Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: mast schilderen

Re: mast schilderen 11 okt 2010 19:21 #154037

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
ehhh, leuk alternatief maar persoonlijk vind ik dat niks. Pimp my boat B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: mast schilderen 11 okt 2010 19:44 #154048

Hen3 schrijft:
Anodiseren wordt in de regel niet als beschermlaag, maar als cosmetische laag aangebracht.

Daar ben ik het niet echt mee eens, de anodiseerlaag maakt aluminium een stuk beter bestand tegen zeewater. Tegenwoordig worden er steeds betere alu-soorten gemaakt, maar zeker 'vroeger' werden alu masten niet puur voor de sier geverfd / geanodiseerd.

Reinier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: mast schilderen 11 okt 2010 21:37 #154080

  • monster
  • monster's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 94
Je kan zonder problemen je mast schilderen:
1 demonteer zoveel mogelijk beslag, hoe meer eraf hoe minder kans op zakkers.
2 schuur de mast grof aan P120 / 180
3 2 lagen cover primer van sigma
4 als je deze netjes heb aangebracht, licht schuren en 2 lagen PU primer
5 deze terug schuren en dan aflokken met dd of een 2 K product
6 bij montage teffgel gebruiken en plak PVC onder alle RVS beslag.
7 ook alle beslag in de kit zetten, Beglazingskit hecht niet, maar voorkomt wel dat er vocht tussen het beslag en de mast komt.

zorg er voor dat je vallen niet onnodig tegen de mast staan te kloppen, een lak laag is niet zo sterk als een anodiseer laag. Een 2 K lak is wel sterker als een 1 K.

Gr M
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: mast schilderen 11 okt 2010 21:54 #154082

  • Derreck
  • Derreck's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 204
goede tips de laatste is wel het vriendelijkste! Die sticker is ook wel gaaf waar te verkrijgen? Thanks
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: mast schilderen 11 okt 2010 21:58 #154085

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Mocht je inderdaad je mast gaan schilderen plak dan naderhand een flink stuk protectiefolie op de mast thv het spiboom-oog. Zowel met boom zetten als met gijpen voorkom je niet dat je op z'n tijd tegen de mast tikt met de bek van de boom. Door de hoge puntbelasting wil er dan zomaar een stukje afspatten, kan je na 1 seizoen zeilen weer opnieuw gaan schilderen.. En inspecteer je zalingen HEEL goed voor je ze schildert, bij een wat ouder schip willen die nog weleens aan vervanging toe zijn, dat zie je na de verfbeurt een stuk slechter.

Verder zoals hierboven al een aantal keren gezegd, ALLES galvanisch scheiden, maar dat geldt eigenlijk ook als de mast wel geanodiseerd is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: mast schilderen 12 okt 2010 08:55 #154155

  • Derreck
  • Derreck's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 204
Duidelijk verhaal! Die sticker klinkt nog steeds wel gaaf ben al ff aan het googlen nog niet direct wat nuttigs gevonden. Verder ga ik `m gewoon lekker schuren en dan primeren. Ik zal dus alleen de mast en zalingen verven. Het losse beslag neem ik natuurlijk niet mee! DIe blijft gewoon donker grijs!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: mast schilderen 12 okt 2010 09:45 #154173

Derreck,

Elk "autopimpbedrijf" kan carbon folie leveren. Google maar op Carbon look vinyl oid en
je vindt voldoende hits.
Goedkoop is ´t niet en ze melden op de meeste websites dat de 3M folie ongeveer
4 a 5 jaar meegaat in barre buitenluchten. ´t Ziet er natuurlijk wel specta uit.......
Misschien eerst een klein stukje: spiboom of scepters of binnen een schotje......

H
Laatst bewerkt: 12 okt 2010 09:45 door harryvogel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: mast schilderen 12 okt 2010 09:53 #154176

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5159
tja, die folie ziet er of heel net uit, of net echt, en is 2 keer zo duur als het echte spul ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: mast schilderen 12 okt 2010 12:36 #154206

  • Derreck
  • Derreck's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 204
Ik ga m ook gewoon lakken! 10x leuker werk en je hebt er eer van!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: mast schilderen 12 okt 2010 15:59 #154236

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27521
Olav schrijft:
Een mast schilderen is niet aan te raden.

[knip]

Kortom, de eerste paar jaren ziet het er kek uit (als je in ieder geval netjes kunt schilderen, want een aluminium buis met mastgroef is niet bepaald een gemakkelijk object, zeker niet wanner het beslag gemonteerd blijft), maar daarna heb je pas echt werk.

Merkwaardig. Ik heb, voor ik dit postte, even het draadje doorgelopen. Geen enkele reactie op de post van Olav.
Men is kennelijk zo dol op pimpen en schilderen van masten dat een advies in een andere richting straal wordt genegeerd.

