 2011 19:29 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 04 juli 2011 19:16 #205585

koko, ja de praktijk is de hardste leerschool.

dat van a2 contra a4 kan ik niet plaatsen, het potebtiaal verschil is erg klein, denk dat de zelflozer er eerder de schuld van was.
ik heb op mijn schip, staal (corten staal) altijd a2 gebruikt, gaatje boren draad tappen en verf erover. nooit een keer corosie gezien, alles in inbus en ook vaak genoeg losgehaald.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS en toch roesten?? 05 juli 2011 04:42 #205614

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
sietse-ten schreef :
koko, ja de praktijk is de hardste leerschool.
dat van a2 contra a4 kan ik niet plaatsen, het potebtiaal verschil is erg klein, denk dat de zelflozer er eerder de schuld van was.
Het is niet zo dat het A2 boutje is opgevreten door het A4 moertje. Gezien de plaats (zelflozer) is het een natte omgeving, en zeker op zout of brak water kun je wachten op de aantasting van zo'n boutje. Dat was met een A2 moertje niet anders geweest. Overigens bestaat er veel kwaliteisverschil in bouten en moeren, wat je in bouwmarkten koopt is vaak spul met een vage herkomst, met schroefdraad waarvan het oppervlak eruit ziet als schuurpapier, en die mogelijk / waarschijnlijk niet gebeitst en gepassiveerd zijn, en dus de benaming roestvast niet verdienen. De materiaalsamenstelling op zich garandeert geen goede corrosiebestendigheid, het hele verwerkingsproces tot eindproduct is zeker zo belangrijk.
Laatst bewerkt: 05 juli 2011 04:42 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl