:?: Zet bij een aluminium mast de 1 x 19 RVS verstaging niet ook uit als het warm wordt? .... en vice versa. Voor ons al dan niet fanatieke toerzeilers wat mij betreft geen onderdeel om rekening mee te hoeven houden ...... niet merkbaar, ook al zal het meetbaar zijn.
Ik vaar met PBO (syntetische) verstaging op een 10 meter boot met een aluminium mast. De stagspanning is bij ons gedurende het seizoen niet noemenswaardig veranderd of we nu voeren bij Finland over water van 11 graden en een temp van 7 graden in de nacht of een zonnige dag (we hadden er een paar 8) ) door het Gota kanaal bij 27 graden en windstilte.
Ik kan me niet voorstellen dat er productie schepen zijn voor ons toerzeilers die zo verschrikkelijk stijf gebouwd worden dat het meetbare effect van verschillende "uitzet coefficienten" is mee te nemen in je trimplan. M.a.w. .... alles is in beweging inclusief de hele boot. Die tordeert iets bij elke golf en die buigt door, zowel positief als negatief. Dit of de mast nu zwart is op niet.
Voorbeeld:
20% van je breeksterkte van een 1 x 19 draad realiseer je door een stag te spannen totdat deze per 2 meter lengte 4 mm is opgerekt. De dikte maakt bij deze regel niet uit. Op een staglengte van 10 meter heb je dan al 2 cm rek in het totaal. Die 2 cm rek die in het materiaal zit is van vele grotere invloed dan de rek of de krimp door temperatuursinvloeden.
Ook zou je eens kunnen testen bij speigelglad water in de haven wat er gebeurt als je de achterstag maximaal doorzet. Hang een lijntje met een loodje eraan zowel voor als achter net boven de waterlijn. Kijk nu eens of ze beiden niet omhoog gaan omdat de punt en de boeg als het ware omhoog worden getrokken. Zo test je de stijfheid van de boot. Het heeft geen zin de achterstag maar aan te trekken als net zo hard de boeg en de spiegel omhoog komen.
Ik ga weer eens tever .... succes
O ja ...... zorg dat de laklaag flexibel genoeg is ...... rekken, strekken, kromming, krimpen, rekken .... etc
Michel