Ik heb vorig jaar een aluminium stuurkolom met stuurwiel uit mijn boot gehaald omdat ie in de weg zat en ik liever terugging naar een helmstok.
Daarbij heb ik kunnen constateren dat Olav's verhaal geen onzin is.
Die stuurkolom was namelijk ook keurig wit gespoten. Maar na pakweg 20 jaar kwam de verf er op diverse plekken af en wat daaronder zat zag er absoluut niet uit. Geen kwestie van even bijtippen, zal ik maar zeggen. Het woord 'putcorrosie' moet serieus genomen worden, naar mijn idee.

Aluminium kan ongetwijfeld duurzaam worden geschilderd, maar daarvoor moet je wel je toevlucht nemen tot poedercoaten. Dat is echter een proces dat voor ons amateurkwasters buiten bereik ligt. Tenzij er ergens een bedrijf is dat een mast van 12 m kan 'afbakken', want dat (afbakken) is nodig bij poedercoaten.

Kortom; mast schilderen of beplakken? Slaap er nog eens een nachtje over.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: mast schilderen 12 okt 2010 16:06 #154237

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8011
Met lodewijk en olav eens. Aluminium is een lastig te schilderen materiaal. Als je een geverfde mast na x aantal jaar wilt komen bekijken, ben je welkom ;-) (vorige eigenaar). Als de mast geanodiseerd is, zou ik dat juit laten zitten. Dat beschermd beter dan verf. Ook al ziet het niet 100% uit, een geverfde mast doet dat ook al snel niet meer.

Mocht je toch willen lakken: na het schuren zo snel mogelijk een laagje etsende primer er over. Als je lang wacht (uren), oxideert de mast al en hecht de boel veel minder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: mast schilderen 12 okt 2010 16:32 #154241

  • Derreck
  • Derreck's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 204
Toch kies ik voor lakken en dan inderdaad is de primer nog belangrijker dan de lak! Ik wil dan ook eerst de etsende primer gebruiken, dan epoxy primer en dan meerlaags 2 componenten aflakken. 8 jaar resultaat vind ik meer dan voldoende!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: mast schilderen 12 okt 2010 17:00 #154246

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5159
8 jaar voor een geschilderd object wat bijna dagelijks in de UV straling, wind en regen staat is ook helemaal niet slecht!
En zolang de verflaag het aluminium goed afsluit is er qua corrosie niets aan de hand. Dus zoals eerder aangegeven, beslag met voldoende kit, of een stukje plastic van de mast scheiden, en alles vastzetten met een speciaal vet o.i.d.(lanocote heb ik daar wel voor gebruikt, maar dan op carbon)
Onder de lak ontstaat corrosie en omdat er geen zuurstof bij kan verliest het aluminium zijn beschermende oxidelaag en je krijgt prachtige putcorrosie als gevolg.


Hoe moet er ooit corrosie ontstaan, als er geen zuurstof bij kan?
Al2O3 is een vettig laagje, welke inderdaad beschermt omdat het een zuurstofdichte laag is. De meeste verven doen precies het zelfde, alleen vormen zelf geen nieuwe laag. Gelukkig is verf veel harder als aluminiumoxide ;)

En omdat het een zelfvormend vettig laagje is, heeeel goed ontvetten, dat nog een paar keer, en dan heel snel een zuurstofdichte coating er op, anders krijg je echt problemen met je hechting.

Johannes, die zijn 50 jaar oude aluminium palen nog gerust in de grijze eencomponent marineverf tjet ;)
Laatst bewerkt: 12 okt 2010 17:02 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: mast schilderen 12 okt 2010 22:15 #154334

  • monster
  • monster's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 94
Het schilderen van een stuur kolom is iets heel anders als een mast, een mast is vaak van een homogeen en hoogwaardig alu. gemaakt waar een stuurkolom vaak een giet stuk is met allerlei verontreinigingen.
Alu. masten schilderen word al jaren gedaan, en ja het is lastig om het netjes te doen, maar zeker niet onmogelijk.
Ik ken iemand die heeft zijn stuurstand laten stralen en poedercoaten, na 1 jaar begon de poedercoating spontaan midden op een vlak op te bollen. Zonde van het werk.

Ets primers ben ik niet zo'n fan van, als je ze te dik aanbrengt werken ze niet, daarnaast zitten er ook stoffen in die zeer schadelijk zijn. En als die er niet in zitten werkt het niet.
Het beste resultaat (heb ik afgekeken van een mastenmaker) is goed aanschuren en ontvetten, en zo snel mogelijk de coverprimer aanbrengen, en of dit van Sigma is of een ander merk maakt niet veel uit (denk ik) de masten maker waar ik mocht afkijken gebruikt Sigma.

