YELLOW BOAT schreef :
Hou er wel rekening mee dat normaal rvs 316L minder sterk is dan veel soorten staal. Daarom liver wat dikker rvs gebruiken aangezien het hier gaat om een flink belast onderdeel.
maakt niet heel erg veel verschil, maar op de foto lijkt de putting wel erg dun, een maatje dikker (+/- 5mm)lijkt me beter.
EDIT: Dit maakt niet veel verschil omdat je bij een putting eigenlijk niet verder wilt gaan dan 50% van de Yield strength van het materiaal in verband met metaal moeheid, het verschil is dus feitelijk verwaarloosbaar omdat bijna alle boten van staal 37 gebouwd zijn.
En zorg dat je rvs 316L ( 1.4404) gebruikt , anders krijg je toch nog roest.
Dat lijkt me een beetje overdreven. In de buitenlucht is er geen verschil tussen 316 en 316L terwijl 316L wel een stuk duurder is. Het verschil tussen deze twee is dat de L staat voor low-carbon, en dat is nodig in een zuurstofarme omgeving (onderwater bijvoorbeeld) om intercristalijne corosie te voorkomen. Dit is een corosie waarbij de koolstof en chroom atomen een verbinding aangaan en zodoende "lamellen" door het metaal vormen en de verbinding tussen de ijzer atomen verbreken waardoor je sterkte verlies krijgt, dit is bij een putting echter niet van toepassing omdat daar voldoende zuurstof in de omgeving aanwezig is.
Als je in normale buitenlucht zit is dit niet van toepassing en de verhoudingen van chroom en ijzer zijn in 316 en 316L gelijk dus 316 zal niet meer roesten dan 316L, ook zal van die laatste de mechanische eigenschappen veranderen tijdens het lassen dus persoonlijk zou ik dat zonde van het geld vinden. Mede ook omdat 316L ongeveer 15% zwakker is dan normaal 316
Overigens heb ik onze eigen puttingen van ordinair 304 gemaakt, wat sterkte en vermoeing betreft gelijk aan 316, maar het glimt iets minder. Scheelde me bijna 70% in prijs bij materiaal aanschaf.