Gr M
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: mast schilderen 13 okt 2010 06:39 #154352

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27521
susho schrijft:
8 jaar voor een geschilderd object wat bijna dagelijks in de UV straling, wind en regen staat is ook helemaal niet slecht!
En zolang de verflaag het aluminium goed afsluit is er qua corrosie niets aan de hand. Dus zoals eerder aangegeven, beslag met voldoende kit, of een stukje plastic van de mast scheiden, en alles vastzetten met een speciaal vet o.i.d.(lanocote heb ik daar wel voor gebruikt, maar dan op carbon)
Onder de lak ontstaat corrosie en omdat er geen zuurstof bij kan verliest het aluminium zijn beschermende oxidelaag en je krijgt prachtige putcorrosie als gevolg.

Hoe moet er ooit corrosie ontstaan, als er geen zuurstof bij kan?

Dat het mogelijk na 8 jaar er weer af komt is een minder groot probleem dan dat het aluminium na die 8 jaar op veel plekken niet meer zo glad is als daarvoor. Je krijgt de zaak nooit meer zo strak als het was.

Corrosie zonder dat er zuurstof bijkomt? Op dezelfde manier waarop er corrosie kan ontstaan bij RVS, als dat van zuurstof wordt afgesloten. Of heb je daar ook nog nooit van gehoord?

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: mast schilderen 13 okt 2010 06:51 #154354

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27521
monster schrijft:
Het schilderen van een stuur kolom is iets heel anders als een mast, een mast is vaak van een homogeen en hoogwaardig alu. gemaakt waar een stuurkolom vaak een giet stuk is met allerlei verontreinigingen.

Een stuurkolom is inderdaad een gietstuk. Masten worden geextrudeerd. Dat het aluminium bij gietstukken zo verontreinigd zou zijn dat dit de hechting van verf beinvloed betwijfel ik. Welke verontreinigingen dan?
Ik kan me voorstellen dat het aluminium voor extruderen een andere samenstelling heeft dan dan dat voor gietstukken. Als er al een slechtere hechting is bij gietstukken dan ligt de oorzaak daarin. Er zijn vele soorten aluminium, tenslotte.

Los daarvan: er is een scheepsexpert die vele geschilderde masten heeft gezien die gecorrodeerd zijn. Dat moet iets betekenen.

Ik kan me ook de aluminium frames van de oude Zundapp-brommers herinneren. Ook gegoten aluminium. Hoelang de verf daarop bleef zitten weet ik niet, maar gietstukken zijn qua afmetingen uitstekend geschikt voor poedercoaten.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: mast schilderen 13 okt 2010 07:25 #154360

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5159
Corrosie zonder dat er zuurstof bijkomt? Op dezelfde manier waarop er corrosie kan ontstaan bij RVS, als dat van zuurstof wordt afgesloten. Of heb je daar ook nog nooit van gehoord?

jahoor, maar aluminium vormt of samen met zuurstof de aluminiumoxide(dus zonder zuurstof gebeurt er niets)
Of heeft last van electrolyse(dus verschillende metalen gescheiden houden)

en wat experts allemaal wel niet te zien krijgen, tja, ze zijn er meestal zelf niet bij als het gebeurt. Is dat dan slecht vakmanschap van degene die het gedaan heeft, of ligt het aan de materialen? Je kan met elk materiaal flinke missers maken, iets wat in de watersport maar al te vaak gebeurt. Als jachtbouwer heb ik ook van alles gezien, en als er iets mis gaat, is het meestal de werkwijze van de "vakman" geweest.

Ik heb ook masten gezien die al tijden netjes in de verf stonden, ook na een rondje wereld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: mast schilderen 13 okt 2010 11:10 #154410

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
susho schrijft:
jahoor, maar aluminium vormt of samen met zuurstof de aluminiumoxide(dus zonder zuurstof gebeurt er niets)
Of heeft last van electrolyse(dus verschillende metalen gescheiden houden)
Inderdaad... en in beide gevallen noem je het corrosie, respectievelijk zuurstofcorrosie en galvanische corrosie! Corrosie zonder zuurstof kan dus wel degelijk!

Roesten zonder zuurstof kan niet, want dat is een ander woord voor zuurstofcorrosie van ijzer/staal.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: mast schilderen 13 okt 2010 22:58 #154642

  • monster
  • monster's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 94
@lodewijk.

Wat er precies in het materiaal gebeurt weet ik niet.
Als giet alu. gaat corroderen,gebeurt dit vaak heftiger als bij b.v. een mast.
Het is vaak ook minder hard als je er moet boren, of dit de kwaliteit is of de poreusheid van het materiaal, ik weet het niet.
Een mast zou ik durven schilderen, een stuurstand niet.

Dat er veel masten zijn die na het schilderen corroderen geloof ik, veel mensen zien op tegen het verwijderen van het beslag. Als hier al geen corrosie onder zit, is dit wel de broedplaats voor corrosie. De kunst is dat je alles scheid van je alu. profiel. Het zij door een pasta of een pvc plaatje. Ook m.b.v. kit kun je vocht onder je beslag weg houden, dit verminderd de kans op corrosie.

Gr M
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: mast schilderen 13 okt 2010 23:35 #154645

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
En dit alles omdat de originele (intacte EN prima voor de toepassing geschikte) anodiseerlaag een beetje verkleurd is. Nou nou, poe poe.

Ik zou zeggen: haal je geen bult werk en potentiele ellende op de hals alleen maar voor een beetje tijdelijke ijdeltuiterij.

Een mast is geen sieraad, maar een stok om je zeilen omhoog te houden ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: mast schilderen 14 okt 2010 09:59 #154700

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
web schrijft:
En dit alles omdat de originele (intacte EN prima voor de toepassing geschikte) anodiseerlaag een beetje verkleurd is. Nou nou, poe poe.

Ik zou zeggen: haal je geen bult werk en potentiele ellende op de hals alleen maar voor een beetje tijdelijke ijdeltuiterij.

Een mast is geen sieraad, maar een stok om je zeilen omhoog te houden ;)


Hehe.. eindelijk iemand die de er een nuchter kijk op heeft...
:pompom:

Maarre... een paar postjes terug staat de kreet 'poedercoaten'. Heb ik, als ijdeltuit, ook wel eens aan zitten denken maar waar kan ik een paaltje van 12m in een oven krijgen? Suggesties??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: mast schilderen 14 okt 2010 10:05 #154702

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
sigdock schrijft:
Maarre... een paar postjes terug staat de kreet 'poedercoaten'. Heb ik, als ijdeltuit, ook wel eens aan zitten denken maar waar kan ik een paaltje van 12m in een oven krijgen? Suggesties??

www.mastermasten.nl , in Enkhuizen (of Blokzijl?), gewoon ff Googelen ;)
Laatst bewerkt: 14 okt 2010 10:06 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: mast schilderen 14 okt 2010 11:01 #154730

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5159
web schrijft:
En dit alles omdat de originele (intacte EN prima voor de toepassing geschikte) anodiseerlaag een beetje verkleurd is. Nou nou, poe poe.

Ik zou zeggen: haal je geen bult werk en potentiele ellende op de hals alleen maar voor een beetje tijdelijke ijdeltuiterij.

Een mast is geen sieraad, maar een stok om je zeilen omhoog te houden ;)

achja, mijn romp dient ook alleen om de rest drijvende te houden, maar als die vies is, of de gelcoat verkleurd wat, gaat er ook gerust de kwast of polijstmachine op hoor. En het onderwaterschip moet natuurlijk ook zo glad mogelijk, al zit het het hele jaar onderwater. De motor houd ik ook zo schoon mogelijk, makkelijker klussen en makkelijker lekkages opsporen, al zit die ook maar het hele jaar in z'n eigen kamertje.

In mijn hoofd is het een chaos, en uiterlijke verzorging schiet er ook wel eens bij in als ik geen sociale bezigheden heb, maar mijn bootjes, die zullen er altijd goed uit zien, van masttop tot kiel ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: mast schilderen 14 okt 2010 12:50 #154771

  • Derreck
  • Derreck's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 204
Kortom ik ga `m schilderen en al het beslag gaat eraf! Voor het terugplaatsen gaat dat allemaal in combinatie met kit of folie ertussen tegen corroderen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: mast schilderen 14 okt 2010 13:46 #154789

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 835
Combinatie werkt aardig: boeklonfolie oid aan de binnenzijde van het beslag en dan Lanocoat als pasta er tussen. Voordeel van Lanocoat is dat het een wax achtige pasta die die enigszins 'vloeibaar' blijft, in tegenstelling tot Duralac. Mochten er nou later barstjes in de lak ontstaan rondom het beslag door het aantrekken van de popnagels of de krachten die op het beslag komen, dan heb je kans dat de Lanocoat deze barstjes vult voordat er vuil en vocht onder de lak terecht kan komen.

En bij het terugplaatsen van het beslag met monel popnagels werken natuurlijk, dus zorg voor eeen goede popnageltang.

Ben benieuwd naar je ervaringen met schilderen en hoop dat je ons op de hoogte houdt van je vorderingen, bedenkingen en wat je verder tegen komt bij het project.

Groet, Olav
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl